Advies huurtoeslag gevraagd!

17-04-2008 20:34 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Zelf beantwoord ik hier o.a. veel arbeidsrechtelijke vragen en kijk en reageer ik ook in andere topics maar nu heb ik een vraag over huurtoeslag waar ik het antwoord niet op weet :-(



De maximale rekenhuur voor een (passende) woning mag EUR 621,78 zijn. Ik begrijp dat de rekenhuur de kale huur is plus een viertal limitatief op www.toeslagen.nl opgesomde posten aan servicekosten ad max. 12,-- EUR per stuk.



Nu heb ik een contract waarmee ik met de kale huur en de servicekostenposten die volgens de site mogen worden meegerekend voor maximaal EUR 12,-- per stuk ruim onder de EUR 621,78 uitkom. Maar de servicekostenposten zijn in werkelijkheid veel hoger en ook zijn er een aantal die volgends de site niet meetellen. Als ik alle werkelijke bedragen bij de kale huur optel, kom ik BOVEN de EUR 621,78 uit.



Krijg ik dan wel of geen huurtoeslag? (ik voldoe aan de overige voorwaarden).



N.B: Belastingtelefoon bellen kan ik morgen natuurlijk wel, maar moet het eigenlijk snel weten!



Thanks!



BW.
Alle reacties Link kopieren
Je vult gewoon de bedragen in die zij vragen en dan merk je het toch vanzelf? Ookal komt je huur in werkelijkheid hoger uit, dat maakt dan niet uit, lijkt me. Gewoon invullen wat je moet invullen.
Alle reacties Link kopieren
Hey Zwanger02,



Toeslag wordt berekend en toegekend over de kale huur + subsidiabele servicekosten.

Die laatste zijn: schoonmaakkosten gemeenschappelijke ruimten, huismeester, energiekosten gemeenschappelijk en nog een (vergeten), tot een maximum van ¤ 12,- per post.

Dus kale huur + max. ¤ 48,- = subsidiabele huur.



Je krijgt m.i. dus huurtoeslag, dat wordt dus wel berekend over de subsidiabele huur, niet de bruto huur die jij betaalt aan je verhuurder en dus veel hoger is.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt wel huurtoeslag aangezien je aan alle andere eisen voldoet, je mag alleen niet meer opvoeren dan die 4 posten en voor elk punt niet meer dan 12,-. Voor het meerbedrag draai je dus eigenlijk gewoon zelf op. (heb zelf ook servicekostenposten die hoger zijn, en huurtoeslag)



Voer voor de berekeningen dus gewoon die kale huur in en die 4 punten, met dus max. 12,- per post. Zo heb je ook al meteen een aardig beeld van hoe hoog de toeslag in jouw geval zal zijn.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Ok, thanks! Ik was een beetje bang dat ze zouden gaan zeuren over die hoge(re) servicekosten (120,-- EUR in totaal) in de trant van: dat is verkapte huur, dus je krijgt het niet....
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier ook mensen die ineens de huurtoeslag uit 2006 moeten terugbetalen? Ik vind het zo´n raar verhaal: heb altijd volledige openheid gegeven, huurtoeslag is gewoon toegekend, heb voor 2007 en 2008 ook huurtoeslag toegekend gekregen, gebaseerd op ongeveer hetzelfde loon (overgenomen van belastingaangifte), en na 2 jaar krijg ik een brief dat er achteraf besloten is dat ik recht heb op 0 euro huurtoeslag en of ik maar even ruim 500 euro terug wil storten!!!



Ik heb echt sterk de indruk dat er een vergissing gemaakt moet zijn, maar krijg de belastingtelefoon niet te pakken: heb een paar dagen geleden meer dan 40 minuten zitten luisteren naar een bandje dat ik zo geholpen zou worden. Als dit correct is, heb ik vast ook geen recht op huurtoeslag voor 2007 en voor dit jaar, terwijl ze het wel hebben toegekend. Ik hoop dat er meer mensen zijn die ook het idee hebben dat er vergissingen zijn gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Wat was de reden dat je moest terugbetalen? Stond die er niet bij?
Alle reacties Link kopieren
Kond dat eerst niet vinden maar zie het nu staan. Ik Ze vinden dat we teveel spaargeld hebben, maar daarbij rekenen ze de schadevergoeding van mij man mee. Dat geld is bedoeld voor verlies van arbeidsvermogen tot aan zijn 65e (hij is aangereden met alle gevolgen van dien), en toen het nog huursubsidie heette, heb ik toestemming gekregen dat dat bedrag buiten beschouwing wordt gelaten. Ben bang dat ze dat toch nooit goed hebben verwerkt bij de huurtoeslag. Heb er ooit een brief over gestuurd waar ik nooit meer een reactie op gehad heb. Is helaas dus toch een kwestie van zelf in de pen klimmen. Zucht!
Alle reacties Link kopieren
iemandanders schreef op 17 april 2008 @ 22:01:

Kond dat eerst niet vinden maar zie het nu staan. Ik Ze vinden dat we teveel spaargeld hebben, maar daarbij rekenen ze de schadevergoeding van mij man mee. Dat geld is bedoeld voor verlies van arbeidsvermogen tot aan zijn 65e (hij is aangereden met alle gevolgen van dien), en toen het nog huursubsidie heette, heb ik toestemming gekregen dat dat bedrag buiten beschouwing wordt gelaten. Ben bang dat ze dat toch nooit goed hebben verwerkt bij de huurtoeslag. Heb er ooit een brief over gestuurd waar ik nooit meer een reactie op gehad heb. Is helaas dus toch een kwestie van zelf in de pen klimmen. Zucht!






Het is inderdaad zo, dat als je inkomsten hebt in box3 dat je dan geen recht hebt op huurtoeslag.

Aangezien je recht op huurtoeslag berekend wordt over je verzamelinkomen, dan kan dat inderdaad akelig roet in het eten gooien.



Heb je nog correspondentie ivm de afspraken die je ooit gemaakt hebt met betrekking tot de huursubsidie? Dan zou je in bezwaar kunnen gaan tegen deze beschikking.



JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven