Een eigen huuuuiiiisssss... een plek onder de zoooon

07-07-2007 21:08 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er wordt op dit forum nogal eens geklaagd over starters op de woningmarkt die meteen alles willen en maar verwende nesten zijn met onrealistische verwachtingen. Als ik in die categorie val, hoor ik het graag ;)



Ik ben bijna afgestudeerd en heb de afgelopen vier jaar in een klein kamertje (9 m2) in een rotbuurt in Utrecht gewoond. In augustus ga ik voor een semester naar het buitenland en daarmee rond ik mijn studie af. In die periode doe ik mijn kamer in onderhuur, zodat ik na mijn buitenlandavontuur nog wel een basis heb waarvandaan ik kan werken en zoeken naar andere woonruimte, maar ik wil als ik terug ben graag zo snel mogelijk verhuizen naar iets ruimers (minimaal 20m2) met idealiter een eigen keuken en/of badkamer, maar vooral dat laatste lijkt onhaalbaar. Ik ben me daarom naarstig aan het verdiepen in mijn opties en ik meen te constateren dat de enige mogelijkheid huren bij een particuliere verhuurder is. Misschien zie ik echter iets over het hoofd - kan iemand het me vertellen?



Ik zal de situatie even toelichten. Als ik terugkom is het schluss met de studiefinanciering, maar als het een beetje meezit kan ik dan weer bij mijn huidige werkgever in dienst treden. Als dat lukt, heb ik meteen weer een behoorlijk goed inkomen (bij dezelfde hoeveelheid dagen als nu 1600 euro bruto). Als het niet lukt, ga ik natuurlijk als een bezetene op banenjacht :P Verder zijn de omstandigheden als volgt:



- ik sta nog te kort ingeschreven bij Woningnet om kans te maken op een sociale huurwoning;

- een koopstudio vereist als ik het goed heb begrepen dat je ouders garant staan. Dat kunnen mijn ouders niet en dat zou ik eigenlijk ook niet willen, want ik vind dat ik mijn eigen boontjes moet kunnen doppen;

- huren in de vrije sector is niet te betalen

- en ik hoor van alle kanten dat Direct Wonen een onbetrouwbare instantie is die erop uit is om je een poot uit te draaien.



Heb ik 't bij 't verkeerde eind, of zie ik iets over het hoofd? En heeft er iemand een gouden tip? ;)
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
Samen met je vriend een huis of appartement zoeken: met z'n 2en heb je meer mogelijkheden/keus. Mocht er geen vaste meneer Zonderes zijn, dan er snel eentje zoeken, met voornaamste eis dat hij in bezit in van mooie luxe woonruimte;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zat een aantal jaar geleden in dezelfde situatie (buitenland studie) en ben na terugkomst bij mn ouders gaan wonen (halfjaar op en neer reizen naar hogeschool was te doen in mijn geval). Nu woon ik nog steeds bij mn ouders, ben ik afgestudeerd (okt.) en nog steeds/alweer werkloos. (Ik ben bij mn ouders gaan wonen na studie buitenland omdat ik het mogelijk achtte dat ik niet meteen een baan en dus inkomsten zou krijgen na mn afstuderen: goede gok dus).

Nu sta ik te springen om een baan (natuurlijk) en een eigen huisje. Ik sta in arnhem al ruim 6 jaar ingeschreven en heb alleen recht op een studentenwoning, maar nu hoorde ik laatst van een student dat hij een appartement gaat kopen (150 duizend) en dit op basis van stufi en bijbaan. Hij zou dan komen op 1300 bruto.Dus mss is het wel te doen?? (Hier beginnen de apartementen bij 150 duizend en dan heb je een mini appartement, mss zijn de bij jou in de buurt goedkoper??)
Alle reacties Link kopieren
Samen met je vriend een huis of appartement zoeken: met z'n 2en heb je meer mogelijkheden/keus. Mocht er geen vaste meneer Zonderes zijn, dan er snel eentje zoeken, met voornaamste eis dat hij in bezit in van mooie luxe woonruimte;)






:D 



Er is wel een vaste meneer Zonderes, maar die studeert nog twee jaar (geen vast inkomen dus), is tevreden met zijn huidige kamer en gaat zelf misschien ook nog een half jaar naar het buitenland. Zijn inschrijving bij Woningnet is bovendien maar een half jaar langer dan de mijne, en verhuurders in de vrije sector vragen vaak een bepaalde solvabiliteit (3x de huur of soms nog véél meer, voor een flat in, eh, de Bijlmer van Utrecht) die we samen dus voorlopig nog niet op kunnen brengen. Samenwonen leek mij ook wel een oplossing, maar zoals je ziet is het lastig!
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren


Ik zat een aantal jaar geleden in dezelfde situatie (buitenland studie) en ben na terugkomst bij mn ouders gaan wonen (halfjaar op en neer reizen naar hogeschool was te doen in mijn geval). Nu woon ik nog steeds bij mn ouders, ben ik afgestudeerd (okt.) en nog steeds/alweer werkloos. (Ik ben bij mn ouders gaan wonen na studie buitenland omdat ik het mogelijk achtte dat ik niet meteen een baan en dus inkomsten zou krijgen na mn afstuderen: goede gok dus).

Nu sta ik te springen om een baan (natuurlijk) en een eigen huisje. Ik sta in arnhem al ruim 6 jaar ingeschreven en heb alleen recht op een studentenwoning, maar nu hoorde ik laatst van een student dat hij een appartement gaat kopen (150 duizend) en dit op basis van stufi en bijbaan. Hij zou dan komen op 1300 bruto.Dus mss is het wel te doen?? (Hier beginnen de apartementen bij 150 duizend en dan heb je een mini appartement, mss zijn de bij jou in de buurt goedkoper??)




Weer bij mijn ouders gaan wonen is enerzijds wel aantrekkelijk omdat zij in een veel prettigere omgeving wonen dan ik, máár het is twee uur treinen van Utrecht en mijn sociale leven en zowat alle werkgelegenheid in mijn vakgebied speelt zich daar af, dus voorlopig wil ik het toch nog wel even in Utrecht proberen.



Dat appartement dat die jongen gaat kopen, is dat zo'n koopstudio? Want ik dacht dus dat dat voor mij geen optie was (hoewel ik daar niet helemaal uitkwam aan de hand van www.koopstudio.nl). Ik zit af en toe wel verlekkerd op Funda te kijken en áls ik mijn huidige baan full-time zou gaan uitoefenen zou ik op basis van dat salaris wel een aardige hypotheek kunnen krijgen geloof ik, maar ik dacht eigenlijk dat je alleen op basis van een vast contract een hypotheek kon krijgen - misschien heb ik dat wel helemaal mis...?
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend suggereert nu dat ik maar een andere meneer Zonderes moet zoeken :D
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Alle reacties Link kopieren
:D Wel even vragen om zijn laatste rekeningafschrift dan, hè?



Het enige dat ik nog kan bedenken is via via een huis delen. Ik ken een aantal starters in mijn omgeving die een huis/appartement hebben gekocht maar de hypotheeklasten eigenlijk niet kunnen dragen en dus voor de eerste jaren (eerste jaar) iemand zoeken om de kosten te delen. Misschien ken je mensen in je omgeving in die situatie? (of die iig in die situatie zitten als jij terug komt).
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren


Weer bij mijn ouders gaan wonen is enerzijds wel aantrekkelijk omdat zij in een veel prettigere omgeving wonen dan ik, máár het is twee uur treinen van Utrecht en mijn sociale leven en zowat alle werkgelegenheid in mijn vakgebied speelt zich daar af, dus voorlopig wil ik het toch nog wel even in Utrecht proberen.



Dat appartement dat die jongen gaat kopen, is dat zo'n koopstudio? Want ik dacht dus dat dat voor mij geen optie was (hoewel ik daar niet helemaal uitkwam aan de hand van www.koopstudio.nl). Ik zit af en toe wel verlekkerd op Funda te kijken en áls ik mijn huidige baan full-time zou gaan uitoefenen zou ik op basis van dat salaris wel een aardige hypotheek kunnen krijgen geloof ik, maar ik dacht eigenlijk dat je alleen op basis van een vast contract een hypotheek kon krijgen - misschien heb ik dat wel helemaal mis...?
Nope het is een gewone huurwoning (koopstudios van de site) hebben ze hier niet. Hoe hij het doet: geen idee. Mij werd ooit eens verteld dat je hooguit 5x je bruto jaarinkomen kunt lenen en dat dit aardig aan de maat is.



En ik moest iedere dag ( in dat halfjaar) minstens 5 uur treinen en soms maar voor een college van 45 minuten. Maar nu ben ik wel blij dat ik niets ben gaan huren na mijn afstuderen/tijdens het laatste studiejaar. (o wat is de banenmarkt toch slecht voor mij. Mooie CV, maar al bijna driekwartjaar geen werk. *zucht* En geen (vast) inkomen is geen eigen stekkie *nogmaals een zucht*.)
Alle reacties Link kopieren
En er is overigens ook geen meneer Silky. :( (Dus geen gedeelde kosten, rijke :P werkende man met een eigen huis.)
Alle reacties Link kopieren
pff... starter zijn op de woningmarkt is gewoon zwaar k#()$e



(wat doet mijn toetsenbord ineens raar)



Trucker en ik hebben voor een huurwoning ruim vier jaar in de wachtrij gestaan. Uiteindelijk particulier gaan huren (en toen hadden we nergens anders meer geld voor, wat wat dat duur!). Inmiddels hebben we een leuke huurwoning, maar alleen omdat niemand in deze buurt wilde wonen. (inmiddels wel, maar dat is een ander verhaal, ik woon hier super in mijn nieuwbouw huurwoning)



Inmiddels zijn we ons aan het orienteren op kopen (ik hoop na volgend jaar afgestudeerd te zijn, maar heb vanaf komend jaar een leuk stage adres), maar hier in de buurt moet je allebei een goede baan hebben geloof ik, en zeker geen trucker zijn, want het is niet te betalen...



Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week nog een hele leuke bovenwoning verhuurd in Arnhem,op 5 minuten loopafstand van het stadscentrum,geheel met laminaat,inbouwkeuken,1 aparte slaapkamer,was klein maar 60 m2,geen balkon of tuin, was  500 ALL IN per maand,vinden jullie dit duur?
Alle reacties Link kopieren
en ik hoor van alle kanten dat Direct Wonen een onbetrouwbare instantie is die erop uit is om je een poot uit te draaien.

eerst heb je inschrijfkosten,bij de huur van woonruimte moet je 1 maand huur betalen,daarbovenop 19% btw,dan heb je nog de contractkosten,daarbovenop ook weer 19% btw

maar zo werken alle bemiddelingsbureau's
Alle reacties Link kopieren
Ja ElleMichelle dat vind ik aardig duur. In Arnhem is het moeilijk om regulier een woning te krijgen, maar voor 500 euro heb je daar wel een hele grote woning voor, ook in of bij het centrum. Hoewel daar weinig woningen te huur zijn, maar in Rijkerswoerd, de Laar of Elderveld bijvoorbeeld heb daar hele leuke woningen voor met minimaal 3 slaapkamers en vaak ook nog wel een flinke tuin.

Ik woon zelf in een flat die ik door alle bijkomende kosten erg duur vind, voor wat ik er voor heb...
Alle reacties Link kopieren
Ja ElleMichelle dat vind ik aardig duur. In Arnhem is het moeilijk om regulier een woning te krijgen, maar voor 500 euro heb je daar wel een hele grote woning voor, ook in of bij het centrum. Hoewel daar weinig woningen te huur zijn, maar in Rijkerswoerd, de Laar of Elderveld bijvoorbeeld heb daar hele leuke woningen voor met minimaal 3 slaapkamers en vaak ook nog wel een flinke tuin.

Ik woon zelf in een flat die ik door alle bijkomende kosten erg duur vind, voor wat ik er voor heb...
Ik heb er dan ook met grote letters ALL IN bijgezet,de huurder heeft er geen verdere kosten bij,G/W/L/gemeentelijke kosten ed zitten er allemaal bij in,vind je het dan nog duur?
Alle reacties Link kopieren
Een appartement in het centrumgedeelte is aanmerkelijk duurder en in het centrum vind je vrijwel geen woning met tuin,als je er een balkon bijkrijgt mag je van geluk spreken.En 95% van de centrumwoningen zijn koop of in handen van particuliere vastgoedhandelaren.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ElleMichelle, ik zou daar onmiddellijk ja op hebben gezegd (als het in Utrecht was geweest ;)). 60m2 is voor mij een onvoorstelbare zee van ruimte, en zeker met een aparte slaapkamer zou je daar zelfs heel goed met z'n tweeën kunnen wonen - en dan is 500 all in echt geen geld (als je de Randstedelijke prijzen als uitgangspunt neemt). Als ik bv. op Kamernet zoek naar iets in die prijsklasse dan is het vaak niet groter dan 25m2, mét gedeelde voorzieningen.



Werk jij trouwens toevallig bij Direct Wonen? Indien ja, zou je me dan wat meer kunnen vertellen over hoe het vinden van een huis via hen/jullie in z'n werk gaat?



(Een vriendin van mij huurt trouwens samen met haar vriend voor 450 all in een vierkamerappartement met balkon in een kleine stad in het oosten van het land, in de buurt van waar mijn ouders wonen. Ik zou zelf best wel weer in die regio willen wonen, maar er is hier bijzonder weinig werk in mijn vakgebied en bovendien zou dat ook niet best zijn voor mijn relatie en sociale leven, vrees ik.
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
GZ, als je geen vast contract hebt kan je ook in aanmerking komen voor een hypotheek. Je hebt dan een intentieverklaring van je werkgever nodig. Je werkgever zal je deze verklaring eigenlijk altijd geven omdat hij daarin niet meer (en ook niet minder) zegt dan dat hij je een vast contract zal aanbieden als het blijft gaan zoals het nu gaat.
Alle reacties Link kopieren


Wow, ElleMichelle, ik zou daar onmiddellijk ja op hebben gezegd (als het in Utrecht was geweest ;)). 60m2 is voor mij een onvoorstelbare zee van ruimte, en zeker met een aparte slaapkamer zou je daar zelfs heel goed met z'n tweeën kunnen wonen - en dan is 500 all in echt geen geld (als je de Randstedelijke prijzen als uitgangspunt neemt). Als ik bv. op Kamernet zoek naar iets in die prijsklasse dan is het vaak niet groter dan 25m2, mét gedeelde voorzieningen.



Werk jij trouwens toevallig bij Direct Wonen? Indien ja, zou je me dan wat meer kunnen vertellen over hoe het vinden van een huis via hen/jullie in z'n werk gaat? Nee ik werk niet voor Direct Wonen,ik werk voor een makelaarskantoor die zelf ook eigen vastgoed heeft en dus verkoopt en verhuurt voor klanten maar ook voor zichzelf,bovendien ben ik daarnaast ook huisbaas van de verhuurde panden.Maar ik weet hoe het bij Direct Wonen gaat omdat ik er soms wel mee te maken heb.Je schrijft je dus bij hen in,inschrijfkosten,je vult een formulier in met je wensen,die worden samen met hen besproken.Als ze een geschikt huis voor je vinden laten ze je dat weten en gaan ze samen met jou dat huis bekijken,ze handelen ook alles met je af,kopien die nodig zijn etc,ze maken huurcontract op en overhandigen je de sleutels.Kosten zijn 1 maand huurkosten en contractkosten daarboven op 19% btw.Mijn mening?Probeer het eerst eens zelf,zet een advertentie op marktplaats en op speurders kun je een gratis advertentie zetten.Vind je dan nog niets loop dan bij een bemiddelingsbureau binnen.Niet iedere particuliere vastgoedverhuurder werkt met een bemiddelingsbureau want het kost hun ook 1 maand huurkosten.



(Een vriendin van mij huurt trouwens samen met haar vriend voor 450 all in een vierkamerappartement met balkon in een kleine stad in het oosten van het land, in de buurt van waar mijn ouders wonen. Ik zou zelf best wel weer in die regio willen wonen, maar er is hier bijzonder weinig werk in mijn vakgebied en bovendien zou dat ook niet best zijn voor mijn relatie en sociale leven, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
50 all in, voor een appartementje met 1 slaapkamer blijf ik behoorlijk aan de prijs vinden ja. Ik kijk zelf wel eens naar particuliere woningen omdat ik met man en kind in een tweekamerflatje zit, maar helaas is dat voor mij onbetaalbaar.

Met huurtoeslag erbij is een huurwoning die wat duurder is ook nog prima te betalen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week nog een hele leuke bovenwoning verhuurd in Arnhem,op 5 minuten loopafstand van het stadscentrum,geheel met laminaat,inbouwkeuken,1 aparte slaapkamer,was klein maar 60 m2,geen balkon of tuin, was  500 ALL IN per maand,vinden jullie dit duur?




Aan de ene kant wel: bij de woningbouw betaal je voor een appartementje in een van de eerdergenoemde wijken 400 euro en dan heb je 3 slaapkamers en 80 m2. Maar ik heb als student in Arnhem gewoond en betaalde in 2002 € 255 voor een kamer in het centrum (singels met uitzicht op berenkuil en rijnbrug) van 14 m2 (all in). Waarbij ik alles moest delen en geen balkon ofzo had.



Maar goed particulier huren (niet bij woningbouw) is altijd duur. En als je ziet dat een hoogopgeleide starter blij moet zijn als ie netto 1500 euro p/m verdiend dan vind ik 500 euro (wel warm) best duur. Maar goed het kan veel duurder en dan wel in kleinere steden dan Arnhem. maar ik vind Arnhem erg goedkoop als het om wonen gaat. (Kopen voor 120 duizend kun je hier niet.)
Alle reacties Link kopieren
In Arnhem zou ik het er iig niet voor over hebben (500 voor 60m2 en een slaapkamer). Hier (Brabant) mss wel. Maar goed sta in Arnhem wel al 6 jaar ingeschreven bij woningbouw en eindig vaak genoeg op plaats 10 of minder.
Alle reacties Link kopieren
Hoi George, je wilt dus in Utrecht blijven wonen als ik het goed begrijp (en gelijk heb je, een leukere stad bestaat niet :P....zeg ik als geboren en getogen U-se ).



Ik wil je verder niet ontmoedigen, maar denk dat het erg moeilijk is als je alleen een onderkomen wilt huren/kopen in een leuke buurt. Ik heb mijn huis via de vader van een vriendin gekocht, in '98. Haar vader kocht met regelmaat huizen die geveild werden omdat de eigenaren niet meer aan hun verpichtingen konden voldoen en 1 daarvan heb ik dus gekocht. Ik heb er destijds 151000 gulden voor betaald. Veel aan verspijkerd (ca. 9 maanden aan het verbouwen geweest, had feitelijk 4 muren gekocht, was bouwval, 50m2....). Als ik nu naar de verkoopprijzen kijk ik mijn straat zou ik er nu ca. 190.000 euro voor kunnen vragen. Absurt natuurlijk, vind ik dan. En.. wie gaat dat als alleenstaande betalen (want met z'n 2-en hier wonen is niet ideaal).



Omdat ik m'n ziel en zaligheid in dit huis heb gestopt kan ik me niet voorstellen dat ik het ooit zal verkopen, als ik bv met vriend ga samenwonen. Ik heb dus al eens contact gezocht met Rotsvast, een verhuurorganisatie die particulieren huizen verhuurt. Alleen op basis van vierkante meters en locatie zeiden zij dat ik ca. 900 E p.mnd kan vragen :o.Absurd toch. Moet wel zeggen dat ik bijna in centrum woon (ca. 5 minuten lopen hartje U, en ik heb een tuin(tje) grenzend aan water wat mijn tuin optisch een stuk groter maakt.



Gezien de huurprijs die zij aangaven denk ik dat ik het makkelijk kan verhuren aan buitenlanders die een jaar onderzoek gaan doen bij de Universiteit bijv. (moet dan wel gemeubileerd zijn). Iig, ik vind het absurd, mede omdat ik eigenlijk U njiet uit wil, en als ik dan iets anders wil kopen loop ik ook tegen die belachelijke prijzen aan.



Nou ja, weet ook niet goed wat ik hiermee wil zeggen, alleen veel succes met woonruimte zoeken, en wrs is samen iets met iemand zoeken toch de beste optie.



Succes!
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Alle reacties Link kopieren
In utrecht in het centrum is een woning met tuin zeer geliefd,meer vraag dan aanbod en ja dan rijzen de huur en koopprijzen de pan uit.

Ik heb laatst in arnhem kamers verhuurd in een nieuw kamerverhuurpand met grote tuin,goede locatie op loopafstand stadscentrum,NS,hogescholen.

De kamers vlogen weg en dat voor tussen de 300/400 euro ALL IN per kamer van 15/20 m2 per kamer.

Locatie is tegenwoordig erg belangrijk,belangrijker dan het aantal m2,waar men vroeger toch wel veel meer naar keek.
Alle reacties Link kopieren


Er wordt op dit forum nogal eens geklaagd over starters op de woningmarkt die meteen alles willen en maar verwende nesten zijn met onrealistische verwachtingen. Als ik in die categorie val, hoor ik het graag ;)



Wat mij betreft val je absoluut  niet in die categorie!

Jarenlang wonen op een kamertje van 9m2 en nu op zoek naar een woonruimte van 20m2? Dat vind ik echt ontzettend bescheiden en helemaal niet verwend en onrealistisch.

Ik ben ontzettend verwend met mijn slaapkamer van 25 m2 ;)



Veel succes met zoeken en ik hoop dat je iets geschikts vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven