Ervaringen geluiddempers (onderzetters) piano

29-04-2017 16:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik met mijn nog-niet-zo-fantastische pianoskills mijn toekomstige buren niet wil lastigvallen, ben ik op zoek naar manieren om geluidsoverlast van mijn piano zo veel mogelijk te beperken. Ik heb al verschillende isolatiemanieren op internet gevonden, varierend van een lap/tapijt/zo'n eierdoosachtig ding ophangen achter de piano, tot speciale geluiddempende onderzetters voor onder de poten.



Een kleed achter de piano doen we sowieso, maar die onderzetters leken mij ook wel wat. Maar in de winkel zeiden ze dat dat onzin was, het geluid- en trillingisolerende rubber zou volgens die medewerkers geen nut hebben door het gewicht van de piano (rubber wordt ingedrukt zeiden zij). Ik heb daar toch mijn twijfels bij, dus ik ben benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn op dit gebied.



Mijn vraag is dus: Zijn die isolerende onderzetters echt effectief?



Andere tips (los van goede afspraken maken met buren en piano niet tegen een 'gedeelde' muur zetten, want dat waren we al van plan) zijn ook welkom!



(Huidige situatie: piano staat bij ouders thuis, zij wonen vrijstaand en hebben behalve een kleed erachter niets aan geluidisolatie (hoeven) doen.)
Alle reacties Link kopieren
heb je al een piano? zo niet, dan zou ik er eentje nemen met een studiependaal.



of anders een elektrische piano, zodat je met een koptelefoon kan spelen.



muziek hoor je bijna altijd. maak afspraken met je buren of wanneer te spelen. en zet de piano niet tegen een tussenmuur waar aan de andere kant buren wonen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ja, de piano hebben we al (mijn ouders, maar wij nemen hem over zodra wij gaan verhuizen). Studiepedaal zit er helaas niet op. Niet tegen de tussenmuur zetten was ik al van plan en afspraken maken ook (zie OP ).
Ik zou toch eerst afspraken met je buren gaan maken voordat je al die maatregelen neemt. Het staat allemaal zo lelijk in je huis en misschien vinden je buren je piano wel helemaal niet erg om te horen.



Eigenlijk geen tips verder waar je wat aan hebt dus
Alle reacties Link kopieren
Maar vier van die 'onderzetters' van een paar tientjes vind ik nog geen drastische maatregelen (zeker als het mijn vloer beschermt). Ik zou alleen graag weten of zoiets effectief is. Ik was inderdaad niet van plan om het hele huis hierop in te stellen/te verbouwen. Het is echt een hobby en als ik na al die jaren van niet spelen bijzonder slecht blijk te zijn, wordt het voor de sier. Maar er bestaat een kans dat ik er wel plezier in heb en dan wil ik niet dat anderen er last van hebben.
Ja hoor, juist stevige rubberen onderzetters zijn goed. Het gaat erom de contactgeluiden te beperken.et die rubberen dingen heb je veel minder trillingen via de vloer. Het moeten wel 'onderzetters' zijn van heel stevig rubber, paar centimeter dik. Die drukken nauwelijks in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook van die sjieke onderzetters van rubber (waren geloof ik 3 of 4 tientjes). Ze zorgen dat ik mijn piano een beetje kan verschuiven en voor een mooiere klank (ik heb een betonnen gietvloer). Maar dempen? Not so much.



Mijn ervaring is dat buren heus wel wat kunnen hebben. Ik voel me altijd enorm bezwaard, omdat ik nog maar een paar jaar speel en veel kinderachtig deuntjes tot in den treuren speel en ik heb mijn buren regelmatig gevraagd of ze er last van hadden en of ik rekening moest houden met tijden waarop kinderen gingen slapen (Ik woonde in een jaren 50-flatje, kon buren ook horen kuchen.) Maar niemand vond het ooit een probleem. Het was blijkbaar een geluid wat ze makkelijk langs zich heen konden laten gaan. Sommigen gaven aan dat ze het zelfs wel gezellig vonden.



Dus misschien valt het sowieso allemaal wel mee. Ik heb een silent piano (akoestisch met elektrische mogelijkheid) én een studiepedaal, maar ik gebruik die functies eigenlijk alleen als ik na 21u nog wil spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luistervink schreef op 29 april 2017 @ 18:39:

Ik heb ook van die sjieke onderzetters van rubber (waren geloof ik 3 of 4 tientjes). Ze zorgen dat ik mijn piano een beetje kan verschuiven en voor een mooiere klank (ik heb een betonnen gietvloer). Maar dempen? Not so much.



Mijn ervaring is dat buren heus wel wat kunnen hebben. Ik voel me altijd enorm bezwaard, omdat ik nog maar een paar jaar speel en veel kinderachtig deuntjes tot in den treuren speel en ik heb mijn buren regelmatig gevraagd of ze er last van hadden en of ik rekening moest houden met tijden waarop kinderen gingen slapen (Ik woonde in een jaren 50-flatje, kon buren ook horen kuchen.) Maar niemand vond het ooit een probleem. Het was blijkbaar een geluid wat ze makkelijk langs zich heen konden laten gaan. Sommigen gaven aan dat ze het zelfs wel gezellig vonden.



Dus misschien valt het sowieso allemaal wel mee. Ik heb een silent piano (akoestisch met elektrische mogelijkheid) én een studiepedaal, maar ik gebruik die functies eigenlijk alleen als ik na 21u nog wil spelen.



Misschien dat ik met dempen niet echt het juiste woord heb gebruikt. Ik bedoel in elk geval dat de trillingen niet van de piano worden doorgegeven aan de vloer (en muren etc.). Ik snap dat het geluid niet zachter wordt o.i.d.

Wat bedoel je precies met sjieke onderzetters? Is dat zo'n rond kunststof schaaltje met een plak rubber erin of iets anders? Enig idee hoe die dingen heten en/of waar verkrijgbaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 29 april 2017 @ 18:24:

Ja hoor, juist stevige rubberen onderzetters zijn goed. Het gaat erom de contactgeluiden te beperken.et die rubberen dingen heb je veel minder trillingen via de vloer. Het moeten wel 'onderzetters' zijn van heel stevig rubber, paar centimeter dik. Die drukken nauwelijks in.Kun je me een specifiek model aanraden?
quote:afrodite05 schreef op 29 april 2017 @ 21:58:

[...]





Kun je me een specifiek model aanraden?

Rond

Ik heb even gegoogled, hier vind je wat voorbeelden.



Je kunt ook bij een bouwmarkt kijken naar trillingsdempers voor onder een wasmachine, maar ik weet niet of die net zo stevig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 29 april 2017 @ 22:11:

[...]



Rond

Ik heb even gegoogled, hier vind je wat voorbeelden.



Je kunt ook bij een bouwmarkt kijken naar trillingsdempers voor onder een wasmachine, maar ik weet niet of die net zo stevig zijn.Thanks! Deze had ik inderdaad ook gevonden, maar ik kan nergens reviews vinden. Denk dat ik dan inderdaad deze ga bestellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 29 april 2017 @ 22:11:

[...]



Rond

Ik heb even gegoogled, hier vind je wat voorbeelden.



Je kunt ook bij een bouwmarkt kijken naar trillingsdempers voor onder een wasmachine, maar ik weet niet of die net zo stevig zijn.Die heb ik ook, blij mee. Qua trillingen; geen idee eigenlijk, ik heb vanwege de vloer altijd onderzetters gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben buren met een piano en denk dat het voornamelijk belangrijk is om afspraken te maken met de buren. Onze buren hebben dit niet met ons gedaan en ervaar sommige dagen echt wel overlast van de muziek. Dan heeft de buurjongen vrij en kan de hele dag door af en toe stukjes spelen. Het geluid is echter zo aanwezig dat het stoorend is, maar niet duidelijk genoeg om ervan te kunnen genieten.

Hij speelt ook met regelmaat in de avond, als de kinderen op bed liggen en had het voornamelijk om die reden fijn gevonden als we afspraken hadden gemaakt over tijden, zodat we een beetje weten waar we aan toe zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:OhDeer schreef op 01 mei 2017 @ 08:40:

Wij hebben buren met een piano en denk dat het voornamelijk belangrijk is om afspraken te maken met de buren. Onze buren hebben dit niet met ons gedaan en ervaar sommige dagen echt wel overlast van de muziek. Dan heeft de buurjongen vrij en kan de hele dag door af en toe stukjes spelen. Het geluid is echter zo aanwezig dat het stoorend is, maar niet duidelijk genoeg om ervan te kunnen genieten.

Hij speelt ook met regelmaat in de avond, als de kinderen op bed liggen en had het voornamelijk om die reden fijn gevonden als we afspraken hadden gemaakt over tijden, zodat we een beetje weten waar we aan toe zijn.waarom doe je dat dan niet? gewoon een keer aanbellen om te overleggen is geen probleem toch? misschien staan ze er zelf wel niet bij stil dat jullie het als storend ervaren..
Misschien kun je beter je huidige piano verkopen en voor dat geld een silent piano kopen waar je een koptelefoon in kan pluggen? Een piano in een appartement lijkt me echt een verschrikking.
Alle reacties Link kopieren
quote:oldschoolchic schreef op 03 mei 2017 @ 10:25:

Misschien kun je beter je huidige piano verkopen en voor dat geld een silent piano kopen waar je een koptelefoon in kan pluggen? Een piano in een appartement lijkt me echt een verschrikking.



Was dit een reactie op mijn verhaal of op een reactie van een ander?

Als het een reactie op mijn verhaal is: ik ga in een rijtjeshuis wonen, geen appartement. Daarbij komt: als straks na een half jaar blijkt dat ik er toch te weinig op speel/er helemaal niks van bak, dan speel ik gewoon niet meer. Dan vind ik het de moeite niet waard om me nu te gaan verdiepen in een andere piano plus bijbehorend koopproces. Mocht blijken dat ik de sterren van de hemel speel *kuch*, kan ik altijd dan nog beslissen een nieuwe piano te kopen met een dergelijke silent-functie.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Afrodite05,

Ik ben blij dat ik je vraag tegenkwam, want ik zit met hetzelfde probleem. Via de reacties die op je bericht gegeven zijn, word ik echter nog niet veel wijzer. Heb jij misschien zelf inmiddels ervaring met de dempende onderzetters, of een andere werkende oplossing? Ik hoor het graag! En ik hoop dat je al de sterren van de hemel speelt!
Alle reacties Link kopieren
Een moderator(studiepedaal) kun je in laten bouwen, scheelt een hoop.
Ik zag al een adres waar het vanaf 160 euro kan. Daarnaast kun je dan nog de andere geluids reducerende maatregelen nemen. Helemaal silent wordt hij toch niet, tenzij je een silent systeem laat inbouwen, maar dan kun je zoals eerder gemeld beter een andere kopen met een silent systeem erin of een digitale piano erbij.
Ik zou eerst even met je buren praten. Ik woon naast een 6jarige die piano speelt, niet bepaald concertniveau dus ;-) En het stoort ons helemaal niet. Als student heb ik ook een pianospelende huisgenoot gehad die wel hoog niveau speelde en dat was best gezellig juist.

Zolang je geen uren achter elkaar gaat spelen en een beetje op redelijke tijden denk ik dat het misschien wel heel erg meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ‘m idd ook verkopen en wen kopen met een silent systeem of in ieder geval een goed werkend studiepedaal. Daarbij houd je natuurlijk rekening met de buren en hun werktijden. Zelf heb ik zo’n soort schuimrubberen mat tussen de piano en de wand. En ook van die speciale onderzetters. Dat is toch het minste wat je kunt doen. Daarnaast speel ik vooral als zij er niet zijn en anders met studiepedaal. Sowieso niet ‘s morgens vroeg en ‘s avonds. Ik heb boven nog een elektrische variant staan, dus daar kan ik dan evt. op spelen (met koptelefoon).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven