Woon / verhuisdilemma's

09-06-2017 13:12 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,
Ik ben al een tijdje woningzoekende en dit blijkt lastiger dan gedacht. Momenteel woon ik particulier gehuurd boven een gemeenschapshuis, waardoor veel geluidsoverlast. Door omstandigheden sta ik sinds kort onder bewindvoering. De bewindvoerder heeft al toestemming gegeven voor het verhuizen, maar wil graag dat ik kijk tot een maximale kale huur van 550 euro qua budget. Dit betekent ofwel reageren op particulier 1 slaapkamerappartementen, ofwel via de woningstichting huren. Ik heb twee katten, waarvan er 1 echt graag naar buiten wil.

Op dit moment wacht ik nog op bericht over drie sociale huurwoningen en er komen nog 2 bezichtigingen sowieso aan.
1 reactie liep mis door een fout van de woningstichting. Als alternatief hebben ze me nu een flat aangeboden met drie slaapkamers. Hiervoor hoef ik dan niet mee in de selectieprocedure maar heb ik de eerste keus.
Deze ligt echter op vijf hoog, wat ikzelf al vrij hoog vind maar ook betekent dat ik het balkon geheel katproof en windproof zou moeten maken.
Wel heeft het pand een lift en is er een eigen berging in de kelderruimte.

De andere optie die ik heb is een particulier verhuurde woning met 1 slaapkamer en 2 woonvertrekken en een aparte keuken. Deze ligt in een oud pand (1918) en heeft daardoor veel mooie oude elementen, zoals houten vloeren en hoge ramen. Nadelen echter: er is geen eigen bergruimte, de buitenruime is gedeeld en met weinig privacy. Het keukenblok is klein en heeft maar 2 gaspitten. De wasmachine-aansluiting zit op de gang. Wel is er al een koelkast met vriezer en een ruime badkamer met bad. Ook zijn een park en trein- en busstation nabij. Ik heb met deze verhuurder afgesproken om hem vandaag mijn keuze te laten weten.

Wat is wijsheid? Wachten op bericht over de overige sociale huurwoningen met het risico dat ik hier niet uitgekozen word? Of toch de zeer mooie oude woning met wat nadelen accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Of het balkon kattenproef maken, of kijken of iemand met een tuin je kat wil.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Prioriteiten stellen. Je hebt een dak boven je hoofd nodig. Die kat kan gewoon binnen blijven.
Kijk ook meteen waar je het minst aan inrichten en stookkosten kwijt bent.
Alle reacties Link kopieren
Leuk die oude elementen, maar bekijk eens hoe dat met de energiekosten zit.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Een balkon afzetten met een net is niet zoveel werk.

Wat is het verschil in huurprijs?

Ik ben gek op oude huizen dus de 2e keuze spreekt me het meeste aan. Gezamelijk buiten dan weer niet.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Eerlijk gezegd denk ik dat je gek bent als je niet dat huis wat je door de woningbouw is aangeboden neemt. Ik neem tenminste aan dat het voldoet aan de voorwaarden van de bewindvoering? Daarnaast is een balkon kattenproof maken niet zo ingewikkeld. En als het niet lukt heeft je kat gewoon pech. Wat gaat er voor? Jouw belang of dat van je kat?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet in op het bod van de woningbouw? Flat met 3 slaapkamers is meer dan zat.
Ik zou sterke voorkeur hebben voor sociale huur.
Dus als het kan zou ik even de volgende bezichtigingen afwachten en anders die flat op 5 hoog accepteren. Balkon katproof maken moet niet zo´n probleem zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten komen ook heel graag buiten, maar de nadelen die jij noemt vind ik wel échte nadelen. Leuk, die houten vloeren, maar een mini keuken met twee gaspitten, geen privacy buiten, geen bergruimte en de was moeten doen op de gang, nou nee.
En hoge ramen betekent ook hoge gordijnen en die zijn duur. Bovendien; een balkon katproof maken is een stuk eenvoudiger te realiseren dan je kat binnenhouden vanwege een gedeelde tuin, als je buren treft die geen kat willen heb je alsnog een probleem.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
De flat klinkt goed! lijkt me de verstandige keuze....
Alle reacties Link kopieren
De woningbouw-woning zit boven de maximaal huurprijs die de bewindvoerder heeft genoemd. Deze kost namelijk 677 euro inclusief per maand. (Ik heb recht op huurtoeslag). Voor zover ik nu weet wordt deze volledig kaal opgeleverd. Dus kosten voor vloeren, gordijnen, terras wind- en katproof maken, een gasfornuis en waarschijnlijk een wasdroger.

De huurprijs van de oude woning is 585 euro inclusief. Ik heb zelf hoogtevrees, daarbij staat er op vijf hoog altijd wind. Qua inrichting moet er geverfd worden en gordijnen worden opgehangen en eventueel een of meerdere vloerkleden op de vloer, voor isolatie maar ook tegen eventuele gehorigheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 katten. Ben vorig jaar verhuisd naar een flat, 7 hoog. Mijn katten waren ook veel buiten maar ik heb de indruk dat ze het niet echt missen. Ik heb een breed balkon van 8 meter en heb geen net gespannen. Gaat nog steeds goed

In het begin miauwden ze wel veel want ze wilden naar buiten natuurlijk maar dat is een weekje. Ik heb sinds kort ook planken aan de muur gemaakt en slaapplekjes zodat ze in de hoogte kunnen klimmen. Ik zou echt gaan voor de flat met 3! slaapkamers. Das veel in een flat!
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 13:50
De woningbouw-woning zit boven de maximaal huurprijs die de bewindvoerder heeft genoemd. Deze kost namelijk 677 euro inclusief per maand. (Ik heb recht op huurtoeslag). Voor zover ik nu weet wordt deze volledig kaal opgeleverd. Dus kosten voor vloeren, gordijnen, terras wind- en katproof maken, een gasfornuis en waarschijnlijk een wasdroger.

De huurprijs van de oude woning is 585 euro inclusief. Ik heb zelf hoogtevrees, daarbij staat er op vijf hoog altijd wind. Qua inrichting moet er geverfd worden en gordijnen worden opgehangen en eventueel een of meerdere vloerkleden op de vloer, voor isolatie maar ook tegen eventuele gehorigheid.
Inclusief wat? In de OP noem je 550 kaal. Wat is de kale prijs van de woningbouwflat?
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 13:50
De woningbouw-woning zit boven de maximaal huurprijs die de bewindvoerder heeft genoemd. Deze kost namelijk 677 euro inclusief per maand. (Ik heb recht op huurtoeslag). Voor zover ik nu weet wordt deze volledig kaal opgeleverd. Dus kosten voor vloeren, gordijnen, terras wind- en katproof maken, een gasfornuis en waarschijnlijk een wasdroger.

De huurprijs van de oude woning is 585 euro inclusief. Ik heb zelf hoogtevrees, daarbij staat er op vijf hoog altijd wind. Qua inrichting moet er geverfd worden en gordijnen worden opgehangen en eventueel een of meerdere vloerkleden op de vloer, voor isolatie maar ook tegen eventuele gehorigheid.
Oh je kan beide niet betalen. Dan verder zoeken naar iets anders. Dit is echt te duur voor je.
Nog een toevoeging....met 3 slaapkamers heb je geen wasdroger nodig. Dan heb je genoeg ruimte voor wasrekken.
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 13:50
Ik heb zelf hoogtevrees, daarbij staat er op vijf hoog altijd wind.
Hier ook hoogtevrees, maar (bijna) altijd altijd op flats gewoond. Op het moment op 3-hoog. Maar mijn hoogste was de 9de verdieping. Geen probleem.
Ook nooit gemerkt dat er "altijd wind" zou staan...
Heb nog nooit een balkon tegen wind beschermd.
Wel mijn huidige balkon met een gaas geschikt voor de kat gemaakt, was nog geen half uur werk.
Lady_Vintage schreef:
09-06-2017 13:54
Nog een toevoeging....met 3 slaapkamers heb je geen wasdroger nodig. Dan heb je genoeg ruimte voor wasrekken.
Dit is een goede, scheelt ook energiekosten!
anoniem_131446 wijzigde dit bericht op 09-06-2017 14:02
Reden: Aanvulling
19.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor het oude huis gaan. Je woont alleen, dus met die keuken kun je echt wel uit de voeten. En daar leer je creatief koken van. Eventueel schaf je er voor twee tientjes een elektrische wokpan bij aan. Heb je ineens drie kookplekken.

Hoge gordijnen kun je ook universeel kopen bij Ikea of Kwantum.

Waar heb je een berging voor nodig als je twee woonvertrekken hebt? Dan zet je in een van die vertrekken een grote kast (marktplaats) voor je kerstversiering.
Alle reacties Link kopieren
550 kaal is de maximale kale huurprijs die de bewindvoerder als eis heeft gesteld. De kale huurprijs van de woningbouwwoning weet ik niet, de 667 is inclusief (blokverwarming.

@Magick88 : de 585 van de oude woning is inclusief gas en elektra en internet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de flat gaan en het balkon katveilig maken. Ik zou niet willen dat mijn kat naar beneden valt. Al die gezamenlijke dingen in het oude huis zou ik niet willen.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je prioriteiten moet gaan stellen.
Waar heb jij een wasdroger voor nodig? De energie moet gewoon betaald worden en dat is met zo'n ding duur.
De huizen kijk je alleen naar wensen, maar het financieel? Kan allemaal een stuk goedkoper (en kleiner en misschien veel minder leuk, maar goed, ik denk niet dat je zoveel keuze hebt nu.)
2 katten, die moeten eten, drinken, dierenarts.... ik weet niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
uit je eigen opmerkingen lees ik dat je eigenlijk al een keuze hebt gemaakt om voor de oude woning te gaan. Je geeft ook aan dat je onder bewindvoering staat. Eigenlijk zou je er dan voor moeten zorgen dat je vaste lasten zo laag mogelijk worden. Ideaal gezien zou je dan een goed geïsoleerde tussenwoning moeten hebben die niet te groot is (je woont alleen met 2 katten dus in feite is 1-2 slaapkamers voldoende). Denk niet alleen aan de huur, maar ook aan stookkosten en andere kosten die eventueel omhoog kunnen gaan. Persoonlijk zou ik afwachten tot een geschikte woning voorbij komt, want beide woningen voldoen niet op dit moment.
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 14:11
550 kaal is de maximale kale huurprijs die de bewindvoerder als eis heeft gesteld. De kale huurprijs van de woningbouwwoning weet ik niet, de 667 is inclusief (blokverwarming.

@Magick88 : de 585 van de oude woning is inclusief gas en elektra en internet.
Wordt het dan niet even tijd om met de woningbouw te gaan bellen om te vragen wat de kale huurprijs van deze woning is? Ik denk namelijk dat deze helemaal niet zo ver van 550 af zit en er zelfs mogelijk onder. Blokverwarming voor dit type huis kost waarschijnlijk minimaal 75 euro per maand, daarnaast nog servicekosten die bij elke huurwoning komen kijken en je zit zo op de eis die je bewindvoerder stelt.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
09-06-2017 14:19
Wordt het dan niet even tijd om met de woningbouw te gaan bellen om te vragen wat de kale huurprijs van deze woning is? Ik denk namelijk dat deze helemaal niet zo ver van 550 af zit en er zelfs mogelijk onder. Blokverwarming voor dit type huis kost waarschijnlijk minimaal 75 euro per maand, daarnaast nog servicekosten die bij elke huurwoning komen kijken en je zit zo op de eis die je bewindvoerder stelt.
Los daarvan moet je de kale huurprijs ook weten om te kunnen bepalen hoeveel huurtoeslag je kunt krijgen. Ook wel belangrijk denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor het oude huis gaan, maar ik ben dan ook een sucker voor oude details. En een vierpitsgasfornuis is zo te regelen toch? En ik zou het sneu vinden als mijn kat niet meer naar buiten zou kunnen. Maar ik heb dan ook meer een boederij kat dan een flatkat, dat verschilt natuurlijk ook per poezebeest.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
09-06-2017 13:50
De woningbouw-woning zit boven de maximaal huurprijs die de bewindvoerder heeft genoemd. Deze kost namelijk 677 euro inclusief per maand. (Ik heb recht op huurtoeslag). Voor zover ik nu weet wordt deze volledig kaal opgeleverd. Dus kosten voor vloeren, gordijnen, terras wind- en katproof maken, een gasfornuis en waarschijnlijk een wasdroger.

De huurprijs van de oude woning is 585 euro inclusief. Ik heb zelf hoogtevrees, daarbij staat er op vijf hoog altijd wind. Qua inrichting moet er geverfd worden en gordijnen worden opgehangen en eventueel een of meerdere vloerkleden op de vloer, voor isolatie maar ook tegen eventuele gehorigheid.
Je moet kijken naar wat de kale huurprijs is. Doe een proefberekening bij de toeslagen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _toeslagen
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 09-06-2017 14:33
9.84% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven