Ergernissen in andermans huishouden

10-05-2016 19:59 1269 berichten
Hebben jullie dat ook? (Onbenullige) ergernissen in andermans huishouden, waar hij/zij niets of minder om lijkt te geven, maar waar jouw nekharen van overeind gaan staan?



Ik ben geen ster in het huishouden, mijn eigen huishouden is soms een huishouden van Jan Steen. Maar er zijn toch een aantal punten waar ik echt niet tegen kan.

- Theedoeken die niet vers meer ruiken of op de verwarming hebben gehangen

- Opgedroogde of rondslingerende schoonmaakdoekjes

- Glazen die ondersteboven in de kast staan (glas met water dat muf ruikt..)

- Vette handvatten, deurklinken of glazen
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 21:36:

[...]





Als ik eenmaal aan de gang ben, ga ik ook als een wervelwind. Maar no way dat dan alles, maar dan ook echt álles, een grondige beurt heeft gehad. Ja, OK, het oppervlakkige vuil verwijderen kan ik ook in 3 uur, maar dat is toch iets anders dan dingen ook grondig onder handen nemen?Maar wat versta jij onder oppervlakkig schoonmaken? Als mijn kranen kalkvrij glanzen en mijn tegels zijn glad en er ligt geen stof op het tv-meubel en de pannenrekken van het fornuis zijn schoon en de putjes zijn uitgepoetst, wat is er dan niet schoon? Mijn schoonmaakster maakte oppervlakkig schoon, maar dat noemde ik gewoon aaien. Die zette gewoon geen kracht. Schat van een vrouw, maar schoon maakte ze niet. Ze aaide.
quote:voornu schreef op 27 juli 2016 @ 21:40:

[...]





Die doen de dingen gewoon in een sneller tempo (wat niet gelijk staat aan minder grondig). Ik doe het huishouden niet op mijn dooie gemak maar idd meer als een work-out waarin ik een paar uur lang het huis door 'sjees' en echt veel gedaan krijg. Als ik het rustiger aan zou doen- even scharrelen naar de kraan, emmertje vullen, doekje pakken etc etc- zou ik er idd een stuk langer over doen.



En een systeem ontwikkelen dat voor je werkt. Ik werk per verdieping (kan die drogen terwijl we naar de volgende gaan, anders loop je meteen weer vlekken op je gedweilde vloer), per kamer en doe bijvoorbeeld eerst bad, wc, wastafel etc. en dán pas de tegels, anders zitten de tegels meteen weer onder de druppels. En ik doe dat ook bij de keuken: eerst gasfornuis en gootsteen schrobben en dan de spatwand, anders kun je weer opnieuw beginnen.



Je gaat ook niet stofzuigen voor je gaat stoffen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 27 juli 2016 @ 21:35:

Binnen een uur of anderhalf uur kan ik alles in het hele huis nat afnemen (inclusief de keukenkastjes, de lichtknopjes, de vensterbanken en alle meubels), de planten water geven, het toilet soppen en overal stofzuigen. Dat doe ik dan ook elke week. Dan heb ik nog tijd genoeg om binnen die twee of drie uur de ramen te zemen (dat doe ik niet wekelijks), de badkamer een grote beurt te geven (dat doe ik ook niet wekelijks, omdat ik die elke dag na het douchen bijhoud), te dweilen, de plinten of het plafond te ontstoffen, de deuren te zemen of de koelkast uit te soppen. Ik verbaas me er juist over dat iemand daar veel meer tijd voor nodig heeft. Als je dagelijks de keuken en badkamer bijhoudt hoeft de wekelijkse schoonmaak toch helemaal niet zoveel tijd te kosten?Met je eens, dingen bijhouden scheelt veel. Maar je moet toch ook een keer de kastjes van bínnen schoonmaken, of de ijskast een goeie beurt geven, of de bedden en nachtkastjes even opzij halen om daaronder schoon te maken, of alle deuren en deurposten in huis even af te nemen en weer droog te maken, of alle trappen een keer goed schoon te maken en te zuigen? Als je dat elke week wilt doen, ben je toch niet in 2 of 3 uurtjes klaar?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 27 juli 2016 @ 20:20:

Waar ik me aan erger in andermans huishouden is binnenshuis roken. Vooral als je net het blijde nieuws van je zwangerschap hebt verkondigd.



Geen papier op de wc want 'je mag alleen plassen op de badkamerwc'... Ja en? Vrouwen kunnen zich niet afschudden hoor!



Geen vuilnisbakje in het toilet, al heb ik daar sinds de mooncup geen probleem meer van.

Ik ben geen roker, maar jeetje als je als roker in je eigen huis al niet meer mag roken.

Je weet toch vast wel of iemand rookt of niet? Dan kun je ook ergens anders afspreken. En wat bedoel je met dat babynieuws; dat jij of de roker het net aangekondigd heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 juli 2016 @ 21:40:

[...]





Maar wat versta jij onder oppervlakkig schoonmaken? Als mijn kranen kalkvrij glanzen en mijn tegels zijn glad en er ligt geen stof op het tv-meubel en de pannenrekken van het fornuis zijn schoon en de putjes zijn uitgepoetst, wat is er dan niet schoon? Mijn schoonmaakster maakte oppervlakkig schoon, maar dat noemde ik gewoon aaien. Die zette gewoon geen kracht. Schat van een vrouw, maar schoon maakte ze niet. Ze aaide.Mij ging het erom dat als je een héél huis goed schoon wilt houden, je dat toch niet redt met 2 of 3 uurtjes in de week?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 21:44:

[...]





Mij ging het erom dat als je een héél huis goed schoon wilt houden, je dat toch niet redt met 2 of 3 uurtjes in de week?



Nou ik heb dus het idee dat mijn huis héél schoon is. Maar ik sop niet elke week mijn keukenkastjes van binnen uit, of mijn koelkast. Maar dat is volgens mij ook echt niet nodig voor een schoon huis.

Ik doe dat dus een paar keer per jaar. En nee in 2-3 uur lukt het mij net niet, als ik het gemiddelde neem, maar in 4 uur wel. Dus ben benieuwd hoe het dan zou moeten volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 juli 2016 @ 21:48:

[...]





Nou ik heb dus het idee dat mijn huis héél schoon is. Maar ik sop niet elke week mijn keukenkastjes van binnen uit, of mijn koelkast. Maar dat is volgens mij ook echt niet nodig voor een schoon huis.

Ik doe dat dus een paar keer per jaar. En nee in 2-3 uur lukt het mij net niet, als ik het gemiddelde neem, maar in 4 uur wel. Dus ben benieuwd hoe het dan zou moeten volgens jou?Niks moet. Het zal mij een biet zijn hoe een ander het doet. Maar ik weet wel dat je in 2 of 3 uurtjes per week (zoals je hier vaak ziet beweren) niet een heel huis spic en span kan houden, en zeker niet als je een paar jonge kinderen hebt. Dus ofwel geloof je dan heilig in "oppervlakkig schoon = grondig schoon", ofwel je hebt een kudde kabouters in je huis wonen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 juli 2016 @ 21:35:

[...]





Ja ik heb dat ook. Ik beschouw schoonmaken als een goede workout Aan het einde van de sessie ben ik bezweet en buiten adem maar is alles schoon. Ik heb gewoon geen zin om er 2x zo lang over te doen. Ik loop ook meestal alleen in een hemdje en kort broekje met poetsen. Zweet me kapot, maar waarom vijf uur doen over iets wat ik in tweeënhalf uur voor elkaar krijg. Dan kan ik mooi twee uur wat anders en leukers doen. Jaja twee uur, heb even een halfuurtje nodig om op adem te komen .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 21:43:

Met je eens, dingen bijhouden scheelt veel. Maar je moet toch ook een keer de kastjes van bínnen schoonmaken, of de ijskast een goeie beurt geven, of de bedden en nachtkastjes even opzij halen om daaronder schoon te maken, of alle deuren en deurposten in huis even af te nemen en weer droog te maken, of alle trappen een keer goed schoon te maken en te zuigen? Als je dat elke week wilt doen, ben je toch niet in 2 of 3 uurtjes klaar?Die kastjes en koelkast hoeven echt niet elke week, mijn bed en nachtkastjes staan op hoge poten, dus daar stofzuig ik elke week onder, deuren en deurposten doe ik ook niet wekelijks en trappen heb ik niet. Dingen die ik niet elke week doe verspreid ik over de weken, dus dat kost me hooguit een uurtje extra per week. Echt, ik zou serieus niet weten waarom ik meer dan twee of drie uur bezig zou zijn met een wekelijkse schoonmaakbeurt. Klein appartement, geen kinderen, geen huisdieren, zo vies wordt het allemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 21:54:

[...]





Niks moet. Het zal mij een biet zijn hoe een ander het doet. Maar ik weet wel dat je in 2 of 3 uurtjes per week (zoals je hier vaak ziet beweren) niet een heel huis spic en span kan houden, en zeker niet als je een paar jonge kinderen hebt. Dus ofwel geloof je dan heilig in "oppervlakkig schoon = grondig schoon", ofwel je hebt een kudde kabouters in je huis wonen.Als je het netjes bijhoudt dan is je huis toch niet vuil? Hier iig niet. Soms moet ik wat harder schrobben op een vlekje van het koken, maar kalk krijgt geen kans om te vormen op mijn kranen in mijn huis dus die badkamer is zo schoon.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:-Kia-Ora- schreef op 27 juli 2016 @ 21:56:

[...]



Ik loop ook meestal alleen in een hemdje en kort broekje met poetsen. Zweet me kapot, maar waarom vijf uur doen over iets wat ik in tweeënhalf uur voor elkaar krijg. Dan kan ik mooi twee uur wat anders en leukers doen. Jaja twee uur, heb even een halfuurtje nodig om op adem te komen .Ja en je hoeft die dag ook niet meer naar de sportschool! en dat halve uurtje breng ik meestal heerlijk in de tuin met een groot glas spa rood door.
quote:-Kia-Ora- schreef op 27 juli 2016 @ 22:05:

[...]



Als je het netjes bijhoudt dan is je huis toch niet vuil? Hier iig niet. Soms moet ik wat harder schrobben op een vlekje van het koken, maar kalk krijgt geen kans om te vormen in mijn huis dus die badkamer is zo schoon.Idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 juli 2016 @ 22:06:

[...]





Ja en je hoeft die dag ook niet meer naar de sportschool! en dat halve uurtje breng ik meestal heerlijk in de tuin met een groot glas spa rood door. Heerlijk!
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 27 juli 2016 @ 22:01:

[...]



Die kastjes en koelkast hoeven echt niet elke week, mijn bed en nachtkastjes staan op hoge poten, dus daar stofzuig ik elke week onder, deuren en deurposten doe ik ook niet wekelijks en trappen heb ik niet. Dingen die ik niet elke week doe verspreid ik over de weken, dus dat kost me hooguit een uurtje extra per week. Echt, ik zou serieus niet weten waarom ik meer dan twee of drie uur bezig zou zijn met een wekelijkse schoonmaakbeurt. Klein appartement, geen kinderen, geen huisdieren, zo vies wordt het allemaal niet.



Ben het met je eens dat je in een klein appartement waar je alleen woont minder tijd kwijt bent. Waar het mij om ging is eigenlijk dat ik ook mensen die een heel huis hebben, hier zie beweren dat ze met 2 of 3 uur per week wel klaar zijn en dat dan écht alles heus grondig schoon en opgeruimd is, en dat vond ik gewoon vreemd.



En verder moet iedereen gewoon doen waar hij/zij zich lekker bij vindt, als je minder waarde hecht aan opgeruimd en schoon moet iedereen dat zelf weten, mij een zorg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 27 juli 2016 @ 22:05:

[...]



Als je het netjes bijhoudt dan is je huis toch niet vuil? Hier iig niet. Soms moet ik wat harder schrobben op een vlekje van het koken, maar kalk krijgt geen kans om te vormen op mijn kranen in mijn huis dus die badkamer is zo schoon.Snap ik ook, maar het gaat toch om het hele huis? Als je dáár toch alles goed schoon wilt houden, dus ook de ramen, het houtwerk, de deuren, de trappen, alle ruimtes, ook ónder de banken en bedden en kasten, enz. dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat je met 2 uur in de week welk klaar bent?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 21:54:

[...]





Niks moet. Het zal mij een biet zijn hoe een ander het doet. Maar ik weet wel dat je in 2 of 3 uurtjes per week (zoals je hier vaak ziet beweren) niet een heel huis spic en span kan houden, en zeker niet als je een paar jonge kinderen hebt. Dus ofwel geloof je dan heilig in "oppervlakkig schoon = grondig schoon", ofwel je hebt een kudde kabouters in je huis wonen.



Ja met kinderen zal het wel langer duren denk ik. Maar ik denk echt dat als je hier zou komen dat je dan niet zou weten waar je het stof moest vinden.



Maar scheelt wellicht dat ik redelijk minimalistisch ben en een nieuwbouwhuis heb waarin bijv geen plinten zitten en vloerverwarming, dus hoef geen plinten en radiatoren enzo mee te nemen in het schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Vriendlief die denkt dat ik alles van hem opruim..



Ergste punten in het huis :



- Vuile werkkleding op de grond in een hoekje van de kamer ipv in de wasmand. Ik was altijd zeg ik steeds maar pas als het in de wasmand ligt. Tegenwoordig negeer ik het compleet als het ergens anders ligt dan in de wasmand. Hiervoor raapte ik alles dan weer geïrriteerd op. (Vooral kledingstapeltjes vinden..)

- Onze wascombi wasmachine en droger werkt alleen het wasgedeelte nog, dus nu hangt heel de zolder iedere keer helemaal vol was. Ziet er gewoon niet uit. (Ook heel vervelend dat mn lieve vriend dan een dag van te voren met zijn vuile werkkleding aankomt of het nog even gewassen kan worden, die werkbroeken moeten lang drogen namelijk.)

- Strepen blijven zien op het raam, na vier keer afdoen... grr

-Lege cola flessen overal in het huis moeten vinden.



- Dennennaalden bij de voordeur. Deze loop je door heel het huis heen

- Modderige aanslag bij de voordeur/achterdeur drempel (ziet er onverzorgd uit)

- Zevenblad oorlog in onze tuin.



Het ergste klusje in ons huis vond ik nog de schoonmaak van alle kozijnen en bah nicotine...Heel het huis was vies.
Leef, geniet, zelfs met dagelijkse zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 22:08:

[...]





Ben het met je eens dat je in een klein appartement waar je alleen woont minder tijd kwijt bent. Waar het mij om ging is eigenlijk dat ik ook mensen die een heel huis hebben, hier zie beweren dat ze met 2 of 3 uur per week wel klaar zijn en dat dan écht alles heus grondig schoon en opgeruimd is, en dat vond ik gewoon vreemd.



En verder moet iedereen gewoon doen waar hij/zij zich lekker bij vindt, als je minder waarde hecht aan opgeruimd en schoon moet iedereen dat zelf weten, mij een zorg.Ik zou zeggen, kom gezellig een bakkie doen. Kom maar kijken hoe schoon het in mijn huis is. Het is heel schoon, netjes en opgeruimd en dat niet voor het oog. Ik hecht waarde aan een opgeruimde woning die lekker fris is dus besteed daar ook aandacht aan. Maar niet meer tijd dan nodig is.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 22:08:

Ben het met je eens dat je in een klein appartement waar je alleen woont minder tijd kwijt bent. Waar het mij om ging is eigenlijk dat ik ook mensen die een heel huis hebben, hier zie beweren dat ze met 2 of 3 uur per week wel klaar zijn en dat dan écht alles heus grondig schoon en opgeruimd is, en dat vond ik gewoon vreemd.Ik woon er niet alleen. Geen kinderen en geen huisdieren betekent niet dat ik ook geen partner heb. Maar ook toen we nog in een huis van vier etages woonden was ik echt niet veel meer tijd kwijt hoor. Nou oké, aan het stofzuigen van alle trappen misschien. Maar dat deed mijn man meestal, dus daar had ik gen last van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 27 juli 2016 @ 22:14:

[...]



Ik woon er niet alleen. Geen kinderen en geen huisdieren betekent niet dat ik ook geen partner heb. Maar ook toen we nog in een huis van vier etages woonden was ik echt niet veel meer tijd kwijt hoor. Nou oké, aan het stofzuigen van alle trappen misschien. Maar dat deed mijn man meestal, dus daar had ik gen last van. Klopt, maar die tijd telt dan toch ook mee als "kwijt aan schoonmaken", of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 22:10:

[...]





Snap ik ook, maar het gaat toch om het hele huis? Als je dáár toch alles goed schoon wilt houden, dus ook de ramen, het houtwerk, de deuren, de trappen, alle ruimtes, ook ónder de banken en bedden en kasten, enz. dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat je met 2 uur in de week welk klaar bent?Maar je stofzuigt toch gewoon de hele kamer, incl onder de bank/bed/kast, dat kost toch hooguit een minuut extra? Je ramen worden toch niet iedere week vies? En de trappen doe ik ook elke week hoor.
quote:-Kia-Ora- schreef op 27 juli 2016 @ 22:13:

[...]



Ik zou zeggen, kom gezellig een bakkie doen. Kom maar kijken hoe schoon het in mijn huis is. Het is heel schoon, netjes en opgeruimd en dat niet voor het oog. Ik hecht waarde aan een opgeruimde woning die lekker fris is dus besteed daar ook aandacht aan. Maar niet meer tijd dan nodig is.
quote:pejeka schreef op 27 juli 2016 @ 22:16:

Klopt, maar die tijd telt dan toch ook mee als "kwijt aan schoonmaken", of niet?Natuurlijk telt die tijd mee, maar dat kost toch geen uren? Ik denk dat we in ons vorige huis hooguit vier uur per week bezig waren met schoonmaken. Hooguit.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 27 juli 2016 @ 22:13:

[...]



Ik zou zeggen, kom gezellig een bakkie doen. Kom maar kijken hoe schoon het in mijn huis is. Het is heel schoon, netjes en opgeruimd en dat niet voor het oog. Ik hecht waarde aan een opgeruimde woning die lekker fris is dus besteed daar ook aandacht aan. Maar niet meer tijd dan nodig is.



Helemaal met je eens dat je niet hoeft te gaan poetsen als doel op zich. Maar ben dan oprecht wel eens even verbaasd. Man en ik zijn alleen, komt twee keer per week een werkster voor 4 uur, en dan nog doen we zelf van tijd tot tijd iets wat moet gebeuren. En ben heus geen superschoonfreak, en er mag best een tijdschrift of krant rondslingeren die we nog niet uit hebben.



Vandaar dat ik niet snapte dat mensen mét kinderen én een compleet huis dan doodleuk kunnen stellen dat het met 2 of 3 uur per week wel schoon is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 juli 2016 @ 22:16:

[...]





Maar je stofzuigt toch gewoon de hele kamer, incl onder de bank/bed/kast, dat kost toch hooguit een minuut extra? Je ramen worden toch niet iedere week vies? En de trappen doe ik ook elke week hoor.Lijkt mij wel, ik trek met het stofzuigen en dweilen alles aan de kant inclusief het bed en de bank. Ramen eens in de zes weken, net als velen denk ik?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven