huis van 4 ton, netto maandlasten?

05-04-2008 18:17 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



De hypotheker heeft ons vertlet dat dit de bijbehorende bedragen zijn. Netto hypotheeklasten +- 1374 euro bij een huis van 400.000 euro.

(rente 5,5, 20 jr vast)

Woning 350.000 à 1234 netto per maand.



Dit was eind dec het geval. Klopt dit naar jullie idee?

Ik vind de maand lasten dan zo weinig...



Ik ben ineens bang dat de kosten veel hoger uitvallen dan wij bedacht hadden.
Alle reacties Link kopieren
o en wat zijn de vaste maandlasten ongeveer? heb ik het niet over parkeervergunning, telefoonkosten maar puur als je kijkt naar belastingen rondom het huis?

gr. davey
Alle reacties Link kopieren
Is dit inclusief aflossing? Is dit inclusief de nodige "verplichte"verzekeringen? Is dit na de voorlopige teruggaaf?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Vaste maandlasten qua bijvoorbeeld gemeentelijk belastingen verschillen nogal (heel erg) per gemeente! Misschien moet je eerst eens gaan informeren hoe en wat in de gemeente waar je een huis wil gaan kopen? Vergeet je ook niet je verzekeringen qua inboedel (is ook bij een ieder verschillend) brand, opstal, levensverzekering, ziektekosten etc?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
ja tuurlijk verschilt dat, maar een ruwe schatting? zo'n 300 euro per maand?

en de OZB is nogal verhoogd geloof ik dit jaar?



spaar hypotheek (netto) dus na voorlopige teruggaaf...
Alle reacties Link kopieren
Kan kloppen, want ik heb een ton hypotheek en mijn netto maandlast is ong 250,00. Hoewel, ik los niet af.
Wij hebben een spaarhypotheek van ongeveer de helft (190.000) en betalen ca. 675, dus ongeveer de helft. Maar dat is bruto. Andere dingen (verzekeringen/ozb/etc) is inderdaad ongeveer 300 euro hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het voor mezelf altijd prettig om uit te gaan van het brutobedrag. Als we dat kunnen betalen, is de belastingteruggaaf een extra zakcentje.



Bedragen klinken wel redelijk. Maar zoals de anderen al zeggen, informeer eens naar de gemeentelijke belastingen, de rioolheffing, de verzekeringen (incl. opstal). Dat telt aardig op. Dan is dat extra zakcentje heeeeeel welkom!



Overigens kregen wij toen we nog geen kind hadden minder belasting terug en pas nu zitten we op het nettoniveau dat de hypotheekshop ons had voorgerekend. Scheelt zo'n 50 euro in de maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek van 196000 en betaal bruto zo 885.

Maar heb dan denk ik weer een hogere rente dan Origineel.



Maar volgens mij kloppen de maandlasten van je hypotheek wel een beetje hoor!

Wat betaal je straks bruto?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze hypotheek ook via de hypotheker geregeld en wat ze ons voorgespiegeld hebben, klopte helemaal.



Verder is het voor een buitenstaander moeilijk te zien of jouw bedrag klopt, immers als je meer verdient, mag je ook meer aftrekken aan rente van je belasting. Dat kan nog wel es een hoop schelen en ik denk dat je toch hier niet bekend wilt maken wat je precies verdient.
Alle reacties Link kopieren
Maar daar zal de hypotheker wel rekening mee hebben gehouden in zijn berekeningen denk ik?

Ze noemt nml al wel Netto bedragen!
Alle reacties Link kopieren
wij zijn 1300 (bruto) kwijt bij hypo van 220000 euries
Alle reacties Link kopieren
wil ik best bekend maken.

ik verdien 3100 bruto maar mijn inkomen stijgt per jaar echt veel.

mijn vriendin verdient 2850 en gaat komende twee jaar stijgen tot 3500 maar vanaf dan niet meer zo snel.



vinden jullie het reeel op basis van onze salarissen? In mijn omgeving shcrikt iedereen dat we kijken tot 375.000

dus 3100 en 2850. wel willen we op niet al te lange termijn aan kinderen beginnen en allebei een dag minder gaan werken (over 2 jr 1e kind ofzo)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een aardige richtlijn is. Wij hebben een huis van 390.000. Wel een lagere rente.Maar volgens mij betalen wij rond de 1350 bruto(erg,maar ik weet het niet eens precies)

Wij hebben de helft aflossingsvrij en de andere helft spaarhypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet beter om je bij dit soort ingrijpende beslissingen te baseren op feiten in plaats van meningen? Vraag bij tenminste twee andere hypotheekaanbieders een offerte aan en vergelijk vervolgens de voorwaarden, kosten en opbrengsten met elkaar. Kijk daarna eens op de website van het NIBUD om je te informeren over de relatie tussen woonlasten en inkomen. Daarna kunnen jullie op basis van feiten beslissen wat wijsheid is.
Je kijkt naar een huis van 4 ton, maar misschien heb je maar anderhalve ton hypotheek nodig, dus een beetje lastig om hier op te antwoorden.

Ik kan me niet voorstellen dat vier ton een "starterswoning" is, dus waarschijnlijk heb je al wel "eigen inbreng".
Alle reacties Link kopieren
Van welk hypotheekbedrag is de adviseur uitgegaan, hebben jullie eigen vermogen of overwaarde uit een andere eigen woning die wordt ingebracht of hebben jullie een topfinanciering nodig? Van welk huurwaardeforfait is de adviseur uitgegaan? Wat is de hypotheekvorm(en), wat is de verdeling in aflossingsvrij en aflossen (dmv een levensverzekering of lineaire/annuïtaire aflossing)? Als je uitgaat van een hypotheekbedrag van ¤ 440.000,00 en 5,5% rente, is alleen al de bruto rentelast ¤ 2.016,67 per maand. Daarnaast zul je nog voor een deel aflossing en/of een premie voor een levensverzekering (o.b.v. sparen of beleggen en een overlijdensrisicodeel) betalen. Hoeveel je van de belastingdienst terugkrijgt hangt af van de WOZ-waarde van de woning en van jullie inkomen (d.w.z. in welk belastingtarief jullie vallen). Kijk eens op de site van de belastingdienst, in het eerste jaar dat je een woning hebt gekocht en jullie tevens dan voor het eerst samenwonen, kan de verdelign van jullie inkomen van belang zijn voor de uiteindelijke belastingteruggave (voorlopig dan wel definitief). Je moet namelijk bij je belastingopgave over het afgelopen kalenderjaar aangeven of je minstens 6 maanden een huishouden vormt, simpel uitgedrukt. Zo ja, dan kan de minst verdienende alles overdragen aan de meest verdienende, waardoor je gebruik maakt van de maximale rente-aftrek. Het scheelt bij een gezamenlijk inkomen van bijvoorbeeld 70.000,- bpj of een van jullie 30.000 verdient en de ander 40.000, of de een 70.000,- en de ander niets. In het eerste jaar dan he, daarna kun je sowieso alles overdragen. Maar zorg ervoor dat je alles ook bruto makkelijk kunt betalen, anders zou je je nog wel eens lelijk in je vingers kunnen snijden.



Daarnaast is het van belang dat de hypotheekadviseur je niet de goedkoopste hypotheek verkoopt, maar jullie het voor jullie situatie beste advies geeft. Laat de adviseur meer dingen meewegen, zoals flexibiliteit van de hypotheek in de toekomst, als er evt. kinderen komen, is er gesproken over je pensioenopbouw, hypotheekbescherming, heb je elders nog vermogen en is daarnaar gekeken, is dat meegenomen in het advies? Een goede hypotheekadviseur kijkt niet alleen naar jullie huidige situatie, maar laat ook de toekomst meewegen. Het is je belangrijkste toekomstvoorziening.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet dat je een levensverzekering moet afsluiten die waarschijnlijk ook zal aantikken. Wij hebben een hypotheek van rond de 3 ton, verdienen meer dan jullie en hebben een levensverzekering van 250 euro en bruto hypotheek van 1200 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ervan uitgaande dat jullie geen van beiden een 13e maand heeft, verdien jij op jaarbasis 40.176,- bruto en je vriendin ¤ 36.936,-, dus samen een goede ¤ 77.000,-. Doen jullie momenteel al samen belastingaangifte? Spaarhypotheek zeg je, tja, voor welk deel van het hypotheekbedrag? Stel dat dat dat kindje komt, blijven jullie dan beiden fulltime werken? Ik snap dat je enerzijds naar de toekomst kijkt, dat je graag een woning wilt waar je mee vooruit kunt en uitgaat van het feit dat je inkomen gaat stijgen. Maar stel nou dat je onverhoopt gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt, jij of je partner? Een aov dekt dan een deel van de kosten van je hypotheek, maar niet alles. Idem dito bij werkloosheid. Bedenk tevens dat je goede voorzieningen moet hebben voor als een van jullie beiden wegvalt, dus een hoge uitkering bij overlijden zodat degene die overblijft in het huis kan blijven wonen. Ook daar hangt een prijskaartje aan. Echt, denk goed na over de randvoorwaarden van je hypotheek en kijk niet alleen naar je maandlast (vooral niet naar het nettobedrag, maar naar het brutobedrag). En oh ja, een bruto jaarinkomen wordt berekend inclusief extra's, dus vakantiegeld en 13e maand. Als je aan je 'top' gaat zitten, houd er dan rekening mee dat je vakantiegeld en 13e maand dan ook echt naar je hypotheek 'moeten' gaan, want daar wordt je maximale hypotheek naar gerekend.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de nieuwe norm van zo'n 4,5 keer je inkomen, zouden jullie gezamenlijk niet meer dan 346.500,- kunnen lenen.

Lijkt me niet zo vreemd dat je omgeving schrikt van een richtprijs van bijna een halve ton hoger.



Ook de laatste post van Dropje is bijzonder zinnig. Je kunt nu wel op (boven?) je max gaan zitten, maar jullie willen ook kinderen. Daarnaast inderdaad de risico's zoals ze die schetst.

Ik gun het jullie van harte maar als ik je van advies zou mogen zijn: bedenk of de meerwaarde van een duur huis nog steeds opweegt tegen die enorme lasten.



En hoe groot willen jullie eigenlijk? Ik woon zelf samen met mijn vriend in de buitenwijk van een grote stad, in een ruim modern verbouwd en bijna nieuw 5 kamer huis met tuin, en voor een ton minder.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de nuttige reacties.

onze eerste koopwoning. spaarhypotheek met levensverzekering.

misschien goed om naast de berekiningen van de hypotheker, er de berekeningen van een bank ofzo te weten.

binnenkort afspraak maken met de abn-bank bv.ze zeggen 4,5 x bruto jaar inkomen. totaal 80.000 bij ons, dus dan huis van max 360.000. maar die 4,5 x is toch heel goed op te brengen dan? Verder krijgen we na een jaar een bedrag van 22.000 van ouders en heb ik zelf ook 10.000 apart voor huis (naast geld voor meubels etc.)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ongezouten mening is dat je die 360k best op kan brengen... mits je geen zin meer in vakanties, uit eten, uitgebreide saunabezoeken en andere luxe zaken als kinderen ;-) voor ogen hebt de komende jaren.



Ga nou niet aan je top zitten, joh. Kijk of er goedkopere huizen zijn die ook aan jullie eisen voldoen, en waarmee je ruimte over houdt om nu lekker te leven en straks de lagere inkomens wegens parttime werken of, in een minder gunstig geval, werkloosheid kan opvangen.



Die 10k kan je direct in de hypotheek inbrengen, maar die 22.000 niet. En hou rekening met de belastingen daarover. Plus laat je voorlichten over tussentijdse aflossingen, en de boetes die daarop kunnen zitten, zeker bij de goedkopere hypotheekverstrekkers.
Alle reacties Link kopieren
De rentes lijken te stijgen. En ik zou zeker ook één klasse minimaal lager gaan zitten dan je max. hypotheek. Hou ook rekening met pak 'm beet die 10% k.k. en belastingen die je straks nog bovenop de aankoopwaarde van het huis krijgt en die dus onderdeel zijn van je hypotheek.



Ik weet niet of jullie momenteel al samenwonen, maar hou eens een tijdje bij wat voor kosten jullie momenteel kwijt zijn en wat jullie overhouden met jullie huidige uitgavenpatroon. Ik heb op een gegeven moment een automatische spaaroverschrijving opgezet zodat ik daarmee kon peilen of ik dat op maandelijkse basis kwijt kon zijn bovenop mijn huur zonder dat ik daardoor echt anders hoefde te gaan leven. Mijn huidige huur + wat ik spaarde is meer dan wat ik straks bruto moet betalen aan hypotheek, dus dan weet ik dat het goed zit. Want behalve je maandelijkse hypotheeklasten heb je ook nog dat je je eigen onderhoud (van het huis) moet betalen. Als je een appartement zou kopen betaal je maandelijks een onderhoudsbedrag aan VVE nog bovenop je hypotheeklasten.



Neem je tijd om te bepalen hoeveel je in de praktijk kunt missen aan hypotheek lasten en hou daarbij rekening met het onderhoud dat je op jaarbasis hebt. Lees je goed in op hypotheken (bijvoorbeeld hypothekengids 2008 van Vereniging Eigen Huis) en laat je goed voorlichten. Laat je vooral niet gek maken door de max die je mag lenen qua hypotheek, vooral als je hoogopgeleid bent rekenen ze je een max. voor die veel hoger ligt dan die 4.5x en dat moet je echt niet doen want die maandlasten zijn echt afschuwelijk hoog en er hoeft maar iets te gebeuren.....



Behalve dat jullie salaris omhoog zal gaan nog, denk ook aan de volgende zaken:

- Minder werken ivm kinderen

- Hoger uitgavenpatroon ivm kinderen

- Baan verliezen

- Arbeidsongeschiktheid

- Uit elkaar gaan/ scheiden



Bekijk wat realistisch is en meestal zijn er echt voor een ton minder ook nog wel hele mooie huizen te koop. Voordeel is nog wel dat jullie waarschijnlijk allebei 22.000 euro gaan krijgen over een jaar. Dan heb je in ieder geval een stukje buffer bij eventuele minder leuke verrassingen. Of je kunt ervoor kiezen om een stukje van je hypotheek aflossingsvrij te doen en die bijvoorbeeld in de komende jaren dan af te lossen met die 22.000 euro. Let op: 10% van hypotheekdeel mag je jaarlijks aflossen meestal zonder boete.
Alle reacties Link kopieren
Ben het eens met mijn voorgangers.

Als je 360 kunt lenen is dat ook echt je max.

Met aftrek van kk zou dit dus op maximaal 324.000 komen.

Als je dan naar huizen tot 3 ton kijkt zit je sowieso veilig, want dan heb je ook nog marge.
Alle reacties Link kopieren
ik hoor van veel mensen dat zij zich ook aan 4,5 hebben gehouden (huis exclusief k.k.). en dit ook prima te betalen vinden.... ik vind het niet zo gek hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven