Ik wil een volautomatisch koffieapparaat. Maar welke?

24-01-2014 15:03 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje ben ik op zoek naar een volautomatisch koffieapparaat waarmee ik met een druk op een knop een kop koffie kan zetten. Ik vind Nespresso en Senseo geen lekkere koffie, dus ik zoek een machine die de bonen zelf maalt. Er is veel keuze op dat gebied en dat maakt het kiezen niet eenvoudiger. Wie heeft goede ervaringen met een dergelijke machine?
Alle reacties Link kopieren
Ik!



Ik heb een Jura.
Ik heb een Jura de "ena 5", ben ik heel tevreden over.

Lekkere bonen er in en 1 of 2 kopjes koffie per keer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Gaggia. Een vele te dure aanschaf voor dat ene kopje koffie dat ik elke dag drink:) Maar nog geen dag spijt van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Saeco Odea
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Bosch, ben er na zeven jaar nog steeds blij mee. Nadeel van een volautomaat is, dat je hem na een X aantal kopjes moet schoonmaken, ik kan dat alleen met de voorgeschreven tabletten, heb het weleens met iets anders geprobeerd maar dat werd geen succes, na een stuk of tien kopjes verscheen de rode S alweer, hij maakte toen ook een heidens kabaal. Er zijn ook apparaten die pas na 1500 kopjes moeten worden schoongemaakt maar die moeten daarvoor naar de fabriek of de leverancier. Wel iets waar je op moet letten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Dat heeft de Gaggia gelukkig niet. Gewoon even de losse onderdelen afspoelen onder de warme kraan. Het apparaat geeft zelf aan wanneer deze ontkalkt dient te worden.
De jura hoeft niet na 10 of 15 kopjes schoongemaakt te worden.

Wel na een stuk of 10 kopjes de afvalbak legen en het waterreservoir bijvullen.
Volgens mij moet je altijd wat doen aan een koffiezetter, tenzij hij een vaste aansluiting op de waterkraan, de afvalcontainer en het koffieschap van de super heeft.



Mijn handelingen:



- Ik vis het gebruikte filter eruit en gooi het geval in de pedaalemmer in het onderkastje

- Ik duw er een leeg filter in

- Pak de pot met koffie, doe er een of twee scheppen in al naar gelang en stamp het aan met de zijkant van het schepje

- Ik pak de maatbeker en laat die vollopen onder de kraan tot een of twee streepjes

- Ik controleer of er koppen onder staan en zet hem aan

- Ik geef een hengst op de digitale keukenwekker die op 5 minuten staat afgesteld

- Als ik een doordringende piep hoor staat er heerlijke koffie

-
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 januari 2014 @ 15:08:

Ik heb een Gaggia. Een vele te dure aanschaf voor dat ene kopje koffie dat ik elke dag drink:) Maar nog geen dag spijt van.



Ik ook. Heel duur in aanschaf. Heerlijke koffie, die het gedeeltelijk helemaal goed maakt. Máár het schoonmaken van die machine, men, voor dat geld had dat ding het zelf moeten doen. Het is elke keer weer een hele opgave om dat ding een complete beurt te geven.

Als ik dat van tevoren had geweten....
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al jaren een jura ena 5.

Heerlijke koffie, kunnen bonen en gemalen koffie in, je kan er melk mee opschuimen en makkelijk in onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
@guirne, dat herken ik helemaal niet. Dus of jij hebt een ander apparaat of ik doe iets niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een philips saeco Exprelia en het moment dat ik het ding van het balkon afgooi nadert met rasse schreden, wat een kutapparaat en dat voor 1200 euro. Overigens is ie al terug geweest naar Philips, maar volgens hen is het ding in orde (dus na ieder kopje lekbakje en koffiediklade legen, niet te doen)
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de delonghi magnifica ik vind hem perfect! Alles makkelijk erin & eruit, doe ik 1x per maand zoiets en verder geen omkijken naar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 januari 2014 @ 15:22:

Dat heeft de Gaggia gelukkig niet. Gewoon even de losse onderdelen afspoelen onder de warme kraan. Het apparaat geeft zelf aan wanneer deze ontkalkt dient te worden.Dat doet de Bosch ook, na circa 160 kopjes, binnenwerk erui halen en schoonmaken en het apparaat ontkalken, best een vervelende steeds terugkerende klus en omdat we vrij veel aanloop hebben zit je snel aan dat aantal.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Philips saeco intelia evo!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 24 januari 2014 @ 16:04:

@guirne, dat herken ik helemaal niet. Dus of jij hebt een ander apparaat of ik doe iets niet goed.Echt niet? Hmmm. Ik heb de Titanium. Als ik hem een 'grote beurt' geef dan moet ik hem ontkalken, de metalen filters eruit schroeven en apart ontkalken en reinigen, de groep compleet poetsen uitweken en droogmaken, de binnenkant schoonmaken en dan nog een reinigingscyclus uitvoeren. Als ik het uitgebreid doe ben ik er bijna een dagdeel mee bezig. Er zit hier veel kalk in het water hier dus ik doe dat regelmatig. Je hoeft er niet 4 uur bovenop te zitten maar toch, ik dweil nog liever het hele huis, op mijn knieën
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de Siemens Espresso Volautomaat TE501203RW, en zeer tevreden.



Idd af en toe een schoonmaak/ontkalkingsprogramma, maar dat heb ik er graag voor over. Het is ook zo gebeurd
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Jura ena 3, nog iedere dag erg blij mee!

Zeker als ik weer bij iemand die vreselijke Senseo heb gekregen
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand misschien een apparaat dat niet met een metalen filter werkt?



Ik heb begrepen dat vrijwel alle apparaten niet met een papieren filter werken en juist een papieren filter zorgt ervoor dat de koffie minder ongezond is voor mensen is met een hoog cholesterol.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze Siemens, en er bepaald geen spijt van. Geweldig lekkere koffie/espresso/cappuccino/macchiato, wat je maar wil. Ik vind het een topding. Mooi ook trouwens. Onderhoud valt wel mee, kost natuurlijk een beetje tijd af en toe, maar je bespaart tijd bij het koffie maken op momenten dat het je niet uitkomt (je hebt bezoek, of moet snel weg.)

Voorheen hadden we een tweedehands Bosch, die is bij elkaar ~15 jaar meegegaan, en heel intensief gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Titanium, nu zo'n 5 jaar denk ik. De filters heb ik nog nooit losgeschroefd. Wel spoel ik wekelijk de groep onder heet water en maak de binnenkant en de uitstroom opening even schoon. Zo gedaan allemaal. Ontkalken doe ik een keer per jaar denk ik. Er zit hier relatief weinig kalk in het water.
Ik! En die van mij is te koop wegens overbodig. Een Jura, met gratis onderhoudsspullen. Was een duur ding en werkt meer dan prima. Interesse? ( als je interesse hebt, hoor ik graag van je. Ik weet niet hoe directe berichten verstuurd moeten worden.dus dan moeten we even een oplossing vinden.)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de jura Ena micro9, klein en makkelijk apperaat. 1 druk op de knop en kan de heerlijkste koffie/cappuccino/latte/espresso maken. Ideaal voor de persoon die niet eerst wil moeten opschuimen of kopje wil verplaatsen. Ik zou niet meer zonder kunnen.



Nu ben ik wel van mening dat lekker koffie met gemalen bonen echt af hangt van de boon die je gebruikt. Neem bv de bonen van de appie voor veel mensen heerlijk, ik vind ze niet te pruimen en haal dus ook de wat duurdere bonen zoals die van Simon Levelt, Kaan koffie of de specialere merken van de Hanos.
Alle reacties Link kopieren
quote:jollie schreef op 24 januari 2014 @ 16:20:

Weet iemand misschien een apparaat dat niet met een metalen filter werkt?



Ik heb begrepen dat vrijwel alle apparaten niet met een papieren filter werken en juist een papieren filter zorgt ervoor dat de koffie minder ongezond is voor mensen is met een hoog cholesterol.



Nog nooit van gehoord.



en er zijn genoeg merken waar je nog met een papieren filter in kan koffie zetten. De ouderwetse koffiepotten zijn dat. Maar dat zal niet werken bij een apparaat met koffiebonen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven