Weet iemand wat voor spin dit is?

26-01-2015 19:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren had ik bezoek van deze spin. Het is bijna zolang als een wattenstafje (met de poten erbij).



https://www.dropbox.com/s ... 01-25%2021.16.03.jpg?dl=0



Ik ben benieuwd of iemand het weet.



UPDATE: Ik heb een mail van Naturalis:







U hebt een foto van een spin opgestuurd naar Naturalis Contact en betrokkene heeft uw bericht naar mij doorgestuurd.

De foto toont een exemplaar van Zoropsis spinimana, waarvoor geen Nederlandse naam bestaat. Als u de naam in Google intypt krijgt u meer informatie over deze soort.





Uit uw bericht kan ik niet opmaken waar u dit exemplaar hebt gezien. Als het in Nederland was - wat ik aanneem - zou ik graag wat meer willen weten. Deze spin komt in het mediterrane gebied en Centraal-Europa voor, van Spanje tot in Rusland. Uit ons land zijn maar een paar waarnemingen bekend en uit de ons omringende landen ook. Blijkbaar rukt deze soort naar het noorden op, mogelijk ten gevolge van klimaatsverandering. Wij houden dit soort waarnemingen bij om vast te kunnen leggen hoe deze uitbreiding verloopt. Graag zou ik daarom wille horen op welke datum u de waarneming heeft gedaan en waar deze plaatsvond.

Een volgende vraag is of dit dier al bij u in de omgeving voorkomt - dus of er meer exemplaren zijn en de soort zich daar heeft gevestigd - of dat het dier is meegekomen met een transport, bijv. in bagage na een reis naar het zuiden. Is dat mogelijk? Op die manier komen soorten vaak naar ons land, als eenling, maar als er meer zijn kunnen ze zich ook gaan voortplanten. Ik hoor dus graag iets meer van de omstandigheden.





Mogelijk is de spin nog bij u in huis?





Bij voorbaat dank.









Ik heb een pakketje ongeveer twee weken geleden uit Spanje ontvangen. De kans bestaat dus dat de spin in de doos zat.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Een hele enge.
Ieuw. Vertel me alsjeblieft dat je in een ver buitenland woont
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik wel mee eens
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Helaas, ik woon in kikkerlandje, midden in het kikkerlandje, maar wel in een dorp.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Mss weet Maacki het. Mááááckiiiiiiiiiiii!
Alle reacties Link kopieren
Echt, ik moet hier mee ophouden

Ik zeg net nog in een ander topic over spinnen dat ik niet meer klik op dit soort topics, en dan kan ik het toch weer niet laten.
Volgens mij kan je foto's naar Naturalis sturen. Zij hebben diverse spinnendeskundigen die je precies kunnen vertellen wat voor een spin het is.
Alle reacties Link kopieren
Als ik maar geen ban krijg voor angstzaaier...
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Fast, bedankt. Ik ga kijken of ik het kan mailen. Ik hoop dat ze daar niet zo geschrokken reageren als hier
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Gadverdamme! Een zwarte weduwe?
Ik klik op die foto en zit vervolgens al een paar minuten met kippenvel in mijn nek om me heen te kijken waar er eentje zou kunnen zitten
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik dacht dat de Viva vol stoere dames zat...
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een buisspin, maar nog even goed nadenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:violier schreef op 26 januari 2015 @ 19:28:

Ik klik op die foto en zit vervolgens al een paar minuten met kippenvel in mijn nek om me heen te kijken waar er eentje zou kunnen zitten Haha ik ook, maar hij lijkt op een kruisspin.
Alle reacties Link kopieren
quote:violier schreef op 26 januari 2015 @ 19:28:

Ik klik op die foto en zit vervolgens al een paar minuten met kippenvel in mijn nek om me heen te kijken waar er eentje zou kunnen zitten

O, ik ook. Erg hé, en ik klik ook gewoon weer terug naar dit topic om te kijken of er al een naam is genoemd.

Maar ik kom hier nu echt niet meer kijken.

Succes met de spin TO.
Alle reacties Link kopieren
Hè getver



Is het niet 'gewoon' een huisspin?
Alle reacties Link kopieren
Tis niet een springspin?
Alle reacties Link kopieren
Een wolfspin?
Alle reacties Link kopieren
Een kruisspin denk ik niet. Er zit geen witte kruis. Een wolfspin zou wel kunnen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Ben je hem alweer tegen gekomen Heksie? Of heeft hij zich goed verstopt?
Alle reacties Link kopieren
Wolfspin
Don't look back you're not going that way
Alle reacties Link kopieren
Een springspin zou ook kunnen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet




Verhuizen!
Alle reacties Link kopieren
quote:koko67 schreef op 26 januari 2015 @ 19:28:

Gadverdamme! Een zwarte weduwe?
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven