Puppy en werk

17-07-2017 09:46 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Puppy in deze situatie. Kan dat?

Een paar maanden geleden heb ik mijn lieve kameraad moeten laten inslapen. Toen ik hem als puppy kreeg woonde ik nog vlakbij mijn ouders en heb ik dus de eerste jaren veel hulp gehad van hen.

Nu wil graag weer een puppy want ik mis een hond in mijn leven. Maar geen hulp van ouders. Maar mijn man en ik kunnen ons rooster zo afstemmen dat hond 5 dagen in de week 4 of 5 uur alleen moet zijn ivm werk.

De overige 19 en 20 uur van de dag en volledige weekend heeft de hond dus altijd gezelschap (en activiteiten) van i.i.g. één van ons of zorgen we voor oppas als we een uitje hebben waar de hond niet mee naartoe kan.

Ik ga dan de eerste 6 weken vakantie opnemen om het alleen zijn langzaam op te bouwen. Van eerste week van 5 minuten naar 30 minuten, 2e week van 30 minuten naar een uur. 3e week van 1 uur naar 2 uur.

Dit moet toch kunnen / lukken. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een erg optimistisch plan. Een puppy heeft langere tijd heel veel aandacht nodig, dat red je niet met zes weken, en ook een volwassen hond is en blijft een roedeldier.
Wat dacht je van de puberteit, als jouw hond lekker gaat slopen omdat hij zich doodverveelt? Of 'mag' hij dan al die tijd in de bench ......

Je kunt beter een wat oudere hond nemen, uit het asiel bijvoorbeeld, dan kunnen de medewerkers je iets vertellen over het karakter van de hond en vertellen of hij een paar uur alleen kan zijn. Oudere honden slapen veel en kunnen vaak wel wat langer alleen zijn na een gewenningsperiode.
Ik vind het veel. Zou hem een aantal dagen naar een opvang brengen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad bij het asiel vragen naar honden die dagelijks een volledig dagdeel alleen kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
17-07-2017 10:02
Leuk voor de buren.
Dat is zeker.
Grootste reden waarom ik geen hond neem.
Alle reacties Link kopieren
Leuk voor de buren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voorkeur voor een pup. Het type honden wat in asiels verblijven zijn geen match voor mij.

Ik zou dan eerder voor een herplaatser gaan via de rasvereniging. Dat is ook zeker een overweging.
Je neemt 6 weken vrij. Dus als het beestje pakweg 3-4 maanden oud is, moet hij al dagelijks een paar uur alleen blijven?
Lijkt me geen goed plan.
Niet doen. Zoek een leuke hond uit in het asiel.
Veel mensen doen dat zo dus tja. Zelf heb ik voor een particuliere oppas gekozen maar ik werk ook veel meer uren. Van pup af aan aangeleerd en het voordeel dat daar meer honden wonen waar ze veel van heeft geleerd. Maar in jouw situatie zie ik niet heel veel problemen al zal het ook afhangen van het karakter van de hond en de hond moet aanleren om even alleen te zijn.
Juist een asielhond kan behoorlijkr verlatingsangst hebben ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier al wordt gezegd: een wel heel optimistisch plan. Hoe leuk jij een hondje ook vindt, besef je ook even hoe het voor de hond is als deze al op zo'n jonge leeftijd veel alleen zit. Het gaat ook om zijn welzijn..
Splinter_ schreef:
17-07-2017 10:15
Je neemt 6 weken vrij. Dus als het beestje pakweg 3-4 maanden oud is, moet hij al dagelijks een paar uur alleen blijven?
Lijkt me geen goed plan.
Vooral voor de pup lijkt me dat vreselijk saai. Investeer op z'n minst in een goede, leuke hondenopvang waar hij op jullie werkdagen wél veel aandacht krijgt en kan spelen met soortgenoten.

Ik snap alleen niet dat je het bij je vorige hond wel nodig vond dat hij extra aandacht kreeg en dat dat nu niet meer belangrijk is.
Dat jouw woonsituatie nu anders is, betekent niet dat de behoefte van je hond ook anders is.
Tiesss schreef:
17-07-2017 10:29
Wat hier al wordt gezegd: een wel heel optimistisch plan. Hoe leuk jij een hondje ook vindt, besef je ook even hoe het voor de hond is als deze al op zo'n jonge leeftijd veel alleen zit. Het gaat ook om zijn welzijn..
Ik zou zeggen dat dat zelfs de doorslaggevende overweging moet zijn.

TO, het zal ook afhangen van het ras, maar honden blijven roedeldieren, dus ze hebben gezelschap nodig. Ga gewoon eens informeren bij de rasvereniging van het ras dat je zou willen nemen.
En denk vooral aan wat goed is voor de hond, niet wat jij zelf graag wil als dat ten koste gaat van de hond.
Alle reacties Link kopieren
Thunderforce schreef:
17-07-2017 10:08
Ik heb voorkeur voor een pup. Het type honden wat in asiels verblijven zijn geen match voor mij.

Ik zou dan eerder voor een herplaatser gaan via de rasvereniging. Dat is ook zeker een overweging.
Want? In asiels zit maar één type honden :nope: ?

Heb je wel eens gekeken op https://www.dierenasiels.com/? Je kunt precies aangeven wat je wilt, ras, kenmerken, leeftijd, of de hond alleen thuis kan zijn (!) etc.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk plan.. Van die uren dat je thuis bent slaap je er 8 van. Hond moet in de bench zeker als je weg bent... Er zijn zat herplaatsers. Kijk een bij Sphoek! En het Nederlandse asiel zit vol met leuke honden. www.dierenasiels.com
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
17-07-2017 10:36
Vooral voor de pup lijkt me dat vreselijk saai. Investeer op z'n minst in een goede, leuke hondenopvang waar hij op jullie werkdagen wél veel aandacht krijgt en kan spelen met soortgenoten.

Ik snap alleen niet dat je het bij je vorige hond wel nodig vond dat hij extra aandacht kreeg en dat dat nu niet meer belangrijk is.
Dat jouw woonsituatie nu anders is, betekent niet dat de behoefte van je hond ook anders is.

Dit.

Verder snap ik de opmerking over asielhonden ook niet zo goed, denk je dat daar alleen maar onhandelbare honden zitten of zo?
Alle reacties Link kopieren
Pup (of herplaatser) gaat bij mij in zijn eigen kamer. Hij heeft beschikking tot zijn bench maar het deurtje staat open.

De hond slaapt 's nachts bij mij op de kamer.

Zo deed ik dat ook met mijn vorige hond.
Alle reacties Link kopieren
Evengoed wil ik iedereen erg bedanken voor het meedenken! Ik stel dat erg op prijs.

Het welzijn van de hond staat natuurlijk voorop.

Het is gewoon zo dat door het wegvallen van mijn kameraad ik mij enorm verdrietig en doelloos voel.

Tot een jaar geleden was ik nog superactief met mijn vorige hond: 2x per week naar behendigheid en doggydance.
Het wandelen en struinen buiten vind ik saai zonder mijn hondje.

Het is ook nog maar een paar maanden geleden. Ik mis hem enorm...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind veel reageerders hier roomser dan de paus. Maar 4 tot 5 uur per dag alleen, zou veel honden doen janken van geluk!
Ik ben het er mee eens dat het in de beginperiode wel optimistisch is, dan zou een hondenoppas/opvang uitkomst kunnen bieden totdat de hond de puberteit voorbij is.
WTF?
Een uur of 4/5 alleen zijn moet kunnen. Enige is dat hij dat wel moet leren en de ene hond zal het sneller leren dan de andere hond. Maar als je er 6 weken vrij voor neemt moet het echt lukken.
Wat je dan wel moet doen is zorgen dat je de tijd neemt om lekker met de hond te lopen voor je weg gaat, en na die 5 uur direct eerst naar huis. Dus niet even handig eerst boodschappen doen of op vrijdag een terrasje pakken oid want het is natuurlijk een jonge hond dus die heeft aandacht nodig.
Maar in mijn ervaring gaat ook een jonge hond rustig een paar uur liggen pitten nadat hij aandacht heeft gehad hoor.

Soms willen mensen een hond terwijl ze er amper tijd voor hebben. Maar als je met een plan komt om 6 weken vrij te nemen en daarna zo te schuiven met werk dat hij maximaal 5 uur alleen zit, moet het echt wel lukken.

Als opvang zou je een uitlaatservice of hondenopvang kunnen zoeken, zodat je ook een oplossing hebt als je wel eens een langere dag weg moet. Ik heb jaren een uitlaatservice gehad en dat werkte echt prima.
Alle reacties Link kopieren
neem wel een niet blafferig ras
Ligt ook aan het ras, het ene ras kan makkelijker alleen blijven dan het andere. Wij hebben voor onze pup wel een aantal maanden nodig gehad om het alleen zijn goed aan te leren. En nu ze anderhalf is moet ik nog steeds zorgen dat ze een beetje moe is voor ik wegga, dan gaat ze lekker slapen tot ik terug ben. Als ze nog te veel energie heeft gaat ze uit verveling ongewenste taken uitvoeren zoals de prullenbak leeghalen etc.

Er zijn ook pups die er minder moeite mee hebben, mijn ouders hadden destijds ook 6 weken vrij en daarna ging mijn moeder weer parttime aan het werk en kon de hond een halve dag alleen blijven. De eerste tijd naar de opvang brengen vind ik ook een prima oplossing.
Alle reacties Link kopieren
jellycups schreef:
17-07-2017 13:28
Ligt ook aan het ras, het ene ras kan makkelijker alleen blijven dan het andere. Wij hebben voor onze pup wel een aantal maanden nodig gehad om het alleen zijn goed aan te leren. En nu ze anderhalf is moet ik nog steeds zorgen dat ze een beetje moe is voor ik wegga, dan gaat ze lekker slapen tot ik terug ben. Als ze nog te veel energie heeft gaat ze uit verveling ongewenste taken uitvoeren zoals de prullenbak leeghalen etc.

Er zijn ook pups die er minder moeite mee hebben, mijn ouders hadden destijds ook 6 weken vrij en daarna ging mijn moeder weer parttime aan het werk en kon de hond een halve dag alleen blijven. De eerste tijd naar de opvang brengen vind ik ook een prima oplossing.
Welk ras was dat?
Miedo, dat was een middenslag schnauzer, een zelfverzekerde en wat eigenwijze hond.
Alle reacties Link kopieren
Niet op vakantie gaan en in plaats daarvan thuis je puppy opvoeden. Dan gaat het misschien wel.

Misschien is een "kant en klare hond" wel een betere optie. Een die dat al kan. En daar zou ik dan ook aan beginnen in de vakantie .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven