Extreme reactie op muziekoverlast

20-07-2017 14:33 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai!

Ik heb een (vind ik) ontzettend stom probleem, maar ik heb er toch last van, dus dacht maar ns om raad te vragen:

Sinds anderhalf jaar woon ik in een lief oud huis in een lief rustig dorp. We hebben het hier enorm naar onze zin, alleen is er één ding dat mijn zomers hier bij vlagen een beetje verpest: een buurman wil nogal ns op warme zomeravonden muziek aan hebben in de tuin (meestal niet eens belachelijk hard, maar het klinkt hier nogal door) en jongetjes die op het pleintje achter mijn tuin voetballen nemen nog wel ns een bluetooth speaker mee waarop ze muziek draaien. Gebeurt allebei niet vreselijk vaak en gaat niet vreselijk hard, maar ik reageer er extreem gestressed op, en ik begrijp werkelijk niet waarom. Alle andere soorten geluid (er zijn hier altijd wel mensen (ook wijzelf) aan het klussen, er is veel land/tuinbouw, er rijden groepen motorrijders over de dijk) kan ik prima hebben, ik werk ook veel op festivals alwaar het continue teringherrie is en daar slaap ik zonodig gewoon doorheen, maar zodra ik thuis maar muziek buiten denk te horen, krijg ik buikpijn en kan ik me nergens meer op concentreren, behalve op luisteren of ze nu nog steeds muziek aan het draaien zijn. In het begin had ik dat overigens ook bij het bijbehorende geschreeuw bij het voetballen, maar daar ben ik nu helemaal aan gewend.

In het geval van jongetjes met bluetooth-speaker doe ik er overigens wel wat aan, ga ik vragen of het uit/zachter mag, want ik vind het ook niet normaal om overal waar je heen gaat maar vrolijk je muziek om je heen te strooien. Daar moet ik overigens wel flink wat moed voor bij elkaar schrapen, maar ik dacht dat als ik meer invloed zou uitoefenen op de overlast, ik er ook minder last van zou hebben. Overigens hebben de jongetjes in kwestie al een tijdje geen speaker meer meegenomen sinds de laatste keer dat ik er wat van zei, dus wie weet helpt het nog echt ook ;-D
Buurman is een ander verhaal, die draait muziek in z'n eigen huis met de deur open, en onze tuin ligt net recht tegenover die deur. Als het tot heel laat doorgaat zeggen we er wel wat van, en dan zetten ze het ook meteen zacht/uit, maar verder kunnen we die mensen natuurlijk niet verbieden om muziek in hun eigen tuin te draaien. En ik wil die lui ook graag te vriend houden. En vooral: ik wil gewoon zelf niet zo overgevoelig reageren! Maar ik krijg de stress niet weggeredeneerd.

Oftewel, ik zou graag wat doen aan mijn eigen reactie op het fenomeen muziek op gehoorsafstand van mijn huis. Maar ik weet niet hoe of wat. Ik ben verder heel nuchter, niet stress-gevoelig en niet bang aangelegd. Ik ben wel een conflictvermijder, dus ik vermoed dat dat dan is waar de stress vandaan komt: Dat ik me meteen ga voorbereiden op het feit dat ik er dan misschien tóch iets van moet gaan zeggen en wat er dan allemaal wel niet mis kan gaan (?)
Iemand ideeën? Therapie lijkt me nogal ver gaan voor zoiets relatief kleins, aan de andere kant verpest het wel de mooiste dagen die mijn huis en omgeving te bieden hebben, dus ik heb er wel wat voor over om er vanaf te komen...
Zelf ook muziek aanzetten zodat je de rest niet hoort?
Alle reacties Link kopieren
Oordopjes om het geluid te dempen?
Cursus mindfulness?
Alle reacties Link kopieren
Zelf ook muziek opzetten doe ik wel als ik er binnen ook last van heb ja, maar buiten wil ik dat niet, ik vind muziek buiten stom ;-)
Oordopjes vind ik naar, en dan zou ik denkelijk door de doppen heen nog steeds de hele tijd proberen te luisteren of het al opgehouden was..

Zou mindfulness kunnen helpen ja? Dat gaat natuurlijk wel erg over loslaten, en dat is wel precies wat ik zou moeten doen hiermee...
Herken je je in de omschrijving van misofonie? Geen idee of geluiden op afstand onder de paraplu vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat niet Mindfull kunnen wegwerken hoor. Als het af en toe gebeurt (wat bij mij zo is) kan ik er wel mee leven maar als ik geregeld muziek zou horen van buren dan zou dat me behoorlijk irriteren. En ik zou er wat van gaan zeggen. Ik vind het wel degelijk asociaal en 'verboden' om muziek op te zetten in de tuin. Ik doe dat zelf ook alleen maar als de buren niet thuis zijn en dan ook nog zachtjes want ik wil niemand ermee tot last zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
MollyHooper schreef:
20-07-2017 15:09
Herken je je in de omschrijving van misofonie? Geen idee of geluiden op afstand onder de paraplu vallen.
Misofonie gaat volgens mij over menselijke geluiden. Smakken enzo. En daar extreem op reageren. Het is een afwijking. Last hebben van muziek van de buren is geen afwijking maar 'normaal'.
impala wijzigde dit bericht op 20-07-2017 15:17
19.55% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal herkenbaar, ik heb dit ook en vind het ook heel vervelend van mezelf.
Het komt denk ik wel omdat ik het extreem aso vind. Klusgeluiden horen erbij en ze zijn met wat nuttigs bezig. Schreeuwen tijdens het spelen vind ik (mits binnen het redelijke) ook heel normaal.
Maar muziek in de tuin is nutteloos en alleen voor je eigen vermaak, anderen zitten daar absoluut niet op te wachten. Mensen hebben gewoon niet door dat anderen dat zo goed kunnen horen ofzo? Of dat ik dezelfde muzieksmaak heb als zij?
Mijn bloeddruk stijgt dus nu al als ik er aan denk.
Zacht zetten heeft ook totaal geen zin, want dan ga je zoals jij ook al zegt alleen maar opletten of je het nog hoort. Bovendien vind ik Frans Bauer op laag volume net zo goed geestelijke marteling.

Eeeh ja sorry, geen tips dus, alleen een steunbetuiging ;)
Alle reacties Link kopieren
Zeker extreem aso. Krijsen (niet 'gewoon' schreeuwen dus) tijdens het spelen vind ook super aso. Ik heb een speelplaatsje achter mijn huis en daar dus wel eens last van. Ik word daar heel agressief van en zit me dan heel erg op te winden over die aso-ouders die daar niks van zeggen.
impala wijzigde dit bericht op 20-07-2017 15:21
5.77% gewijzigd
.
impala schreef:
20-07-2017 15:15
Misofonie gaat volgens mij over menselijke geluiden. Smakken enzo. En daar extreem op reageren. Het is een afwijking. Last hebben van muziek van de buren is geen afwijking maar 'normaal'.
Extreem last ervaren van muziek die niet hard staat, vind ik ook niet normaal.
Mijn buren hebben binnen wel eens muziek aan en dan hoor ik het ook. Moet dat dan ook maar verboden worden?
impala schreef:
20-07-2017 15:15
Misofonie gaat volgens mij over menselijke geluiden. Smakken enzo. En daar extreem op reageren. Het is een afwijking. Last hebben van muziek van de buren is geen afwijking maar 'normaal'.
Op verenigingmisofonie.nl staat dit:

Kenmerkend is dat specifieke geluiden bij mensen met misofonie hevige negatieve gevoelens opwekken. Die gevoelens, de feitelijke symptomen van misofonie, zijn extreme woede, haat of afschuw. Mensen die aan misofonie lijden, worden overvallen door extreme boosheid of walging bij het horen of zien van hun triggers (de specifieke geluiden of bewegingen die de gevoelens opwekken). Hierbij ontstaan ook agressieve gedachten.

en over de bron van de geluiden:

Ook andere geluiden die door mensen, dieren of apparaten geproduceerd worden, kunnen triggers zijn:

<knip>
Het tikken van een klok
<knip>
Het zingen van vogels en het blaffen van honden
Alle geluiden kunnen in principe triggers zijn. Vrijwel alle misofonen hebben vooral last van de mond- en keelgeluiden. Bij de meesten begint het hier ook mee. Maar iedere persoon met misofonie is uniek en heeft een eigen ‘lijst’ van triggers. In de loop van de tijd kan er verschuiving optreden; nieuwe triggers ontstaan en bestaande triggers zwakken af of verdwijnen.

Bewegingen
De meeste misofonen hebben ook visuele triggers. De triggers zijn vaak repeterende bewegingen, zoals

Wiebelen met een voet of been
Frunniken aan haar
Malende kaken
En de school heeft op feestdagen wel eens muziek aan op het plein. En de voetbalclub heeft op bepaalde hoogtijdagen ook muziek aan (sowieso hoor je de voetbalclub elke zaterdag)
Soms hoor je muziek die in een auto wordt gespeeld.
' s Zomers zijn er het en der buitenfestivals en concerten die je ook hoort.
De radio op het werk speelt ook muziek die ik niet altijd kan waarderen.

Etc etc

Liever muziek buiten btw dan gekrijs van spelende kinderen of klusgeluiden. Dat vind ik nl veel irritanter.
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
20-07-2017 15:25
En de school heeft op feestdagen wel eens muziek aan op het plein. En de voetbalclub heeft op bepaalde hoogtijdagen ook muziek aan (sowieso hoor je de voetbalclub elke zaterdag)
Soms hoor je muziek die in een auto wordt gespeeld.
' s Zomers zijn er het en der buitenfestivals en concerten die je ook hoort.
De radio op het werk speelt ook muziek die ik niet altijd kan waarderen.

Etc etc

Liever muziek buiten btw dan gekrijs van spelende kinderen of klusgeluiden. Dat vind ik nl veel irritanter.
Muziek tijdens een incidenteel feestje moet kunnen. Laatst was in een park hier behoorlijk ver vandaan een technofeest en dat klonk behoorlijk door. Ik vind dat wel ergerlijk, maar vind ook niet dat zoiets verboden moet worden. Maar 'gewoon' muziek aan hebben in de tuin, dat vind ik dus echt niet ok. Als de muziek in een auto zo hard staat dat je dat buiten hoort, vind ik dat ook heel erg aso. Helemaal als de bassen ook nog eens doordreunen. Geldt ook voor mensen die hun muziek op hun oordopjes zo hard hebben staan dat jij ervan mee kan genieten in de trein. Gruwelijk, dan ga ik dus echt ergens anders zitten (niet zonder ze een vuile blik toe te werpen). En ik vraag me af hoe het gesteld is met het gehoor van zulke lui.
Een radio die aanstaat op het werk trek ik ook niet.

Ik fietste laatst langs een flat waar vanaf meerdere balkons muziek kwam. Godsamme zeg, je zou er maar wonen. Vréselijk.

@MollyH: thanks voor de info over misofonie. Gaat dus niet alleen over menselijke geluiden, zoals ik dacht.
impala wijzigde dit bericht op 20-07-2017 16:01
14.56% gewijzigd
.
Hai Moosey,

Ik herken het hoor, allerlei soorten geluid kunnen mij ook dol maken. Ik woon niet voor niks heel afgelegen.

Oordoppen, van die zachte, op maat gemaakte, helpen mij altijd door het tentfeestseizoen heen. Want dan is het hier in de omgeving in het weekend tot diep in de nacht muziekelijk gezellig.

En dan doe ik de ventilator er bij aan, dat is een lekker monotone zoem.

Aan de gevoeligheid is volgens mij weinig te doen. Mijn dochter heeft het ook en is nog gevoeliger dan ik op dat gebied. Nou is zij autistisch en ik niet maar goed, dat maakt op dat gebied dus blijkbaar niet veel uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het heel sterk, zowel het effect wat het op je heeft als het balen dat je je eigen emoties niet onder controle hebt. Ik merk ook heel sterk dat het bij mij afhangt van het idee of ik er iets mee moet. Een feest in de stad hoef ik niets mee en kan ik meestal redelijk goed verdragen. Buren dan weer niet, want dat zijn aso's die aangesproken moeten worden op hun gedrag. Maar als ik alleen thuis ben (als vrouw en kinderen weg zijn) dan heb ik juist weer minder geldingsdrang en erger ik me dus ook minder. Gek word ik van mezelf!

Ik heb er geen oplossing voor, noch tips die het beter maken. Ook ik sta open voor suggesties.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat fijn, die herkenning! Ik vind namelijk ergens zo kinderachtig van mezelf dat ik er niet mee om kan gaan, dan is het toch erg fijn om te weten dat er meer mensen last van hebben.

Zanahoria, Impala, já, dat heeft er dus ook zeker meer te maken dat ik het echt diep asociaal vind. En dan heeft het, snobistisch genoeg, ook nog wel te maken met welke muziek er op staat, de buurman wil nog wel ns 80's krakers draaien, dat trek ik dan weer een stuk beter dan hersenloos gebonk of die afschuwelijke autotune-dancehall-hitjes van het moment. Maar toch verbaast het me dat ik zo gestressed moet worden van mijn eigen mening over iets. :facepalm: Want uiteindelijk heb ik er toch mezelf mee.

Feestjes vind ik dan weer minder erg, laatst stoof ik het huis uit om er nu écht wat van te gaan zeggen bij de buurman (het stond ook behoorlijk hard) maar toen bleken ze een feestje voor een geslaagde dochter te hebben. Dan vind ik het meteen minder erg (en het hield ook bijtijds op) De festiviteiten hierachter op het plein bij Koninginnedag zullen me ook aan m'n reet roesten, allemaal best. Ik denk dat het er ook iets mee te maken heeft dat ik dan bij de buurman en de bluetooth-box-jongetjes bang ben dat het vanaf nu elke dag zo gaat zijn, dat ik straks Nooit Meer rustig in mijn eigen tuin kan zitten...

Eleonora, ik denk ook dat het juist te maken heeft met het afgelegen gaan wonen. Ik woon dan wel in het dorp, maar het dorp is miniem (en in het buitengebied konden we niet betalen) dus ik verwachtte toch relatief veel rust. Wat er trouwens ook is hoor, maar net minder dan ik had gehoopt. Maar daardoor is het lawaai wat er is dus blijkbaar veel ergerlijker dan in de stad, daar had ik nergens last van. Nou ja, behalve van het bovenbuurjongetje wat echt knallend hard agressieve hiphop draaide en z'n moeder die er dan bovenuit gilde dat het zachter moest ;-D

NosceTelpsum, ja precies, het er iets mee moeten is dan blijkbaar wat me zo opfokt. Terwijl ik er 9 van de 10 keer niks mee doe. Laat je dan ook niet zo opfokken, zou je zeggen, maar ja..

Misofonie denk ik ook niet dat het is, maar ik snap wel dat het erop lijkt.
Het is dat ik in zo'n ontzettend fijn huis woon, anders zou ik voorstellen een aso-loos dorp te beginnen met in elk geval Impala, Eleonora, Nosce en Zanahoria erin, en ieder ander die overal muziek aso vindt er ook bij ;-D
Ik ken het probleem maar heb eieren voor mijn geld gekozen: oordopjes. Even wennen maar dan ben je ervanaf.

Dit omdat ik opeens mezelf weer zie als 12-jarige, me kapot ergerend aan wijlen mijn vader die achteraf ook misofonie had. Eens per jaar was er een feest op koninginnedag wat trouwens om 1200 uur 's nachts was afgelopen: hij ging compleet over de rooie. Buren verbouwden hun huis: mocht niet.
Hun honden blaften weleens, tsja die van ons ook dacht ik dan, hij ging klagen.
De schaamte toen ik voor het eerst in mijn leven een vriendinnetje uitnodigde thuis (was niet zo populair) en hij haar na een kwartier boos het huis uitzette omdat ze nagels beet. Ze voelde denk ik ook de spanning want andere mensen in huis was ook een ramp.

Nu kan ik ook slecht tegen allerlei vormen van herrie: vooral klussen in de ochtend vind ik ronduit asociaal tenminste boren etc. mensen weten hoe gehorig het is en sommige mensen willen uitslapen. Net zoals ik dan weer rekening hou met kleine kinderen en niet om 9 uur 's avonds de boormachine zou gebruiken maar goed.
Schreeuwende lachende kinderen op het speelveld, muziek van de buurjongen: allemaal op 'normale' tijden en geen aso-gedrag.
Tsja, wen eraan, oordoppen in of zelf muziek met een oorsetje spelen, tv aan voor het geluid als het buiten erg druk is en hopen dat na de renovatie aankomende winter alles echt zo goed geïsoleerd is als nu beweerd wordt :)

Maar pas op dat je niet zo'n draak wordt die de politie gaat bellen omdat je buren te hard lachen naar je zin.... goed bedoeld hoor, geen verkapte snauw maar ik heb zulke mensen vaker meegemaakt en ze kunnen er echt een hobby van maken, focussen teveel op wat hen stoort. Zo zette mijn vader de zachte muziek uit en moest iedereen even stil zijn, dan kon je horen wat een lawaai de buren maakten hihi... zo genant! Dan zag ik als kind die blikken zo van wááát? Diesgek!!
Zelf mocht hij overigens wel doen waar hij zin in had, vroeg zich nooit af of anderen last van ons hadden. Vast wel!!

Echt, oordopjes. En jezelf dan ook eerst in de juiste mindset zien te krijgen, niet oordoppen uit om te horen of er nog herrie is. Dat is belachelijk en logisch dat je dan de zenuwen krijgt, ik kan ook niet tegen snurken, smakken en dat soort dingen. Blij dat ik nu alleen woon wat dat betreft :) maar realiseer je dat JIJ niet normaal reageert en dat het zelden zulk lekker weer is dat er tot 's avonds laat in de tuin gefeest kan worden.

Sterkte, ik kan trouwens de gewone wasbolletjes van Ohropax aanraden, of de gele schuimdoppen van 3M. (ooit een hele zak vol gekregen met alle soorten en maten van een bedrijf die aan gehoorbescherming doet, soms hoor je wel je telefoon of praten vlakbij maar het verkeer/muziek buiten niet, mss iets voor jou? kan je zo bestellen Google kent ze wel ;) )
Alle reacties Link kopieren
ja een ventilator, of een (vaat)wasje of allebei tegelijk als je stoppen dat toelaten
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd oordopjes bij me, voor noodgevallen. Maar eerlijk gezegd vind ik niet dat ik die thuis in zou moeten doen omdat de buurman een aso is. Dat moet dan toch bij de wortel van het kwaad aangepakt worden. Zo fijn is het ook weer niet om oordopjes in te hebben.
.
Moosey schreef:
20-07-2017 16:17
Oh, wat fijn, die herkenning! Ik vind namelijk ergens zo kinderachtig van mezelf dat ik er niet mee om kan gaan, dan is het toch erg fijn om te weten dat er meer mensen last van hebben.

Zanahoria, Impala, já, dat heeft er dus ook zeker meer te maken dat ik het echt diep asociaal vind. En dan heeft het, snobistisch genoeg, ook nog wel te maken met welke muziek er op staat, de buurman wil nog wel ns 80's krakers draaien, dat trek ik dan weer een stuk beter dan hersenloos gebonk of die afschuwelijke autotune-dancehall-hitjes van het moment. Maar toch verbaast het me dat ik zo gestressed moet worden van mijn eigen mening over iets. :facepalm: Want uiteindelijk heb ik er toch mezelf mee.

Feestjes vind ik dan weer minder erg, laatst stoof ik het huis uit om er nu écht wat van te gaan zeggen bij de buurman (het stond ook behoorlijk hard) maar toen bleken ze een feestje voor een geslaagde dochter te hebben. Dan vind ik het meteen minder erg (en het hield ook bijtijds op) De festiviteiten hierachter op het plein bij Koninginnedag zullen me ook aan m'n reet roesten, allemaal best. Ik denk dat het er ook iets mee te maken heeft dat ik dan bij de buurman en de bluetooth-box-jongetjes bang ben dat het vanaf nu elke dag zo gaat zijn, dat ik straks Nooit Meer rustig in mijn eigen tuin kan zitten...

Eleonora, ik denk ook dat het juist te maken heeft met het afgelegen gaan wonen. Ik woon dan wel in het dorp, maar het dorp is miniem (en in het buitengebied konden we niet betalen) dus ik verwachtte toch relatief veel rust. Wat er trouwens ook is hoor, maar net minder dan ik had gehoopt. Maar daardoor is het lawaai wat er is dus blijkbaar veel ergerlijker dan in de stad, daar had ik nergens last van. Nou ja, behalve van het bovenbuurjongetje wat echt knallend hard agressieve hiphop draaide en z'n moeder die er dan bovenuit gilde dat het zachter moest ;-D

NosceTelpsum, ja precies, het er iets mee moeten is dan blijkbaar wat me zo opfokt. Terwijl ik er 9 van de 10 keer niks mee doe. Laat je dan ook niet zo opfokken, zou je zeggen, maar ja..

Misofonie denk ik ook niet dat het is, maar ik snap wel dat het erop lijkt.
Het is dat ik in zo'n ontzettend fijn huis woon, anders zou ik voorstellen een aso-loos dorp te beginnen met in elk geval Impala, Eleonora, Nosce en Zanahoria erin, en ieder ander die overal muziek aso vindt er ook bij ;-D
Lees nu dit pas... het is dus geen misofonie, het ligt eraan wie er geluid maakt, waarom, en of jij het mooie muziek vindt. O_O

Ik denk dat je -als je mensen die muziek luisteren die je niet bevalt 'aso's' noemt maar diezelfde aso's zijn op slag lieve leuke mensen als blijkt dat de muziek bij een examenfeestje hoort therapie een betere oplossing is.
Echt niet normaal nee. Ik zou toch maar naar een hutje op de hei gaan zoeken. En de betekenis van 'asociaal' eens aandachtig doorlezen. Ik ben bang dat je zelf asociaal bent, in de ware zin van het woord.
Alle reacties Link kopieren
O jee... check, check en nog eens check bij die kenmerken van misofonie. Weet ik gelijk waarom ik zo walg van mensen met kauwgum in hun mond (visuele trigger) en moordneigingen krijg van 'haardraaiers'.

Ik dacht altijd dat het kwam omdat ik zo'n extreem goed gehoor heb (kan gesprekken op normaal volume gevoerd op tig meters afstand volgen). Thuis zet ik vaak een koptelefoon op met white noise (zie YouTube). Of mijn eigen muziek op de stereo. Het helpt mij om in mijzelf te herhalen dat de mensen volkomen normale dingen doen en ik de afwijking ben. Houdt het stressgevoel acceptabel laag.
In sommige situaties (naast iemand moeten zitten in vergadering/bioscoop/etentje die een 'neusfluitje' heeft, smakt of wat dan ook) ga ik even zogenaamd naar het toilet en ga bij terugkomst ergens anders zitten.

Dat is (naast aangemeten oordopjes) het enige dat voor mij werkt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bestaardigopzich schreef:
20-07-2017 16:37
Lees nu dit pas... het is dus geen misofonie, het ligt eraan wie er geluid maakt, waarom, en of jij het mooie muziek vindt. O_O

Ik denk dat je -als je mensen die muziek luisteren die je niet bevalt 'aso's' noemt maar diezelfde aso's zijn op slag lieve leuke mensen als blijkt dat de muziek bij een examenfeestje hoort therapie een betere oplossing is.
Echt niet normaal nee. Ik zou toch maar naar een hutje op de hei gaan zoeken. En de betekenis van 'asociaal' eens aandachtig doorlezen. Ik ben bang dat je zelf asociaal bent, in de ware zin van het woord.
Ja joh, draai jij het lekker om :O
Alleen aso's vinden het normaal om muziek op te zetten in de tuin en schijt te hebben aan hun buren.
.
impala schreef:
20-07-2017 16:37
Ik heb ook altijd oordopjes bij me, voor noodgevallen. Maar eerlijk gezegd vind ik niet dat ik die thuis in zou moeten doen omdat de buurman een aso is. Dat moet dan toch bij de wortel van het kwaad aangepakt worden. Zo fijn is het ook weer niet om oordopjes in te hebben.
'de wortel van het kwaad' :facepalm:
Ik zou er muziek van gaan draaien!! :rofl: hardstyle of heavy metal, werkelijk.... en wat is er zo erg aan oordopjes? Je verwacht toch ook niet dat je buren op krukken gaan lopen als jij je been gebroken hebt? Het is namelijk echt JOUW probleem, een auto met muziek die langsrijdt, buren die muziek draaien... moet gewoon kunnen hoor. Echt.
Alle reacties Link kopieren
ga op de hei wonen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven