Toch maar kunstgras?

21-06-2013 14:05 40 berichten
Ik baal van mijn gazon wat je niet eens meer een gazon kunt noemen. Vorig jaar tuin aan laten leggen van mijn nieuwbouwwoning. Ik ben beslist geen tuinmens. Ik wilde eigenlijk kunstgras nemen en heb me over laten halen om dat toch niet te doen omdat mijn familie vond dat het geen porem is. Het gras ziet er niet uit, geel en vol klavers. Ik overweeg om toch alsnog de hele mik er uit te laten graven en alsnog kunstgras te nemen. Wie van jullie heeft er kunstgras, en bevalt het?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er wat bakken met plastic geraniums bij zetten, voor het fleurig. Oh ja, en zo'n kunststof reiger om het plaatje compleet te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
wat is er mis met klavers? Als je je ergert aan het onkruid moet je aan de slag. Verwijderen, beluchtigen en bijzaaien, daar is nu de perfecte tijd voor.



Kunstgras is om meerdere redenen stom

1. het ziet er niet uit

2. het is voor de dieren niet fijn, vogels moeten het hebben van kleine insecten en als wij al het groen uit onze tuin halen dan gaan de kleine insecten dood

3. vlinders en andere leuke vliegers zullen niet meer komen

4. de egels raken bedreigd

5. je krijgt problemen met je water. Kunstgras draineert minder goed en daardoor kan na hevige regen je water niet goed weg.
quote:Ivetje schreef op 26 juni 2013 @ 20:34:

Ik laat volgende maand kunstgras leggen. Het echte gras doet het voor geen meter bij ons, hele vochtige kleigrond eronder en dat werkt niet. Ook hebben we een kleine van 16 maanden en daar lijkt het ons ideaal voor. Die vogeltjes, die gaan maar bij de buren langs de vijver zitten of in de uiterwaarden een paar meter verderop. Ik heb een tuin voor mezelf, niet voor de vogeltjes.

Wij hebben een aantal stalen besteld via websites en 1 bedrijf waar we langs konden. Daar hebben we het uiteindelijk besteld, het is van namgrass. We hebben voor de duurste gekozen, heel dik, mooi van kleur, lekker zacht. Er hoeft geen zand bovenop en het word ook niet heel heet in de zon. Er zit sowieso 10 jaar garantie op en wij hebben 16 vierkante meter voor 600 euro (inclusief bezorgen, leggen doen we zelf). Eronder hebben we rubberen tegels, zodat dochter niet zo hard valt. Ik ben heel benieuwd als het ligt, maar onze buren hebben het ook en daar ziet het er heel mooi uit.je weet dat de vulling van het kunstgras verdacht wordt vanwege de aanwezigheid van nitrosaminen? Ik zou me wel op het hoofd krabben als ik daar mijn dreumes op liet spelen.

http://www.gezondheid.be/ ... useaction=art&art_id=3870
Alle reacties Link kopieren
@Meds, je link naar het - verouderde - onderzoek spreekt over een vervolgonderzoek waarin het volgende staat:



Rapport in het kort

Het RIVM heeft op verzoek van en in samenwerking met de Hulpverleningsdienst

Gelderland Midden (HGM) luchtmetingen gedaan boven vier kunstgrasvoetbalvelden in

Arnhem. Deze kunstgrasvelden zijn ingestrooid met rubbergranulaat. Het doel van de

metingen was om na te gaan of uit de rubberkorrels kankerverwekkende nitrosaminen

kunnen vrijkomen, die een gezondheidsrisico zouden kunnen zijn voor sporters.

Het RIVM heeft op twee hoogten boven verschillende sportvelden luchtmetingen

verricht. In geen van deze metingen konden nitrosaminen in de lucht boven het veld

worden aangetoond. Uit aanvullend materiaalonderzoek onder

laboratoriumomstandigheden bleek dat nitrosaminen slechts in geringe mate uit

rubbergranulaat zijn vrij te maken.

Op basis van deze bevindingen concludeert het RIVM dat nitrosaminen geen

gezondheidsrisico’s vormen voor de gebruikers van de sportvelden.



Bovendien wordt er door sporters m.i. intensiever gebruik gemaakt van het sportkunstgras dan achtertuinkunstgras (sportkunstgras zal sneller 'slijten' door grotere krachten) waardoor het eventuele gevaar (dat er dus niet is) nog kleiner is in de achtertuin.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn huidige gazon lelijk en ik vind kunstgras lelijk.

Wat nu?
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt helemaal niks. Mijn tuin moet puur natuur zijn. Alles moet maar nep tegenwoordig, zo zonde! Ons grasveld zit vol mos, klaver, paardebloemen, madeliefjes en boterbloemen, is in een droge periode ook niet altijd even groen en maaien kost me anderhalf uur per week, maar ik zou niet willen ruilen met iemand die kunstgras heeft. Niks lekkerder dan met mijn blote voetjes in het gras!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 29 juni 2013 @ 13:59:

Ik vind mijn huidige gazon lelijk en ik vind kunstgras lelijk.

Wat nu? Gras eruit en helemaal volplanten!
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, voor kinderen is echt gras juist helemáál leuk. Mijn kinderen plukken bloemetjes, kijken naar insecten, zien er vogels op en vorig jaar zelfs een konijntje, maken soepjes met water en gras. Kunstgras is gewoon zo........... NEP!
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon doen wat je zelf leuk vind! Klaar!

Ik vind de bedragen echt hoog!! Dus ja ik zou dat echt niet doen.

Wij hebben geen gras meer, alles lekker beplant en een terras van houten vlonders..

Maar goed mijn kinderen zijn weer wat ouder, en ze hebben hier mega veel speelplekken, en een groot veld met gras.
quote:Gamuza schreef op 29 juni 2013 @ 13:49:

@Meds, je link naar het - verouderde - onderzoek spreekt over een vervolgonderzoek waarin het volgende staat:



Rapport in het kort

Het RIVM heeft op verzoek van en in samenwerking met de Hulpverleningsdienst

Gelderland Midden (HGM) luchtmetingen gedaan boven vier kunstgrasvoetbalvelden in

Arnhem. Deze kunstgrasvelden zijn ingestrooid met rubbergranulaat. Het doel van de

metingen was om na te gaan of uit de rubberkorrels kankerverwekkende nitrosaminen

kunnen vrijkomen, die een gezondheidsrisico zouden kunnen zijn voor sporters.

Het RIVM heeft op twee hoogten boven verschillende sportvelden luchtmetingen

verricht. In geen van deze metingen konden nitrosaminen in de lucht boven het veld

worden aangetoond. Uit aanvullend materiaalonderzoek onder

laboratoriumomstandigheden bleek dat nitrosaminen slechts in geringe mate uit

rubbergranulaat zijn vrij te maken.

Op basis van deze bevindingen concludeert het RIVM dat nitrosaminen geen

gezondheidsrisico’s vormen voor de gebruikers van de sportvelden.



Bovendien wordt er door sporters m.i. intensiever gebruik gemaakt van het sportkunstgras dan achtertuinkunstgras (sportkunstgras zal sneller 'slijten' door grotere krachten) waardoor het eventuele gevaar (dat er dus niet is) nog kleiner is in de achtertuin.Ik heb liever dat mijn peuter ligt te rollen in het gras dan in nitrosaminen. We dachten ook altijd dat de cadmiumkratjes van heineken onschadelijk waren
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 juni 2013 @ 22:10:

[...]





Ik heb liever dat mijn peuter ligt te rollen in het gras dan in nitrosaminen. We dachten ook altijd dat de cadmiumkratjes van heineken onschadelijk warenInderdaad. Van gras wéét je tenminste dat het onschadelijk is.
quote:ClaudeFiolle schreef op 28 juni 2013 @ 15:59:

[...]



Een vogel weet echt wel wat hij wel of niet kan eten.Helaas niet, er staat een filmpje op youtube over wat plastic en kauwgom doet met vogels



Maar goed, ik neem aan dat de kunststof grassprietjes wel zo stevig vast zitten dat die er niet zomaar door een spreeuw, mus of ekster eruit gepikt kunnen worden wanneer ze een verdwaald torretje op het kunstgrasgazon willen oppikken.

Maar ik blijf het lullig vinden voor ze Alles is al zo volgebouwd, wat je met een tuin nog terug kunt doen is nog een beetje natuur creëren voor vogels, insekten etc.
Dreumes hier gaat het niet op zitten eten of eraan lukken ofzo hoor. En verder maak ik me over al die "schadelijke stoffen" toch al niet zo druk. Ik wil graag kunstgras, prima dat anderen dat niet willen maar ik vind het een stuk mooier en fijner (qua gevoel en onderhoud) dan dat stuk onkruid dat er nu ligt. Kan niet wachten tot het af is iig! Kan die grasmaaier ook eindelijk de kliko in.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 juni 2013 @ 22:10:

Ik heb liever dat mijn peuter ligt te rollen in het gras dan in nitrosaminen. We dachten ook altijd dat de cadmiumkratjes van heineken onschadelijk waren

En dan die gele 'koffertjes/tasjes' van Deetman, die destijds onder basisscholieren verdeeld zijn, en die vol cadmium bleken te zitten.... Ik dacht daar laatst nog eens aan, en vroeg me af hoeveel van die dingen nog ergens op een zolder liggen. Dat zullen er niet veel zijn, wat betekent dat de rest allemaal op de vuilnishoop terecht is gekomen. En bedankt, meneer Deetman!



On-topic: kunstgras vind ik persoonlijk niets. Optisch alleen al vind ik het te egaal, er zit geen sprietje natuurlijks aan. Dat vind ik trouwens ook van die Engelse grasvelden, die zien er zo perfect uit dat ze helemaal niet uitnodigen om erop te gaan lopen/spelen/rennen/liggen.
Kunstgras is er ook in een niet egale variant met verschillende hoogtes in sprietjes. Het is maar net wat je kiest. Er is zoveel verschil in. Ik heb er genoeg gezien die ik niet mooi vind of niet fijn vind aanvoelen. Maar daar kies je ook je kunstgras op uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven