Raambekleding, moeilijke keuze.

20-04-2016 12:58 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zitten al een poosje zonder raambekleding in de woonkamer, op de vorige waren we na jaren helemaal uitgekeken (lamellen) maar die hebben we eigenlijk iets te snel weggehaald. Niet heel erg want we hebben weinig inkijk maar als de zon 's ochtends recht in de kamer staat zie je geen moer. De ramen zijn vrij groot.



Nu weet ik na weken nog steeds niets te kiezen, rolgordijnen zijn wel praktisch maar daar ben ik niet echt dol op, in betweens zijn een optie maar ik ben ook niet zo gek op gordijnen, vroeger had ik ze wel maar ze waren bijna nooit dicht, dat betekende dus een prop in de hoeken van de kamer. Plissé en vouwgordijnen vinden we ook mooi, paneelgordijnen nog mooier maar die komen dan weer een eind de kamer in. Het gaat om ongeveer zeven meter in totaal en afhankelijk van wat het uiteindelijk gaat worden tot de grond of tot de vensterbank.Dat is zonder de balkondeur, daar moet alleen een nieuw hor komen, het oude was krom getrokken.



Probleem zijn ook de suskasten, iets er voor hangen betekent na verloop van tijd een zwarte streep dankzij onder andere het drukke verkeer, onder de suskasten bevestigen is geen gezicht. Donkere stof is een optie maar ik ben bang dat dat een beetje somber overkomt.



Ik heb ontelbare websites doorgespit en zie nu door de bomen het bos niet meer. Shutters zijn geen optie, luxaflex ook niet, dat zijn stofnesten.



Ik ben nooit zo'n twijfelkont maar nu wel, je moet er per slot van rekening weer een hele tijd tegenaan kijken.



Kan iemand me op een idee brengen?



Heeft iemand goede ervaring met iets van het bovenstaande?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook horizontale paneelgordijnen. Is dat iets?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Wij hebben kanten gordijnen van ikea hangen voor het raam en dan met een strik onder aan de muur vastgemaakt. Boven aan het raam zijn de aan elkaar vastgemaakt waardoor er dus een soort van gleuf tussen ontstaat. Hierdoor is de inkijk minder, hebben we nog wel licht binnen en het ziet er ook leuk uit. Eroverheen hebben we nog wel andere gordijnen hangen die in de avond dicht gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de prop in de hoeken bij echte gordijnen niet. Als je genoeg ruimte hebt/neemt om ze op te hangen (en dat moet je altijd ruim doen, liefst van muur tot muur en van plafond tot vloer, dan lijkt alles optisch groter en het staat het rustigs), dan heb je geen prop maar gewoon een mooie strook geplooid textiel hangen. En dat geeft juist warmte/luxe.



Persoonlijk zou ik dus voor lange echte gordijnen kiezen of voor stoffen valgordijnen. Ik zou ook altijd een lichte tint nemen, veel ruimtelijker en frisser.

Gordijnen met een print vind ik in 99% van de gevallen een enorme misser.



Maar dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb rolgordijnen en overgordijnen aan de voorkant huiskamer en een zij raampje en beiden zijn haast nooit dicht.

Aan de achterkant in de huiskamer heb ik alleen een overgordijn.

In de keuken alleen een rolgordijn voor de deur en voor het raam niks.

En in de slaapkamer (slaap beneden) ook een rolgordijn en overgordijn.

Ben blij dat ik geen vitrage meer heb.



Succes met keuze maken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet plisé dan? Volgens mij heb je ze in allerlei kleuren. Of horizontale paneelgordijnen inderdaad.
Life is short. Smile while you still have teeth.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manji schreef op 20 april 2016 @ 14:01:

Ik heb rolgordijnen en overgordijnen aan de voorkant huiskamer en een zij raampje en beiden zijn haast nooit dicht.

Aan de achterkant in de huiskamer heb ik alleen een overgordijn.

In de keuken alleen een rolgordijn voor de deur en voor het raam niks.

En in de slaapkamer (slaap beneden) ook een rolgordijn en overgordijn.

Ben blij dat ik geen vitrage meer heb.



Succes met keuze maken.



Dankje, overgordijnen en rolgordijnen samen hoeft niet, ik doe alleen iets dicht als de zon recht in mijn ogen schijnt of als het zo warm is dat je beter alles dicht kunt houden en verduisteren. De keuken heeft geen raam, die valt gelukkig af, kan het gordijn tenminste niet vet worden.



Vitrage vind ik ook niet zo fijn, kan me ook wel redenen bedenken dat je blij bent dat je geen vitrage meer hebt maar ik kan me daarin natuurlijk ook vergissen. Afhalen als ze smoezelig worden, wiebelen op een trapje, evt. prutsen met haken, dan wassen en nat of vochtig ophangen na het tweede gepruts met haken, weer wiebelen op een trapje, een haakje of oog per ongeluk halverwege overslaan zodat je weer opnieuw kunt beginnen omdat je dat pas ziet als je denkt dat je klaar bent.



Mijn hart zegt vouw- of plissé gordijnen maar die zijn bij een zijraam niet handig omdat ze elkaar dan in de weg hangen als ze eens helemaal dicht zijn.



Echt nooit geweten dat zoiets best lastig is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moeslie schreef op 20 april 2016 @ 14:36:

Waarom niet plisé dan? Volgens mij heb je ze in allerlei kleuren. Of horizontale paneelgordijnen inderdaad.



Ik kan op Internet en in foldertjes niet goed zien of die plissé gordijnen vanwege de iets uitstekende suskasten zodanig kunnen worden bevestigd dat het niet lijkt alsof iemand met twee linkerhanden ze heeft opgehangen.



Paneelgordijnen zouden de beste en mooiste oplossing zijn maar die kunnen vanwege de brede vensterbanken niet vlak bij de ramen, de kamer (wonen en eten) wordt dan zo'n 35 centimeter korter en hij is maar 45 m2, vandaar mijn twijfels. Ze hebben wel mijn voorkeur, als ik witte of off white neem nemen ze optisch misschien minder plek in dan wanneer ze een uitgesproken kleur of patroon hebben.



Het is dat ik ziek ben en daardoor een beetje moeilijk de deur uitkan, anders ging ik fysiek shoppen, dan krijg je toch een betere indruk dan van een folder of een beeldscherm.



Edit: 45 m2 moet dacht ik 42 zijn.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 20 april 2016 @ 13:15:

Ik begrijp de prop in de hoeken bij echte gordijnen niet. Als je genoeg ruimte hebt/neemt om ze op te hangen (en dat moet je altijd ruim doen, liefst van muur tot muur en van plafond tot vloer, dan lijkt alles optisch groter en het staat het rustigs), dan heb je geen prop maar gewoon een mooie strook geplooid textiel hangen. En dat geeft juist warmte/luxe.



Persoonlijk zou ik dus voor lange echte gordijnen kiezen of voor stoffen valgordijnen. Ik zou ook altijd een lichte tint nemen, veel ruimtelijker en frisser.

Gordijnen met een print vind ik in 99% van de gevallen een enorme misser.



Maar dat is persoonlijk.



Ik snap wat je bedoelt maar mijn ramen komen bijna tot tegen de zijmuur en ze gaan voor een deel de hoek om, er zit aan weerskanten krap 10 cm tussen raam en muur.



Van printjes ben ik ook geen liefhebber, dat maakt een kamer soms nogal druk, tenzij je verder een heel steriele design inrichting hebt in wit of zwart.



Ik ben niet moeilijk hoor, soms alleen een beetje lastig.
verba volant, scripta manent.
Wij hebben plisse's beneden ( en boven) , waar de meeste ramen ventilatieroosters hebben. Werkt prima, we hebben het in laten meten en de plisse's zijn voor de roosters komen te hangen, met een bevestiging vlak voor de ventilatieroosters en vallen midden op de vensterbank. Het zit er echt keurig uit, al zeg ik het zelf
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 20 april 2016 @ 13:15:

Ik begrijp de prop in de hoeken bij echte gordijnen niet. Als je genoeg ruimte hebt/neemt om ze op te hangen (en dat moet je altijd ruim doen, liefst van muur tot muur en van plafond tot vloer, dan lijkt alles optisch groter en het staat het rustigs), dan heb je geen prop maar gewoon een mooie strook geplooid textiel hangen. En dat geeft juist warmte/luxe.



Persoonlijk zou ik dus voor lange echte gordijnen kiezen of voor stoffen valgordijnen. Ik zou ook altijd een lichte tint nemen, veel ruimtelijker en frisser.

Gordijnen met een print vind ik in 99% van de gevallen een enorme misser.



Maar dat is persoonlijk.Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21_1 schreef op 20 april 2016 @ 15:32:

Wij hebben plisse's beneden ( en boven) , waar de meeste ramen ventilatieroosters hebben. Werkt prima, we hebben het in laten meten en de plisse's zijn voor de roosters komen te hangen, met een bevestiging vlak voor de ventilatieroosters en vallen midden op de vensterbank. Het zit er echt keurig uit, al zeg ik het zelf



Heb je ze zelf bevestigd of heb je dat laten doen?



Ik kom regelmatig advertenties tegen van Veneta, nee, dit is geen reclame of spam.

Ze komen gratis opmeten schrijven ze, ze bevestigen de boel, op de foto's zien het er mooi uit maar het vreemde is dat ik precies dezelfde foto's zie bij advertenties van andere zaken, o.a. Leen Bakker maar als je ze daar koopt, geen idee van de kwaliteit, moet je ze zelf ophangen. Je krijgt ook niet zo'n duidelijke indruk van de meeste foto's omdat er, behalve bij de paneel- en gewone gordijnen, voornamelijk foto's te zien zijn van vrij kleine ramen waar de zonwering min of meer is ingebouwd.



Heeft iemand toevallig ervaring met Veneta?
verba volant, scripta manent.
We hebben zelf bevestigd, man heeft dit gedaan. Niet al te moeilijk, duidelijke instructie hoe je het moet bevestigen.

We hadden het inderdaad ook kunnen laten bevestigen, maar man vond het een klus die hij zelf kon.



Waterpas erbij, goede boor en het zat er zo aan.



Onze erker is 4,6 meter lang en daar hangen twee plisse's van 2,3 breed. Hangt prima, kwaliteit mag ik echt niet over klagen en de prijs bij onze leverancier ( een grote internetaanbieder, met een aantal winkels/showrooms in het land) was een stuk leuker dan bij de winkels waar we zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21_1 schreef op 20 april 2016 @ 16:26:

We hebben zelf bevestigd, man heeft dit gedaan. Niet al te moeilijk, duidelijke instructie hoe je het moet bevestigen.

We hadden het inderdaad ook kunnen laten bevestigen, maar man vond het een klus die hij zelf kon.



Waterpas erbij, goede boor en het zat er zo aan.



Onze erker is 4,6 meter lang en daar hangen twee plisse's van 2,3 breed. Hangt prima, kwaliteit mag ik echt niet over klagen en de prijs bij onze leverancier ( een grote internetaanbieder, met een aantal winkels/showrooms in het land) was een stuk leuker dan bij de winkels waar we zijn geweest.



Mijn man kan het niet meer, hij is superhandig maar hij kan, omdat hij een volledige schouderprothese heeft, zijn ene arm hooguit nog voor 80 % optillen, soms niet eens 60 %. We kennen wel een paar mensen die willen helpen maar de één durft nauwelijks op een trapje zegt hij en de ander sloopt een halve muur als hij daar een spijker in moet slaan. Zoon heeft het te druk met zijn werk, de zoveelste studie, er wachten nog klussen in zijn eigen huis en er zijn twee jonge kinderen. Zijn vrouw heeft het net zo druk.

Het lijkt me daarom wel zo handig als zo'n bedrijf het doet, als zij het fout doen (wat ik eigenlijk niet verwacht) kun je tenminste verhaal halen, als je het zelf doet heb je pech. Ik kan goed klussen maar boven mijn hoofd werken durf ik niet, ik ben te vaak van trappen en trapjes gevallen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Misscjien ben je meer het type voor screens aan de buitenkant? Je hebt hele mooie tegenwoordig..en laten we eerlijk zijn binnenraambekleding is niet echt je ding
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 20 april 2016 @ 15:00:

[...]





Ik snap wat je bedoelt maar mijn ramen komen bijna tot tegen de zijmuur en ze gaan voor een deel de hoek om, er zit aan weerskanten krap 10 cm tussen raam en muur.



Van printjes ben ik ook geen liefhebber, dat maakt een kamer soms nogal druk, tenzij je verder een heel steriele design inrichting hebt in wit of zwart.



Ik ben niet moeilijk hoor, soms alleen een beetje lastig.



Als je idd weinig muur naast het raam hebt, dan nemen open gordijnen idd een deel van je raam en het licht weg. Dat kan zonde zijn.



Als ik je latere post lees zou ik zeker dat bedrijf in schakelen. Je krijgt dan en advies met wat het mooiste zal hangen ivm die suskasten (heb er op gegoogled- nog nooit van gehoord) en ze hangen jet voor je op.



Grote kans dat als je uiteindelijk al iemand vindt die een kant en klaar Leen Bakker ding voor je wil ophangen, het uiteindelijk rommelig wordt en omdat je niet moeilijk maar wel lastig bent en raambedekking dus al niet je ding is, wordt dat een poel van frustratie.



Raambedekking is kut, want idd lastig en duur. Maar net als mbt de vloer en de muurverf/behang is het wel de basis van je huis en best heel bepalend voor de uitstraling en sfeer. Bovendien, als het eenmaal goed is, kun je er zo 10 tot 20 jaar mee vooruit.



Idd mooie lichte stof kiezen, liefst natuurlijk materiaal (een linnen-variant bijvoorbeeld maar dan zonder de kreuk).
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 20 april 2016 @ 19:35:

[...]





Als je idd weinig muur naast het raam hebt, dan nemen open gordijnen idd een deel van je raam en het licht weg. Dat kan zonde zijn.



Als ik je latere post lees zou ik zeker dat bedrijf in schakelen. Je krijgt dan en advies met wat het mooiste zal hangen ivm die suskasten (heb er op gegoogled- nog nooit van gehoord) en ze hangen jet voor je op.



Grote kans dat als je uiteindelijk al iemand vindt die een kant en klaar Leen Bakker ding voor je wil ophangen, het uiteindelijk rommelig wordt en omdat je niet moeilijk maar wel lastig bent en raambedekking dus al niet je ding is, wordt dat een poel van frustratie.



Raambedekking is kut, want idd lastig en duur. Maar net als mbt de vloer en de muurverf/behang is het wel de basis van je huis en best heel bepalend voor de uitstraling en sfeer. Bovendien, als het eenmaal goed is, kun je er zo 10 tot 20 jaar mee vooruit.



Idd mooie lichte stof kiezen, liefst natuurlijk materiaal (een linnen-variant bijvoorbeeld maar dan zonder de kreuk).



Dankjewel.



Ik denk inderdaad dat we het beter via dat bedrijf kunnen laten doen. In de logeerkamer doen we gewoon een rolgordijn, wel verduisterend, hier is veel licht buiten en dat straalt nogal door. Dat mogen zij dan ook doen, gaat in één moeite door. In de woonkamer zal het inderdaad een lichte stof worden.



Met de lamellen, die meer dan twintig jaar hingen, hadden we destijds niet zo'n moeite, we wisten wat we wilden, gewoon witte kunststof. Schoonmaken was wel een rotklus.



Er is tegenwoordig zo veel te vinden, net als bij bijvoorbeeld harde vloerbedekking, dat je bijna de kluts kwijtraakt.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 20 april 2016 @ 19:48:

[...]





Dankjewel.



Ik denk inderdaad dat we het beter via dat bedrijf kunnen laten doen. In de logeerkamer doen we gewoon een rolgordijn, wel verduisterend, hier is veel licht buiten en dat straalt nogal door. Dat mogen zij dan ook doen, gaat in één moeite door. In de woonkamer zal het inderdaad een lichte stof worden.



Met de lamellen, die meer dan twintig jaar hingen, hadden we destijds niet zo'n moeite, we wisten wat we wilden, gewoon witte kunststof. Schoonmaken was wel een rotklus.



Er is tegenwoordig zo veel te vinden, net als bij bijvoorbeeld harde vloerbedekking, dat je bijna de kluts kwijtraakt.
manji wijzigde dit bericht op 20-04-2016 23:09
Reden: Foutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 20 april 2016 @ 14:43:

[...]





Dankje, overgordijnen en rolgordijnen samen hoeft niet, ik doe alleen iets dicht als de zon recht in mijn ogen schijnt of als het zo warm is dat je beter alles dicht kunt houden en verduisteren. De keuken heeft geen raam, die valt gelukkig af, kan het gordijn tenminste niet vet worden.



Vitrage vind ik ook niet zo fijn, kan me ook wel redenen bedenken dat je blij bent dat je geen vitrage meer hebt maar ik kan me daarin natuurlijk ook vergissen. Afhalen als ze smoezelig worden, wiebelen op een trapje, evt. prutsen met haken, dan wassen en nat of vochtig ophangen na het tweede gepruts met haken, weer wiebelen op een trapje, een haakje of oog per ongeluk halverwege overslaan zodat je weer opnieuw kunt beginnen omdat je dat pas ziet als je denkt dat je klaar bent.



Mijn hart zegt vouw- of plissé gordijnen maar die zijn bij een zijraam niet handig omdat ze elkaar dan in de weg hangen als ze eens helemaal dicht zijn.



Echt nooit geweten dat zoiets best lastig is.



Ik had eerst zonneschermen buiten hangen maar die zijn eraf gehaald vanwege ouderdom.

Alleen bij felle zon gaan de rolgordijnen en overgordijnen dicht. Vitrage heb ik allang niet meer. Ik woon in een oud boerderijtje met hoge ramen waar bovenin glas en lood zit dus de rolgordijnen hangen alleen in het onderste gedeelte. Vitrage is ook jaren geleden verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manji schreef op 20 april 2016 @ 23:07:

[...]





Ik had eerst zonneschermen buiten hangen maar die zijn eraf gehaald vanwege ouderdom.

Alleen bij felle zon gaan de rolgordijnen en overgordijnen dicht. Vitrage heb ik allang niet meer. Ik woon in een oud boerderijtje met hoge ramen waar bovenin glas en lood zit dus de rolgordijnen hangen alleen in het onderste gedeelte. Vitrage is ook jaren geleden verwijderd.





Hadden we hier maar zonwering aan de buitenkant, behalve dat het veel prettiger is dan binnen vind ik het binnen zo'n heerlijk zomers gezicht, het geeft bijna een zomervakantiegevoel, als een zonnescherm (een stukje) naar beneden is, helaas is het hier niet mogelijk. Vind je het niet jammer dat ze weg zijn?



Glas in lood moet je inderdaad niet achter rolgordijnen verstoppen, zooooo zonde. Ook jammer dat zoveel mensen het hebben laten weghalen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 20 april 2016 @ 23:17:

[...]





Hadden we hier maar zonwering aan de buitenkant, behalve dat het veel prettiger is dan binnen vind ik het binnen zo'n heerlijk zomers gezicht, het geeft bijna een zomervakantiegevoel, als een zonnescherm (een stukje) naar beneden is, helaas is het hier niet mogelijk. Vind je het niet jammer dat ze weg zijn?



Glas in lood moet je inderdaad niet achter rolgordijnen verstoppen, zooooo zonde. Ook jammer dat zoveel mensen het hebben laten weghalen.



Ik vind het wel jammer en denk erover om toch weer nieuwe te nemen.

Het glas in lood mag hier ECHT niet weg het hoort bij het huis.
quote:MarianneDavids schreef op 20 april 2016 @ 14:43:

[...]





Dankje, overgordijnen en rolgordijnen samen hoeft niet, ik doe alleen iets dicht als de zon recht in mijn ogen schijnt of als het zo warm is dat je beter alles dicht kunt houden en verduisteren. De keuken heeft geen raam, die valt gelukkig af, kan het gordijn tenminste niet vet worden.



Vitrage vind ik ook niet zo fijn, kan me ook wel redenen bedenken dat je blij bent dat je geen vitrage meer hebt maar ik kan me daarin natuurlijk ook vergissen. Afhalen als ze smoezelig worden, wiebelen op een trapje, evt. prutsen met haken, dan wassen en nat of vochtig ophangen na het tweede gepruts met haken, weer wiebelen op een trapje, een haakje of oog per ongeluk halverwege overslaan zodat je weer opnieuw kunt beginnen omdat je dat pas ziet als je denkt dat je klaar bent.



Mijn hart zegt vouw- of plissé gordijnen maar die zijn bij een zijraam niet handig omdat ze elkaar dan in de weg hangen als ze eens helemaal dicht zijn.



Echt nooit geweten dat zoiets best lastig is.Ik had hierover heen gelezen, maar als je het hebt over een raam aan de voorkaant en daarnaast een zijraam, dan lijkt me dat geen probleem.. Dit bedoel ik





Tenminste, bij ons kon dat prima. Degene die heeft opgemeten hield daar rekening mee. De metalen 'houders' van de plisse's raken elkaar in de hoek aan en met onze top down functie van de plisse's heb ik daarin nog nooit last gehad.



Ik zou echt altijd voor in laten meten gaan, het is best nauwkeurig werk en wij hadden een actie waarin het opmeten ( in eerste instantie moest je daar 100,- voor betalen) gratis werd als je daar ook de raambekleding af nam.

Volgens mij was het ook 100,- voor het laten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb V een mailtje gestuurd met een vraag naar een indicatie voordat ik iemand van ver weg laat komen om de boel op te meten. Ik heb dat laser meetapparaatje even niet en rolmaten vertrouw ik niet echt, de twee die we hebben hebben een, weliswaar minimaal, verschil. Ik moet dus een beetje schatten maar ik ken ook een paar maten uit mijn hoofd, er zitten geen halve meters verschil in de maten die ik heb doorgegeven. Ben benieuwd maar ik denk en begrijp dat het op deze manier nogal lastig kan zijn, ook omdat ik nog niet weet welke stof ik ergens voor moet nemen, daarvan verschillen de prijzen ook.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-12-2017 13:19
Reden: spam
98.57% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven