Teak houten meubelen

27-08-2008 13:42 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik ben op zoek naar nieuwe meubels en ik vind teak hout erg mooi. Ik hoorde echter dat teak erom bekend staat dat het erg vlekgevoelig is en dat dit ook na behandeling met olie zo blijft. Nou wil ik wel graag gewoon aan een tafel kunnen 'leven' (eten, drinken, krant lezen etc) zonder dat ik na bijvoorbeeld elke maaltijd in de weer moet met schuurdoekjes en olie. Daarom ben ik benieuwd wat de praktijkervaringen met teak houten meubels zijn. Is het erg bewerkelijk in de zin dat je wekelijks aan het schuren en oliën bent? Wat zorgt voor vlekken op dit hout? (zit er bijvoorbeeld meteen een grote vlek op wanneer er drinken omvalt/een koekje op tafel ligt etc). Hoe is de combinatie teak en kinderen? (we hebben nog geen kinderen maar aangezien ik hoop de meubels jaren meegaan, ben ik toch al wel benieuwd naar het antwoord op deze laatste vraag;))



Ik hoop dat iemand mij kan helpen met eigen ervaringen!



Groetjes, Sepie
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sepie

Ik heb alleen maar teakhouten meubels in huis en ik vind het geweldig.

Ik heb zelf kinderen maar ook oppaskinderen en als er wel eens iets fout gaat met verf , pennen of stiften dan pak ik een stukje schuurwol en dan is het zo verdwenen en daarna doe ik alleen op dat plekje een beetje olie en klaar is klara.

wij gebruiken bijna geen onderzetters en toch heb ik weinig last van kringen(je moet er natuurlijk geen kleddernatte dingen opzetten)

ik hoop dat je wat met mijn ervaring kan
Wij hebben een teakhouten tafel en daarvan vinden we het prima als-ie gevlekt raakt. De eerste vlek is even schrikken maar na verloop van tijd wordt -ie steeds mooier. Je krijgt nl zo'n boerentafeleffect, na een tijd zie je geen vlekken meer maar gewoon 'geleefd' hout. We olien 'm af en toe, en als er vlekken van verf of zo in zouden komen zou ik die ook wel weghalen, maar vlekken van vet en vocht laten we rustig zitten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Wanneer je een vlek hebt en je schuurt en oliet alleen die plek, wordt die plek dan niet donkerder dan de rest van de tafel? En hoe lang moet de olie drogen/intrekken, met andere woorden: blijft de geoliede plek lang vettig? En hoe zit het met vingerafdrukken op de tafel: zie je deze meteen zitten als je de tafel vastpakt/kinderen er met hun handen overheen gaan etc? Het zijn een hoop vragen, maar aangezien deze meubels niet goedkoop zijn wil ik graag van tevoren weten wat ik kan verwachten :-]
Alle reacties Link kopieren
ik vind hem wel erg vlek-gevoelig en staalwol biedt onvoldoende oplossing wat mij betreft. Maar ik heb hem dan ook niet geolied...
Ligt eraan. Ik had meubels die bewerkt zijn en daar kun je gewoon de vlekken afvegen net als bij andere tafels.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een onbewerkt teakhouten tafel, maar vond het een drama met twee kleine kinderen. Bekers die omvallen, klei, vingerverf, tomatensausvlekken krijg je er echt niet uit is mijn ervaring (ik had er wel zg. teakfix opgedaan, dat schijnt vlekken te weren, maar ik merkte er niks van.

Nu heb ik de tafel behandeld met 'olie' die ook op de vloer zit, tis eigenlijk een soort lak. De kleur is wat donkerder geworden en hij glimt een beetje, mar ik kan er nu gewoon een dweiltje overheen halen en hij is weer schoon.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kast is nog wel onbehandeld, daar kan het wel bij. En ik vind het ook erg mooi onbehandeld. Maar voor een 'leef' tafel in een gezin is het niet handig. Of je moet altijd tegen een vieze tafel aan willen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik heb vorig jaar mn hele nieuwe inrichting van teak hout bij de trendhopper gekocht. De meubels zijn behandeld en tot nu toe heb ik nog nergens vlekken op zitten. Wij hebben geen kinderen dus ik kan niets vertellen over die combo.

Tot nu toe hebben we de eettafel 1 keer zelf ge-olied maar dat is meer omdat ie in het volle licht staat en dan kan verkleuren.

Ben nog steeds erg blij met mijn meubeltjes! En ik vind het ook zo fijn dat je er niet elk stofje op ziet liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven