kan hij wel een hypotheek krijgen ???

12-04-2008 14:58 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumers,



ik heb een vraagje; zojuist een hevig discussie gehad met mijn vriend die momenteel in Amsterdam woont en ik in Breda.

Ik heb momenteel een leuk koophuisje en hij een bagger huurflatje in amsterdam centrum met 2 krappe kamers. 1 woonkamer en 1 slaapkamer.



Nu zijn er plannen om volgend jaar samen te wonen, maar ik ga onder geen enkel beding in zijn krappe huurhuisje wonen. Begrijp me niet verkeerd, maar ik wil niet mijn 4 kamers koophuis opgeven voor een klein krap huurflatje!



Hij is deze maand samen met een vriend een eigen zaak begonnen en houd vol dat hij als ondernemer geen hypotheek kan krijgen.



Houd hij mij gewoon voor de gek of heeft hij echt gelijk ???

Want als hij echt geen hypotheek kan krijgen, is het voor mij gauw gezien. Ik wil en KAN gewoon niet in dat oerlelijke krappe flatje gaan samenwonen waar niet eens mijn kledingkast in past.



Hoop dat er mensen zijn die hier iets meer van weten....
Stel dat hij écht geen hypotheek kan krijgen (wat ik niet geloof, maar dat terzijde...), wat hou je dan voor gezien, je hele relatie of alleen het samenwonen...
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kunnen ondernemers wel een hypotheek krijgen. Alsof iedere ondernemer in een huurwoning woont. Onzin natuurlijk. Maar er zitten wel veel meer haken en ogen aan dan bij mensen die in vaste dienst zijn. En waarschijnlijk krijgt hij een lagere hypotheek.



Maar als jullie gaan samenwonen neem ik aan dat jullie ook samen een hypotheek gaan afsluiten. Heb jij een vast contract?

Wellicht heb je ook wel overwaarde als je je huis in Breda verkoopt, scheelt ook.



Ik zou gewoon eens samen naar paar geldschieters gaan en jullie beider situaties op tafel leggen. Succes!



Overigens, is het geen optie dat hij dan bij jou in Breda komt wonen?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij pas over een jaar of 2 een huis kan kopen, want de bank wil wel solide cijfers zien van wat hij verdient op jaarbasis.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Zeker weten. Ik ben ook zelfstandig ondernemer, net als mijn vriend, en we moeten ons erbij neerleggen dat we even geen huis kunnen kopen. Ach, als dat alles is. Bovendien is het wel een lekker gevoel dat je als prille zelfstandige niet meteen een molensteen van een hypotheek om je nek hebt hangen, maar een lagere huur die zelfs als de opdrachten wat tegenvallen, goed is op te brengen.



Misschien speelt dat bij jouw vriend ook mee, TO? Dat hij de vaste kosten de komende jaren zo laag mogelijk wil houden?
Alle reacties Link kopieren
Hoi, voor zover ik weet moet je 3 jaar als zelfstandige werken, voordat je een hypotheek kunt krijgen.

Ligt er natuurlijk ook weer aan of je winst maakt, hoeveel en of er een stijgende lijn in zit.



Waarom informeer je hier niet over bij de KvK of bij een bank?



Kan me goed voorstellen dat je niet in een mini-flatje wilt gaan wonen nu je zo'n mooi groot huis hebt.



XX
Ik ben ook ondernemer. Of liever gezegd: freelance journalist en schrijver. Mijn inkomen valt in twee helften uiteen: een deel freelance/vrij beroep en een 'commercieel' deel, dat ik in een onderneming (eenmanszaak) heb ondergebracht.



Ik ben dus ook zelfstandige, zonder werkgever of vast contract, maar ik kan gewoon een hypotheek krijgen. Ik heb er al drie gehad. Niet elke hypotheekverstrekker is soepel over kleine ondernemers, maar de Rabobank en de ABN AMRO bijvoorbeeld wel.



Het gaat er dus, op zichzelf, niet om dat hij ondernemer is.



Het probleem kan wel zijn dat hij een startende ondernemer is. Hypotheekverstrekkers willen dat je aantoont dat je inkomen stabiel is, en dat het in principe niet plotseling in zal storten. Daarom nemen ze, in de regel, het gemiddelde van je inkomen van de laatste drie boekjaren. Ik heb nu drie keer een hypotheek afgesloten - en elke keer ging het zo.



Voor mij is het inmiddels niet zo'n probleem meer, ook al ben ik ondernemer: mijn inkomen is al tien jaar 'stabiel stijgende' en de laatste vijf jaar aanzienlijk hoger dan wat je in mijn branche (journalistiek) verdient als je ergens vast in dienst bent. Dan doen ze echt niet moeilijk.



Overigens: je krijgt ook geen hypotheek als je schulden hebt, dus als je vriend - naast beginnend (en dus nog wat 'wankel') ondernemer - ook nog eens bedrijfsleningen heeft afgesloten om zijn zaak op te starten, tja, dan zal 'ie inderdaad nog een paar jaar geduld moeten hebben voor hij voor een hypotheek in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren
Zou het een optie zijn dan als hij in Breda komt wonen en elke dag heen & weer reist naar Amsterdam ?? Dat zou wel de ideale situatie zijn....... maar tja... reistijden ???



Ik heb al 5 jaar een vastcontract en verdien 2500 euro bruto en heb al 5 jaar een koophuis. Dat zou toch ook wel meewegen?



Ik heb nu een ruim appartement van 4 grote kamers, destijds gekocht voor 105.000.



In amsterdam kun je voor dat geld niet eens een garagebox kopen volgens mij. Alles is er zooooo verschrikkelijk duur en voor 2 ton heb je een lelijke bovenwoning.



Pfff..nee niet alles hangt daar vanaf natuurlijk, maar het is wel frustrerend als hij het afdoet met " oh maar dat gaat niet joh.... ik kan geen hypotheek aanvragen... moeten we 3 jaar wachten"

Nou ik ben 32 en hij 36..... dus als we nog aan ons eerste kindje moeten beginnen zijn we tegen de 40!!!!



Buiten dat wil ik NIET eens in amsterdam wonen, omdat het gewoon niet te betalen is.......



sorry hoor..... voel me gewoon zo machteloos en alleen en lijkt het alsof ik aan alles denk en hij gewoon lekker met zn onderneming bezig is....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erkend hyp. adviseur en bij de bank waar ik werk, wordt het inkomen van een zelfstandig ondernemer beoordeeld op basis van jaarcijfers van de afgelopen 3 jaren. Dit is tevens de norm voor de Nationale Hypotheek Garantie en wordt bijna door elke geldverstrekker gehanteerd.
Hij is ook gewoon met zijn toekomst bezig, ik vind dat jij een beetje egoistisch denkt, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Maleficent. Hij zal aan moeten tonen dat hij een inkomen kan genereren uit het bedrijf en ze nemen dan het gemiddelde van zijn inkomen over een paar jaar (5 geloof ik) om te berekenen hoeveel hypotheek hij kan krijgen. Als hij eerder dan die 5 jaar een hypotheek af wil sluiten, kon het wel eens lastig zijn. Zeker niet iedere hypotheek verstrekker zal met hem in zee willen. Ik denk wel dat het ook afhangt van het soort bedrijf. Zit hij in de bouw, dan zullen ze sneller akkoord gaan dan als hij een winkel is begonnen, omdat het eerste een grotere garantie biedt voor inkomen de komende jaren.



Marre, als je vriend nu geen hypotheek kan krijgen: jij toch wel? Dan koop jij toch een huis in die buurt? Als jou in komen als uitgangspunt wordt genomen en zijn inkomen als tweede, zullen ze ook minder streng zijn over de eisen waar hij aan moet voldoen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ook even voor alle duidelijkheid, hij heeft geen lening bij de bank lopen. Het is allemaal eigen geld wat er in zit.



Dus hij heeft geen schuld aan de bank
Alle reacties Link kopieren
Ah, Manon was me voor en weet het goede antwoord.



Ben het ook wel met Fleurtje eens. Zijn prioriteiten liggen duidelijk ergens anders (eigen bedrijf) dan de jouwe (gezinnetje stichten), maar dat maakt de zijn nog niet minder belangrijk. Trouwens, over 3 jaar ben je 35, niet 40.



Wat vind je vriend van jou argument over kinderen?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
dus manon ??? wij kunnen dus echt geen hypohteek krijgen :(
-
Katja schreef op 12 april 2008 @ 15:16:

dus manon ??? wij kunnen dus echt geen hypohteek krijgen :(
Correctie: hij niet, jij wel. Of zijn jullie geen 'jullie'... Bevestigt al wat ik dacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eerlijk gezegd helemaal niet aan kinderen te denken (nu dan) En hij wil ze heeeel graag. Maar hoe kunnen we nou in dat flatje een kind gaan krijgen ??? Ons kind zal dan niet eens zn eigen kamer krijgen. Ik besef heus wel dat er ergere dingen bestaan, maar een mens wil vooruit gaan in zijn leven.



Ik ga er dan zo op achteruit. Je zou het verschil met mijn en zijn huis eens moeten zien.... !! Dan zullen jullie me veel beter begrijpen denk ik.
Oh, ik snap het al! Jij was diegene die niet rond kon komen van ¤1800 per maand, dus ws durf jij die hypotheek niet in je eentje te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zijn wij een "wij", maar bij "wij" ben IK alleen aan het denken over de toekomst. HIj wil alleen dat ik zo snel mogelijk bij hem kom wonen.



Ik wil mijn leven hier in Breda niet opgeven voor een grote stad waar ik NIEMAND ken... nog geen werk heb... in een flat woon waar ik nu al weet dat ik er helemaal gek ga worden. Dus dit zal ons relatie niet goed doen ben ik bang.



Zou ik hem kunnn overhalen om bij mij in te trekken dames ???
Alle reacties Link kopieren
Alsof je een koophuis moet hebben om een kind te kunnen krijgen.



Er zijn vast wel meer opties dan zijn lelijke huurflatje. Een grotere huurflat of een andere woonplaats.



Ik vind overigens dat je bijzonder onliefdevol over je vriend praat, het lijkt alsof er veel meer mee speelt dan alleen een hypotheek...
Katja schreef op 12 april 2008 @ 15:18:

Ik zit eerlijk gezegd helemaal niet aan kinderen te denken (nu dan) En hij wil ze heeeel graag. Maar hoe kunnen we nou in dat flatje een kind gaan krijgen ??? Ons kind zal dan niet eens zn eigen kamer krijgen. Ik besef heus wel dat er ergere dingen bestaan, maar een mens wil vooruit gaan in zijn leven.



Ik ga er dan zo op achteruit. Je zou het verschil met mijn en zijn huis eens moeten zien.... !! Dan zullen jullie me veel beter begrijpen denk ik.






Tuurlijk is het even slikken, maar als je echt van hem houdt en je wilt tzt kinderen (tzt!), wat maakt die tweekamerwoning nou uit! Je zult niet de eerste zijn, maar goed: wederom een kwestie van prioriteiten stellen.

En bovendien: er is toch helemaal niet gezegd dat jullie in zíjn flat in Amsterdam moeten wonen. Kijk es rond en zie wat er nog meer is, misschien verbaast het je nog.
Alle reacties Link kopieren
Katja schreef op 12 april 2008 @ 15:10:

Zou het een optie zijn dan als hij in Breda komt wonen en elke dag heen & weer reist naar Amsterdam ?? Dat zou wel de ideale situatie zijn....... maar tja... reistijden ???



Ik heb al 5 jaar een vastcontract en verdien 2500 euro bruto en heb al 5 jaar een koophuis. Dat zou toch ook wel meewegen?



Ik heb nu een ruim appartement van 4 grote kamers, destijds gekocht voor 105.000.



In amsterdam kun je voor dat geld niet eens een garagebox kopen volgens mij. Alles is er zooooo verschrikkelijk duur en voor 2 ton heb je een lelijke bovenwoning.



Pfff..nee niet alles hangt daar vanaf natuurlijk, maar het is wel frustrerend als hij het afdoet met " oh maar dat gaat niet joh.... ik kan geen hypotheek aanvragen... moeten we 3 jaar wachten"

Nou ik ben 32 en hij 36..... dus als we nog aan ons eerste kindje moeten beginnen zijn we tegen de 40!!!!



Buiten dat wil ik NIET eens in amsterdam wonen, omdat het gewoon niet te betalen is.......



sorry hoor..... voel me gewoon zo machteloos en alleen en lijkt het alsof ik aan alles denk en hij gewoon lekker met zn onderneming bezig is....






Wat heeft het al dan niet kopen van een huis te maken met een kind?!



Trouwens, als jij niet eens in Amsterdam wilt wonen is dit toch een non-issue? Werk jij in Breda? Want als dat het geval is vind ik het wel een vreemde situatie dat jij je huis moet verkopen, met veel minder genoegen moet nemen op een plek waar je eigenlijk niet eens wilt wonen én ook nog eens moet gaan forenzen.



Misschien kunnen jullie halverwege tussen Breda en Amsterdam wonen. Daar zijn de lasten lager en hoeven jullie beiden niet zo heel ver te reizen (ervan uitgaande dat jij dus werkzaam bent in Breda).
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
Katja schreef op 12 april 2008 @ 15:10:



Pfff..nee niet alles hangt daar vanaf natuurlijk, maar het is wel frustrerend als hij het afdoet met " oh maar dat gaat niet joh.... ik kan geen hypotheek aanvragen... moeten we 3 jaar wachten"

Nou ik ben 32 en hij 36..... dus als we nog aan ons eerste kindje moeten beginnen zijn we tegen de 40!!!!



Jij was degene die hier het kinderargument op tafel bracht hoor, niet ik. Als dat dus niet speelt, waarom dan die haast??
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
geloof je je vriend wel vaker niet???????
Katja schreef op 12 april 2008 @ 15:21:

Natuurlijk zijn wij een "wij", maar bij "wij" ben IK alleen aan het denken over de toekomst. HIj wil alleen dat ik zo snel mogelijk bij hem kom wonen.



Ik wil mijn leven hier in Breda niet opgeven voor een grote stad waar ik NIEMAND ken... nog geen werk heb... in een flat woon waar ik nu al weet dat ik er helemaal gek ga worden. Dus dit zal ons relatie niet goed doen ben ik bang.



Zou ik hem kunnn overhalen om bij mij in te trekken dames ???




Jij gaat zo ontzettend alleen van jezelf uit, gaat compleet voorbij aan wat je vriend wil. Realiseer je je wel dat hij ook bepaalde dingen voor ogen heeft en misschien wel helemaal niet in het dorp Breda wil wonen! Althans, ik kan me zo voorstellen dat hij dat zo ziet. Waarom elkaar over moeten halen om in elkaars plaats te wonen, je kunt toch ook kijken of er nog andere opties zijn.



Maar goed, gezien jouw andere topics, krijg ik een beetje het idee dat jij een type bent dat alles naar haar hand wil zetten.



Kleine tip: mocht je gaan verhuizen, probeer je eigen woning nog even aan te houden, mocht het je vriend tegenvallen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven