opgelicht of niet hypotheekmaand bedrag

20-08-2008 22:03 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek verstrekker thuis gehad voor een advies gesprek. Wij wilden een hypo nemen van 2 ton nettomaandlast kwam hij uit op 750 euro ongeveer. Dus ik vraag scheelt het veel als je bijv een hypo neemt van 170 of 2 ton. Hij zegt nee hoor per 10duizend euro scheelt het ongeveer 50 euro. Dit antwoord voelt zo raar voor mij.

Nu zie ik net een huis waar ik een hypo voor nodig heb en bereken dit met zo'n programmaatje en kom uit op een maandbedrag NETTO van 475???.



Kan iemand hier iets meer duidelijkheid over geven.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan hoeveel je aflossingsvrij wilt hebben. Die programmaatjes berekenen met maximaal aflossingsvrij, dan lijkt het veel minder.



En die adviseur heeft gelijk: per maand maakt 10.000 meer of minder niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Het soort hypotheek maakt overigens ook nog verschil; grote kans dat je nu appels met peren aan het vergelijken bent.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben ook nog een leek in hypothekenland hoor. Wij hebben nog nooit gekocht dus wij zijn nog in de onderzoeksfase
Alle reacties Link kopieren
En die programmatjes zijn 9 van de 10 keer onzin..
Alle reacties Link kopieren
750 euro voor een hypotheek van 2 ton is trouwens heel realistisch. Ik heb zelf een hypotheek van 2 ton en betaal ook ongeveer zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt heel realistisch wat die man vertelt...



En als je zelf niet thuis bent in hypotheken land, prima, maar om dat meteen te gaan afvragen of je wordt opgelicht?? :-O
Alle reacties Link kopieren
ja lijkt me heel redelijk wat hij zegt, wij hebben net 170.000 afgesloten 5,65 procent en betalen 600 euro. helft spaar en helft aflossingsvrij
Als zo iemand gewoon een erkend hypotheekadviseur is lijkt de kans dat je wordt opgelicht me niet zo groot.

Die ' rekenvoorbeelden ' op het internet zijn vaak helemaal niet zo realistisch.

Volgens 1 van de rekenvoorbeelden kon ik bijv. op basis van mijn vorige salaris een hypotheek krijgen van meer dan 6x mijn jaarsalaris... dat is ook niet heel reeel :).
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er ook aan of de levensverzekering erbij in zit. wij betalen bruto 970 euro incl levensverzekering en netto (met teruggave belastingdienst 670 euro. Hypotheek van 210.000

Echter hebben wij onze nieuwbouw huis 2 jr geleden al gekocht, nu 8 maanden al in wonend. 50/50 spaar aflosvrij met rente percentage 3,7 om 3,8.

Wij kochten het in de tijd met nog een mooie rentepercentage. Die is namelijk ook bepalend voor de hoogte van je maandlasten.



TIP. ga zeker bij drie adviseurs langs en ga voor degene waar je beste gevoel bij hebt. Wij hebben 2 onafhankelijke genomen en 1 van de rabobank. We zijn verder gegaan met Van Brugge Adviesgroep vanwege de goede uitleg van alle vormen en de nazorg zoals invullen van eerste belastingformulieren. We hadden 2 gesprekken. eerste uitleg van alle hypotheekvormen en de tweede na was later en toen had de adviseur 7 offertes op zijn gemak uitgezocht.

Bij de hypotheker stonden we in een gesprek na 1.5 uitleg van alle hypotheekvormen en 3 offertes buiten. Heel rap dus en veel informatie in korte tijd.
Alle reacties Link kopieren
tangerine schreef op 20 augustus 2008 @ 22:18:



Volgens 1 van de rekenvoorbeelden kon ik bijv. op basis van mijn vorige salaris een hypotheek krijgen van meer dan 6x mijn jaarsalaris... dat is ook niet heel reeel :).
Niet meer nee ;-] 2 jaar geleden waren er nog maatschappijen waarbij dat kon :-]
Die programmaatjes spiegelen het wel erg rooskleurig voor.



Het is allemaal afhankelijk van de hypotheekvorm, de hypotheekrente, jullie leeftijd, roken - niet roken, etc.



Probeer anders ook nog een offerte aan te vragen bij de Vereniging Eigen Huis, die komen telkens als beste uit de bus bij hypotheekadvies.
shebyte, de berekening op Internet is nog geen jaar oud ;-).
Alle reacties Link kopieren
tangerine schreef op 20 augustus 2008 @ 22:43:

shebyte, de berekening op Internet is nog geen jaar oud ;-).
Ik zei hiervoor ook al dat die online berekeningen nergens over gaan X-D
10.000 aflossingsvrij extra betekent uitgaande van 6% rente

600 per jaar en dit komt dus neer op 50 euro per maand bruto. Dus 33 netto of nog minder als je in de 42% schijf valt.



Welk rentepercentage heeft de hypotheekverstrekker genomen en welk percentage gebruikt het rekenprogramma? En idd welke hypotheekvorm is er gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Kan ook zijn dat de adviseur met een rentevaste periode van bijvoorbeeld 10 jaar heeft gerekend. En die programma's op internet rekenen vaak met een variabele rente. Misschien rekent de adviseur zonder NHG, en het programma op intermet met NHG. Zoals anderen al zeiden, het is niet te vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Onmisbaar voor de hypotheek-leek: Boekje Hoera, een hypotheek. (ff intikken op bol.com)



Ik was ook hypotheek-leek, heb nu een supermooi bod :D
Alle reacties Link kopieren
Tis eigenlijk heel makkelijk berekenen:



Je neemt je hypotheek bedragen (bv 200.000).



Indien je geheel aflossingsvrij neemt bij een rente van 5,5% (andere rente kun je zelf invullen):



200.000 x 5,5% = 11.000 per jaar

11.000 / 12 = 917 Bruto



Er vanuitgaande dat je in de 42% tarief zit kun je ongeveer 35% aftrekken (WOZ, huurwaarde forfait kan ik niet precies beoordelen)



916 x 0,65 = 550



Let wel dit is puur aflossingsvrij, bij een spaarhypotheek/annuiteiten/belegginshypotheek zijn de maandlasten hoger!



let in een gesprek zeker op dat de netto maandlasten niet te voordelig worden voorgesteld en probeer nooit een overlijdensrisico verzekering/woonlastenverzekerning af te sluiten. Liefst ook geen spaarhypotheek tenzij het banksparen is.



Hoop dat je er wat aan hebt!
Alle reacties Link kopieren
Elena2007 schreef op 25 augustus 2008 @ 10:09:

probeer nooit een overlijdensrisico verzekering/woonlastenverzekerning af te sluiten.
Geen woonlastenverzekering kan ik nog in meegaan. Maar geen overlijdensrisicoverzekering? Hoe bedoel je dit precies? In mijn geval moet mijn partner na mijn overlijden dan met onze kinderen onder een brug gaan slapen... Overigens stelt vrijwel iedere hypotheekverstrekker die verzekering verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Elena2007 schreef op 25 augustus 2008 @ 10:09:

Tis eigenlijk heel makkelijk berekenen:



Je neemt je hypotheek bedragen (bv 200.000).



Indien je geheel aflossingsvrij neemt bij een rente van 5,5% (andere rente kun je zelf invullen):



200.000 x 5,5% = 11.000 per jaar

11.000 / 12 = 917 Bruto



Er vanuitgaande dat je in de 42% tarief zit kun je ongeveer 35% aftrekken (WOZ, huurwaarde forfait kan ik niet precies beoordelen)



916 x 0,65 = 550



Let wel dit is puur aflossingsvrij, bij een spaarhypotheek/annuiteiten/belegginshypotheek zijn de maandlasten hoger!



let in een gesprek zeker op dat de netto maandlasten niet te voordelig worden voorgesteld en probeer nooit een overlijdensrisico verzekering/woonlastenverzekerning af te sluiten. Liefst ook geen spaarhypotheek tenzij het banksparen is.



Hoop dat je er wat aan hebt!
Wij zijn ook bezig met een hypotheek. Maar waarom geen overlijdens risico verzekering of spaarhypotheek? Wij willen graag voor zekerheid (dus 50/50 met spaarhypotheek), maar dat is dus niet handig? En wat is het voordeel van banksparen? Het kan maar bij 5 banken, waarvan er 1 niet eens serieus een regeling heeft liggen. Er is dus weinig concurrentie... Of heb ik het nut ervan niet goed begrepen? Leg eens uit?
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen is het wel verstandig een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, maar ik denk dat Elena bedoelt, dat je die NIET in de hypotheek moet inbouwen.

Laat je niet wijsmaken dat dat verplicht zou zijn, want dat is het niet!

Als je een ORV 'los' afsluit ben je in de eerste plaats vele malen voordeliger uit dan in een combi en in de tweede plaats ben je veel flexibeler.



Het scheelde in ons geval meer dan 1000 Euro per jaar aan premie, wel een bedrag om iets verder te kijken dan je neus lang is (of wat de adviseur beweert).
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,



Pauline heeft me idd goed begrepen: overlijdensrisicoverzekering is verstandig om te shoppen...adviseurs krijgen hiervoor de hoogste provisie!



bij spaarhypotheek is het vaak zo dat een gedeelte van de inleg naar de bank (bij mijn geval was dat van de 75 euro, ieder maand 12 euro!). Daar wou ik alleen even op wijzen, veel adviseurs zijn niet heel doorzichtig en ik zit zelf beetje in de sector vandaar ;)
Alle reacties Link kopieren
Elena2007 schreef op 25 augustus 2008 @ 17:50:

ik zit zelf beetje in de sector vandaar ;)


Wat moet ik me daar bij voorstellen? Part-time? :smile:



Weet jij dan trouwens ook of banksparen een aantrekkelijk alternatief is? Het is geintroduceerd als baanbrekend, maar ook over banksparen hoor ik nu regelmatig berichten over hoge kosten e.d.
Alle reacties Link kopieren
Nadeel van een spaarhypotheek is dat je met je spaargedeelte vast zit aan een bank. Als je over wilt sluiten naar een andere maatschappij kun je die verzekering niet meenemen.

ORV is NOG niet verplicht, maar willen ze in de toekomst zeker wel verplicht stellen. Als alleenstaande kan ik me voorstellen dat je geen ORV neemt, als stel vind ik het persoonlijk een vereiste.



Elena, ik sluit altijd de ORV met de voor de klant gunstigste premie/voorwaarden. Geen enkele adviseur adviseerd op basis van premie. Als de AFM daar achter komt ben je je vergunning ook kwijt.
Het kan ook te maken hebben met de rentevaste periode. Wij hebben een superlage rente maar hij staat maar 7 jaar vast. Achteraf dom, we hadden het veel langer vast moeten laten zetten.



Ook kan het verschil zitten in Bruto/Netto. Je hypotheekrente is aftrekbaar bij de belasting. Dit kun je maandelijks terug krijgen (voorlopige teruggaaf) en dat kan aardig oplopen. Bij ons bv 170 euro waardoor we netto rond de 450 zitten, incl. levensverzekering. is dus het verschil tussen 450 en 620.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven