Vraag over (ongehuwd) samen een huis kopen

24-07-2017 09:41 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Al een lange tijd een meelezer, maar ik heb nu zelf een vraag over het kopen van een woning.
Op dit moment wonen mijn vriend en ik al een aantal jaren samen in een appartement. De hypotheek en het huis staan op naam van mijn vriend.
We willen in de komende tijd gaan verhuizen naar een huis waar we samen eigenaar van willen zijn.
Zijn er mensen met ervaring in het samen kopen van een huis? Hoe zit het met een gezamenlijke hypotheek? Hoe zit het met het huis op naam van beide laten schrijven? Zijn jullie geregistreerd partnerschap aangegaan? Hebben jullie een samenlevingscontract? Of misschien iets anders vastgelegd bij de notaris? Zelf willen we in de toekomst wel trouwen, maar nog niet op de korte termijn. Vandaar bovenstaande vragen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik hebben ook ongehuwd een huis gekocht. Huis en hypotheek staan beide op onze namen samen.
We hadden al wel een samenlevingscontract, maar hebben bij het kopen van het huis wel nog een testament laten opstellen.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Hallo, wat leuk dat jullie samen een huis willen kopen!
Ja ik heb een huis gekocht samen met mijn vriend. Op beide salarissen en naam. Verder hebben we een samenlevingscontract en allebei een testament laten samen stellen.
Dit zijn geen leuke gesprekken maar is wel nodig voor het geval dat. Mijn ervaring met een huis kopen vond ik er leuk. Samen opzoek gaan naar iets wat je samen wilt.

Wat zijn je vragen precies:)
Alle reacties Link kopieren
Ook belangrijk om te weten of je vriend al wat afgelost heeft. Dat moet hij meestal weer inbrengen bij het nieuwe huis. In dat geval zou hij bv al 10% van het nieuwe huis betaald hebben. Je kan dan hem of een groter aandeel in het eigendom van het huis toekennen bij de notaris of jij kan een schuldbekentenis tekenen voor de helft van dat bedrag (de andere helft is al van hem als jullie uit elkaar zouden gaan). In dat geval is het aan te raden om het bij de notaris vast te leggen of het ondertekende papier niet bij jullie thuis te bewaren. Mochten jullie uitelkaar gaan (met ruzie) dan is dat papier veel waard voor je man.

Als je samen koopt en samen de hypotheek aangaat moet je het huis ook op beide namen zetten. Je hoeft geen samenlevingscontract aan te gaan maar weet wel dat jullie dan niet elkaars erfgenaam zijn. Mocht 1 van jullie overlijden dan is de die helft van de erfgenamen (b.v ouders) en kan het zijn dat je dan je huis uit moet. Als je een testament maakt waarin je elkaar erfgenaam bent en je bent niet getrouwd of je hebt geen geregistreerd partnerschap dan betaal je 30% belasting over de erfenis. Anders heb je 600.000 (ongeveer) euro vrijstelling van erfbelasting.

Als je in de toekomst wil trouwen zou het verstandig zijn om niet in gemeenschap van goederen te trouwen. Wel kan je ook dan elkaar erfgenaam maken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!
Mijn vraag is eigenlijk 'wat nodig is' om samen een huis te kopen, wat betreft 'officieel samenleven'.
We willen namelijk wel over enkele jaren trouwen, dus de periode tussen een huis kopen en trouwen zou maar een jaar of twee jaren kunnen zijn.
Is een samenlevingscontract noodzakelijk?
En wat mijn vriend zich vooral afvroeg is wanneer je nu een samenlevingscontract aan gaat, of dat niet al eigenlijk wettelijk bijna hetzelfde is als trouwen en het dan een beetje dubbel voelt.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
24-07-2017 09:50
Ook belangrijk om te weten of je vriend al wat afgelost heeft. Dat moet hij meestal weer inbrengen bij het nieuwe huis. In dat geval zou hij bv al 10% van het nieuwe huis betaald hebben. Je kan dan hem of een groter aandeel in het eigendom van het huis toekennen bij de notaris of jij kan een schuldbekentenis tekenen voor de helft van dat bedrag (de andere helft is al van hem als jullie uit elkaar zouden gaan). In dat geval is het aan te raden om het bij de notaris vast te leggen of het ondertekende papier niet bij jullie thuis te bewaren. Mochten jullie uitelkaar gaan (met ruzie) dan is dat papier veel waard voor je man.

Als je samen koopt en samen de hypotheek aangaat moet je het huis ook op beide namen zetten. Je hoeft geen samenlevingscontract aan te gaan maar weet wel dat jullie dan niet elkaars erfgenaam zijn. Mocht 1 van jullie overlijden dan is de die helft van de erfgenamen (b.v ouders) en kan het zijn dat je dan je huis uit moet. Als je een testament maakt waarin je elkaar erfgenaam bent en je bent niet getrouwd of je hebt geen geregistreerd partnerschap dan betaal je 30% belasting over de erfenis. Anders heb je 600.000 (ongeveer) euro vrijstelling van erfbelasting.

Als je in de toekomst wil trouwen zou het verstandig zijn om niet in gemeenschap van goederen te trouwen. Wel kan je ook dan elkaar erfgenaam maken.

Bedankt voor je reactie!
We willen in de toekomst, dus binnen enkele jaren wel in gemeenschap van goederen trouwen, dit hebben wel al meerdere malen besproken.
De vraag is dus wat we nu in de enkele 'tussenjaren' doen, gezien we nu wel al een huis willen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan dus maar net wat jullie zelf willen:

Als je nu trouwt heb je het in één keer goed geregeld.
(hoef je ook geen testament meer op te stellen)

Als je nu nog niet wil trouwen maar het wel goed wil regelen:
- samenlevingscontract EN testamenten op laten stellen
of
- geregistreerd partnerschap (is qua rechten en plichten precies hetzelfde als trouwen heet alleen anders en heeft niet alle buitenlanden dezelfde status als trouwen)

Wat je dus ook kiest, wanneer je het goed wil aanpakken moet je zoveel regelen dat het inderdaad wettelijk gezien gelijk of bijna gelijk staat aan trouwen.
Niet in gemeenschao van goederen trouwen To, heb he spaargeld of krijg je een erfenis? Huwelijkse voorwaarden is beter. Ik en mijn vriend hebben een samen levings contract ik heb geld geinversteerd in zijn huis, ik krijg dat terug als we uit elkaar gaan dat is vast gelegd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht. Op de eigendomsakte staat dat hij voor 50% eigenaar is van het huis. Ik sta voor de andere 50%
eigenaar vermeld.

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent en je koopt dan en huis komt dacht ik op de eigendomsakte te staan dat je beiden 100% eigenaar bent.

We staan beide op de hypotheek akte.

Jouw vriend heeft er erg veel voordeel bij dat jullie als julie alleen een samenlevingscontract afsluiten en nooit gaan trouwen.

Dat kan hem veel partneralimentatie schelen. Aangezien hij al een huis heeft neem ik maar aan dat hij het meeste verdient.

Met een samenlevingscontract blijft alles wat van hem is van hem als jullie uit elkaar gaan en erft zijn familie als hij overlijdt.

Als je trouwt in gemeenschap van goederen wordt alles van jullie gezamenlijk en erf jij.

Overigens hoef je alleen voor het huis geen testament te laten opmaken. In een samenlevings contract kun je wel vastleggen dat je partner het huis erft.
Regel het goed ook voor die tussenperiode. Je denkt misschien 'wat kan ons overkomen?' Maar dan kun je dus in een klap je partner en jullie huis kwijtraken. Want erfgenamen (ouders) kunnen heel welwillend zijn, maar kunnen of willen vaak niet nog jarenlang financieel vastzitten aan een extra woning. En als ze het wel kunnen / willen, wat als jij een nieuw iemand ontmoet?

Als je op beide inkomens koopt is de kans sterk aanwezig dat je in je eentje de financiering niet rondkrijgt. Ik ken zo iemand die in een klap alles kwijt was, vreselijk verdrietige situatie.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 24-07-2017 10:57
11.20% gewijzigd
sugarmiss schreef:
24-07-2017 10:09
Jouw vriend heeft er erg veel voordeel bij dat jullie als julie alleen een samenlevingscontract afsluiten en nooit gaan trouwen.

Dat kan hem veel partneralimentatie schelen. Aangezien hij al een huis heeft neem ik maar aan dat hij het meeste verdient.
.

Je logica slaat nergens op. Wat een ongeëmancipeerde aannames.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
24-07-2017 10:09
Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht. Op de eigendomsakte staat dat hij voor 50% eigenaar is van het huis. Ik sta voor de andere 50%
eigenaar vermeld.

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent en je koopt dan en huis komt dacht ik op de eigendomsakte te staan dat je beiden 100% eigenaar bent.

We staan beide op de hypotheek akte.

Jouw vriend heeft er erg veel voordeel bij dat jullie als julie alleen een samenlevingscontract afsluiten en nooit gaan trouwen.

Dat kan hem veel partneralimentatie schelen. Aangezien hij al een huis heeft neem ik maar aan dat hij het meeste verdient.

Met een samenlevingscontract blijft alles wat van hem is van hem als jullie uit elkaar gaan en erft zijn familie als hij overlijdt.

Als je trouwt in gemeenschap van goederen wordt alles van jullie gezamenlijk en erf jij.

Overigens hoef je alleen voor het huis geen testament te laten opmaken. In een samenlevings contract kun je wel vastleggen dat je partner het huis erft.
Wat ik hieruit begrijp is dat een samenlevingscontract dus zou kunnen (dan ben je beide dus voor 50% huiseigenaar en sta je samen op de hypotheekakte) en dan een testament erbij op laten stellen om elkaars erfenaam te zijn?
Op dit moment verdient mijn vriend inderdaad meer, maar dit hoeft over enkele jaren niet zo meer te zijn (ik start nu op de arbeidsmarkt).
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
24-07-2017 10:14
.

Je logica slaat nergens op. Wat een ongeëmancipeerde aannames.
Dit is op dit moment nog wel zo, maar dit is inderdaad niet per se het geval in de toekomst ;)
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
24-07-2017 10:14
.

Je logica slaat nergens op. Wat een ongeëmancipeerde aannames.
De praktijk in Nederland is nog altijd dat er veel meer vrouwen partner alimentatie krijgen dan mannen.

Is gewoon de realiteit of je dat geëmancipeerd vindt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ongehuwd een huis gekocht. Ook een samenlevingscontract opgesteld, gewoon omdat dat fijn is. Dat voelt voor ons niet alsof we gingen trouwen. Het was gewoon een krabbel bij de notaris en was voor ons evident aan het kopen van het huis. Weinig romantisch aan. In het contract hebben we laten opnemen dat in het geval van overlijden alles voor de ander is. Ik zou dus niet twee jaar wachten tot je getrouwd bent. Mocht je in de tussentijd overlijden, dan is simpel gezegd de helft van jouw huis opeens van zijn ouders en andersom. In het samenlevingscontract kun je nog andere bepalingen laten opnemen, bijvoorbeeld hoeveel geld er is ingebracht door de ander etc. Laat je eens voorlichten door een notaris of je financieel adviseur!
veensteker schreef:
24-07-2017 09:50

Als je een testament maakt waarin je elkaar erfgenaam bent en je bent niet getrouwd of je hebt geen geregistreerd partnerschap dan betaal je 30% belasting over de erfenis. Anders heb je 600.000 (ongeveer) euro vrijstelling van erfbelasting.
Heb je misschien een link met meer informatie hierover? Ik schrik ervan. Dacht dat we het goed geregeld hebben met samenlevingscontract en testamenten. Maar voel me nu onvolledig geïnformeerd door notaris.
Alle reacties Link kopieren
kevers schreef:
24-07-2017 10:32
Wij hebben ongehuwd een huis gekocht. Ook een samenlevingscontract opgesteld, gewoon omdat dat fijn is. Dat voelt voor ons niet alsof we gingen trouwen. Het was gewoon een krabbel bij de notaris en was voor ons evident aan het kopen van het huis. Weinig romantisch aan. In het contract hebben we laten opnemen dat in het geval van overlijden alles voor de ander is. Ik zou dus niet twee jaar wachten tot je getrouwd bent. Mocht je in de tussentijd overlijden, dan is simpel gezegd de helft van jouw huis opeens van zijn ouders en andersom. In het samenlevingscontract kun je nog andere bepalingen laten opnemen, bijvoorbeeld hoeveel geld er is ingebracht door de ander etc. Laat je eens voorlichten door een notaris of je financieel adviseur!
Bedankt voor je reactie!
Jullie hebben daarnaast dus niet ook een testament op laten stellen?
Ik zou ook denken aan een testament (zodat jullie wederzijds van elkaar erven - in ieder geval het huis - als een van jullie komt te overlijden) en aan levensverzekeringen. Als een van jullie overlijdt en de ander erft het huis loopt de hypotheek gewoon door. Kun je die alleen betalen? Daar kan een levensverzekering zekerheid bieden.

Als je jong en gelukkig bent wil je niet denken aan de dood, maar ik vind een testament echt noodzakelijk als je ongehuwd een huis koopt.
Alle reacties Link kopieren
Ananas schreef:
24-07-2017 10:36
Heb je misschien een link met meer informatie hierover? Ik schrik ervan. Dacht dat we het goed geregeld hebben met samenlevingscontract en testamenten. Maar voel me nu onvolledig geïnformeerd door notaris.
Tip: vertrouw maar op de notaris ipv op een onbekende forumster. Als je een samenlevingscontract afsluit op het moment dat je een huis koopt, zal de notaris altijd voorstellen om een verblijvingsbeding op te nemen. Zo hoeft de ene partner het huis niet te verkopen als de ander overlijdt (mis hij/zij de lasten kan betalen, daarvoor is zo'n verzekering dus handig). De belastingvrijstelling geldt ook als je minstens een half jaar een samenlevingscontract hebt. Kijk hier maar: http://www.notarisvanspreeuwel.nl/mijn- ... ng-kopen.
@TO: ik zou een samenlevingscontract afsluiten bij de overdracht. De meeste hypotheekverstrekkers vragen dat ook. Dit is niet zo officieel als trouwen: zodra een van de twee ergens anders gaat wonen, stopt het contact. Een testament hebben wij toen niet gedaan, omdat het huis al geregeld was via het contract en we weinig overige bezittingen hadden. Toen we een groter huis kochten, hebben we alsnog een testament laten maken, ook omdat we toen een kind hadden.
ledlampje404 schreef:
24-07-2017 10:37
Bedankt voor je reactie!
Jullie hebben daarnaast dus niet ook een testament op laten stellen?

Ik krijg een beetje de indruk dat je nu zo min mogelijk wil regelen, want jullie gaan straks toch trouwen.

Waarom ga je niet nu trouwen? Trouwen is in eerste instantie een zakelijke regeling waardoor je al die zaken zoals eigendom en erven gelijk hebt geregeld. Klaar, niks meer aan doen.
Als je wil wachten om te sparen voor een droombruiloft, realiseer je dan dat het feestje van ondergeschikt belang is. Dat kan later ook nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Erven van een huis kun je ook regelen in en samenlevingscontract. Het erven van andere dingen geld en goederen niet. Daarvoor is een testament nodig.

Dat verblijvingsbeding bij overlijden hoef je alleen op te nemen als je partner NIET het huis erft. Maar je ook niet wil dat je partner er onmiddellijk door de erfgenamen wordt uitgegooid.

Die erfbelasting geld ook niet als je de rest van de huis erft waar je al mede eigenaar van bent.

Wel voor ander vermogen / spullen.

Er staat mij iets van bij dat dit na x jaar na het opstellen van het samenlevingscontract niet meer zo is.

Maar hoe dat laatste precies zit weet ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Testament is wel handig tenminste als je geen ruzie wil of zijn familie de auto krijgt die op zijn naam staat maar wel voor een groot deel is meebetaald met jouw spaargeld en dus voor jouw gevoel van jou is.

En is de tv nou voor zijn familie omdat hij hem had gekocht of van jou omdat jij zeker weet dat jij hem gekocht had.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
24-07-2017 11:29
Erven van een huis kun je ook regelen in en samenlevingscontract. Het erven van andere dingen geld en goederen niet. Daarvoor is een testament nodig.

Dat verblijvingsbeding bij overlijden hoef je alleen op te nemen als je partner NIET het huis erft. Maar je ook niet wil dat je partner er onmiddellijk door de erfgenamen wordt uitgegooid.

Die erfbelasting geld ook niet als je de rest van de huis erft waar je al mede eigenaar van bent.

Wel voor ander vermogen / spullen.

Er staat mij iets van bij dat dit na x jaar na het opstellen van het samenlevingscontract niet meer zo is.

Maar hoe dat laatste precies zit weet ik niet meer.

Volgens mij klopt dit niet. Wij hebben onlangs een huis gekocht en geen testament maar wel een samenlevingscontract. In het samenlevingscontract hebben we vast laten leggen dat het huis bij overlijden van een van ons naar de ander gaat en dat de inboedel (inclusief bijvoorbeeld de auto die op de naam van mijn vriend staat) van ons samen is en bij overlijden dus ook van de ander blijft. Ook hebben wij laten vastleggen dat mijn vriend meer heeft ingelegd bij de koop en dat ik dit terug moet betalen als wij uit elkaar gaan maar niet als een van ons overlijdt. Daarnaast hebben we een ORV die de kosten van de hypotheek volledig dekt. Volgens onze notaris is het zo goed geregeld en hoeven we geen apart testament op te stellen. Er staat een paragraaf in over dat wij gezamenlijk zorg dragen voor het (financiële) huishouden oid, als ik het goed begrijp zorgt deze paragraaf ervoor dat wij geen erfbelasting hoeven te betalen als een van ons overlijdt.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
henkelien schreef:
24-07-2017 11:10
Tip: vertrouw maar op de notaris ipv op een onbekende forumster. Als je een samenlevingscontract afsluit op het moment dat je een huis koopt, zal de notaris altijd voorstellen om een verblijvingsbeding op te nemen. Zo hoeft de ene partner het huis niet te verkopen als de ander overlijdt (mis hij/zij de lasten kan betalen, daarvoor is zo'n verzekering dus handig). De belastingvrijstelling geldt ook als je minstens een half jaar een samenlevingscontract hebt. Kijk hier maar: http://www.notarisvanspreeuwel.nl/mijn- ... ng-kopen.
Je hebt gelijk! Dank je wel voor je link. Wij hebben het dus toch goed geregeld.
Daar staat het volgende:
"Partners dienen minimaal een half jaar in het bezit te zijn van een notarieel samenlevingscontract om in aanmerking te komen en te voldoen aan de fiscale partnervrijstelling van € 627.367,–. Daarmee wordt voorkomen dat minstens 30% van de nalatenschap naar de fiscus gaat."
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
24-07-2017 10:53
Ik zou ook denken aan een testament (zodat jullie wederzijds van elkaar erven - in ieder geval het huis - als een van jullie komt te overlijden) en aan levensverzekeringen. Als een van jullie overlijdt en de ander erft het huis loopt de hypotheek gewoon door. Kun je die alleen betalen? Daar kan een levensverzekering zekerheid bieden.

Als je jong en gelukkig bent wil je niet denken aan de dood, maar ik vind een testament echt noodzakelijk als je ongehuwd een huis koopt.
dit is inderdaad het belangrijkste. Ik woon al jaren ongehuwd samen, zonder samenlevingscontract maar wel met testamenten en goede levensverzekeringen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven