Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.



Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.



Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
Hier komen ze 1 keer in de 2 weken het restafval legen. Ik kom daar niet mee toe en gooi afval in de container bij mijn vrijwilligerswerk. Plastic en glas doe ik hier in de speciaal daarvoor staande containers om de hoek. Tja als men wilt dat je minder af val hebt van plastic dan moeten supermarkten toch minder gaan verpakken in plastic. Hier bij de Jumbo zit al het vlees in plastic bakjes. ik sleur me rot met plastic nu de restcontainer kleiner is geworden en ze die niet meer elke weel ledigen.
Alle reacties Link kopieren
Ben er zelf niet zo heel erg mee bezig, maar ik moest wel onmiddellijk aan haar denken: http://www.greenevelien.com/
Alle reacties Link kopieren
Dag novelle, kom vooral eens kijken in het consuminderaars topic op de pijler Geld en recht. Dat is een verzamelhoekje voor mensen die vanuit verschillende visies bewust met milieu/geld/energie omgaan.



Zelf doe ik mijn best om zo min mogelijk afval te produceren, maar ben daar tot op heden nog niet heel drastisch in. We eten +/- 4 x per week vlees, dat komt meestal in een verpakking. Fruit en groenten koop ik zoveel mogelijk zonder verpakking maar niet altijd, omdat ik wel eens sla of spinazie van de supermarkt wil kopen. Vorig jaar was er een poos een verpakkingsvrije winkel op fietsafstand van mijn huis, daar was ik echt fan van. Die is helaas failliet gegaan, dus nu doe ik mijn best bij groenteboer, supermarkt en op de markt.
Ik ben wel en voorstander van minimalisme, ik leef ook redelijk minimalistisch



En ik probeer daarbij ook zo min mogelijk afval te produceren
quote:Blondie456 schreef op 04 januari 2017 @ 18:22:

Hier komen ze 1 keer in de 2 weken het restafval legen. Ik kom daar niet mee toe en gooi afval in de container bij mijn vrijwilligerswerk. Dat is dus juist het tegenovergestelde van zero waste.



Wij hebben tegenwoordig amper nog restafval. Glas, papier, blik, plastic, drankkartons en gft scheiden we. Wat er overblijft is minimaal, hooguit een boterhamzakje per week (en vaak nog minder). We zijn dus aardig op weg.
quote:Tr0tter schreef op 04 januari 2017 @ 18:40:

[...]

Dat is dus juist het tegenovergestelde van zero waste.



Wij hebben tegenwoordig amper nog restafval. Glas, papier, blik, plastic, drankkartons en gft scheiden we. Wat er overblijft is minimaal, hooguit een boterhamzakje per week (en vaak nog minder). We zijn dus aardig op weg. Boterhamzakje is ook van plastic, dat kan dus ook bij het plastic afval
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk om mee te lezen. Een mooi doel maar als ik eerlijk ben kan ik nog heel veel beter. Ik kies vaak toch voor de makkelijkste weg. Het enige is dat ik geen vlees eet en geen droger heb.
Alle reacties Link kopieren
Afval scheiden zou ik beter kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me hier ook wel meer in gaan verdiepen het komende jaar.

Wat ik wel al doe is zoveel mogelijk uit glazen potten ipv plastic/blik (bij producten waar dat van toepassing is), ook puur omdat dat gezonder is naar mijn idee (geen BPA's). Groenten zoveel mogelijk vers (geen verpakking dus). Glas doe ik altijd netjes in de glasbak. Waar we nu wonen kan plastic niet gescheiden worden (wordt niet apart opgehaald). Binnenkort verhuizen we, daar kan het gelukkig wel.

Verder gooi ik ook nooit (tenzij het echt moet ivm schimmel, maar dat komt niet veel voor) eten weg.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:aife schreef op 04 januari 2017 @ 18:43:

Boterhamzakje is ook van plastic, dat kan dus ook bij het plastic afvalDat weet ik, ik noemde dat boterhamzakje ook alleen maar om de hoeveelheid aan te duiden.
quote:Fresiaatje schreef op 04 januari 2017 @ 18:45:

Ik vind het leuk om mee te lezen. Een mooi doel maar als ik eerlijk ben kan ik nog heel veel beter. Ik kies vaak toch voor de makkelijkste weg. Het enige is dat ik geen vlees eet en geen droger heb.Ik heb geen droger, geen auto wel eet ik 1 keer per week vis en 1 keer per week vlees
quote:Tr0tter schreef op 04 januari 2017 @ 18:40:

[...]

Dat is dus juist het tegenovergestelde van zero waste.



Wij hebben tegenwoordig amper nog restafval. Glas, papier, blik, plastic, drankkartons en gft scheiden we. Wat er overblijft is minimaal, hooguit een boterhamzakje per week (en vaak nog minder). We zijn dus aardig op weg. dat dus, hier komen ze maar een keer per maand, hebben we een hele lange oprit en moet ik er een tientje voor betalen per ophaalbeurt. Gek genoeg hebben we na een halfjaar nog nauwelijks restafval verzameld
quote:Tr0tter schreef op 04 januari 2017 @ 18:46:

[...]



Dat weet ik, ik noemde dat boterhamzakje ook alleen maar om de hoeveelheid aan te duiden.O oke
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds kort nieuwe containers voor het plastic afval, nu pas zie je hoeveel plastic je weggooit.

We probeerden altijd wel afval te scheidden maar dat ging toch telkens mis, nu word de groene kliko 2x per maand geleegd en de restafval nog maar eens per maand.

Nu moeten we wel scheidden dus anders komen we niet uit. Even wennen maar vind het wel een goede zaak
Alle reacties Link kopieren
Ha fijn, al reacties!



Ja Blondie. Niet uitkomen met een kliko in de twee weken, da's inderdaad het tegenovergestelde!

Vlees eten doe ik al lang niet meer, dat is sowieso heel slecht voor je groene voetafdruk natuurlijk (en al die dieren zelf). Maar inderdaad, al dat plastic waar het ook nog eens in verpakt wordt...



Nee, ik bedoel wel echt een stapje verdergaan! En dingen in de zin van mijn nieuwste projecten: uien- en wortelschillen bewaren om daar weer bouillon van te maken en zelf natuurlijk wasmiddel brouwen enzo



Dat laatste project is nog niet zo heel erg gelukt want mijn wasmiddel bleef waterig ipv pudding achtig, dus als iemand daar nog tips voor heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaG schreef op 04 januari 2017 @ 18:23:

Ben er zelf niet zo heel erg mee bezig, maar ik moest wel onmiddellijk aan haar denken: http://www.greenevelien.com/Even aanvullen met:

http://www.trashisfortossers.com

http://www.zerowastehome.com



Dit zijn wel de bekende blogs. Meer is welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pippeloentje schreef op 04 januari 2017 @ 18:31:

Dag novelle, kom vooral eens kijken in het consuminderaars topic op de pijler Geld en recht. Dat is een verzamelhoekje voor mensen die vanuit verschillende visies bewust met milieu/geld/energie omgaan.



Zelf doe ik mijn best om zo min mogelijk afval te produceren, maar ben daar tot op heden nog niet heel drastisch in. We eten +/- 4 x per week vlees, dat komt meestal in een verpakking. Fruit en groenten koop ik zoveel mogelijk zonder verpakking maar niet altijd, omdat ik wel eens sla of spinazie van de supermarkt wil kopen. Vorig jaar was er een poos een verpakkingsvrije winkel op fietsafstand van mijn huis, daar was ik echt fan van. Die is helaas failliet gegaan, dus nu doe ik mijn best bij groenteboer, supermarkt en op de markt.



Jammer, ik hoop ook heel erg op een verpakkingsvrije winkel hier in de buurt. Voorlopig zal ik eens een keertje naar Antwerpen moeten want dat is mijn dichtstbijzijnde optie.



Maar ik neem al wel zelf mijn bakjes, potten en tassen mee naar de super, toko en markt en zo kom ik alvast een eindje.



Ik ga eens op je topic kijken, bedankt!
Ik gooi geen plastic bij het restafval maar doe dat hier bij de Jumbo in de daarvoor bestemde container. Die zit altijd overvol zodat er ook veel zakken naast staan. Het zou toch veel beter zijn als supermarkten minder in plastic zouden verpakken dan hebben we ook minder afval van plastic. Bijvoorbeeld statiegeld op bv flesjes Aquarius zodat je die niet weg gooit. Zelf 1 stuk vlees zit in plastic verpakt. En nee, ik ga mijn vleesconsumptie niet beperken. Hier zit er ook geen gewone slager meer in de nabije buurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 04 januari 2017 @ 18:40:

[...]

Dat is dus juist het tegenovergestelde van zero waste.



Wij hebben tegenwoordig amper nog restafval. Glas, papier, blik, plastic, drankkartons en gft scheiden we. Wat er overblijft is minimaal, hooguit een boterhamzakje per week (en vaak nog minder). We zijn dus aardig op weg. Wat me dan weer opvalt: zore waste is zero waste en toch geen gescheiden afval? Ik bedoel, of je je glas nou in de glasbak gooit en je plastic in de plasticcontainer, het is wel afval, alleen gescheiden ingeleverd. Niet persoonlijk, maar even inhakend.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag; ik gebruik sinds kort zon stoffen ding om boterhammen in mee te nemen. Voorheen elke dag een nieuw boterhamzalje. Maar ik koop vlees voor partner groot is en verpak die dan per stuk in een zakje voor in de vriezer.

Hoe doen anderen dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:novelle schreef op 04 januari 2017 @ 18:59:

Ha fijn, al reacties!





Nee, ik bedoel wel echt een stapje verdergaan! En dingen in de zin van mijn nieuwste projecten: uien- en wortelschillen bewaren om daar weer bouillon van te maken en zelf natuurlijk wasmiddel brouwen enzo



Dat laatste project is nog niet zo heel erg gelukt want mijn wasmiddel bleef waterig ipv pudding achtig, dus als iemand daar nog tips voor heeft?Milieuvriendelijk wasmiddel: https://www.ekoplaza.nl/producten/produ ... n-neutraal (Kan je ook online op andere websites kopen, vaak goedkoper)

Mileuvriendelijke deodorant met alleen maar natuurlijke ingredienten en ook goed werkt (spreek uit ervaring :-) ): http://unlimitedhealth.nl ... grance-free-92-grams.html
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg van het groen doen, maar tegenwoordig merk ik wel hoe ongelofelijk moeilijk het is om full time te werken en groen te doen. Althans, naar mijn maatstaven.
Leuk topic!



Zero waste gaat hem niet worden hier. (Voorlopig in ieder geval)



Ik wil wel minder verspillen. En dan niet alleen qua eten maar ook zeker qua verpakkingen ed.

Maar ook spullen... in brede zin. Goed nadenken of iets nodig is of nog langer mee kan.



Ik probeer ook mijn man en kinderen hier steeds wat verder in mee te krijgen. Valt met mee. Manlief wel aardig hoor.

Maar neem alleen al de Tandpasta als voorbeeld.

De kids roepen dat het leeg is een pakken een nieuwe. Ik doe dan nog minimaal 2 weken met die tube! Echt zonde is dat in mijn ogen.

Shampoo ook. Ik zet hem op de kop en als e echt niets met komt vul ik de fles met water en kan ik zeker 2x mijn haren wassen .



Het zijn kleine beetje. En alle beetjes helpen denk ik dan.

Maar mijn puber en bijna puber denken daar heel anders over.

Ooit gaan ze het snappen.



Dit jaar (ok ok net begonnen en stiekem al met kerst begonnen) nog niets weg gegooid aan eten! Dat is ook iets wat we echt goed om gaan denken. Niet dat we extreem veel weg gooiden maar het gebeurde wel eens. Kan altijd beter!
quote:Friction-90 schreef op 04 januari 2017 @ 19:25:

[...]





Milieuvriendelijk wasmiddel: https://www.ekoplaza.nl/producten/produ ... n-neutraal (Kan je ook online op andere websites kopen, vaak goedkoper)

Mileuvriendelijke deodorant met alleen maar natuurlijke ingredienten en ook goed werkt (spreek uit ervaring :-) ): http://unlimitedhealth.nl ... grance-free-92-grams.htmlIk maak mijn eigen deo, kokosolie met bakingsoda en maizena

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven