Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
Nou ik doe mee hoor.



Na een aantal jaar een klein beetje moestuin in de achtertuin gehad te hebben, pak ik het dit jaar groter aan. Ik heb 100 meter moestuin gehuurd.

Afgelopen week heb ik de pepers en tomaten voorgezaait en deze week ga ik de overige zaden aanschaffen.



Ik heb er zin in
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk. Vorig jaar heeft mijn moestuin een andere bestemming gekregen . Ik had dus geen moestuin. Nu wordt de tuin verplaatst, moet nog worden aangelegd. Ik ga er wel op vooruit, groter en meer zon. Ik hoop dat in april de werkzaamheden kunnen aanvangen.



Nu nog niets voorgezaaid, normaal begin ik 1 februari. Ik weet niet wanneer de tuin klaar is, dus koop maar plantjes dit jaar.
Ik wil graag een moestuin! Dus hoop hier wat tips en inspiratie op te doen. Wij gaan later deze week verhuizen en wil flink wat m2 gebruiken voor de moestuin
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een moestuin in de achtertuin, niet supergroot, maar evengoed al veel lekkers eruit gehaald. Nog niet begonnen met voorzaaien, maar dat gaat deze week ergens beginnen, ik heb er ook weer zin

Hoop dat de (naakt)slakken zich beetje inhouden dit jaar, was vorig jaar wel erg veel, iemand nog een goede tip daar tegen?
Tegen naaktslakken heb ik uiteindelijk (geheel tegen mijn principes ) vorig jaar van dat natuurlijke bestijdingsmiddel gestrooid. Dat hielp eigenlijk erg goed. Ik had eigenlijk alleen slakken in mijn voortuin



In de moestuin had ik dus geen slakken, ik had daar wel een slakkenvanger staan, ook had ik mijn moestuin in borders afgescheiden door terrasen, volgens mij houden slakken ook niet van tegels/grind en schelpen.



Maar dit jaar dus op een moestuincomplex, ik ben erg benieuwd hoe het daar ongedierte technisch was. Deze week had ik al een mol gespot...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al van alles geprobeerd, van schelpjes, koffiedik, tot eierschalen en uiteindelijk ook korrels, maar er waren er zoveel dat alsnog alles aangevroten werd, nou ja...we houden maar hoop dat dit jaar wat minder is haha.



Mollen heb ik hier dan weer niet
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Deze werkt erg goed voor de slakken



http://www.bluegreen.nl/slakkenkorrels-400gram



Als ondanks een goed slakkenmiddel je planten toch worden aangevreten, zijn het dan wel slakken? Rupsen kunnen bijvoorbeeld ook veel schade aanrichten, net als konijnen.



Voor rupsen spuit ik een middel. Doe ik liever niet, maar anders heb ik helemaal niets. De nieuwe tuin wil ik proberen aantrekkelijk te maken voor vijanden van de rups. Eens kijken of dat het gewenste effect heeft en geen nadelen oplevert. Ook schijnen rupsen een hekel te hebben aan de geur van salie en bieslook. Komt dus ook in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:velveteen-rabbit schreef op 28 februari 2017 @ 10:34:

Wij hebben een moestuin in de achtertuin, niet supergroot, maar evengoed al veel lekkers eruit gehaald. Nog niet begonnen met voorzaaien, maar dat gaat deze week ergens beginnen, ik heb er ook weer zin

Hoop dat de (naakt)slakken zich beetje inhouden dit jaar, was vorig jaar wel erg veel, iemand nog een goede tip daar tegen?Escar-go, onschadelijk voor andere dieren , werkt als een trein.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Ik ben nog een beetje aan het uitvogelen wat wel en niet mogelijk is op mijn balkonnetje, vorig jaar voor het eerst wat serieuzer gedaan. In elk geval vind ik het wel leuk om te doen Er staan alweer 3 kiembakken in de vensterbank en de eerste groene sprietjes lieten dit weekend voorzichtig hun koppie zien
Wat superleuk! Dit jaar geen moestuin voor mij. Maar ik lees wel mee, misschien volgend jaar!
Ja! Alleen is die van ons overwoekerd en is het elk weekend slecht weer. En ik ben zwanger. Dus even kijken hoe ver we gaan komen dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
6 maart start de AH moestuin actie weer. Vind het een leuke aanvulling op mijn eigen assortiment zaden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik doe graag mee, ik ben al jaren fanatiek moestuinierder!



Ik heb alleen nog maar de paprika voorgezaaid, de rest moet ik nog doen. Dat waren oude zaadjes (wel een jaar of 3 / 4 oud) en van de 10 die ik heb gezaaid zijn ze gewoon alle 10 al opgekomen! Dat is een goed begin dus.



Verder doe ik het dit jaar anders met de sla / rucola / pluksla. Op de een of andere manier zaai ik daar altijd véél teveel van in de moestuin en we eten het niet zo veel. Hooguit als beetje garnering enzo, maar wij eten geen bakken vol sla. Daarom heb ik dit gisteren in 3 grote potten gezaaid bij de achterdeur. Zo heb ik niet zo heel veel staan en bij de achterdeur kan ik het makkelijk en snel pakken tijdens het koken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik heb dit jaar samen met een vriendin een moestuin gehuurd (gaat via de gemeente hier). Ik heb nog niks voorgezaaid, dat ga ik komend weekend doen als ik er aan toe kom. Ik lees hierboven dat de moestuintjes van AH ook weer komen, dat vind ik ook een makkelijke manier om aan zaadjes/verschillende soorten plantjes te komen.



Ik ben benieuwd of we een goed jaar qua opbrengst gaan krijgen. Ik heb niet zulke hele groene vingers...
het is wat het is
Tvp leuk! Ik ga maar weer een poging wagen
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Vorig jaar hebben mijn pompoenen de hele tuin overwoekerd. We hadden de hele herfst pompoensoep, pompoencurry, pompoentaart en andere pompoengerechten. Dit jaar gaan we voor wat meer diversiteit. We zaaien 3 pompoenplantjes voor (in eierdozen op de vensterbank) als daar 1 tuin-klaar van komt dan is het prima, dan kan de rest van de tuin voor andere eetbare planten dienen.
100 m2 Ballys, fijn! Heb je ook een indeling gemaakt of kijk je gaande weg?



Dat is de mooiste manier Dahlia, vijanden van ongewenste insecten aantrekken om ze te verdrijven. Hopelijk werkt het! Voor naaktslakken in de kas zet ik slakkenvallen met een bodempje bier erin Velveteen Rabbit, dat werkt prima. Ik heb ook last van pissebedden in de kas, de vallen die ik heb gezet werken prima maar het zijn er zo veel dat het op dweilen met de kraan open lijkt..



Jij hebt ook al groene sprietjes Mousecat? Jaloeeeers! Een vriendin van me hadden een rek op haar balkon gezet om boontjes tegen te laten groeien, ging super.



Wat leuk dat je in verwachting bent Kashri, hoe ver ben je? Mijn dochter is morgen 8 weken dus was vorig jaar ook in verwachting tijdens het moestuin seizoen. Mijn moestuin was echter niet overwoekerd, met aannemen van goede houdingen vond ik het bijhouden goed te doen. Dit jaar extra wortels en doperwten voor de babyhapjes



Is het de eerste keer dat je een moestuin gaat houden Ruiva?



Ik heb ook oude paprikazaadjes voorgezaaid Leonie, hoop dat ze bij mij ook op komen. Ik probeer altijd verschillende rassen en vind het zo zonde zaadjes weg te gooien dus heb een flinke mix dit jaar.



Niet geschoten is altijd mis Theo, leuk dat je weer begint!





Hoe ervaren is iedereen hier? Oppervlakte van de tuin en soort grond?



Voor mij is dit het 4de moestuin jaar, de tuin is 150 m2 en is droge zandgrond. Het is op een perceel dat 20 jaar niet is gebruikt midden in het bos en is nog erg arm. Dit het 2de jaar dat ik het hele oppervlak kan gebruiken, vrijzetten duurde erg lang. Ik heb het stuk opgedeeld in 8 vakken om makkelijk de roulatie per gewas per vak jaarlijks op te schuiven.

Mijn favoriete site waar je ook zaadjes kunt bestellen is www.mijnmooiemoestuin.nl
Haha Perzikboom dat klinkt bekend!
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me ook graag aan, hopelijk voor de laatste keer in potten en bakken op het balkon. Volgend jaar ga ik voor een achtertuin!

Ik zaai cayennepeper, courgette, veel kruiden en uhm... Wat verder op mijn pad komt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de escar-go uitproberen, die andere (Lexan) doe ik niet, want zie dat schadelijk is voor huisdieren en we hebben zelf katten. Ik had slakkenkorrels van de Action geloof ik en die werkten dus blijkbaar niet

Het zijn trouwens wel echt slakken, want ik zie ze op de planten zitten



De moestuin actie van de ah vind ik ook altijd leuk
Alle reacties Link kopieren
Goudlokje, ben benieuwd of het gaat lukken op de zandgrond. Wel lekker groot, heel fijn. Mijn tuin wordt dus opnieuw aangelegd. Zal zwarte grond worden gemengd met goede bemeste tuingrond. De tuin wordt zijn 80m2, verdeeld over 4 vlakken. Oude tuin was zo'n 50 m2, waarvan een gedeelte nauwelijks zon kreeg.



In de kas heb ik gelukkig geen last van ongedierte. Ik ga er wel een kas bijplaatsen, heb nu te weinig ruimte naar mijn zin.



Voor paprika's koop ik geen zaden, die haal ik gewoon uit een paprika. Dit eens geprobeerd en dat ging onverwacht goed. Zelfde resultaat als zaadjes uit een zakje.
@ goudlokje,



ik ben bezig met de indeling. op mijn 100 meter staat een klein schuurtje en een compost hoop.

de tuin is omringt met paden, maar ik twijfel nog of ik ook nog een middenpad wil maken, mijn tuin is nogal langwerpig ik denk 5x20 meter. ik wil graag met 4-6 vakken wisseltelen, maar het zullen wel meet bedjes worden als ik zo bekijk wat ik allemaal wil zaaien



wat gaan jullie zaaien dit jaar?

ik in ieder geval: sla, tomaat, peper, bloemkool bietjes, worteltjes, komkommers, stokboontjes, paksoi en uien
Alle reacties Link kopieren
Ik zaai dat ook, maar ook paprika's, uien, aardappels, diverse kolen, prei.



Ik vind zelf een verhard middenpad handig, waarschijnlijk maak ik 4 vlakken, dus 2 paden. Ben tenslotte nog in aanlegfase en heb dus vele opties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven