Nieuwe bank: kleur bekennen of voor veilige optie gaan?

19-07-2017 06:32 69 berichten
We hebben al zo'n 4 jaar geld op de spaarrekening staan om een nieuwe bank te kopen en nu eindelijk eentje gevonden waarvan we denken dat ie ook echt goed in ons huis zou passen. Het is een hoekbank met aan één kant een leuning en aan de andere kant een ottomaan.

Nu moeten we alleen nog de kleur uitkiezen. Eerder hebben we overwogen om bij Ikea de Norsborg te halen en dan in het rood. Maargoed, die verkopen ze nu niet meer in het rood en daarnaast is degene die we nu hebben gevonden nog veel fijner, maar de gedachte om een rode bank te kopen is er nog wel....

Maar nu ben ik heel erg gaan twijfelen. Als ik op Pinterest zoek naar plaatjes van een rode bank dan vind ik het echt helemaal geweldig en wil ik ook direct een rode bank kopen, maar tegelijk ben ik bang dat het echt een foute keuze is. Een neutrale kleur bank kun je oppimpen met kussentjes, maar als je dan opeens iets heel anders wilt qua inrichting dan haal je die kussentjes er vanaf / vervangt ze en je hebt weer een heel andere uitstraling. Een rode bank beperkt de mogelijkheden nogal.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen / ervaringen: heb je wel eens een knallend meubelstuk gekocht en had je daar later spijt van of is het een geweldige koop gebleken?
Het heeft er nogal mee te maken hoe de rest van je woonkamer is ingericht, maar als dat vrij neutraal is zou ik zéker voor rood gaan.

Hier trouwens ook een zeer in het oog springende bank met print, die heb ik al iets van 20 jaar met veel plezier, en pas nu denk ik eraan om hem eens te vervangen.

Ik word trouwens niet goed van al die suffe grijze eenheidsworst hoekbanken in een kleurloos interieur... het lijkt wel of iedereen dat tegenwoordig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een knallend miltikleurende bank. En aan de ene kant vind ik het leuk, aan de andere kant mwah.
We hebben ook een bank met kleuren die moeilijk bij elkaar passen en wat mij vooral stoort is dat de huiskamer meteen minder rustig oogt, terwijl ik met twee chaoten woon, dus de huiskamer lijkt eigenlijk altijd een beetje een zooitje. Nu is onze vloer ook nog een multikleuren kleuterschoolvloer, misschien scheelt het meteen als de vloer anders is.
Qua kleuren vind ik de bank nog steeds helemaal prima trouwens.

Bij jouw optie is dat minder het geval natuurlijk. Hoewel met rood je best andere kleuren in je huis kunt hebben, maar dan ook best snel een mix and match krijgt. Is niet erg, maar wel als je dat absoluut niet wil.

Hoe vastzijn jullie in interieur? Als je vaak wijzigt en het leuk vindt om te tutten en te frutten met elk jaar een nieuw behangetje enzo, zou ik het niet doen, als je 10 jaar alles hetzelfde laat juist weer wel.
Ik heb jaar geleden een oranje bank gekocht. Niet heel fel, Een beetje roestkleurig gemeleerd. Ik vind hem erg mooi, maar hij is inderdaad niet makkelijk te combineren met andere dingen omdat de kleur zo specifiek is. Of ik hem weer in die kleur zou kopen als ik opnieuw moest kiezen weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Renaissance_ schreef:
19-07-2017 06:52
Ik heb jaar geleden een oranje bank gekocht. Niet heel fel, Een beetje roestkleurig gemeleerd. Ik vind hem erg mooi, maar hij is inderdaad niet makkelijk te combineren met andere dingen omdat de kleur zo specifiek is. Of ik hem weer in die kleur zou kopen als ik opnieuw moest kiezen weet ik niet.
Oh ja, hiervoor had ik een oranje bank en daar was is echt heel erg blij mee. Dus ik zou het absoluut wel doen. Ik vond oranje, het echte oranje oranje, juist veel makkelijker te combineren dan ik dacht..
Je kunt beter knallen met een muur. Muur overschilderen is gemakkelijker en goedkoper dan een nieuwe bank.
Alle reacties Link kopieren
sandra1905 schreef:
19-07-2017 07:00
Je kunt beter knallen met een muur. Muur overschilderen is gemakkelijker en goedkoper dan een nieuwe bank.
Dat ben ik niet met je eens. Ja, muur overschilderen kan, maar een mooie bank is een mooie bank. Bovendien geeft een rode bank een heel ander effect dan een rode muur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vrij felle turquoise bank. De rest van de inrichting is vrij rustig. Vind het na 2 jaar nog steeds mooi en dank niet dat ik het snel zat gast worden. Vind het juist altijd wel leuk als er iets opvallends in een woonkamer staat.
Ik hou van wit en mooie houtsoorten, ik heb ooit rode eettafel stoeltjes gehad en vond het na een half jaar echt vreselijk en doe het dus nooit meer. Heb nu een bruine bank.
Oh ik hou van een gekleurde bank! Ik snap maar niet waarom zo veel mensen zo'n saai grijs, bruin, beige of (brrr) taupe geval hebben.
Maar ja ik had dan ook al rood, paars, roze en mijn bank nu is (oker)geel.
Ik moet eerlijk zeggen toen mijn paarse bank geleverd werd schrok ik even van het grote paarse vlak X-D Was ook vooral omdat de bank in mijn kamer een stuk groter leek dan in de showroom. Maar toen ik er aan gewend was vond ik het erg mooi.

Nou ja ik zeg dus: doen!
Persoonlijk vind ik rood helemaal niets, maar als het bij je interieur past, waarom niet? Alles is beter dan die grijze hoekbanken die letterlijk in ieder Nederlands huis staan. Zelf heb ik donkergroen velours (Wehkamp torino) en daar ben ik erg blij mee. Het geeft kleur aan de woonkamer, maar het is ook nog enigszins neutraal en het past goed bij de rest van m'n interieur.
anoniem_645be886419bb wijzigde dit bericht op 19-07-2017 07:43
5.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb dus wel een neutrale bank want ik dacht dus ook met kussens enzo te gaan spelen. hij staat er nu een jaar of 3 maar ik heb pas een keer andere kussens gekocht. Dus in de praktijk valt het tegen. Een spannende kleur bank was dus ook wel leuk geweest. we hebben wel een opvallende kleur eetkamerstoelen en een fauteuil bij de bank in de woonkamer in een opvallende kleur. heel erg leuk en verveelt nog steeds niet. staat er net zo lang als de bank ongeveer.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens een rood bankstel gehad. Daar vielen we allebei voor dus het leek een goede aanschaf. Wat we onderschatten dat was de donkere uitstraling van rood, dus de rest kon niet anders meer dan wit worden.

Na ongeveer twee jaar heb ik eerst nieuwe kussenhoezen gemaakt en werd het meteen veel lichter, maar al snel hebben we daarna een andere, naturelkleurige bank gekocht met wat losse fauteuils.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een gekleurde bank. Nog nooit spijt van gehad. De De wet van de kamer is aangepast aan de bank. Nog geen bezoek gehad die het niet kon waarderen. Ik weet alleen niet of rood de juiste kleur is.
Alle reacties Link kopieren
In feite kan je altijd de kleur nemen die je mooi vindt hoor, zolang je weet hoe je een felle kleur kan temperen door bijpassende tinten of een te zachte kleur kan opvoeren door fellere kleuraccenten. Maar de meesten zijn geen stylist.

Ikzelf wil telkens wat anders en zo'n kleur beperkt toch je palet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren een oranje bank gehad. Wat werd ik hem zat!
Ik kan nog steeds geen oranje meer zien. Nu een grijze bank en een gekleurde muur. Dat is goedkoper te veranderen.
Misschien handig om nog erbij te melden: we hebben vrij 'druk' laminaat met veel zogenaamde knoesten en ringen erin. Waar ook wel wat rood in terugkomt. En verder hebben we een soort van taupe (sorry oldschoolchic) op de muren en veel witte meubels en grijze stoelen. Boven onze eettafel hangt een schilderij met rode tulpen en we hebben ook al wat rode accenten in woon-assecoires...
Alle reacties Link kopieren
Je kleurkeuze wordt trouwens ook beperkt door de lichtinval, de hoeveelheid daglicht en de tint van dat licht. Ook de grootte van het gekleurde oppervlak en de opstellingsplek spelen een rol.

Op het noorden bijvoorbeeld is het weinige licht echt koel, en rood wordt daar al gauw donker en koud, omdat de gele component daarin te weinig te voorschijn komt.

Ideaal is het zuiden; daar is alles mooi. Ook het oosten en westen kennen hun beperkingen.

Het beste gebruik je stalen of/en een kleurenwaaier om te beoordelen wat het licht met jouw nieuwe bank doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind felle banken vreselijk. Dus ik zou (zeker als je er jaren voor gespaard hebt) een wat rustiger kleur kiezen. Een muurtje verven of wat kussens om de boel op te pimpen. Maar je leest het wel, zoveel mensen, zoveel meningen.
Qua lichtinval hebben we het geluk dat we een huis hebben met twee vrij grote ramen van de grond tot het plafond. Dus we hebben de hele dag natuurlijk licht in de woonkamer...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft een hele tijd een zuurstokroze bank gehad, terwijl ze verder heel behoudend is.

Nu heeft ze twee turquase fauteuils.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen. Ooit een rode bank gehad, was er heel snel op uitgekeken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou het ook niet doen aar ik hou niet van felle kleuren in huis en zeker geen rood.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van knalkleuren, dus alles is hier neutraal. Ik zou nooit een rode (of groene, gele, paarse, oranje) bank kopen

Het ligt echt maar net aan je smaak natuurlijk.
Als jij het mooi vindt en het bij je interieur vindt passen, vooral doen. Ik zou alleen niet een té dure bank kopen. In het geval je er op uitgekeken raakt, dan makkelijker te vervangen (ipv een superdure designbank).
Je zou ook een losse delen bank kunnen kopen met verschillende kleuren en/of designs.

Ik vind een gekleurde bank heel leuk als de rest inderdaad heel rustig is. Rood vind ik wel een heftige kleur en niet echt matchen met veel kleuren. Het wordt al snel een heel contrast en persoonlijk houd ik van kleuren die met elkaar matchen.
Wat dacht je van een bank in legergroen, petrol blauw, cognac bruin. Dat is net even wat anders dan het saaie lichtgrijs of taupe maar wel enigszins kleurig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven