Slimme meter: laten plaatsen of weigeren?

03-03-2014 11:31 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn deurbel ging net en en stond iemand aan de deur die zei van Liander te zijn en wanneer hij deze week een hele dag mijn huis in kon om gas- en elekctriciteitsmeters te vervangen. Nu was dit van te voren helemaal niet aangekondigd en ik heb toevallig totaal geen tijd, dus er is een afspraak voor volgende week gemaakt. Het gesprek ging nogal wazig en onduidelijk dus ik heb daarna maar even met Liander gebeld.

Het schijnt dat ze hier in de straat aan het werk zijn en daarom meteen maar even overal slimme meters plaatsen. Meters die dus direct je verbruik aflezen en doorgeven.

Nu ben ik daar een beetje huiverig voor, misschien achterdochtig maar ik vind het nogal een inbreuk op mijn privacy dat een bedrijf exact kan zien wanneer ik verbruik (en dus thuis ben) en wanneer niet. En je schijnt dat je kunnen blokkeren, je kan er dan alleen zelf niet aan zien dat het geblokkeerd is en moet Liander daar gewoon in geloven. En dan heb ik het nog niet eens gehad over hackers die wellicht wel gewoon om die blokkade heen kunnen.

Volgens de mevrouw aan de telefoon kon ik de nieuwe meters ook weigeren, maar dan moest ik waarschijnlijk voor 2020 wel betalen want dan zijn ze landelijk verplicht? Klopt dat? De man aan de deur had het niet eens over weigeren, die zei gewoon 'het moet'.

(dat ik de hele week niet kan moest ik echt 30x herhalen, en nee ik heb ook niet 1, 2, 3 iemand geregeld die deze week nog een hele dag in mijn huis kan komen zitten - mensen werken gewoon hoor!)



Hebben jullie al een slimme meter? Of heb je hem geweigerd? Wat is wijsheid?

Heb je een slimme meter?

Totaal aantal stemmen: 45

Nee dat hebben ze hier nog niet aangeboden (49%)
Ja die is hier geplaatst (33%)
Nee die heb ik geweigerd (18%)
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Je bent het niet verplicht. Het is voor Liander makkelijker als je hem wel hebt. Maar je bent niet eens verplicht om van hun een meter te hebben.

Wel is het zo dat oude meters afwijkingen kunnen gaan vertonen, kan ook in jouw nadeel zijn.



Ik heb er nog geen eentje in huis, maar als je een nieuw huis krijgt (ik dus eind dit jaar) dan krijg je er automatisch eentje. De ouderwetse meters worden niet meer gemaakt en opgehangen in Nederland.



Ook niet alle slimme meters die opgehangen worden kunnen terugleveren registeren, dus als je zonnepanelen hebt, moet je daar ook nog goed opletten.
Alle reacties Link kopieren
Hier worden ze nog niet aangeboden, maar ik wil hem niet. Voordeel voor de klant is inzicht in zijn verbruik, nou dat heb ik prima. Blijven er alleen voordelen voor de leverancier over.





Qua privacy zit het wel goed, de wet is onder druk van het cbp zo gewijzigd dat dat wel gewaarborgd is. Er is geen verplichting om er een te laten plaatsen en voor zover ik weet komt die er ook nog lang niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een slimme meter. Bij mij nog heel wat voeten in de aarde, want toen ze die wilden installeren bleken er ook allerlei leidingen vervangen te moeten worden. En daarvoor moesten betegelde muren opengebroken worden. En mijn wc gesloopt. Dat constateerden ze op de vrijdagochtend waarop ze eigenlijk alleen die meter zouden vervangen. Ze wilden al gaan slopen, zonder dat ze konden zeggen of en hoe alles weer gemaakt zou worden. Ik was compleet overdonderd, een team van vijf man in mijn huis (elektra, gas, timmerman, opzichter). Gelukkig fluisterde de timmerman mij zachtjes toe: "u kunt ook weigeren!"

Dat heb ik gedaan, of liever, uitstel geëist. Ze zijn toen twee maanden later gekomen, met een goed plan. Alles is nu vervangen en ik heb geen restschade.

Maar, die slimme meter. Daar was ik ook bang voor, en ik zou hem direct uitschakelen. Nog steeds niet gedaan, nu twee jaar later...
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja er moet hier ook een gat naast mijn huis komen, ik zie het steeds minder zitten. Ik krijg dus zooi, moet regelen dat ik een dag thuis ben, en heb dan een digitaal ding dat misschien een inbreuk is op mijn privacy en misschien fouten kan geven. En dat terwijl de oude prima werkt.

Wat is het voordeel voor mij?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Spij-ker, even Off Topic, wil je nog eens een update geven in je 'post vanuit het buitenland-topic'?
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu wel een slimme meter laten plaatsen. Ik was aan het twijfelen of ik het wel wilde, maar vriend had er totaal geen problemen mee en wilde hem wel graag hebben.



Wat nu het voordeel er van is voor ons weet ik ook niet.

Vind het ook een beetje vreemd dat mensen precies kunnen zien wanneer ik thuis ben, sta te douchen, koken, enz.

Niet dat ik paranoia ben, maar wat ik thuis doe gaat anderen gewoon niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij niet uitmaken.
Ik zou er best een willen, lijkt mij lekker makkelijk. Zou het gewoon doen dus, als ik jou was, ze weten toch alles al van je.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 03 maart 2014 @ 11:58:

Ik zou er best een willen, lijkt mij lekker makkelijk. Zou het gewoon doen dus, als ik jou was, ze weten toch alles al van je. Wat is er makkelijk aan? Ik hoef dan niet meer 1x per jaar mijn meterstand door te geven. Nou, dat is niet echt heel veel werk...
Zeg maar Spijker.
Ik heb hem geweigerd, vanwege zonnepanelen maar ook in het algemeen vind ik niet dat ik een slimme meter hoef. Ik geef netjes mijn standen door en dat mogen ze gerust controleren, maar ik heb geen behoefte dat ze vanalles kunnen uitlezen.



Dat gelul van "als je niks te verbergen hebt.." Als dat waar zou zijn zouden we allemaal bloot rondlopen en geen deur in de wc hebben. Dat je niks te verbergen hebt betekent niet dat iedereen alles van je moet weten. Zeker bedrijven die er geld op gaan verdienen niet.



Trouwens ook een raar verhaal, ineens zo'n mannetje. Is hij wel van liander? Halen ze lekker je huis leeg straks :S
Alle reacties Link kopieren
http://www.consuwijzer.nl ... ter/slimme-meter-weigeren



Als je weigert kun je een slimme meter zonder communicatiemodule krijgen. Of de oude meter behouden tot einde levensduur.



De netbeheerder mag wel kosten in rekening brengen als je later alsnog de slimme meter wilt.
quote:Spijk-er schreef op 03 maart 2014 @ 12:00:

[...]



Wat is er makkelijk aan? Ik hoef dan niet meer 1x per jaar mijn meterstand door te geven. Nou, dat is niet echt heel veel werk...Nouja, ik vind dat wel lekker makkelijk. Ik zou hem ook graag willen omdat veel verbruiksmanagers alleen werken met slimme meter, dus dat speelt ook mee. Bovendien kun je met zo'n slimme meter geloof ik ook tussentijds meldingen krijgen dat je je maandbedrag moet aanpassen. Ook kunnen oudere meters op den duur gaan afwijken, daar ben je dan dus ook gelijk vanaf. Het maakt me ook echt geen fluit uit als ze zien wat ik wanneer verbruik. Natuurlijk heb ik wel iets te verbergen en hoeft niet iedereen alles van me te weten, voor mij valt mijn energieverbruik daar nu eenmaal niet onder.
quote:honingbijtje schreef op 03 maart 2014 @ 13:38:

Zeker bedrijven die er geld op gaan verdienen niet. De slimme meter kost niets, behalve als je hem zelf aanvraagt voor de geplande uitrol. Aan je verbruik verdienen ze nu toch wel, dus die vlieger gaat niet helemaal op.
quote:Justmaartje123 schreef op 03 maart 2014 @ 15:23:

[...]





De slimme meter kost niets, behalve als je hem zelf aanvraagt voor de geplande uitrol. Aan je verbruik verdienen ze nu toch wel, dus die vlieger gaat niet helemaal op.Ik vermoed dat de data die de slimme meters verzamelen echt wel gebruikt gaan worden voor reclamedoeleinden. Dat bedoelde ik ermee.
Ik zou hem absoluut weigeren tenzij de uitleesmodule uitstaat en niet op afstand kan worden ingeschakeld (na een wetswijziging ofzo). De meters zijn zo gevoelig dat je energiepatroon wel degelijk veel weggeeft. Zie bv, https://www.security.nl/posting/34797/S ... +consument



Hieruit blijkt dat de meters niet zo goed beveiligd zijn als de energiemaatschappijen willen doen geloven en dat ze erg gevoelig zijn. Natuurlijk interesseert het eneco echt niet of ik het journaal kijk op dinsdag, maar die data wordt in geagreggeerde vorm ook gebruikt voor heel andere doelen. Er kunnen gedetailleerde patronen worden ontdekt in de tijdsbesteding van groepen mensen, wijken en binnen verschillende sociale klassen. Dat kan input vormen voor beleid en daar geef ik liever geen input voor zonder de gevolgen te overzien.



Ook kan, als die data gekoppeld wordt aan het gebruik (en de locatie) van mobiele telefoons en bv internetgebruik vrij gedetailleerd vaststellen wanneer mensen thuis zijn en wat ze doen, en wat ze buitenshuis uitspoken. Het mag daarom geen verrassing zijn dat de politie graag inzage wil in de gegevens die slimme meters genereren.



Natuurlijk kun je als brave burger blijven roepen dat je niks verkeerd doet en niets te verbergen hebt, maar ik pas ervoor om in een land te leven waar iedereen gecontroleerd wordt, ook als dat voor mij geen directe rechtsgevolgen heb. Dat mn smartphonelocatie en belgedrag wordt opgeslagen, mn surfgedrag gevolgd en winkels wifitracking aanzetten vind ik al heftig genoeg. Als ik thuis ben met de gordijnen dicht (en mn telefoon uit) wil ik niet dat er nog meegeneusd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Bij weigering kun je dus een slimme meter krijgen zonder communicatiemodule. Aldus consuwijzer. Dat is voor mij een goede optie aangezien mijn huidige meter uit het stenen tijdperk komt. Van een meter met communicatiedoelen zie ik geen voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Niet om het een of ander hoor, maar 'men' weet allang wanneer je thuis bent. En als je niet thuis bent weet 'men' waar je bent.



Dit aan de hand van je internetprovider thuis, en op je mobiel. Die providers weten daarnaast waar je allemaal heensurft, wanneer, van waaruit etc.



Maar 'men' weet aan de hand van opnames van nummerborden, signalen van mobiele telefoons, ov-chipkaarten en pintransacties ook al dat je niet thuis bent, maar bijvoorbeeld shoppen in Amsterdam (tot aan de winkel en het product aan toe).



Ik maak mij dus in de laatste plaats zorgen over slimme meters, die mijn eigen gebruik in de eerste plaats inzichtelijker maken, dan al die vage rekeningen achteraf.



Als je bang bent dat hackers erachter komen waar je uithangt zou ik eerst een paar flinke digitale stappen terug zetten.



Maar dat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:strike schreef op 03 maart 2014 @ 16:06:

Niet om het een of ander hoor, maar 'men' weet allang wanneer je thuis bent. En als je niet thuis bent weet 'men' waar je bent.



Dit aan de hand van je internetprovider thuis, en op je mobiel. Die providers weten daarnaast waar je allemaal heensurft, wanneer, van waaruit etc.



Maar 'men' weet aan de hand van opnames van nummerborden, signalen van mobiele telefoons, ov-chipkaarten en pintransacties ook al dat je niet thuis bent, maar bijvoorbeeld shoppen in Amsterdam (tot aan de winkel en het product aan toe).





Helemaal mee eens dat dit een groot gevaar is en dat dit ook aangepakt moet worden. Dat is echter geen reden om mee te werken aan informatieverzameling waar je geen inzicht/overzicht van hebt.



Zoals Mille_j ook zegt; ik wil niet meewerken aan het verzamelen van informatie waarvan je de gevolgne nu nog niet kan inzien.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Als niet hoeft zou ik het niet doen de keren dat het fout kan gaan is aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 03 maart 2014 @ 16:28:

[...]





Helemaal mee eens dat dit een groot gevaar is en dat dit ook aangepakt moet worden. Dat is echter geen reden om mee te werken aan informatieverzameling waar je geen inzicht/overzicht van hebt.



Zoals Mille_j ook zegt; ik wil niet meewerken aan het verzamelen van informatie waarvan je de gevolgne nu nog niet kan inzien.De tragedie is denk ik dat het al te laat is dit allemaal aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje. Het zat toevallig al in m'n huisje. Ik vind t erg relaxed. Ben net overgestapt van leverancier. Ik hoef werkelijk niks te doen. Ze lezen zelf het gebruik af. Hoef geen meterstanden door te geven. Ik vind het erg handig
Alle reacties Link kopieren
Oh er zijn ook heel veel voordelen aan slimme meters en die informatieverzameling. Zo betalen we nu met zijn allen voor die mensen die illegaal aftappen (1% van het totale energieverbruik), als een wijk slimme meters heeft is snel te achterhalen of er in die wijk illegaal afgetapt wordt. Verder kan je misschien later pre-paidkaarten gaan kopen voor je energie. Dan heb je dus nooit rekeningen die je niet kan betalen (of dat jij moet meebetalen voor diegenen die hun rekening niet kunnen betalen). Je kan ook een contract op maat afsluiten met je leverancier, bijvoorbeeld dat je een goedkoper tarief krijgt van 19 tot 7 uur of juist van 23 tot 5 uur. Verder geeft inzicht in je verbruik enorm veel besparing, Ik had in mijn eerste jaar een besparing van 30%! Het kan inderdaad fout gaan met zo een meter, maar dat kan ook met een ouderwetse meter. Nu kan je dit zelf eerder zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een slimme meter. Moest toch nieuwe stoppenkast en dergelijke en wilde graag ook een wat smallere meter. Toen ik de liander daarover belde om te vragen of ze uberhaupt smallere meters hadden, kwamen ze met dat verhaal van die slimme meter en dat ik die gewoon gratis kreeg. Die heb ik dus maar genomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 03 maart 2014 @ 15:23:

[...]





De slimme meter kost niets, behalve als je hem zelf aanvraagt voor de geplande uitrol. Aan je verbruik verdienen ze nu toch wel, dus die vlieger gaat niet helemaal op.Nee hoor, ik kreeg hem dus gewoon gratis. Volgend jaar ofzo komt de rest van de straat pas aan de beurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven