Overlockmachine kopen: Singer van de Lidl?

08-02-2017 22:06 20 berichten
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een overlockmachine, omdat ik mijn naaisels graag wat beter wil afwerken. Vraagje aan de ervarener naaisters hier: waarvoor gebruiken jullie je overlock allemaal, en wat doe je nog steeds met je gewone naaimachine? En de Lidl heeft in haar webshop een Singer 14SH754 staan, die op internet goede recensies lijkt te krijgen, voor 149 euro. Heeft iemand toevallig ervaring met deze overlock, en zo ja, wat vind je er van?
Alle reacties Link kopieren
OP onze cursus gebruiken we een professionele lockmachine. Wij gebruiken hem vooral om naden netjes af te werken, vooral katoen en tricot. Mijn moeder (en meerdere van onze cursus) heeft de singer van de Lidl en dat is een prima ding. Onze cursusleidster zei zelf is een prima ding voor de gewone naaister. Houd er rekening mee dat een drama is om een lock machine in te stellen. Mijn moeder is er serieus uren mee bezig geweest en dat hoorde ik van meerdere cursisten. Maar ik ga hem volgend jaar ook zelf kopen. Ik heb er geen en mis het echt bij het naaien. De naden worden zooooooo netjes.
Ik naai vooral tricot, dus daarvoor zou ik 'm sowieso gebruiken. Fijn om te horen dat je cursusleidster het ook een prima machine vindt ik denk zelf ook dat ik als hobbynaaister er prima mee uit de voeten kan. Voel me nog niet geroepen om 900 euro aan een lockmachine uit te geven namelijk .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enthousiast, had hiervoor een tweedehands Toyota, maar deze singer vind ik aan alle kanten fijner. Zelf het inrijgen. (wat nog steeds een uitdaging is in het begin )

Voor een doorsnee naaister echt een prima ding.
Alle reacties Link kopieren
Tvp



Ik gebruik nu de machine van het naaicafe, maar het thuis naaien en daar afwerken vind ik nogal omslachtig dus liever zou ik er (op termijn) zelf een willen hebben.
Ik heb een zware kwaliteit lockmachine (Berinina) en een goed naaimachine (Pfaff). De lockmachine werkt netjes af, en bij t-shirt achtige projecten kan je tegelijk naaien en snijden terwijl er rek blijft, dus dat is mooi.

Nu staan ze allebei te verstoffen, maar de naaimachine werd echt wel veel meer gebruikt dan de lockmachine: bij locken wordt er ALTIJD gesneden. Dus als je iets vast wil maken dat niet afgesneden moet worden, heb je niets aan een lockmachine.



Ik zou zelf eerder zoeken naar een goede kwaliteit op marktplaats dan om een goedkopere bij de aldi te komen. Zo'n machine kan echt decennia meegaan; dan heb je heus wel lol van een degelijk apparaat. Ik kan niet voorspellen waar het verschil te merken zal zijn, maar het kan van alles zijn; onderdelen waar wat speling in zit zodat naden sneller "weglopen" onder de voet vandaag, draden die te los of te strak gespannen zitten en steeds afbreken, mesje dat sneller bot wordt; verzin het maar. Als het je puur om de afwerking van geknipte delen gaat, staat het fraai, maar is de goeie ouwe zigzag-steek ook effectief hoor...



Besef dat je bij een lockmachine hele grote garenklossen nodig hebt, en dan tot 4 stuks per naad. Dus je wisselt niet zo snel van kleur als bij een gewoon naaiproject.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn lockmachine om naden af te werken, maar ook om simpele tricot shirts en jurken meteen mee in elkaar te zetten. Ik vind het een grote aanwinst, naast mijn naaimachine.



Mijn lockmachine is (deels) computergestuurd, dus weinig gedoe met spanning en differentieel aanpassen om een mooie naad te krijgen. Ik heb inmiddels wel in de gaten dat dat bij machines die dat niet doen wel wat handigheid vergt. Inrijgen daar moet je even handigheid in krijgen (goed letten op de juiste volgorden en of je geen haakjes overslaat), maar dat staat als het goed is gewoon uitgelegd in het boekje en anders zijn er zat filmpjes op youtube waarop het voorgedaan wordt.



Met het apparaat dat jij op het oog hebt, heb ik dus geen ervaring. Ik lees er op internet wisselende meningen over. De ene is er helemaal blij mee, terwijl de ander juist snel overstapt op een duurder apparaat. Mocht je overgaan tot de aanschaf van een lockmachine, dan kan ik je aanraden om je op Facebook aan te sluiten bij de subgroep van Zelfkledingmaken, over lockmachines. Daar worden veel handige tips gedeeld en je kunt er zo nodig ook je vragen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat ik op de ene machine doe en wat op de andere: rechttoe-rechtaan naden, knoopsgaten, doorstikken, omzomen en afwerken gaat je niet lukken op een overlockmachine. Alle stiksels die op je stof moeten liggen (siersteken bijvoorbeeld), kunnen ook alleen op de naaimachine. Of je moet er een coverlock bij kopen. En omdat een lockmachine altijd snijdt (en ook moet snijden, anders kun je de grijper beschadigen, als je te breed op de stof naait, las ik laatst), vind ik het fijn om dingen waarbij ik een naadtoeslag wil houden gewoon op de naaimachine te doen. Blinde zomen schijn je op de locker te kunnen maken, maar maak ik liever op de naaimachine. En stof die niet afgewerkt hoeft te worden, zit natuurlijk net zo snel op de naaimachine in elkaar als op de lockmachine, waarbij ik het soms fijn vind dat er juist even niet gesneden wordt. En sommig bochtenwerk doe ik liever op de naaimachine.



Maar als het gaat om tricot of stoffen met een vergelijkbare mate van rek, dan doe ik eigenlijk al het stikwerk op de lockmachine: stikken en afwerken tegelijk. En enorme rafelstof, of zoals laatst meterslange stukken stof voor gordijnen afwerken, dat gaat ook een stuk makkelijker onder de locker door dan onder de naaimachine. Zigzag kan bij sommige stoffen toch een beetje trekken, dus dat doe ik liever op de overlock.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zware kwaliteit Bernina en gebruik hem vrijwel ieder dag. Ik eb er ook een gewone naaimachine en een coverlock machine naast. Het inrijgen kost mij maximaal 5 minuten (als ik de volgende kleur niet aanknoop) en instellen kost minder tijd. Volgens mij moet je gewoon een beetje vriendjes met je machine worden en heel veel oefenen met inrijgen.

Als je budget 150 euro is dan lijkt het mij een prima keuze om de machine van de Lidl te kopen. Als je 5-10 keer dat budget hebt zou ik naar een aantal winkels gaan die meerdere types hebben staan en je goed laten informeren (en proberen in de winkel)
Ik dacht al dat ik beduidend meer zou moeten gaan uitgeven voor een echt degelijk apparaat, maar ik wil momenteel vooral graag een machine waarmee ik kan kijken hoeveel ik 'm zou gaan gebruiken. Mocht dat veel zijn, dan kan ik altijd een betere/duurdere aanschaffen zodra ik daar het geld voor heb, maar momenteel vind ik 150 euro een leuke prijs om het te proberen . Denk dat ik 'm binnenkort maar ga bestellen!
Ik heb in het verleden met die gedachte wel eens andere producten bij de aldi gekocht (bijvoorbeeld een hartslagmeter en een takkenhakker voor de tuin). Maar die hebben echt niet de kwaliteit die duurdere fabrikanten leveren, en vaak verdwijnt het apparaat heel snel kapot of ongebruikt in een hoek, en dat is alsnog jammer van de prijs als dat meer dan 100 euro is. Kan je niet beter kijken of je zo'n apparaat een tijdje van iemand kan lenen ofzo?
Het is een Singer. Dat hij bij de Lidl te koop is maakt toch verder niks uit, dan is hij ineens niet minder of beter?

Denk dat het best een goede koop kan zijn.
Ja; de naam is inderdaad verlokkend. Maar een Singer voor 150 euro zal toch echt uit goedkopere onderdelen bestaan dan die duurdere; dat KAN niet anders... Anders kunnen ze hun gewone productielijnen wel inpakken.

Soms gaan ze een samenwerking aan en lenen ze hun naam aan goedkopere producten om een nieuwe markt in te slaan. Ik weet het ook niet, ik heb dus alleen gemerkt dat goedkoop bij de Aldi nog steeds duurkoop is...
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zijn de onderdelen van mindere kwaliteit als van een professionele lockmachine, maar omdat je hem waarschijnlijk op zijn hoogst 2x per week gaat gebruiken en dan ook vaak las ik voor tricot heeft zo'n machine minder te lijden dan iemand die dagelijks bijvoorbeeld ook spijkerstof er doorheen duwt. Ik heb hele goede en minder goede ervaringen met bijvoorbeeld lidl en aldi spullen. Wij hebben hier een surrount set van medion staan die het al 12 jaar doet. Je moet het zien als denk ik even naaimachine. Ik heb een pfaff gekocht voor 500 euro en je hebt naaimachines voor 90 euro. Dat ligt dus vooral aan de motor die erin zit (vaak sterker) en de opties. Maar op de cursus heeft bijna iedereen de singer van 99 euro gekocht en ze maken hetzelfde als wat ik maak op mijn 500 euro machine. Het enige is als mijn moeder op die van mij gaat zegt ze iedere keer jeetje deze loopt bijna vanzelf. Maar ja mijn bedoeling is dat mijn machine gewoon mijn hele leven mee gaat en mijn moeder heeft nu haar 3e machine. Ze heeft altijd 2e handjes gebruikt en nu ze 63 is vindt ze het zonde om.nog zoveel geld eraan uit te geven. Maar ze maakt exact dezelfde dingen op haar machine als ik op mijn dure pfaff.
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg ook om die lockmachine aan te schaffen, lijkt me zo fijn met het verwerken van tricot

Heb nu een Singer naaimachine van zo'n 6/7 jaar oud. Gekocht bij de Aldi, bevalt me prima! Ik naai niet elke dag, maar wel een keer in de week. Hij heeft mij nog niet in de steek gelaten (haha 'steek', wat slecht ;) )
Haha @knorretje; jij gebruikt jouw machine 2x per week en je vindt jezelf een kleine gebruiker?!! Ik heb mijn lockmachine voor het eerst in 2 jaar weer eens gebruikt, en daarvoor minstens 8 jaar niet.



Maar ik was er wel weer mee in mijn nopjes zeg: ik heb via Marktplaats hele zware kwaliteit gevoerde velours gordijnen gekocht (woon in een huis met enkel glas). Ik zag er enorm tegen op om die allemaal in te korten want dat is dus METERS en METERS stof (iets van 15 meter en dan een binnenlaag en een buitenlaag, dus eigenlijk 30 meter). En ik had niet echt een duidelijk plan... Uiteindelijk na een tijd zoeken bij webwinkels met fournituren gewoon naar de lapjesmarkt in Utrecht gegaan (wat een nostalgie!) en daar een rol van 100 m zware kwaliteit strijkband (zoomband) gekocht. Ik had geen zin in geworstel met ingewikkelde bijna-onzichtbare steken enzo. Maar al die gordijnen moesten dus eerst worden ingekort en de rand afgewerkt tegen rafelen.



Begonnen met de kleinste gordijnen, en na het rijgen van een lijn waarop ze moesten worden ingekort, plus wat rijglijnen om de twee lagen niet te laten verschuiven, heb ik op de lockmachine het eerst gordijn doormidden gesneden en meteen afgewerkt. Daarbij merkte ik wel dat het doorsnijden van een grote lap stof wat hinder geeft omdat de reststof zich naast het mes allemaal opkrult, en er nog een keer onderdoor gaat als je dat niet tijdig weghoudt. Ik had het zo uitgekiend dat ik van de reststof nog NET gordijntjes kan maken voor een andere kamer. De minder brede gordijnen zijn dus gewoon met de 2 lagen op elkaar afgewerkt, en daarna met het strijkband omgeslagen en vastgezet.



Maar toen moesten de enorm brede gordijnen: bovenin met plooien al 2 m breed, dus onderaan echt iets van 4 meter ofzo? Waarbij een kant al in elkaar geplooid is, en je de stof dus niet glad op tafel kan leggen. Sowieso is het zoveel stof dat het niet in een keer op tafel past, en wat er naast hangt, heeft heel veel gewicht waardoor je erg moet oppassen met scheef trekken... Eerst de lagen op elkaar geregen, en een lijn uitgezet op de juiste afstand (met rijgdraad). Toen met de hand geknipt (zodat de stof niet dat opkrul-effect bij het mes heeft), en daarbij zag ik al dat de lagen toch niet glad op elkaar zaten (is bijna onmogelijk om te rijgen). Dus rijgsel er uit, velours-laag door het apparaat gehaald en afgewerkt, daarna gordijn weer opgehangen, met de hand een lijn geregen waar de voering onder de velour-laag uitkwam, en toen met de kleur van de voering een lockrand gemaakt langs die lijn. Daarna WEER opgehangen, en tot mijn intense verbazing heb ik nu dus een gordijn van bijna 4 meter stof waarbij de 2 lagen bijna overal echt (met een marge van iets van 3 mm, en op een paar plekken iets meer) op dezelfde hoogte uitkomen! Nu ga ik die twee lagen afzonderlijk van elkaar naar binnen spelden en vaststrijken, en dan heb ik gordijnen die er gelukkig JAREN tegen kunnen die her heel professioneel uit zien. Ik had echt niet verwacht dat het resultaat zo precies zou zijn. Ik denk dat in dit geval de kwaliteit van het apparaat bepalend was (plus de zorgvuldigheid om het rustig te plannen en veel controle-momenten in te plannen waar je eigenlijk geen zin in hebt).



Dus ja; je kan een apparaat kopen waarbij je vooral verwacht om t-shirt jurkjes te maken, en dat lukt vast ook op een goedkopere. Maar als je kijkt wat je aan kosten kwijt bent als je EEN keer zo'n zwaar project als met gordijnen (of iets anders: tuinmeubel kussens ofzo) moet uitbesteden, dan heb je al bijna de helft van je duurdere machine terugverdiend door het zelf te doen.



* Sowieso; als ik zelf de stof had moeten kopen, was ik al veel meer kwijt geweest: ik heb al die prachtige gordijnen (velour is knalturkquoise en voering is verrassend donkerbruin; een hele gewaagde maar leuke combi) samen voor 250 euro in de buurt opgehaald; ze waren pas een half jaar oud. Ik ben erg blij als het lukt om zo prijsbewust met dingen om te gaan. Maar ik zorg wel voor goede apparatuur...*
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 februari 2017 @ 10:53:

Het is een Singer. Dat hij bij de Lidl te koop is maakt toch verder niks uit, dan is hij ineens niet minder of beter?

Denk dat het best een goede koop kan zijn. Het is een goedkope Singer en waar is hij zo goedkoop?



Toen mijn oude Phaff kapot ging doordat de aan/uitknop kapot ging, heb ik bij een naaimachinewinkel gevraagd of dat nog gerepareerd kon worden. Er werd op aangedrongen om de goede oude apparaten te laten repareren en géén goedkope apparaatjes als bij Blokker en Aldi te kopen. Die reparatie was natuurlijk veel goedkoper en hij is ook goed schoongemaakt. Ze zijn er zelf niet rijk van geworden.



De enige redenen om zo'n goedkope te kopen die ik kan bedenken zijn:

a) Het budget, maar waarschijnlijk wel een teleurstellende aankoop (kans op korte levensduur of rammelend met slorige naden of strijd met het mesje).

b) Wat iemand al noemde: bij voldoende budget als proef: kijken hoe zo'n apparaat werkt en of je dat vaker zal gaan gebruiken. Daarna op zolder zetten en een goede kopen. De oude is dan nog nuttig als de goede even niet gebruikt kan worden of om uit te lenen of zo.

c) Min of meer eenmalig gebruik bij een ongewone gebeurtenis als verhuizing met veel gordijnen die je zelf naait, vooropgesteld dat je er al mee overweg kan.
Korte update: ik heb ondertussen een lockmachine! Op aanraden van de naaimachinewinkel een nieuwe toyota gekocht, in de aanbieding, voor 300. Heel tevreden mee tot nu toe, en ik ga de komende jaren zien of ik een zwaardere machine nodig denk te gaan hebben, of dat ik het hiermee blijf redden :-). Deze week mijn eerste jurk in elkaar gezet (na cursus, want met een lockmachine wilde ik wel even een paar lessen hebben gehad) en dat ging razendsnel en netjes, dus ik heb helemaal zin in de eerstvolgende stoffenmarkt :D
Alle reacties Link kopieren
knorretje28 schreef:
08-02-2017 22:13
OP onze cursus gebruiken we een professionele lockmachine. Wij gebruiken hem vooral om naden netjes af te werken, vooral katoen en tricot. Mijn moeder (en meerdere van onze cursus) heeft de singer van de Lidl en dat is een prima ding. Onze cursusleidster zei zelf is een prima ding voor de gewone naaister. Houd er rekening mee dat een drama is om een lock machine in te stellen. Mijn moeder is er serieus uren mee bezig geweest en dat hoorde ik van meerdere cursisten. Maar ik ga hem volgend jaar ook zelf kopen. Ik heb er geen en mis het echt bij het naaien. De naden worden zooooooo netjes.
Weet iemand wanneer die dit haar weer tekoop is bij lidle???
Alle reacties Link kopieren
BeCreative schreef:
04-09-2018 21:38
Weet iemand wanneer die dit haar weer tekoop is bij lidle???
nu. Ik overweeg deze te kopen. Nog iemand met ervaring?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven