Netto inkomen versus woonlasten

15-01-2017 15:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zekerheidsdieren zijn wij.. goed gesprek met een financieel adviseur gehad, we kunnen een aardig bedrag aan hypotheek krijgen en willen ook graag iets groter (dus duurder..)

Momenteel gaat 1/4 deel van ons netto inkomen naar de (bruto) hypotheek. We willen altijd het bruto deel gewoon betalen en eens per jaar het bruto/netto verschil via de belasting aangifte terug vragen (ook weer zekerheid hè..)

Woningen waar we nu naar kijken gaan met rentestand nu en dat 10 jaar vast ongeveer richting 28 procent van ons maandinkomen.

Blijf het spannend vinden allemaal, wat als....



Hoe is de verhouding bij jullie tussen netto inkomen en hypotheek?
Bruto hypotheek: 1/4 van ons maandinkomen.

Netto hypotheek: 1/5 van ons maandinkomen.
Nu moet ik zeggen dat ik huur, dus dat is natuurlijk anders. Maar het is hier altijd zo'n 40% geweest. En nu ga ik samenwonen met vriend wordt het zelfs 45%. Het is niet anders.



In jouw geval: als je je er zo druk om maakt, waarom dan niet een kleinere hypotheek dan je zou mogen krijgen. Het hoeft niet maximaal, toch?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons; bruto hypotheek is 12 % van ons maandelijks netto inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 15 januari 2017 @ 15:50:

Nu moet ik zeggen dat ik huur, dus dat is natuurlijk anders. Maar het is hier altijd zo'n 40% geweest. En nu ga ik samenwonen met vriend wordt het zelfs 45%. Het is niet anderms.



In jouw geval: als je je er zo druk om maakt, waarom dan niet een kleinere hypotheek dan je zou mogen krijgen. Het hoeft niet maximaal, toch?We gaan ook absoluut niet voor maximaal
Alle reacties Link kopieren
Bij ons 28% van de bruto hypotheek. Lijkt me ook dat het uitmaakt hoeveel je verdient. Dat bepaalt nl hoeveel die 72% is die je overhoudt.
quote:moppie0407 schreef op 15 januari 2017 @ 15:55:

[...]





We gaan ook absoluut niet voor maximaalOh sorry, dan begreep ik je OP verkeerd.
30% gaat naar de huur. We bungelen onderaan in de vrije sector qua inkomen dus het is niet anders helaas.



De enige zekerheid die je in het leven hebt, is dat je op een dag doodgaat. O ja en dat de zon elke dag opkomt. Tenzij die ermee ophoudt.
quote:lunaleeflang schreef op 15 januari 2017 @ 15:50:

Nu moet ik zeggen dat ik huur, dus dat is natuurlijk anders. Maar het is hier altijd zo'n 40% geweest. En nu ga ik samenwonen met vriend wordt het zelfs 45%. Het is niet anders.



In jouw geval: als je je er zo druk om maakt, waarom dan niet een kleinere hypotheek dan je zou mogen krijgen. Het hoeft niet maximaal, toch?Komt gewoon omdat de huurprijzen echt bizar zijn. Nu weet ik alle bruto en netto bedragen eigenlijk niet maar ons vorige huis ( kleine 3 kamer eensgezinswoning) waren we 800 pm aan huur kwijt, nu met ons koophuis ( ruime 5 kamer eensgezinswoning) zijn we 450 pm kwijt.
Verhouding ongeveer 1 op 6.5. (bruto)

16% dan ongeveer. Klein maar fijn huis en behoorlijk gegroeide inkomens. Geen behoefte om te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
In dit topic zal wel weer iedereen over elkaar been buitelen dat ze zo'n laag percentage aan hypotheek betalen.



Net zoals je in de boodschappen topics voor 50 euro per week boodschappen kan doen voor een gezin van 5 personen.



28% is goed te doen. Tot een derde van je inkomen ook nog wel.



Waarom jezelf een luxer, mooier en fijner Huis ontzeggen als het niet nodig is. Je% kan je geld niet meenemen als je dood gaat.



Je hoeft het ook niet over de balk te smijten. Maar 28% is een bedrag wat goed te doen is.
Netto salaris en netto hypotheek (incl verzekeringen)? Dat zit rond de 32%. Zeven jaar geleden lag de verhouding veel ongunstiger maar mijn salaris is gelukkkig gestegen. Bruto hypotheek (incl verz) op netto salaris is 47%.

Jullie moeten dus niet klagen
Netto hypotheek is 20% van ons netto-inkomen. Geen idee hoeveel het bruto is.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat 22% van ons netto inkomen naar onze hypotheek. Prima te doen en voldoende ruimte voor extra's, sparen etc. Netto inkomen is bij ons 1.5 salaris. Onze hypotheek sloten we af toen we beide fulltime werkten en we hebben toen alles berekend op de situatie zoals ie nu is, ik met part time salaris.

Op die manier nooit gevoeld dat er minder inkomsten binnen kwamen.
Hier 1 inkomen en de bruto hypotheek is 13%.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit een hypotheek uit 1987 is.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 15 januari 2017 @ 16:03:

In dit topic zal wel weer iedereen over elkaar been buitelen dat ze zo'n laag percentage aan hypotheek betalen.



Net zoals je in de boodschappen topics voor 50 euro per week boodschappen kan doen voor een gezin van 5 personen.



28% is goed te doen. Tot een derde van je inkomen ook nog wel.



Waarom jezelf een luxer, mooier en fijner Huis ontzeggen als het niet nodig is. Je% kan je geld niet meenemen als je dood gaat.



Je hoeft het ook niet over de balk te smijten. Maar 28% is een bedrag wat goed te doen is.





Ik durf al bijna niet meer te typen dat wij dus op 15% zitten (netto inkomen / bruto hypotheek) ..... met de kanttekening dat we een goedkoop huis hebben (75 m2, buiten de randstad, klushuis, lage rentestand) en het destijds op een inkomen hebben gekocht omdat er eentje nog studeerde. Ging toen nét en toen zaten we op 30%. Nu heeft de ander dus ook een baan en zitten we op 15%. Wij zijn ook zekerheidsdieren en vonden structureel 30% van ons inkomen kwijt zijn aan de hypotheek echt te gortig. Omdat er eentje aan het afstuderen was hebben we het risico durven nemen en dat betaalt zich nu uit. Maar het ligt ook helemaal aan hoe hoog je inkomen is (hebben we het over 30% van 1500 euro of van 4500 euro, dat maakt nogal wat uit) of je kinderen hebt, of je waarde hecht aan luxe, groot huis of juist aan regelmatig op vakantie kunnen en buiten de deur eten etc.



edit: hypotheek uit 2015, dus absurd lage rente.
Alle reacties Link kopieren
Het percentage lijkt me niet zo relevant; het gaat om wat je overhoudt. Als je een hoog inkomen hebt kan je makkelijk een hoger percentage aan een huis besteden. Andere kosten worden in principe niet hoger als je meer verdient.



Maar goed: mijn brutohypotheeklasten zijn ca. 20% van mijn nettoinkomen.
quote:sugarmiss schreef op 15 januari 2017 @ 16:03:

In dit topic zal wel weer iedereen over elkaar been buitelen dat ze zo'n laag percentage aan hypotheek betalen.





Nou en?

TO vraagt het toch?

Er is een verschil tussen kunnen en willen, die overweging mag TO lekker zelf maken.



Wij betalen de hypotheek bruto, maar netto is de hypotheek ongeveer 17,5% van ons netto inkomen.

We zijn meer gaan verdienen sinds de koop, de verhouding bij aankoop was ongeveer 23%
Alle reacties Link kopieren
quote:Apezuurtje schreef op 15 januari 2017 @ 15:50:

Bruto hypotheek: 1/4 van ons maandinkomen.

Netto hypotheek: 1/5 van ons maandinkomen.Dit.
Ongeveer iets minder dan 1/3 van het huishoudgeld gaat naar de netto hypotheekrente.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 15 januari 2017 @ 16:00:

[...]



Oh sorry, dan begreep ik je OP verkeerd.Misschien was ik wel onduidelijk hoor! We kijken naar een klasse tot max 85% van wat we zouden kunnen
1/3 is een zeer mooie verhouding.

En voor velen van ons helemaal niet haalbaar.



Huren is vaak hoger maar bij koop is het verstandig op naast de vaste mbt koop de belastingen en het onderhoud ook alvast mee te rekenen.



Ik denk dat wij dan ook al aan 40% van netto inkomen komen. Misschien zelfs meer. En het gaat vooral om wat je netto overhoud na je woonlasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 15 januari 2017 @ 16:21:

Het percentage lijkt me niet zo relevant; het gaat om wat je overhoudt. Als je een hoog inkomen hebt kan je makkelijk een hoger percentage aan een huis besteden. Andere kosten worden in principe niet ho.ger als je meer verdient.



Maar goed: mijn brutohypotheeklasten zijn ca. 20% van mijn nettoinkomen.



Hier heb je een goed punt, het percentage alleen zegt niet zoveel.

We kunnen die 200 of 250 euro per maand goed missen, maar ik blijf altijd ergens een gevoel hebben dat ikiets heel onverantwoords doe.

Had ik bij ons huidige huis overigens ook en dat is helemaal goed gekomen dus misschien moet ik niet zo mutsen
Het ligt er natuurlijk wel aan waar je je geld nog meer aan wil uitgeven.

Ga je ver op reis, heb je een dure hobby, heb je twee auto's, etc.
Bij ons is het ongeveer 25%. Hypotheek uit 2010.



Maar belangrijker dan het percentage is het risico dat je loopt als er iets misgaat. Wij werken beiden deeltijd en kunnen naar voltijd als er iets met de ander gebeurt. Met wat we dan overhouden kunnen we het ook (net) betalen. Of in ieder geval een tijdje uitzingen tot de verkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven