Onderhandelen over korten verbouwing gebruikelijk?

27-11-2008 12:06 24 berichten
Hallo allemaal!



Voor het eerst gaan we (hopelijk) een stuk van ons huis verbouwen. We hebben inmiddels een offerte van een aannemer.

Nou zou ik graag nog wat van de prijs af willen, maar is het eigenlijk wel gebruikelijk is aannemerland om te onderhandelen over de prijs?

Op de gespecificeerde offerte van de aannemer staan ook een aantal posten waar we sowieso onze vraagtekens bij zetten zoals "algemene bouwplaatskosten" (5% = 1500) bijvoorbeeld.

Het totaal bedrag van de offerte incl. BTW is trouwens net iets over de 40.000



Wie weet hier wat meer over wat er wel en niet gebruikelijk is?
pfff, meteen een spel/type fout in de OP, sorry!

Ik bedoel dus KOSTEN.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee maar lees mee.Willen ook binnen nu en een jaar een uitbouw laten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook bezig met offertes van verschillende aannemers. Toen wij aangaven dat er tussen aannemer A en B een prijsverschil was van 20.000 en dat B niet al onze wensen in de offerte had meegenomen (A had dat wel) is aannemer B opnieuw gaan rekenen en met een nieuwe prijs gekomen.

Deze was alsnog hoger dan aannemer A maar scheelde al wel 6.000 met de eerste offerte plus dat voor dat geld meer dingen werden uitoevoerd (o.a. extra douche ruimte) dan eerst door B in de offerte waren meegenomen.

Toch hebben we voor aannemer A gekozen.

Maar onderhandelen kan dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan voor een uitbouw en een opbouw op de garage
Wij gaan voor een dakverhoging waardoor er een gehele 3e verdieping onstaat ipv een lage zolder..

Hmm, we waren het het begin wel met meer aannemers bezig, en met deze zijn we verder gegaan, moesten steeds wat dingen aangepast worden ivm gemeente-eisen. Over de prijs hebben we nog niet eerder onderhandeld..
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Wij hebben anderhalf jaar geleden een soort van serre ( uitbouw van glas) laten zetten door een aannemer.



Niet in onderhandeling gegaan met de aannemer maar vantevoren 6 offertes bij ( uiteraard ) 6 verschillende aannemers laten opmaken.

Scheelde van 28000 euro bij de eerste aannemer tot 17000 bij de zesde aannemener.

Deze laatste kon ook met drie weken aan de slag.



Wij kregen de indruk dat de prijs ook te maken heeft met of de aannemer de klus ziet zitten, de klus aantrekkelijk genoeg is en of ze weinig of genoeg tot veel werk hebben.



Groetjes en succes.



Ps: over het resultaat zijn we zeer tevreden.

We hadden ook wel referenties opgevraagd en gekeken of het een erkende aannemer is en aangesloten bij de bracnchevereniging etc.
Alle reacties Link kopieren
Nuttig topic, want wij gaan in ons net aangekochte huis zeer ws ook uitbouwen.



Ik ga in ieder geval bij meerdere aannemers offertes opvragen. Zodat ik een beetje kan vergelijken. Als je bij de een een beter gevoel hebt, maar de ander is goedkoper. Kun je bijvoorbeeld aankaarten bij de een dat je voorkeur naar hem uitgaat, maar er wel wat van de prijs af moet. Heb alleen geen idee hoe groot de marges zijn.



Hoewel de verwachtte werkloosheid in de bouw groot is (verwachten massaontslagen door minder bouwopdrachten als gevolg van de crisis) en men dus wellicht graag opdrachten wil, hebben ze er nu nog niet zoveel last van. Er zijn nog zat lopende projecten. Denk dus dat je daar nu nog niet veel aan hebt.

maar ben erg benieuwd naar het vervolg en ervaringsreacties!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan trouwens voor een uitbouw aan de keuken en het dichtmaken van de carport zodat we een garage hebben!
hmm, dus ik zou ook kunnen bluffen, en zeggen dat een andere aannemer bijvoorbeeld een offerte heeft uitgebracht van 38.000, maar dat we bij hem een beter gevoel hebben, en voor 39.000 met hem in zee willen gaan?
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste zou ik niet doen. 't Is een klein wereldje, en je weet nooit of er onderlinge contacten zijn. Niet dat ze je veel kunnen maken, maar het is toch een beetje lullig. Van een vriend die met offertes voor bouwprojecten werkt, begreep ik dat het sowieso not done is om zo met offertes te manipuleren, en dat dat in principe nooit gebeurt (maar dat zijn bedrijven onderling, misschien ligt dat anders).



Verduidelijking vragen over posten waar je vraagtekens bij hebt, zou ik altijd doen. Ook als het niet om afdingen gaat. Je wilt toch weten waar je voor betaalt?
Alle reacties Link kopieren
Algemene bouwplaatskosten zijn kosten voor bijvoorbeeld steigerwerk, schoonmaken, materieel, keet, toilet, bouwhek en dergelijke. Als je die 5% te hoog vindt kun je ook vragen de kosten te specificeren in plaats van een percentage.



Onderhandelen kan trouwens best hoor, maar je kunt wellicht het beste aangeven dat je bepaalde onderdelen aan de hoge kant vindt en of ze die prijs kunnen aanpassen.

Bij meerwerk worden namelijk de extra kosten verrekend volgens de prijzen in de begroting (spreek dat ook af)



En kijk of de aannemer is aangesloten bij een organisatie zoals Bouwgarant.
Ik denk dat er meestal wel wat onderhandelingsruimte in zit. Mijn man heeft een stucadoorsbedrijf en meestal zit er wel wat ruimte in als de klant om extra korting vraagt. Dit is niet altijd zo, als men het al druk heeft, dan heeft men geen interesse om voor minder geld te komen werken. Als men de opdracht graag heeft wil men wel eens wat korting geven. eur 1000,00 korting op eur 40.000,00 lijkt mij zeker mogelijk.



Ik zou zeker meer dan een offerte laten maken, zodat je verschillende bouwbedrijven langs elkaar kan leggen. Verder goed kijken wat men voor het geld allemaal doet en of er stelposten zijn opgenomen. Stelposten worden vaak door de aannemer lager ingeschat dan de werkelijke kosten om de offerteprijs lager uit te laten komen. Echter de werkelijke kosten dienen betaald te worden.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad vragen naar specificaties.

Wij laten binnenkort 2 dakkapellen plaatsen en een nieuw raam/kozijn en 2 openslaande balkondeuren plaatsen.



Wij hebben gevraagd de offertes te specificeren zodat we eventueel konden gaan schrappen of andere keuzes konden maken (materiaal keuze), daarnaast hebben we gewoon gezegd dat we het teveel vinden en graag korting wilde. Dit vonden beide vanzelfsprekend.

De kapellen worden goedkoper geplaatst (scheelt geloof ik 700 euro) en ze voeren voor ons nog 5 kuub extra vuil af (kon het buitenlangs ipv door het huis en ze nemen het mee). De kozijnen-boer komt morgen langs om alles op te meten en zal ons een nieuw voorstel doen. De offerte is nu 4400 euro. Wij willen max 4000 gaan betalen. Dit hopen we te bereiken door wat andere materialen te kiezen en korting te krijgen.



Wij hebben er trouwens voor gekozen om zelf de bouwvergunning aan te vragen. Dit scheelde ook weer bijna 400 euro. Het is een avondje tekenen (heb de vergunningaanvraag van de buren gebruikt als inspiratie) en de aanvraag zelf is zo ingevuld. Ik vond het echt peanuts.
we hebben wel een hele uitgebreide specificatie van de offerte, maarja, ik kan niet in schatten welke dingen nou goedkoper kunnen en welke niet.



Villa Hollandia, hoe laat je de dakkapellen dan goedkoper plaatsen?



Er staat helemaal onderaan ook 5% winst, dus een schamele 1500 euro maar. Dat zal toch niet zijn enige winst zijn? hij maakt toch ook winst op de materialen en de loonkosten neem ik aan?

Zie hem ergens zeggen als ik zeg iets van 1500 euro korting te willen dat hij zegt dat dat zijn hele winst is, zie offerte :-S
Alle reacties Link kopieren
Als je bijv. 2 kapellen in 1x laat plaatsen besparen ze daarmee de rit en de (huur) kraan. Het is in hun voordeel, en dat kunnen ze aan je doorberekenen. Verder zijn er voor een hoop materialen wel keuzes.

Neem je bijv Trespa of Keralit (dakkapel) dat scheelt flink. Wel of niet een zinken kraal(duurder) of een aluminium daklijst(goedkoper).

Je moet gewoon de hele offerte doorlopen en kijken waar je iets aan kunt veranderen.



Ze houden wel meer over dan die 1500. Ik heb dat ook nog nooit op een offerte gezien, de winst.

Als het kan zou ik ook gewoon een vaste prijs afspreken. Als het nadien wordt nagerekend moet je vaak meer betalen. Wij hebben afgesproken dat deze prijs helemaal incl is en dat er niets bij kan komen.
Ok, dat wist ik dus niet, bij ons is ook veel van keralit, maar Trespa is dus een goedkopere variant?

En zinken kralen heb ik ook zien staan, geen idee wat dat is trouwens, hahaha!



Ja een vaste prijs gaat het idd wel worden, dat hebben we in eerdere gesprekken ookal besproken, als we er eenmaal uit zijn, is dat het, en geen extra kosten achteraf!
Ik zou toch even extra offertes opvragen. Door de verschillende offertes naast elkaar te leggen, krijg je een beter beeld van de prijzen die gangbaar zijn en kun je dus ook zien waar er nog wat te onderhandelen valt.
Alle reacties Link kopieren
Trespa is heel basic, Keralit is wat knapper. het ligt eraan wat je wilt. Laat hun aan jullie zien wat de keuzes zijn.

Een zinken kraal is een mooi rond randje aan de bovenkant. Is zeker mooi, maar ons scheelde het 1000 euro om het niet te doen. Hebben getwijfeld, maar nu kunnen we het geld anders besteden.

Shop idd even rond voor wat offertes, vraag in je omgeving naar ervaringen. Misschien heeft iemand in je buurt wel iets wat je aanspreekt, wellicht kunnen ze iemand aanraden.
Hmm, heb even zitten google-en op Trespa, maar ben daar niet erg warm van geworden.. Vindt het er ook een stuk goedkoper uit zien..



Die zinken kraal scheelde jou 1000? bij ons op de offerte is die onder de 100 terwijl er veeeeeel dakgoot is. De hele zinken dakgoot is wel 1000 euro, misschien goedkoper om dat van zink te doen dan ofzo?



Kan ook heel brutaal de aannemer bellen en gewoon zeggen: voor 39.000 zeggen we nu ja. en kijken wat ie zegt..

Weet niet of ik dat durf hoor..
Alle reacties Link kopieren
Geen Trespa doen. Staat ongelooflijk lelijk en ziet er heel snel smerig uit. Wij zijn echt afgeknapt op huizen met veel Trespa!
ja idd, heb nog even verder gekeken, en vind dat geen optie, dan maar wat duurder..

Zouden er nog andere dingen zijn waarop te bezunigen valt?

aluminium dakgoot ipv zink ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal



Ik ben zelf aannemer in Amsterdam en mijn bedrijf ontwerpt en (ver)bouwt luxe en exclusieve appartementen in de Amsterdam. Ja je kunt zeker onderhandelen met je aannemer en ik vind dat heel normaal. Natuurlijk is prijs zeer bepalend maar ook de klik. Daarom laat de prijs niet alleen bepalend zijn. Je wilt graag iets moois wat er goed afgewerkt uitziet. Hier zit het grote verschil,de kwaliteit van afwerken Besparen kan je goed voor elkaar krijgen door goed te kijken of er overbodige luxe zoals bijv wat minder stopcontacten of door zelf mee te helpen. Zelf denk ik graag besparend mee want een tevreden klant is de beste reclame voor je bedrijf.



met vriendelijke groet de droomhuizen bouwer
Alle reacties Link kopieren
Aannemer, als jij dat werkelijk bent op je avatar voel ik de klik nu al (geintje, geintje!)



Sweetandcute: zoals al eerder gezegd in dit topic, het is inderdaad heel verstandig meerdere offertes aan te vragen voor zulke grote verbouwingen. Een stuk of 3-4 lijkt me het beste.



Ik heb zelf jaren geleden (nog in het goeie ouwe guldentijdperk) 3 offertes laten opvragen voor een opbouw op mijn woning. De prijzen varieerden van f. 46.000,-- tot f. 22.000,--. Ik heb het toen door de goedkoopste aannemer laten doen en gelukkig heeft 'ie vakwerk afgeleverd. Was er erg tevreden over.



Ik wist zelf niet dat onderhandelen over een offerte mogelijk was, en heb dus weer wat opgestoken van dit topic. Succes met je verbouwing!
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven