Het raadsel van de flikkerende lamp

24-05-2017 22:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb boven een spaarlamp op de overloop van de vorige bewoonster nog.
Deze lamp heeft 2 lichtschakelaars.
Nu is het zo dat als ik hem beneden aan doe, hij wel 5 minuten blijft flikkeren voordat hij brandt.
Doe ik hem boven aan , dan duurt dat maar een halve minuut ongeveer?
(het is ook de enige lamp die flikkert bij het inschakelen)
Hoe kan dit?
Alle reacties Link kopieren
Onderste schakelaar die niet goed werkt zou ik zeggen
Twee opties
1. Er is sprake van een los contact, het probleem zit dus in de schakelaar.
2. Als er een spookachtige tweeling in de gang staat die je niet kent, als er spullen in huis verschuiven en als je hond steeds staat te janken bij de kelderdeur, dan is er sprake van een probleem buiten je schakelaar.
Alle reacties Link kopieren
Spoken. Sowieso.

Salie branden, knoflook op alle deuren spijkeren en een priester laten komen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
*piep* Marels en Vrouwjargersma... Waarom moet ik dit altijd lezen, 's avonds als het buiten donker is en mijn gordijnen open zijn....

Zit de lamp er wel goed ingedraaid, dat wil ook nog wel eens helpen, maar verklaart niet waarom het bij de een langer duurt dan bij de ander.

Wat gebeurt er eigenlijk als je hem eerst beneden aandoet en daarna de schakelaar boven aan/uit doet. Gaat het dan sneller? En is het een bepaalde stand (Van de schakelaar dus naar boven of naar beneden 'open' of 'aan' ) dat hij het wel/meer doet dan de andere kant op? Zo veel vragen.
Alle reacties Link kopieren
Of je draait de lamp er even goed in. :lightbulb: Heel vaak zit de gloeilamp er niet stevig in als een lamp knippert. Jammer he. :biggrin:
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Geesten. Oud huis zeker?
Alle reacties Link kopieren
En de stroom boven zal wel gedeeld worden itt de stroom beneden (de groep)? Dat kan ervoor zorgen dat je te weinig spanning erop hebt staan.
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Alle reacties Link kopieren
De geest zit in de vloer tussen de begane grond en de eerste verdieping.
Daarom saboteert ie het lichtsignaal naar boven.

Je kunt ook je vloer open breken om te kijken of je een lijk vindt?
668, the neighbour of the Beast
Goed plan, Marels :lightbulb:
Hoor je ook kloppende geluiden in de buurt van de trap?
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
24-05-2017 23:02
Hoor je ook kloppende geluiden in de buurt van de trap?
Dan is het gewoon Harry Potter die uit zijn bezemkast wil.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Je moet je pas echt zorgen maken als je uit de vloer op je eerste verdieping krassende geluiden hoort, alsof er een nagel tegen de planken krabt....
668, the neighbour of the Beast
TO heeft echt veel aan deze reacties :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er eigenlijk als je hem eerst beneden aandoet en daarna de schakelaar boven aan/uit doet. Gaat het dan sneller? En is het een bepaalde stand (Van de schakelaar dus naar boven of naar beneden 'open' of 'aan' ) dat hij het wel/meer doet dan de andere kant op? Zo veel vragen.
[/quote]

Maakt niet uit, blijft hetzelfde
De lamp stopt binnenkort vanzelf.
Door het aan en uit flikkeren slijt deze namelijk. De 15.000 keer worden sneller gehaald en dan is het definitief over en uit.
Bij een LED staat dat op de verpakking.

Haal de elektricien erbij en laat het doormeten. Waarschijnlijk moet een deel worden vervangen van de bedrading.
Hier thuis was het mijn deurbel die last had van metaalmoeheid. Stonden ze te bonken op de deur - zelfs nadat het was gerepareerd. Moesten buiten ook de deurbel horen, maar dat kan je dus daar niet horen.

Via de kabel (transport) gaat ook energie verloren.
Denk aan het draadloze wifi en een versterker die er tussen wordt gezet om het hele huis te kunnen voorzien.
Heeft als nadeel dat er iets gedeeld moet worden.
Niet te volgen voor vaag en laag werkende geesten met onvoldoende IQ (euh Lumen heet dat... )
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 25-05-2017 13:28
Reden: Graag vorige tekst NIET QUOTEN. Verwijderd vanwege geesten die het niet aan kunnen.
28.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
25-05-2017 13:13
De lamp stopt binnenkort vanzelf.
Door het aan en uit flikkeren slijt deze namelijk. De 15.000 keer worden sneller gehaald en dan is het definitief over en uit.
Bij een LED staat dat op de verpakking.

Haal de elektricien erbij en laat het doormeten. Waarschijnlijk moet een deel worden vervangen van de bedrading.
Hier thuis was het mijn deurbel die last had van metaalmoeheid. Stonden ze te bonken op de deur - zelfs nadat het was gerepareerd. Moesten buiten ook de deurbel horen, maar dat kan je dus daar niet horen.

Via de kabel (transport) gaat ook energie verloren.
Denk aan het draadloze wifi en een versterker die er tussen wordt gezet om het hele huis te kunnen voorzien.
Heeft als nadeel dat er iets gedeeld moet worden.
Niet te volgen voor vaag en laag werkende geesten met onvoldoende IQ (euh Lumen heet dat... )
O_O Wat een reactie.
Het IQ is bij jou ook niet hoog aangezien draadloos en transport via een kabel totáál verschillende dingen zijn. Draadloos geeft verlies van signaal omdat er muren tussen zitten, transport via kabel kán weerstand opleveren en daardoor verlies van energie. Maar dat verklaart niet dat de lamp er de ene keer langer over doet om aan te gaan dan de andere keer. Afstand tot de meterkast is vrijwel hetzelfde. (of er moet in de muur meters aan kabel verborgen zitten, maar dat hoop ik niet voor TO)
Ja, voor wat ik er van kon ontcijferen vond ik het ook niet erg lief.
Ik blijf bij mijn eerste reactie:waarschijnlijk is er sprake van een probleem in de schakelaar.
Ja, en de beide schakelaars gaan via kabels. Die kabels kunnen stuk zijn. Maak eens een (kapotte) stopcontact open en kijk hoe dat is aangesloten. Gisteren was er toevallig nog een serie geschakelde citroenen in Galileo waarmee ze een kerstboomlampje lieten branden. Serieel heet dat.

Lief? Dat vraagt @TO toch niet? Op internet is veel informatie te vinden over hoe je zelf meerder lampen kan schakelen.
Ik ben je (klein)kind toch niet? Dit is dus overduidelijk een retorische vraag, want ik weet het zeker dat het zo is.
Mijn (voor)ouders zitten zeker NIET op internet en dus ook NIET op dit forum. ;-D

@TO
Als je de oplossing hebt gevonden. Laat je het dan weten?
Ik kom de laatste tijd vaker bij een duur elektrisch apparaat dat flikkert als het standby is gegaan.
Als de eigenaar het dan van de stroom af haalt dan werkt het vervolgens weer wel. Ik gok bij dat apparaat dat de batterij (accu) op is. Maar bij een bekabeling werkt het net even anders. Bij trillingen kan een los contact het proces verstoren.
Ik ben geen elektricien. Bij mij thuis zijn bouwvakkers aan het werk geweest die een hele schakeling van stopcontacten aangelegd.
De nieuwe stopcontacten werken goed, maar de oudere niet.
KORT: Zoek even op internet wat er staat over seriële schakelingen.
Ik heb maar een paar jaar natuurkunde en scheikunde gehad. Ik ken wel de principes, maar niet de vaktermen.

Omdat het hier om een bekabelde schakeling gaat. EDIT erbij: http://electronica.infonu.nl/geschieden ... allel.html
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 26-05-2017 14:11
Reden: Wilde even weten wat de twee schakelingen waren en ook even hier toegevoegd. VAKJARGON
9.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waanzin. Pumps snapt het tenminste maar die wordt uitgemaakt voor 'niet lief genoeg'. Mag ik een teiltje? Sinds wanneer is iedereen hier zo lief dan? Bovendien heeft ze hartstikke gelijk en snapt ze er meer van dan iedereen in dit topic bij elkaar. Ik denk dat ze een geniale geest geeft maar hee, ze brengt het niet zoals wij het graag zien dus dan wordt het afgedaan als onzin. :@@:

Ga maar proberen te ontcijferen wat ze zegt, als je dat tenminste kunt want hele intelligente mensen kunnen zich niet altijd zo uiten dat iedereen het snapt, van elk IQ niveau. Tja. Dus al die chirurgen met slechte sociale skills, ook maar ontslaan dan? Het lijkt wel of de man met het gemiddelde IQ de wereld zo wil hebben, dat iedere genie eerst moet leren netjes en lief te zijn voordat ze hun geniale ontdekkingen doen.

Hallo! Zo werkt het niet. Genieen moet je koesteren en als ze niet lief zijn omdat je ze niet snapt, ga lekker terug naar school joh. Iedereen wil ook veilig landen als ze in een vliegtuig zitten maar hee, niet alle piloten zijn aardig! Boe. Hoe. 'Mediocrate man', veel plezier in de wereld die je nauwelijks begrijpt, zonder dat soort mensen, waren we allang in de Noordzee weggezonken!!!
:devil:
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Hier staat betere uitleg, maar die is niet kant en klaar.
Bij de andere bouwmarkten kan je ook even kijken.

https://www.gamma.nl/klusadvies/elektri ... chakelaars

Ik ben geen genie, .......... maaar ....... een foute botox behandeling geven. Dat lukt me vast wel. :yes:

De steekwoorden om op te zoeken kan je onder de schakelaars vinden. Hotelschakelaar en kruisschakelaar. Maar er zijn meerdere namen voor de schakelaars in omloop.

Bij mij thuis is een dimmer verwijderd, maar niet alles is er uit gehaald. Er is een ding blijven zitten met een soort van kruisschakelaar uit de vorige eeuw. Maar ik laat het door een vakman doen. Ik kan het niet eens goed bekijken wat het is. Het zit te diep in het gat van het plafond.
Elektricien is een vak apart.

Maar op de volgende link staan leuke plaatjes bij die bewegen en misschien het probleem zichtbaar maken.
https://www.klusidee.nl/Forum/hoe-maak- ... t8954.html

Afbeelding
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 27-05-2017 19:54
Reden: Test of het bewegende plaatje ook werkt c.q. beweegt
8.86% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven