Hoe was het bij jou op de middelbare school vroeger?

10-08-2014 20:12 163 berichten
N.a.v. de discussie over de drinkbeker voor een tiener (die blijkt te gaan over de basisschool, maar wel tot gesprekken kwam over de middelbare school) leek het mij wel leuk om eens te horen hoe het er vroeger bij jou op de middelbare school aan toe ging. Niet per se hoe je je voelde in die tijd, maar meer wat de regels en gebruiken waren, wat was er verplicht, wat was de gang van zaken, die je nu misschien heel ouderwets lijken?



Ik ging in 1991 naar het vo. Iedereen had een leren boekentas, dat was verplicht. Je mocht die boekentas niet meenemen in de kantine, je zette je boekentas bij het lokaal waar je ná de pauze les had en liep dan met broodtrommel en evt drinkbeker naar de kantine. Daar kon je niks kopen, behalve bekertjes chocomel, melk of yoghurt of fris uit plastic bekertjes voor 0,25 cent. Je kon niet zelf bepalen waar je mocht zitten, er waren letterlijk delen "aangewezen" voor de eerstejaars, tweedejaars etc.



De kapstokken waren gescheiden op schooljaar én geslacht, jassen mochten niet mee naar een lokaal. Fietsenstallingen ingedeeld op schooljaar (niet op geslacht geloof ik). Gymen moest in effen witte T-shirts en blauwe of zwarte broekjes. We hadden gescheiden gym.



Tijdens schooltijden mocht je het gebouw niet uit, alleen als je lessen echt afgelopen waren, dat was voor niemand voor 14.15. Je kon dus niet even in de pauze naar een snackbar of supermarkt. Dat gebeurde wel massaal als de school uit was. En op vrijdagmiddag kwam er in de zomermaanden een ijskarretje en ging de hele school zo ongeveer in de rij staan voor een ijsje.



Ik denk niet dat een kind dat anno 2014 naar school gaat zich iets kan voorstellen bij hoe het bij mij er aan toe ging en als ik dit zelf zo lees verbaas ik mij echt dat het om 1991 ging.



Hoe was het bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Wow NYC, ik ging ook vanaf 1991 naar het voortgezet onderwijs, maar dat ging toch een stuk minder streng dan bij jou! Als tas waren rugzakken en boodschappentassen populair, in de kantine (waar je overal mocht zitten, vooral op de verwarming was populair) kochten we gevulde koeken of speculaaspoppen, thee, koffie en fris, tijdens tussenuren was het vrij normaal om naar het centrum te gaan (als brugklasser vooral snoepjes kopen bij de Milo).



Jassen moesten in een kluisje of aan de kapstok (per klas ingedeeld) en tijdens gym moest je gymkleding aan (werden geen eisen aan gesteld, alleen schoenen met zwarte zolen waren verboden). Ook hier gescheiden gymles overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging in 2006 naar het Vo, toen had iedereen een eastpak, gooide ik mijn brood weg en haalde croissantjes en energiedrink bij de Deka in de pauze, liepen we op Kswiss/Nike airmax, en was Björn Borg heel erg in. Je werd gepest als je dit niet had, vet haar had, puisten of een bril. Toen ik in de derde zat hadden we allemaal airmax of vans aan en een vos aan onze capichon, die waren er in allerlei soorten en maten, was de eastpak verruild voor een te kleine handtas, maar dat maakte niet uit want we hielden onze boeken wel vast . Ook toen nog steeds geen brood van thuis mee. Oh en de mobieltjes werden natuurlijk steeds hipper!! In mijn tijd was de blackberry de uitvinding van de eeuw. De hele school klonk ping geluid!
We all gonna die, we bleed from similar veins..
Jeetje NYC, waar heb jij op school gezeten? Ik ging in 1984 naar het VO en het ging er net zo aan toe als bij sophiax, incl de speculaaspoppen. 😉

Wij hadden geen gescheiden gymlessen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik ook in de VS op school gezeten en dat was behoorlijk streng. The pledge of allegiance voor de vlag, alleen door de gang mogen lopen tijdens een les met een 'hallpas' waar op stond waar je vandaan kwam en waar je heen ging en het tijdstip van vertrek, geen tussenuren, kledingregels, drugscontroles met honden en het 'in school suspension' wanneer je regels overtrad.



Als recalcitrante puber waren al die regels geweldig: zonder betrapt te worden regels overtreden was hetgeen waar mijn klasgenoten en ik erg druk mee waren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn middelbare schooltijd was in de zeventiger jaren, maar lang niet zo streng is bij NYC.

We hadden een kelder voor de fietsen en de jassen. In de kantine kon je tomatensoep en gevulde koeken kopen.

Voor gym hadden we voorgeschreven kleding, een rood broekje met wit t-shirt met logo van de school. Uiteraard droegen alleen brugpiepers dit.

Als een les uitviel werden we geacht in de aula huiswerk te gaan maken.

Wij hadden bijna allemaal puisten en vettig haar, maar er werd weinig gepest, we vonden pesten kinderachtig. In tussenuren gingen veel leerlingen naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum, totdat daarover weer geklaagd werd en dan mocht je weer een tijdje het terrein niet af.

Het was een leuke, grote school en er werd ook veel georganiseerd.
Alle reacties Link kopieren
In 1993 naar de middelbare. Mensen noemden het een strafkamp omdat er lijnen op de grond stonden waar je rechts van moest lopen.

Ook waren er klapdeuren met eenrichtingsverkeer.

Niemand mocht van het schoolplein af.



Jassen werden opgehangen in de gang, beneden in de hal.

Leren schooltassen waren verplicht.



Gymkleding was een wit t-shirt met het school logo. En een blauw kort broekje wat veel te kort was.

We hadden een gymtas, ook blauw.



We hadden verplicht blokfluit les.



Seksuele voorlichting ging met een film over masturbatie. Een voor de jongens en een voor de meiden. In aparte lokalen.



In vergelijking met nu, hadden de brugpiepers in ''mijn'' tijd nog Lion king truien aan. Nu zijn het halve volwassenen
Alle reacties Link kopieren
Ik ging in 1985 naar de middelbare school. Ik weet nig dat je jas aan de kapstok moest, in de grote hal. Deze waren verdeeld in schooljaren, net als de fietsenstalling.



Gym hadden wij ook in schoolkleding een geel T-shirt met blauw schoolloopbaan over de hele voorkant een een sportbroekje in hetzelfde blauw. En net als TO gescheiden.



Leren Schooltassen waren verplicht, maar iedereen had een rugzak. Moest wel een merk rugzak zijn, anders liep je voor gek.



De schoolbibliotheek, mocht je alleen gebruiken als jouw leerjaar die dag aan de beurt was of in het examen jaar zat.



De aula was in de pauze verboden terrein, net als de rest van de, na een kwartier, moest je de hal in of naar buiten, dit werd streng bewaakt, door de conciërge.



In de kantine kon je alleen zuivel kopen en pas in de derde kwam er een snoepautomaat in de hal. Ook was er een automaat met warme dranken. 1x per week reed de snackkar voor de school, voor de nodige vette hap. En in de zomer de ijscowagen. Vanaf de bovenbouw mocht je in de pauzes het plein verlaten en naar het winkelcentrum in de buurt.
Lessen van 40 minuten ipv verplichte 45 minuten, lessen begonnen om 8:45 uur. De 5 minuten per les werden opgespaard zodat je 's ochtends bijles kon volgen van 8:15 tot 8:45 uur.

Tassen, jassen gingen mee de les in, mobieltjes waren een Motorola waar je naar een nummer moest bellen om beltegoed smstegoed te maken.

Onderbouw (jaar 1 en 2) mochten in pauze niet van schoolplein en mochten niet op voorplein komen. Deze moesten naar achterplein.

Kleine klassen (Max 20 per klas), alleen mavo en havo klassen. Mavo kon op C-niveau gedaan worden. Dan had je mavo diploma, maar dan in 5 jaar gehaald zonder te blijven zitten. Lesstof werd minder snel gegeven denk ik.

Gym gezamenlijk, mochten geen zwarte zolen. Meiden voornamelijk in lange joggingbroeken of trainingspakbroeken.

In pauze kon je soep, broodje worst, croissantjes, koeken en snoep halen. Daarnaast de automaten met snoep en blikjes.



Ging in 1998 naar vo
Alle reacties Link kopieren
Oh en de kantine was gewoon een zaal met tafels en stoelen, geen automaten, niks. Ook geen drinken. Alles moest van thuis mee genomen worden.
Oh en als je ziek naar huis wilde of niet op school was komen opdagen werden je ouders gebeld, om het spijbelen tegen te gaan.

Als je de les werd uitgestuurd kregen je ouders een brief thuisgestuurd...

En bij nakomen moest je in de aula aan de strafbank je huiswerk maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik ging in 1997 naar de mavo en het was eigenlijk wel relaxt. Had een zwarte Survival-rugzak die ik nonchalant aan 1 band over mijn schouder droeg. Volgens mij schreef je het als Sur5al of zoiets. Weet niet of dat merk nog bestaat.



Roken mocht vanaf de derde klas en van het schoolplein af vanaf de vierde klas, maar dat deden we natuurlijk allemaal eerder. Gymles was in de vierde op een andere locatie en dan gingen we eerst indrinken.



Sowieso in tussenuren naar het nabijgelegen winkelcentrum om blikjes PassoaJus en Pisang Ambon te scoren. Vanaf mijn dertiende, zoiets. En hamkaasbroodjes van de broodafdeling van de Edah. Oh wat mis ik die broodjes, wat waren die goddelijk!



De mobiele telefoon was in opkomst, iedereen zat op zijn of haar Nokia te snaken, haha! De kantine was wel relaxt met worstenbroodjes en saucijzenbroodjes, puddingbroodjes en zakjes Doritos die toen populair waren.



Wij hadden ook een gym-uniform en het broekje was zo kort dat zelfs het gemiddelde adult-model zich erin zou schamen. Ik droeg er dus altijd een dikke zwarte maillot onder, haha!
Alle reacties Link kopieren
Wat een strenge regels NYC!



Bij mij op school (v.a. 1995) droeg iedereen voornamelijk rugzakken van canvas of nepleer. Het was echt not done om al je boeken braaf heen en weer te slepen dus lag de helft in onze kluisjes.

Tijdens pauze had iedereen zijn eigen plek in de hal of kantine. Dit ging op natuurlijke wijze. De brugklassers stonden standaard bij het mededelingenbord. Het jaar er na kon je een ander plekje uitzoeken. Op de verwarmingen zitten was populair maar o wee als je gesnapt werd door de strenge conciërge.....

De brugklassers mochten tijdens tussenuren het schoolterrein niet verlaten. Uiteraard probeerde we dat wel maar de decaan keek uit op de deur... Je moest snel de bosjes inrennen om niet gesnapt te worden.

Onze favoriete dingen om te kopen bij de buurtsuper waren chupachup lolly's, fernandes en bakpoa.

Scooters of sita's waren stoer. Die stonden op 1 plek, de fietsen op andere plekken bij elkaar.

Bij 3x te laat moest je het schoolplein vegen.
Alle reacties Link kopieren
Start middelbare school: schooljaar 1991-1992

Middelbare school 1:

Leren tas verplicht voor onderbouw, fietsenstalling en ingang per leerjaar verschillend, enkel kluisjes voor de bovenbouw. Gymkleding moest bij een bepaalde winkel gekocht worden ivm schoollogo. Kantine was een uitgebreide snackbar met heel veel snoep en ijs. In de winter werden veel saucijzenbroodjes en hotdogs verkocht. Onderbouw had een andere kantine dan de bovenbouw.



Middelbare school 2: daar waren bijna geen regels. Je luisterde daar wel goed naar de leraren, straf was daar bloedserieus. Broodjes en snoep haalden wij bij de bakker tegenover de school.



Middelbare school 3:

Back to the fifties. Geen rok/broek boven de knie (muv gymkleding), geen make-up t/m klas drie (anders met je hoofd onder de kraan), leraren wisselden van lokaal iedere klas had zijn eigen lokaal. Jas verplicht in het kluisje. Agenda van school waarin werd afgevinkt of je hw in orde was en je gedrag. Iedere week moest dat getekend worden door een ouder. School van 08.30 tot 16.30 iedere werkdag. Eenmaal binnen kwam je voor 16.30 ook niet naar buiten (tenzij verlof voor tandarts oid).



Ondanks alles was school 3 de leukste school. Leraren waren streng maar rechtvaardig en werkelijk iedereen kende je bij voor- en achternaam. Weinig geklier onderling, kwamen voor elkaar op buiten school (ruzie op de kermis: standaard 350 man achter je staan).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ging in de jaren 80 naar het vo. Er was een combinatie van leren schooltassen, rugzakken en boodschappentassen.

Tijdens tussenuren mocht je gaan en staan waar je wilde en ook de pauzes kon je vrij indelen. In de kantine kon je koeken en koffe en thee en soep krijgen. En standaard als het weer tijd was voor de ontleedlessen bij biologie dreef er wel een koeienoog in iemand z'n koffie. Er was een schoolband die geweldige optredens gaf tijdens schoolfeesten.
Eindjaar 1992: leren boekentas was alleen verplicht in de brugklas (hallo stigma!), net als de door school verstrekte agenda. De jaren daarna had je vrije keus.



School verstrekte in de pauzes thee in de aula, in van die degelijke, herbruikbare plastic bekers. Als je zo'n lege beker op zijn kant legde en precies op de goede plek op de open kant trapte, schoot die beker als een levensgevaarlijk projectiel weg. Koffie was in de aula alleen beschikbaar voor de leerkrachten, en een enkele ouderejaars met connecties.



School deelde niets in maar in de praktijk zaten de nerds, de geeks en de bruggers in de aula, de emo's, de boeren en de ambivalenten buiten en de popi's en de metalheads in de kelder.



Die kelder was een soort vrijplaats waar de conciërge zoete meuk, frisdrank en koffie verkocht, de muziek je oren liet piepen, de muren geregeld opgeleukt werden met een verse laag graffiti en waar het pokeren om geld alleen af en toe een paar dagen stil lag als de rector klachten van ouders had gekregen die hij ècht niet meer kon negeren.



Tussenuur? Veel plezier! Enige restrictie: wegblijven bij de rivaliserende middelbare school.

Fietsenrek? First come, first served. Of je rukte de fiets van een ander uit het rek om daar de jouwe neer te kunnen zetten.



Geen ghettoschool hoor, maar een respectabele kweekvijver voor de nakomelingen van de plaatselijke notabelen
Alle reacties Link kopieren
Ik ging in 1998 naar het VO. Het was een oud gebouw. De vloeren waren bruin of grijs zeil en de muren soms lichtgeel betegeld. In die tijd had bijna iedereen een Kipling tas. Ik ook. We moesten ook wel eens werkstukken maken m.b.v. Internet. Maar dat was nog niet zo uitgebreid als nu. We moesten nog gewoon met de boekentas naar school. De kantines waren apart per klas of per paar klassen. Die van de brugklas was in de kelder. Dan moest je eerst door de fietsenstalling, waarvan de muur onder de graffiti zat. Mijn achterlicht is 2 keer kapot getrapt. De kantine had een laag plafond en stonk erg muf. Je mocht gewoon je tas meenemen.

Gymmen deden we altijd in een t-shirt met het logo van school en een blauw gymbroekje. Jongens en meisjes gymden apart. We deden helaas weinig aan turnen. Het was meestal volleybal, softbal of hockey. Een enkele keer badminton. Ook hadden we de piepjestest. Het laatste half jaar hadden we ook een uurtje zwemmen voor het nieuwe B en C diploma.

Alleen in de brugklas gingen ze op schoolreis nog naar een pretpark. De jaren daarna was het survival of iets cultureels.
Alle reacties Link kopieren
En op de havo gingen we voor de vakken economie en geschiedenis met de bus een dagje naar Amsterdam. We sleepten ons letterlijk door het Rijksmuseum en de Nederlandse Bank om daarna helemaal los te gaan met shoppen, shoppen en nog eens shoppen



Het allerleukste op de mavo waren natuurlijk de oudere jongens van een jaar of zestien, zeventien. Het valt me op als ik nu een jongen van die leeftijd zie dat ik die echt zie als een jongetje, een kind. Terwijl de jongens van toen zo volwassen leken op die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 10 augustus 2014 @ 20:42:

geen make-up t/m klas drie (anders met je hoofd onder de kraan), .





Ik smeerde me vanaf 2 mavo helemaal vol, haha! En dan met grote dunne gouden oorringen erbij. Compleet met kort minirokje en hoge laarzen. Plastic en lakleren broeken op mijn dertiende. Oh wat erg als ik het zo terug lees, hahaha!
Ik zat vanaf 2000 op de middelbare school. Ik had een Eastpack rugtas, die waren toen al populair, en het was ongeveer het begin van de mobiele telefoon van wat ik mij herinner. Ik kreeg toen zelf ook mijn eerste mobieltje. Ook leerde we omgaan met internet. Ik had informaticalessen waarbij je soms aan het eind van de les vrij mochten internetten, heel leuk vond ik dat, want thuis hadden we een inbelverbinding dus mocht ik er weinig gebruik van maken.



Tijdens de pauze hing ik vaak rond bij het kooklokaal, wat niet mocht (want vlakbij de lerarenkamer en lerareningang van de school), maar bijna geen enkele docent zei er iets van. We hadden volgens mij niet echt kledingvoorschriften bij gym. In de klas pet af en jas moest aan de kapstok. Huiswerk maakte ik nooit, en bij wiskunde hadden we als leerlingen een eigen antwoordenboekje en ik schreef daar alles uit over. Je kon op toetsen een extra punt halen (alleen bij wiskunde en alleen bij één bepaalde leraar) als je je huiswerk had gemaakt, en dat betekende dus dat je een 11 kon halen voor je toets.



Ik nam geen brood mee van huis, kocht in de pauze koeken voor ¤0,50. We hadden twee gebouwen die we 'liefkozend' het boerengebouw en het hoofdgebouw noemde. Het boerengebouw was vooral voor de VMBO'ers. Later hadden we ook nog een noodgebouw. Ik vond het maar onhandig dat je steeds van gebouw moest wisselen, en dan had je ook nog een apart gebouw voor gym.



En eens per twee jaar hadden we theaterweek! Dat vond ik prachtig. Dan werd je ingedeeld in een groep (zoveel mogelijk naar voorkeur: muziek, drama, dans, etc) en was je de hele week aan het oefenen en gaf je op vrijdag een kleine voorstelling. Verder werd er weinig georganiseerd trouwens. Als je met de lift wilde, had je een liftbriefje nodig waarop stond dat je niet met de trap kon (en van wanneer tot wanneer). Heel handig was dat er in het boerengebouw helemaal geen lift was, en ik op het eind van mijn middelbare school geopereerd werd en dus mijn lessen Engels niet meer kon volgen omdat die boven waren.



Oh ja, en als je te laat was moest je een briefje halen en een uur corvee doen (? weet ik niet meer zeker). Ook als je eruit gestuurd werd trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 10 augustus 2014 @ 20:48:

[...]







Ik smeerde me vanaf 2 mavo helemaal vol, haha! En dan met grote dunne gouden oorringen erbij. Compleet met kort minirokje en hoge laarzen. Plastic en lakleren broeken op mijn dertiende. Oh wat erg als ik het zo terug lees, hahaha!Dan werd je bij ons letterlijk 'gesopt' in de wasbak . In ons kluisje hadden wij ook gewoon de opengescheurde jeans (voor over je Nike Air Max) en een heel assortiment aan make-up. Standaard plamuur voordat je op de fiets sprong (om het de laatste straat voor thuis weer af te boenen haha)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me nog een dropping op werkweek in 3 mavo. Kwamen door een dorpje met kroeg, wij naar binnen, zit daar het hele lerarenteam om te voorkomen, dat we alcohol kochten.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 10 augustus 2014 @ 20:51:

[...]





Dan werd je bij ons letterlijk 'gesopt' in de wasbak . In ons kluisje hadden wij ook gewoon de opengescheurde jeans (voor over je Nike Air Max) en een heel assortiment aan make-up. Standaard plamuur voordat je op de fiets sprong (om het de laatste straat voor thuis weer af te boenen haha)Oh wat erg! Ik hoefde het er gelukkig ook niet af te boenen voor thuis, mijn moeder vond het prima.
Alle reacties Link kopieren
Wij hielden onze jas meestal aan
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen dat het overal zo anders was.

Ook al was mijn school heel streng, ik zou er zo weer naartoe gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven