Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
ja wij!

We zijn wel/niet wel/niet serieus. Wij hebben nu 2 huizen waarvan er eerst minstens 1 verkocht moet worden, 3 huizen en hypotheken is een beetje over the top, niet waar?



Ik ken wel heel funda uit mijn hoofd en al onze echte favorieten zijn intussen verkocht, mar we zijn ook al een jaar aan het rondkijken. We willen het liefst zo dicht mogelijk bij de randstad/ Amsterdam-Haarlem, maar niet ertussen, maar wel veel ruimte met hetzelfde budget;) Het liefst een opknapper waar je best in kunt wonen voor je gaat verbouwen.



Het moeilijke is dat we nu 2 hele leuke huizen hebben, maar om diverse redenen niet praktisch voor onze gezamenlijke wensen.
Ja, wij! Ons huis is vorige week verkocht, komende november is de overdracht.



Wij gaan iets zoeken met een budget van 3 ton (wanneer het écht geweldig is, zit daar nog speling op tot ongeveer 350). We zoeken iets in Noord Brabant. Voorwaarden: tuin, minimaal 3 slaapkamers (het liefst 4 óf de mogelijkheid om van een zolder een zolderkamer te maken), ruime berging/garage en geen rijtjeswoning.



Wij zijn nu nog echt in de aftastende fase. Funda bekijken. Stiekem in leuke wijken rondrijden wat daar allemaal te koop staat. Erg leuk allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet al te lang geleden een appartement gekocht, ook zonder vast contract (tijdelijk zonder uitzicht op vast). Heb het 2 keer bezichtigd, gelezen over onderhandelen bij aankoop van een woning en overwogen een aankoopmakelaar in te schakelen, maar bij eerdere pogingen was deze niet zo nuttig omdat het toen om uitpondprojecten (verkoop oude huurwoningen van woningcorporaties) met een vaste prijs ging. Deze keer dan maar niet inschakelen. Vervolgens begon het onderhandelen.



Het lastige was dat de vraagprijs en mijn budget zo'n 20% uit elkaar lagen (dure stad). De verkopers wilden eerst niet veel zakken, maar hun appartement stond al best lang te koop dus na een paar weken geen contact lieten ze opeens een veel lager laatste bod horen dat gelukkig binnen het budget lag:-)



Moest van 3 jaar jaaropgaven overleggen bij de hypotheekadviseur, die hij in de vakantie thuis liet liggen terwijl de hypotheekverstrekker ze dringend nodig had (oeps, moest ik gauw nieuwe kopieen brengen). Het tekenen van de hypotheekakte was ook lastig want ik had het druk op het werk, maar gelukkig was de makelaar op zaterdagochtend open. De kosten koper waren behoorlijk hoog en het viel toch wel tegen wat ik het jaar daarop als belastingaftrek voor kosten koper terugkreeg.



Bijzonder was dat ik als harde eis had dichtbij een CS te wonen (werk ergens anders en wil geen auto), maar die eindelijk liet ik varen toen ik dit appartement in een verre buitenwijk met goede OV voorzieningen had gevonden.



Mijn advies is: Als er een open huizendag op komst is, bezoek deze. Kijk op Funda, maak een lijstje van de leukste woningen en ga er op die dag langs. Kijk tijdens bezichtigingen ook naar niet voor de hand liggende dingen, zoals of kranen goed werken en of de wc niet stinkt. Als bewoners hun ramen wijd open hebben 'vanwege het lekkere weer' kan het ook zo zijn dat het om een muf huis gaat met rioolproblemen waar het vaak stinkt.
respecteer de overtuigingen van een ander
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook op zoek! We zoeken in de Randstad maar buiten Amsterdam. Welk dorp/stad onze voorkeur heeft weten we nog niet. Gisteren via Funda op 6 huizen gereageerd in verschillende plaatsen om een beetje af te kunnen tasten. Hou de site al een aantal maanden nauwlettend in de gaten. Ons budget is max 2 ton, het liefst nog ietsje lager. Minimaal 80m2, 3 slaapkamers en een tuin(tje).
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook op zoek. Leuk en spannend. We hadden een leuk huis gezien maar door een nare samenloop van omstandigheden (slechte financieel adviseur die steken liet vallen in combinatie met een verkopend makelaar die ontzettend traag was) uiteindelijk laten gaan. Daar hebben we nu een beetje spijt van... want wij zjjn er ontzettend veel op achteruit gegaan per 1 juli. Al moet ik zeggen dat ik ons vorige hypotheek-mannetje ervan verdenk gewoon niet kloppende info te hebben gegeven.



Afijn. Nu is het dus weer wat meer orienteren, in dec gaat mans salaris namelijk flink omhoog en kunnen we weer net zoveel als voor 1juli:) tenzij we echt iets geweldigs zien... dan gooien we ons spaargeld in de strijd.



(We kopen op 1 inkomen, van man, wat het moeilijk maakt want alles is uiteraard ingericht op tweeverdieners tegenwoordig. Ik ben ivm ziek kindje ruim 2jaar thuis geweest en heb per september een nieuwe baan. Die we buiten de hypotheek willen laten)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al jaren op zoek, maar het perfecte huis zit er maar niet bij. Moet zeggen dat het aanbod de laatste jaren ook niet veel veranderd is. Dus alles wat nu op Funda staat hebben we of al bekeken of afgekeurd. Inmiddels denken we na over nieuwbouw aangezien we schijnbaar toch hele specifieke wensen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik waren op onze eerste huizenjacht! Ons bod is dit weekend geaccepteerd op een appartement. Nu even afwachten tot het voorlopige koopcontract in de bus valt en we hebben vrijdag een afspraak met de Hypotheker om de hypotheek te regelen.



We hebben eerst een orienterend gesprek gehad bij de Hypotheker om te kijken hoeveel hypotheek we konden krijgen. Daarna heb ik een lijstje gemaakt met wat we zochten in een appartement (prijsklasse, afwerking, wijk, oppervlakte, aantal kamers, balkon, etc.) en daarna vooral veel op Funda gekeken. Als er iets interessants tussen zat heb ik gewoon de betreffende makelaar gebeld en een afspraak gemaakt. Moet zeggen dat veel appartementen er leuk uitzagen op foto's, maar als je dan ging kijken, gelijk al bij binnenkomst wist of het iets was of niet. Maar mijn tip is wel om echt iets van 5-10 huizen te bekijken alvorens je ergens een bod op uitbrengt. En vooral elke dag op Funda kijken of er iets nieuws is geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook op zoek naar een nieuw huis, maar eerst deze maar eens verkopen. Ben wel heel benieuwd waar we terecht gaan komen. We wonen nu in zo'n leuk buurtje, maar het huis wordt gewoon te klein voor mij en mn gezin.

@vergeetachtigeJan ik heb je een pb gestuurd 😉
Bij twijfel doen! (of toch niet?)
Alle reacties Link kopieren
quote:mayke91 schreef op 15 juli 2015 @ 12:47: En vooral elke dag op Funda kijken of er iets nieuws is geplaatst.Dat hoeft niet want je kan een alert instellen zodat je alle wijzigingen direct in je mailbox krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn inmiddels ook al een maand of 3 op huizenjacht en vinden het vooral erg moeilijk. Tot nu toe nog niet hét huis gevonden maar beginnen alle bezichtiging afspraken inmiddels wel zat te worden omdat ze zoveel tijd innemen.



Wij zijn opzoek naar ons eerste koophuis rond amsterdam (maar niet in amsterdam) rond de 240-265 000, met tuin, 4 slaapkamers ca 100 m2 en geen klushuis.



Het is leuk om jullie ervaringen te lezen, hopelijk vinden jullie allemaal snel een leuk huis.



Merken degene die in en rond amsterdam zoeken ook dat de prijzen de afgelopen maanden omhoog zijn gegaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 15 juli 2015 @ 13:13:

[...]



Dat hoeft niet want je kan een alert instellen zodat je alle wijzigingen direct in je mailbox krijgt.Het gekke is dat ik juist altijd iets vind buiten mijn criteria. Dus af en toe kijk ik eens nogal ruim en dan opeens valt mijn oog op iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 15 juli 2015 @ 13:13:

[...]



Dat hoeft niet want je kan een alert instellen zodat je alle wijzigingen direct in je mailbox krijgt.Heb ik ook inderdaad. Het is me wel opgevallen dat ik af en toe gewoon geen update krijg, en mijn vriend wel, of andersom. Precies dezelfde zoekinstellingen... En soms krijg ik de mail pas 's avonds, terwijl het huis er al de hele dag opstond. Zal maar net je droomhuis zijn. Niet waterdicht dus, die zoekalerts, dus ik kijk zelf ook altijd even op de app.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, al die reacties. Hier ook het liefst bij CS ivm werk op anderhalf uur treinen, dat maakt het lastiger. En goeie tips, ik ben inderdaad van plan gewoon random bezichtigingen plannen (ook al is de badkamer eigenlijk te klein, de prijs te hoog, de buurt net te ver weg), zodat je weet waar je op moet letten zodra wél dat droomhuis eropstaat. En openhuizendag gelijk in de agenda gezet, dat is al begin oktober.



Net overigens weer een bezichtiging gepland, hoppa, ook dat huis blijkt verkocht. Gaat het bij jullie ook zo hard? Een goed huis staat er max 4/5 dagen op. Voelt nogal overweldigend zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaat88 schreef op 15 juli 2015 @ 14:40:

Net overigens weer een bezichtiging gepland, hoppa, ook dat huis blijkt verkocht. Gaat het bij jullie ook zo hard? Een goed huis staat er max 4/5 dagen op. Voelt nogal overweldigend zo.Dat hebben wij helaas ook al veel meegemaakt.. en mocht je dan op bezichtiging kunnen komen dan krijg je te horen dat je binnen een dag een bod kan doen en dan verkopen ze het aan de hoogste bieder. Daar gaat de prijs natuurlijk behoorlijk richting de vraagprijs van liggen..
Alle reacties Link kopieren
Ja dat hebben wij ook al een paar keer gehad. Frustrerend inderdaad. Mijn nicht had pas haar huis te koop gezet, de eerste 3 dagen waren er al 11 bezichtigingingen en binnen 2 weken was het verkocht voor meer dan de vraagpriis. Echt bizar.



We hebben ook een keer gehad dat de verkopend makelaar heel moeilijk deed. Wilde niet op zaterdag of in de avond bezichtigen. Ook niet op ma/diwant dan werkte hij niet. Dus het moest op woe/do/vr en dan ook nog tussen 10:00 en 15:00. Hadden we eindelijk met veel pijn en moeite een afspraak, belt hij af want het kantoor zat in een ander dorpje en hjj had geen airco in de auto dus het was echt te warm om erheen te rijden leuk ook dat wij al in de auto erheen zaten en vrij hadden geregeld. Hebben het dus maar laten gaan, het huis staat nog steeds te koop (maar nu na 1juli net boven ons budget) en ik twijfel of ik de bewoners een kaartje moet sturen met dit verhaal. Het zal je makelaar maar zijn terwijl jij ondertussen vertrouwen hebt dat hjj zijn best doet voor je.
Alle reacties Link kopieren
Echt die makelaars, het is een verschrikking! De dingen die ze soms zeggen en de dingen die ze niet weten. Al bizarre dingen meegemaakt ook met makelaars. Daarom verkopen wij het ook zelf en schakelen we alleen een makelaar in voor de noodzakelijke dingen.
Bij twijfel doen! (of toch niet?)
Alle reacties Link kopieren
Ja, hiero! Ook 2 ZZP'ers en ook blij verrast dat we uberhaupt een hypotheek krijgen. Wel een bescheiden, we kunnen kijken tot 175.000, maar dat is ook prima. Wegens niet aan plaats gebonden zoeken we in een vrij grote cirkel (waar Funda duidelijk niet op ingesteld is, grr) van ongeveer een uur rijden rond Utrecht. Aangezien we wel eisen hebben qua ruimte ed komen we in de goedkopere gebieden uit, zo rond Arnhem/Apeldoorn en onder Rotterdam/Dordrecht, en een beetje in de Betuwe. Maar ik vind het ook lastig hoor.. Al best wat dingen gezien, maar de huizen die ik echt leuk vindt voldoen dan weer niet aan één of meer eisen, of zijn qua ligging net niet ideaal, of toch eigenlijk nét te klein..

We zijn bezig met een huis in de buurt van Arnhem wat wel alles van ons eisenlijstje heeft, maar geen bijzonder leuk huis is, en mij eigenlijk iets te ver van een intercity-station ligt (we hebben wel allebei een auto, ook allebei nodig, maar aangezien ik wel iets meer zal moeten gaan reizen wil ik ook wel graag makkelijk met het OV kunnen). Maar wel fantastisch qua hoeveelheid grond, ligging in een rustig dorpje, carport, schuur etcetc... Maar ondertussen wil mijn hoofd maar niet het net iets te kleine huisje met de perfecte ligging in Apeldoorn loslaten, terwijl mijn vriend die eigenlijk al afgeschreven heeft... Moeilijkmoeilijkmoeilijk... We hebben wel het geluk dat in die contreien de huizen niet zo hard gaan, we hebben nu een huis of 10 bekeken en plannen dat ook altijd vrij ruim vantevoren omdat we allebei vrij druk zijn zo in de zomer, en we hebben 2 keer meegemaakt dat we gebeld waren dat het pand in kwestie verkocht was. Dat vind ik nog wel meevallen, in het begin had ik de neiging gestressed te raken omdat ik bang was dat alles wat ik leuk vond binnen no time verkocht zou zijn



Waar me trouwens wel de haren van te berge rijzen: Hoeveel alles kost wat met huizen kopen te maken heeft. Hypotheekadvies: ¤3000! En dat zegt zo'n kerel dan zonder blikken of blozen. Aankoopmakelaar gaan we waarschijnlijk ook niet doen, na wat bezichtigingen en ons verdiept te hebben in allerlei zaken rond kopen hebben we wel genoeg vertrouwen in onszelf om het zelf te doen.



Boarn, ik ben wel benieuwd naar jullie eisen dan als jullie al zo lang op zoek zijn!
Alle reacties Link kopieren
Moosey, wij zoeken ook niet in een bepaalde plaats. Ik vul dan een bepaalde stad in die in de regio ligt waar wij zoeken, met mijn woonwensen, en dan klik ik op kaart. Kun je goed zien wat waar te koop staat. Er is ook eem criterium waarbij je kunt aangeven dat je alleen het aanbod van de laatste 5/10/30 dagen wil zien. Dat is handig als je al een tijdje Funda volgt. De oudere huizen heb ik toch al bekeken en afgewezen danwel bewaard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook op zoek.

Inmiddels al bijna een jaar geleden mijn eerste gesprekken met hypotheekadviseurs gehad om te kijken wat mogelijk is en sindsdien struin ik funda en internet af.

Vlak daarna bijna een huis gekocht, maar dat ging uiteindelijk toch niet door. Ook al eens geboden en toen bleek het net verkocht en al een aantal keer gehad dat ik belde voor een bezichtiging (en ik bel echt wel snel) en de huizen ook al verkocht bleken te zijn.

Goede huizen gaan hard, bij de rest snap ik dat het niet hard gaat, wat een ellendige huizen komen er op de markt zeg. En aangezien je tegenwoordig nauwelijks meer verbouwingen mee mag financieren (en zowel, dan moet je een enorm bedrag zelf ophoesten en dat kan ik niet), zijn die geen optie.

Ik vind het een ellende, dat huizengezoek, heb al een paar keer op het punt gestaan om op te geven en maar te blijven huren.

Ik voel ook best wat druk, omdat de rente nu nog laag staat en dat een hoop meer mogelijk maakt en ze alweer aan het stijgen zijn.

En omdat de regels steeds zoveel strenger worden, dat het bedrag dat ik aan hypotheek kan krijgen snel verminderd (vanaf 1 juli is het al zoveel minder!). Maar ja, ik wil ook niet zomaar een huis kopen omdat het nou eenmaal snel moet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
@Moosey (en alle anderen) niet zomaar in zee gaan met een adviseur die zo duur is hoor! Ik kwam er bij toeval achter dat er ook veeel goedkopere adviseurs zijn (google maar op hypotheek adviseur + plaatsnaam) op sites zoals independer staan overzichten met advies kosten. in Haarlem hebben wij u een adviseur die alles regeld voor 1400 eu. Ik heb hiervoor wel zelf een uurtje achter de computer gegevens (n.a.w., salaris, pensioen ect) moeten invullen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook hard op zoek. Maandag ons huidige appartement verkocht, in 3 dagen (incl. weekend) en 'voor de markt uit' (oftewel heeft niet op funda gestaan). Zijn erg blij met hoe snel het is gegaan en de top prijs die we gekregen hebben. Nu alleen zelf een huis vinden.. We zoeken regio randstad in een dorp tot 400k, 125m2 en grote tuin. Gek genoeg komen we geen huis tegen die ons hart sneller laat kloppen, terwijl ze op papier toch overeen komen met onze wensen. Één huis zijn we wel erg enthousiast over en daar zijn we nu met de aankoopmakelaar mee bezig. Wij hebben wel gekozen voor een aankoopmakelaar, kijken naar een uniek pand dus lastige prijsbepaling en we hadden veel vragen (o.a. bestemmingsplan, vergunningen, verjaarde kavelgrens, e.d.). Geeft ons veel rust en er zijn zeker dingen boven gekomen die wij zelf niet hadden bedacht!
Alle reacties Link kopieren
Yes! Hier ook iemand die heel Funda uit haar hoofd kent.... Weten nu bijna een jaar welke hypotheek bij onze gekozen maandlast hoort en hebben sindsdien niet stil gezeten... 10 huizen bekeken waarvan 5 vaker dan 1x.. Bij 3 huizen ook de ouders al meegenomen en bij 2 van 3 een bod gedaan... Het 1e huis moesten we halsoverkop bieden ivm een bod van een andere partij.. Te laag ingezet en daardoor niet met ons in zee gegaan, de ander moest in onze ogen te veel aan gebeuren dus uiteindelijk een eindbod neergelegd 20.000 onder de vraagprijs vraagprijs, hier gingen ze niet mee akkoord...



Dus we zijn nog steeds op zoek...

Heb zo het idee dat we het niet gaan vinden..;)
Alle reacties Link kopieren
@Elkemow, heb je in 1jaar maar 10 woningen bezichtigd?

Wij zijn nu sinds februari bezig en al zo'n 30 woningen gezien (is een beetje veel volgens sommige..) op 2 woningen geboden maar is op niets uitgelopen.

Volgende week staan er weer 2 veelbelovende woningen in de agenda!

Zo spannend, ik zie mezelf er alweer helemaal wonen, hebben jullie dat ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 16 juli 2015 @ 06:55:

@Elkemow, heb je in 1jaar maar 10 woningen bezichtigd?

Wij zijn nu sinds februari bezig en al zo'n 30 woningen gezien (is een beetje veel volgens sommige..) op 2 woningen geboden maar is op niets uitgelopen.

Volgende week staan er weer 2 veelbelovende woningen in de agenda!

Zo spannend, ik zie mezelf er alweer helemaal wonen, hebben jullie dat ook?



Wij wonen niet in een stad en willen graag hier blijven wonen dus zoveel keuze hebben we helaas niet... Als je dan ook nog een redelijk wensenpakket hebt én een budget dan is 10 woningen al best veel;)

Gemiddelde hier ligt rond de 2a3 woningen bekijken, ze vinden ons dus al twijfelkonten;)



Ik kan met de voorpret al zo ver zijn dat ik er al haast woon... Moet mezelf echt inhouden anders is het zo'n tegenvaller...



Hier komt eens in de 2/3 weken een nieuw huis op funda en eens in de 2/3 mnd een huis wat in ons straatje past... Heel erg afwachten dus... Zou haast wel briefjes bij mensen in de brievenbus willen gooien.. "Wij willen jullie huis wel kopen!" in de hoop dat er wat vrij komt in de straat waar we graag zouden willen wonen...:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven