Plavuizen vloeren met vloerverwarming - PVC of Laminaat

24-01-2014 16:43 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht. Ontzettend leuk en spannend!



Het huis heeft op de begane vloer (woonkamer, open keuken en gang) plavuizen vloeren mét vloerverwarming.



Dit is niet onze smaak en we willen hier graag een nieuwe vloer overheen leggen. De plavuizen vloer slopen is geen optie.



Nu hebben wij uiteraard research gedaan naar onze opties en we komen uit op PVC of laminaat.



We zijn een stuk of 10 verschillende (vloeren) zaken langs geweest om advies te vragen maar OVERAL krijg je een ander antwoord en advies. De één zegt PVC (laat de warmte beter door en kwalitatief goed), de ander raad PVC af (toch sneller krasjes etc en 'het regent momenteel klachten over PVC'. Ook wordt soms laminaat aangeraden omdat het ook warmte doorlaat, wellicht iets minder dan PVC, maar dit scheelt slechts een paar procent. Weer een ander zegt dat laminaat zonde is van de vloerverwarming omdat het niks doorlaat.



Ook internet maakt ons niet veel wijzer. De vloerverwarming is onze hoofdverwarming (er zijn 2 andere losse kleinere verwarmingen in de woonkamer) maar het is belangrijk dat de warmte goed doorkomt. Ook vind ik kwaliteit erg belangrijk.



Ik ben op zoek naar mensen die zelf PVC hebben liggen (omdat ik twijfel aan de kwaliteit en duurzaamheid) en natuurlijk het liefst in combinatie met plavuizen vloeren. Wat zijn jullie ervaringen? Wat raden de mensen aan die het ook écht zelf hebben liggen?



Het zou ons ontzettend helpen onze keuze te maken! Bedankt!
Ik ken iemand die in zijn eettent een pvc-vloer heeft. Deze is nu na een jaar nog steeds krasvrij, ondanks de vele gasten die er overheen lopen en met stoelen schuiven. Hij is er dan ook erg tevreden over!

Qua warmtedoorlating heb ik geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de ouderenzorg en ben onder andere verantwoordelijk voor de vloeren. Wij hebben in alle ruimtes zo veel mogelijk PVC liggen. Dit is onverslijtbaar en heeft bijna geen onderhoud nodig. Het verkeer wat wij hebben, bijvoorbeeld in een ingangshal, dat haal je thuis in geen honderd jaar. Toch blijft ook die vloer er na jaren prima uit zien.

Wel een goede kwaliteit kopen bijvoorbeeld van Tarket.

Laminaat haalt het hier echt nooit bij.



Een ander alternatief voor jullie zou kunnen zijn, om er nog een laag tegels overheen te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, logischerwijs laat laminaat minder warmte door. Dat is namelijk nog een stuk dikker als PVC. Ook kun je laminaat niet direct op een vloer leggen, daar moet van dat isolatiespul tussen wat dus ook de warmte tegen houdt.



Als ik jou was zou ik de vloer (laten) egaliseren en daar direct PVC op plakken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gedacht aan een Gietvloer (pu). Kan ook prima met vloerverwarming. Wij zijn er erg blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Wij stonden twee jaar geleden voor dezelfde keuze en hebben toen gekozen voor een pvc vloer (handyfloor). We zijn hier nog steeds tevreden over en de warmte komt er goed doorheen.



Natuurlijk zie je wel wat krasjes her en der, maar dat zal met laminaat ook zo zijn.

Zorg wel dat het egalisatielaagje dik genoeg is. Mijn ouders hebben onlangs ook pvc vloer over plavuizen heen laten leggen en bij hen zie je bij een bepaalde lichtinval de voegen van de plavuizen er doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Bah...wat is het toch met mensen en plavuizen?

Vriend en ik zijn op huizenjacht en komen vaak huizen tegen met (lelijke) plavuizen en vloerverwarming, waar wij een hekel aan hebben. Alles halen kost ook een hap met geld.



Geef mij maar een mooie vloer van laminaat
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels (bijna) alle vloeren gehad (parket, vinyl, laminaat, kurk, tapijt, plavuizen). Favoriet plavuizen. Wat heb ik veel plezier gehad van mijn stenen vloer in een vorig huis. Zo mooi, zomers zo lekker koel, zo makkelijk schoon te houden. Op de tweede plaats vinyl. Parket mooi, maar wat een gedoe als er om de zoveel jaar een nieuwe laklaag op moet en dan laminaat, leuk en ook best makkelijk, maar vind het niet echt heel mooi. Tapijt neem ik nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
mocymoos: vinyl vind ik inderdaad ook een erg fijne vloer. Maar ik vind plavuizen erg smaakgevoelig en die haal je er niet zo gemakkelijk uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 24 januari 2014 @ 17:45:

Oh ja, logischerwijs laat laminaat minder warmte door. Dat is namelijk nog een stuk dikker als PVC. Ook kun je laminaat niet direct op een vloer leggen, daar moet van dat isolatiespul tussen wat dus ook de warmte tegen houdt.



Je hebt isolatie speciaal voor laminaat, laat warmte door maar dempt geluid. Wij hebben laminaat over de plavuizen heen gelegd en hebben geen warmteverlies, het is nog net zo lekker in huis.



Als ik jou was zou ik de vloer (laten) egaliseren en daar direct PVC op plakken.
Alle reacties Link kopieren
Fijn alle reacties en tips! Helpt ons enorm! Toch wel veel positief over PVC....
Alle reacties Link kopieren
quote:Caviahaar schreef op 26 januari 2014 @ 14:14:

[...]

Hmm echt? Geen warmteverlies? Interessant. Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
@ krekeltje-87. Wij houden ook niet van plavuizen, het is misschien wel makkelijk in onderhoud maar ik vind het persoonlijk erg lelijk. Dit was echter het enige minpunt aan ons nieuwe huis en het enige wat we echt moeten veranderen. Huis is verder zó mooi :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben over onze tegelvloer met vloerverwarming laminaat van Meister gelegd, de ondervloer is 2 in 1, een soort rubber met folie. Folie heeft dezelfde kleur als aluminium-folie. Geloof mij wij zijn ook in 10 zaken geweest, overal hoorden wij iets anders. Ik weet niet waar je woont maar vlakbij Delft hebben wij het gekocht.



En het ligt prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Wij hoefden niet te laten egaliseren dus de tegelvloer is nog helemaal intact. Wie weet als wij het huis ooit verkopen en de tegelvloer vinden de kopers mooier. (Kan mij haast niet voorstellen

Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Pasta! En de warmte van de vloerverwarming komt nog goed door de laminaat? (is onze hoofdverwarming) Geen gekke bollingen etc door de warmte?
Alle reacties Link kopieren
Gaat goed maar wij hebben de vloerverwarming altijd laag staan. Lijkt beter te isoleren nu dan de tegels. Meister is speciaal voor vloerverwarming
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-08-2014 11:24
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lieve Laura, jij meldt je vandaag speciaal aan om in een topic van meer dan een half jaar oud een zeer specifiek gerichte reactie te plaatsen, ja ja

Spam! heb je gestafd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven