Van Nederland naar Belgie verhuizen...

04-07-2008 14:05 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb een vraag. Zijn er mensen hier die van Nederland naar België zijn verhuisd? En hoe heb je een en ander geregeld? Hoe kom je bijvoorbeeld aan woonruimte, hoe staat het met de gezondheidszorg, scholen, werken, etc.? Kun je weer terug als het je toch niet bevalt? Krijg je dan wel weer woonruimte? Op zich hebben we nog geen concrete plannen, maar doordat we een beetje zaten te fantaseren over verhuizen, ben ik toch nieuwsgierig geworden.



Ik ben benieuwd,

groetjes Fluf
Alle reacties Link kopieren
tilalia2 in "Help Tila de grens over!"



In dit topic kun je lezen dat titilia precies het omgekeerde aan het doen is, misschien weet zij het eea voor je?
Fluffy, ik heb nu geen puf en geen tijd om uitgebreid op je in te gaan - want ben echt net verhuisd en zit nog tussen de dozen - maar even snel wat info::



- zorg dat je een baan hebt, dat maakt alles (inschrijving gemeente, school, ziektekostenverzekering, etc) veel makkelijker. Z~elfs een huis huren wordt makkelijker.

- een huis kan je kopen of huren. De huizen zijn groot, maar in bepaalde streken ook echt gewoon duur. Je bent voor een huis net zoveel kwijt als in NL, ware het niet dat het huis veel groter is. Maar dat komt omdat ze maar weinig standaardrijtjeshuizen maken.



De koop en huurcontracxteb zijn anders geregeld dan in NL: bij huren huur jhe voor een bepaalde periode: als je eerder weg wilt, moet je of een andere huurder vinden oif een bepaalde boete aan de verhuurder betalen. Bij een huis kopen moet je er rekening mee houden dat de kosten koper enorm kunnen zijn en dat je niet voor het hele huis een hypotheek kunt krijgen.



Geozndheidszorg is perfect geregeld, maar kan heel duur zijn. Ik weet niet precies hoe duur omdat het bij ons grotendeels door Liefswerk geregeld en betaald werd. Maar: wachttijden zijn minimaal, de zorg is echt goed, alleen het verzekringsgedeelte is redelijk ouderwetsch en ondoorgrondelijk. Maar op de een of andere manier krijg je toch wel altijd je geld terug. Want bijna alles is vooraf betalen, en zeker ziekenhuisopnames hebben over het algemeen een behoorlijke eigen bijdrage.



Scholen zijn goed. Tuurlijk heb je kwaliteitsverschillen. Het ligt er aan waar je naar toe wilt of er wachttijden zijn of niet (brussel: wachttijden en af en toe barbaarse toestanden op school, in het dorp waar ik zat, helemaal geen wachttijden en metstip op 1, echt waar, de allerbeste school ooit. Ik heb staan janken op de laatste dag. )



Als je weer terug wilt em je wilt het snel: zorg dat je geld hebt. Wij hadden 3 maanden de tijd om alles te regelen en geld hebben en het uit kunnen geven is dan een heel prettige bijkomstigheid. Wij zijn in de vrije secotr gaan huren, hebben ziektekostenverzekering een beetje hats-flats geregeld en gelooof dat het nu wel rond is.



Ik las dat je ook naar Belgie zou willen omdat je zoon hoogebgaafd is: hou er rekening mee dat lang niet alle scholen in Belgie daarmee om kunnen gaan: wat dat betreft is het net Nederland. Als dat en van je belangrijkste redenen is, informeer je dan goed.
Oh. Toch een lang verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je antwoorden. Lief dat je de tijd neemt. Ik heb er zeker wat aan. Maar ik wil niet naar België omdat mijn zoon hoogbegaafd is. Ik denk dat je me verwart met iemand anders. (Ik dacht dat Zwieber naar België wilde in verband met HB zoon en school, maar dat weet ik niet zeker.) We zijn nederland gewoon een beetje zat en willen iets anders. Omdat we nu al dichtbij België wonen, komen we er regelmatig en het lijkt ons wel wat om daar te gaan wonen.



Nogmaals, dankjewel en succes met uitpakken
Alle reacties Link kopieren
Fluffy: waar wil je naar toe in Belgie?



Het onderwijs is perfect in Belgie en is van betere kwaliteit dan hier in Nederland.

Ik weet niet precies of je ook zorgverzekeringen hebt enzo zoals hier maar weet wel dat je ook s'avonds naar de huisarts en tandarts kan, wat ook wel weer lekker is natuurlijk.

Ik heb gehoord dat je qua werk moeilijk tussen je collega's komt maar dat zal er ook maar net aan liggen waar je werkt natuurlijk.

Als je een huis koopt houd er dan rekening mee dat, indien je binnen 5 jaar vertrekt, een boete moet betalen.



Verder: ik zou zó in Belgie willen wonen. Ik woon er ook vlakbij, jij ook las ik, waar woon je nu dan?
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik woon zelf nu ook zo´n 10 jaar in belgie en ik denk dat vooral heel belangrijk is dat je er rekening mee houdt dat de belgen niet zitten te wachten op nog meer nederlanders in hun buurt. Zeker als je van plan bent in de grensstreek in Limburg te gaan wonen. Je word niet bepaald hartelijk ontvangen.

En de gemeentebelasting gaat in Belgie over je inkomen en niet over de grootte van je huis.

Verder zal het vooral afhangen in welke regio je gaat zoeken.

Ik zou ook een schotel regelen, ik mis mijn televisiezenders nog steeds.



Grtz
Hehe, ik woon nu weer anderhalve week in NL en ik mis de Belgische zenders! X-D
Alle reacties Link kopieren
We wonen nu in Eindhoven. Als we naar Bels gaan, zal het in de buurt van zee zijn. Ik kom van zee af en ik mis het dagelijks. We willen eerst gaan huren voordat we echt kopen. Eerst eens kijken of het echt iets voor ons is. We zijn nu via de rabobank bij een soort van België-plan gekomen. Nu maar eens verder onderzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven