Hij koopt, ik ga inwonen.. samenlevingscontract

26-08-2008 23:22 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Hij: heeft een huis gekocht volledig op zijn naam

Ik: ga erbij wonen



Nuchter als we zijn, is het slim om een samenlevingscontract of zoiets af te sluiten? Mocht het fout gaan wil ik niet zomaar 'op straat worden gezet' aangezien ik geen rechten heb (?)

Moet ik me inschrijven als inwonende?



Hoop dat iemand antwoorden weet!



Fijne avond nog!
Alle reacties Link kopieren
Inschrijven als inwonende werkt zo niet bij een koophuis. Als het volledig op zijn naam staat houdt hij alle woonrechten als jullie uit elkaar gaan. Met deze constructie heb je maar twee 'eerlijke' oplossingen voor het samenleven, in mijn optiek:



Of hij draagt alle kosten voor het huis: hypotheek, verzekering etc etc. en de kosten voor g/w/l en boodschappen enzo deel je samen. Hij houdt alle rechten op het huis en de overwaarde, jij kunt wat je niet aan woonlasten uitgeeft sparen als noodvoorziening. Je zou wle bij kunnen dragen aan onderhoud omdat dit kosten zijn die voortkomen uit gebruik. Verbouwingen vallen voor het grootste deel in zijn portomonnee, maar daar zou je een deel aan mee kunnen betalen omdat het ook voor jou comfort is en de kosten van de verbouwing meestsal niet evenredig in een meerwaarde van het huis zijn terug te vinden.



Of jij betaalt deels mee aan het huis en dan heb je recht op een deel van de overwaarde, opgebouwd tijdens de relatie, mocht het uit gaan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
En hoe regel ik dat laatste?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij regel je dat in een samenlevingsovereenkomst bij de notaris. Maar misschien moet je dan bij de hypotheekverstrekker ook wat wijzigingen doorgeven. Ik zou zeggen, bel eens naar een financieel adviseur of notaris om te kijken wat je het best kunt doen.



Veel geluk samen!
Alle reacties Link kopieren
bounty_dh schreef op 26 augustus 2008 @ 23:53:

En hoe regel ik dat laatste?
Als je kiest voor een bijdrage in de kosten kan je in het samenlevingscontract een zgn meerwaardeclausule overeenkomen. Je kunt daarin bepalen dat wat er aan waardevermeerdering tav de woning wordt opgebouwd op het moment dat je vriend het heeft gekocht, je daarin zal delen wanneer jullie uit elkaar gaan. Overigens zul je een testament MOETEN maken omdat je wel op straat komt te staan als je vriend onverwachts komt te overlijden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben ook bij mijn vriend gaan wonen die een huis had gekocht. Er is een apart onderwerp van, ook van gisteren.

Het beste kan je een samenlevingscontract afsluiten. Als je het huis op beider naam zet dan betaal je evenredig aan de hypotheekkosten mee en je deelt ook mee in de overwaarde.

Anders kan je het ook bij de notaris regelen dat je vanaf een bepaalde datum recht op de overwaarde hebt. Dit is het probleem wat ik met mijn vriend heb, dat hij hier totaal niet voor open staat.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens onder de pijler relaties, inmiddels zijn er al 3 discussies over dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet te vast te leggen wat er moet gebeuren als één van jullie komt te overlijden. Dat moet namelijk in een testament en kan niet in een samenlevingscontract. De notaris vertelt je meer.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een super forum is dit, iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik ga nu meepraten in de andere forums.



Kan deze gesloten worden?



Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven