gordijnen in woonkamer: tips?

18-10-2008 17:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi, ivm ons nieuwe huis willen we nieuwe gordijnen in de woonkamer. we willen mooie lichte maar er niet al te veel geld aan besteden. er moeten ook nieuwe rails komen... we dachten zelf aan de hema? maar die rails maakt dat nog wat uit. we willen wel simpele maar wel mooie... tips? ook om ze op te meten?
Alle reacties Link kopieren
Ikea heeft mooie met zo'n zeiloog erin. Ze zijn wel schots en scheef maargoed, zie niet als ze hangen. Je kan een mooie rails kopen bij de Praxis.

De hoogte kan je natuurlijk zelf wel bedenken en voor de breedte neem je ongeveer anderhalf x de breedte van de kamer.

Je kan ze idd wel laten maken bij de Hema, maar dat is nog niet echt heel goedkoop hoor.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben laatst mooie, niet al te dure gordijnen bij de V&D gekocht. Deze gordijnen hebben overigens haakjes die je nog naar beneden of boven kunt afstellen, voor het geval je niet helemaal goed gemeten hebt of je plafond ietwat scheef loopt. Hierdoor zijn ze nooit te kort of te lang.. tenzij je natuurlijk heeeeeel erg verkeerd gemeten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel topics kun je wel niet openen over gordijnen...



Een paar weken geleden had je er toch ook al een topic over geopend?
Alle reacties Link kopieren
Hema heeft goede gordijnen en eens in de paar maanden hebben ze een actie van 20% korting op alle gordijnstoffen, daar moet je dan gewoon even op wachten want die komt gegarandeerd steeds terug.

Wij hebben verschillende gordijnen van de hema en het is prima kwaliteit en wordt keurig afgeleverd.

Ik ben ook voor gordijnen in de slaapkamer naar een speciaalzaak geweest en heb daar hele mooie stof uitgezocht en vouwgordijnen laten maken. Toen ze opgehangen werden was het maar krap aan goed en onder invloed van warmte krimpen ze iets, maar nee de winkel zei dat het binnen de marche is ze verscholen zich achter de leverancier. Daar heb ik dus 5x zoveel voor betaald dan bij de Hema, terwijl ik over de hema dus meer tevreden ben.

Nadeel is wel dat ze niet heel veel keus hebben in gordijnstof, er moet maar net wat tussen zitten wat je mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
Leenbakker en Kwantum (vooral kwantum!) heeft heeeeel veeeel keuze en is absoluut niet duur. Ik ben na 3 jaar nog steeds superblij met mn niet te dure kwantumgordijnen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heeeeele goedkope gordijnen van ikea, tis gewoon dubbele voeringstof van gebleekt katoen (ook wel kaasdoek). Echt spotgoedkoop en na 4 jaar nog steeds heel erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gordijnen van Karwei. Die worden gratis gemaakt en zien er heel netjes uit. Je kan zelf op een computerscherm berekenen wat je kwijt bent. Daar kun je ook meteen rails halen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook gordijnen van de Hema in de woonkamer. Een ecru stof die wat dunner is dan normale gordijnen, Na 6 jaar hangt het nog steeds prima. We hebben een handige moeder, die heeft de gordijnen voor ons gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom 2 topics over gordijnen door dezelfde TO?
Alle reacties Link kopieren
omdat het om verschillende gordijnen-vragen gaat!

Thanks voor jullie tips.. De kwantum is goed idee en afwachten tot hema korting heeft... jullie enig idee wanneer dit zou kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Hema-gordijnen, ben er erg blij mee. Opmeten is heel makkelijk, je hoeft alleen maar de kamerhoogte en de breedte van de ramen (kozijn tot kozijn) of van muur tot muur door te geven. Dan meten zij exact uit hoeveel meter stof je nodig heb.

Ze hebben ook mooie ringen in verschillende materialen.



(Ik vond de prijs alleen wel tegenvallen, ondanks de 20% korting die we hadden. Wat dat betreft is Ikea goedkoper, als je zelf kunt naaien.)
Alle reacties Link kopieren
Hema heeft op het moment heel mooie zware velours gordijnen, maar ze stinken ongelooflijk. Ik weet niet wat het is, een soort appret denk ik, of iig een middel wat ze tijdens de produktie van de stof hadden gebruikt.

Ze stinken vooral als de verwarming aan is.

Maar als je niet al te gevoelig bent zijn ze een echte aanrader. Zelfs al moet je ze eerst laten reinigen . Hema heeft ook verder een mooie collectie, mooier dan Kwantum.
quote:Jody schreef op 19 oktober 2008 @ 11:49:

Opmeten is heel makkelijk, je hoeft alleen maar de kamerhoogte en de breedte van de ramen (kozijn tot kozijn) of van muur tot muur door te geven. Het ligt er natuurlijk maar net aan of ze ze tot op de grond wil of niet. Heb je een vervarming onder het raam, dan is tot de grond niet handig. Alle warmte blijft dan achter het gordijn hangen. Zelf heb ik geen gordijnen in d woonkamer (woon op 5 hoog). Mede omdat we een verwarming hebben en ze dan tot op de vensterbank moeten, maar ik heb daarnaast een deur zitten waarvan het glas weer lager komt. Zouden dus verschillende lengtes gordijnen moeten worden Dat werd dus niks. In de slaapkamer heb ik gordijnen van Ikea, heel makkelijk op maat te maken. Zit zo'n strijkband bij waarmee je ze op maat kan maken, even strijken en het zit vast. Bij ons heeft mijn moeder ze genaaid, maar goed. Hebben met van die zeilogen (hele slaapkamer is in maritieme sfeer). Even stang ophangen en klaar is kees. Eraf halen en wassen is alleen een stuk lastiger dan met haakjes. Nu moet die hele stang losgeschroeft worden, nog nooit gedaan dus in die 3 jaar dat we hier wonen :P
Alle reacties Link kopieren
quote:Jody schreef op 19 oktober 2008 @ 11:49:

Ik heb ook Hema-gordijnen, ben er erg blij mee. Opmeten is heel makkelijk, je hoeft alleen maar de kamerhoogte en de breedte van de ramen (kozijn tot kozijn) of van muur tot muur door te geven. Dan meten zij exact uit hoeveel meter stof je nodig heb.

Ze hebben ook mooie ringen in verschillende materialen.



(Ik vond de prijs alleen wel tegenvallen, ondanks de 20% korting die we hadden. Wat dat betreft is Ikea goedkoper, als je zelf kunt naaien.)



Goedemorgen!



Wij zijn net verhuisd en moeten nog gordijnen voor in de woonkamer kopen. Nu hebben we een offerte liggen van Decokay, maar daarin geven ze aan dat we 22 meter stof nodig hebben... Wij vonden de kosten heel hoog voor 2 gordijnen en hebben eens navraag gedaan bij familie en vrienden. Zij geven aan dat we maar 12 meter stof nodig hebben, dus dat de winkel een foute berekening heeft gemaakt. Wijzelf hebben er echt geen verstand van , dus wie kan ons helpen?



De afmetingen zijn 510cm breed en 248cm hoog. Volgens bekenden wordt er altijd 1,5 keer berekend??? We willen ook graag dubbele plooien.



Heeft er hier iemand verstand van het uitrekenen van het aantal meters gordijnstof? ;)



Alvast bedankt!

Sonnine
Alle reacties Link kopieren
@ sonnine: het ligt er ook aan hoe breed de stof is. Een hoop zijn 1.50 meter maar sommige zijn ook 1.10 meter en in het laatste geval heb je ook meer meters nodig. Je hebt ook extra stof nodig voor het omzomen.



Bij een stof van 1.50 meter en een plooi van 1.5 keer kom ik uit op ongeveer 14/15 meter stof. En als de stof 1.10 is dan kom ik uit op 22 meter.
Alle reacties Link kopieren
Sonnie, toevallig hebben wij net voor de voordeur een gordijn besteld van een meter breed en hebben hiervoor 1,5 meter stof nodig. Als we een dubbele plooi wilde hebben, dan hadden we 2 meter stof nodig gehad. Hoop dat je hier iets aan hebt.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
@Sheann en Bar_Ba_Bella: dank voor jullie reacties! Ik zal nog eens op de offerte kijken naar de breedte van de stof. Ik kan me iets herinneren van 1.40, maar ik zit nu op m'n werk dus dat wordt lastig



Dan zou die 22 meter zomaar kunnen kloppen....dan blijft het een dure business
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoeveel je per meter betaalt. Ik heb voor de woonkamer op de markt stof gekocht voor 5 euro per meter. Ik heb in totaal 60 euro uitgegeven inclusief garen, band en haakjes. Ik heb ze dan wel zelf genaaid, dat scheelt ook een hoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven