Chaos in mijn huis en daardoor ook in mijn hoofd

11-08-2017 20:40 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff precies zoals de titel al zegt, mijn hele huis is een chaos. Overal is een bende. Ik word er zo ongelooflijk onrustig van maar krijg het gewoon niet gedaan. Ik voel me lichamelijk helemaal op. We hebben ook 2 jonge kids die natuurlijk ook aandacht en energie vragen. Buitenshuis gaat het goed, op mijn werk gaat het goed alleen mijn huishouden blijft een probleem.

Iemand die zich hierin herkend en misschien tips voor me heeft?
Alle reacties Link kopieren
Huis minimaliseren, dan kan je niet zo snel meer een troep maken
Alle reacties Link kopieren
Mogen om zes uur opstaan en samen met je man een uur opruimen en schoonmaken voor de kinderen wakker worden.
Alle reacties Link kopieren
Iedere avond na het avondeten (voor je op de bank ploft) met partner een kwartiertje schoonmaken of opruimen? En dan iedere keer een andere ruimte. Of, als dat je meer rust geeft, in ieder geval je woonkamer opruimen na het eten zodat de ruimte waar je kan zitten wel redelijk netjes is.

Als het met name stoffig is; misschien zo'n robotstofzuiger?

Als je niet aan schoonmaken toekomt; wellicht investeren in schoonmaakster eens in de week/2 weken?
Bij mij is het meestal andersom: chaos in mijn hoofd geeft ook chaos in mijn huis.

Per kamer werken.
Alles in een wasmand dat niet in de kamer hoort.
Opruimen
Alles uit de wasmand op de juiste plekken leggen
Ruimte schoonmaken
Volgende ruimte.
Begin eens met opruimen en weggooien.
Geen voorraden meer inslaan. Geeft ook onrust.

Verder heeeeeeel herkenbaar.
Begin met de salontafel en dan jij een vierkante meter opruimen en schoonmaken en je man ook en daarna telkens een vierkante meter opruimen en schoonmaken, dat maakt het overzichtelijk en voor je het weet is de woonkamer opgeruimd en schoon.
Je kan daarna per vierkante meter aan de keuken beginnen. Zet je man aan de afwas terwijl jij opruimt en schoonmaakt.
Het duurt dan een dag of drie, maar dan is dat deel van het huis gedaan. Daarna kan je hetzelfde doen in de slaapkamers en andere ruimten.
Je zult merken dat er dan weer rust terugkeert in huis en dan ook in je hoofd.

Als het echt zo erg is dan is het een plan dat jij en je man een vrije dag opnemen en die dag aan het huis besteden. Kinderen naar de opvang of gezellig bij oma en opa en dan aan de slag, zoals ik het aangeef, dan is het zo gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Het gekke is dat ik gewoon niet kan beginnen. Het is zoveel dat ik er (letterlijk) moe van word en aan het einde van de dag het huis weer chaos is.

Ik moet idd veel dingen weg doen. Ik moet alles ook organizen want het is gewoon niet meer logisch.

Maar we hebben dus ook nog 2 jonge kindjes en ik heb gewoon het gevoel dat ik meer dan dat gewoon niet kan handelen (terwijl ik dit typ denk ik echt van really? maar ben gewoon ff eerlijk over hoe ik me voel)
anoniem_352563 wijzigde dit bericht op 11-08-2017 21:03
1.66% gewijzigd
Waarom doe je ze niet een weekend uit logeren en ga je met je man samen twee dagen goed door het huis en een gezellige avond samen om weer wat energie te krijgen?

Misschien is dan niet alles gedaan, maar je hebt wel een flinke start kunnen maken, waardoor het makkelijker is om verder te gaan én een gezellige avond met je man gehad.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je het overzicht kwijt bent.

Wat je kan doen is iedere dag een half uur besteden aan opruimen en uitzoeken, dan wordt je huis vanzelf leger
Ruimen jullie niet achter jezelf op? Is het zo moeilijk om de kopjes die je hebt gebruikt even in de keuken te zetten? Zodra je iets hebt gebruikt het terugleggen of zetten waar je het vandaan hebt?

Pfoei, zo zou ik niet kunnen leven, zou er inderdaad compleet door lamgeslagen worden.
huur iemand in die elke week 1 kamer goed opruimt. Dus inclusief een voorstel van wat er mogelijk weggegooid kan worden. Zorg dat je tevoren verhuisdozen hebt (stuk of 5), daar kan degene die je helpt "het voorstel" inzetten. 1,5 uur per kamer, en dan huur je deze persoon in voor alle kamers in je huis. (Dus heeft je huis een woonkamer, keuken, badkamer en vier slaapkamers: 7 weken.) Elke week krijg je een klein beetje meer structuur en als deze persoon weg is, kun je met je partner samen bekijken wat uit de dozen inderdaad best weg kan - dan kun je ze legen voor de volgende kamer.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-08-2017 21:04
Ruimen jullie niet achter jezelf op? Is het zo moeilijk om de kopjes die je hebt gebruikt even in de keuken te zetten? Zodra je iets hebt gebruikt het terugleggen of zetten waar je het vandaan hebt?

Pfoei, zo zou ik niet kunnen leven, zou er inderdaad compleet door lamgeslagen worden.
Ja precies, gewoon regelmaat er in krijgen.

Kopjes gelijk naar de keuken als ze gebruikt zijn, alvast iin een teiltje stoppen zodat je het mee neemt met afwassen.
Als je iets in je handen hebt om iets weg te leggen leg het dan gelijk weg op de juiste plaats. Anders ben je de hele tijd spullen aan het verplaatsen.
Herkenbaar. Bij mij is het ook te druk in mijn hoofd, rommel in mijn huis.

Begin klein. Ruim je afwas op. Kijk 1 stapeltje kleding na of het nog wat is. Enz enz.

Koop heel bewust. IK probeer echt nu alleen iets te kopen wat ik nodig heb, niet te veel voorraad enz.
Geef aan jezelf ook een compliment als je iets niet heb gekocht of iets weg heb gedaan.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-08-2017 21:04
Ruimen jullie niet achter jezelf op? Is het zo moeilijk om de kopjes die je hebt gebruikt even in de keuken te zetten? Zodra je iets hebt gebruikt het terugleggen of zetten waar je het vandaan hebt?

Pfoei, zo zou ik niet kunnen leven, zou er inderdaad compleet door lamgeslagen worden.
Nou, dikke pluim voor jou dan maar.

Ik snap je wel hoor to.
Met twee kinderen is "achter je opruimen makkelijker gezegd dan gedaan, zodra ik hier met peuter het ene opruim maakt hij alweer een bende van het andere.

Hier helpt het wel veel dingen toch proberen gelijk op te ruimen, of direct als je er wel de tijd voor ziet.

En kun je jezelf eventueel een schoonmaakster veroorloven ?
Dat scheelt hier zo enorm veel.
Als zij geweest is dan ben ik daarna extra alert op "troep" omdat ik het zonde vind als het weer een rommeltje word.
En tegen de tijd dat ik denk van ; hmm het word wat rommelig, dan is de schoonmaakster er weer.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar!
Met kleine kids is het echt lastig om het glad te houden.

Wat voor mijn onrust helpt is om 1 ruimte echt netjes te hebben.
Dat is meestal de keuken omdat ze in de woonkamer en hun slaapkamers spelen.
Dus dan zorg ik dat het aanrecht leeg en schoon is, de stoelen recht en losse rommels weg.

Dat geeft mij al heel veel rust.
En het geeft me vaak net een duwtje in de rug om de rest ook op te ruimen.
Cateautje heeft gelijk. Ruim op waar je bent. BV in de keuken, maak de keuken schoon en kijk niet verder om je heen .
Klaar ? Heerlijk hè, dat is vast netjes.
Dan de eettafel, en concentreer je nergens anders op. Zo, ook klaar , heerlijk.

En accepteer dat de boel de boel is.
Grenzen stellen en steeds een klein stukje , zo kom je er.

Ook wel mindfullness genaamd........

Zeg ik die iedere dag ook tegen hetzelfde aanloopt :hello:

Acceptatie doet al veel.
Bluesheep schreef:
11-08-2017 21:14
Nou, dikke pluim voor jou dan maar.

Ik snap je wel hoor to.
Met twee kinderen is "achter je opruimen makkelijker gezegd dan gedaan, zodra ik hier met peuter het ene opruim maakt hij alweer een bende van het andere.

Hier helpt het wel veel dingen toch proberen gelijk op te ruimen, of direct als je er wel de tijd voor ziet.

En kun je jezelf eventueel een schoonmaakster veroorloven ?
Dat scheelt hier zo enorm veel.
Als zij geweest is dan ben ik daarna extra alert op "troep" omdat ik het zonde vind als het weer een rommeltje word.
En tegen de tijd dat ik denk van ; hmm het word wat rommelig, dan is de schoonmaakster er weer.
Goh, ik had gehoopt dat dit topic verschoont zou blijven van cynisme en andere grappenmakerij. Maar goed, welkom hoor.
Probeer je ook te helpen, Cateau.................
Gekopbloemen schreef:
11-08-2017 21:22
Probeer je ook te helpen, Cateau.................
Dank je.

Tja, als de toon gezet is...
Cateautje heeft op zich gelijk, alleen het probleem is dat dat dus net niet lukt. Wat misschien wel helpt is focussen op een ruimte, dus daar alles netjes, de rest gewoon in een andere ruimte. Ander manier is gewoon per item op een hoop leggen, desnoods in tassen doen, en per item/tas op gaan ruimen. Waar het eigenlijk om gaat denk ik dat je door het gebrek aan overzicht al helemaal niet meer weet waar je moet beginnen, dit helpt meestal.
Herkenbaar! Wij hebben om de week schoonmaakhulp: dat is de investering echt enorm waard! 1 dagdeel in de week ben ik zonder kinderen thuis: dan ruim ik vooral heel veel op en pak ik 1 ding aan: bijv voorraadkast, kledingkast, laatjes in de keuken etc.
Ik gebruik die 3 uur per week dus echt om huishpudelijk werk te doen en dat geeft echt heel veel rust!
Ja Arielle , klopt wat je zegt. Hetzelfde als Cateautje en ik in principe.

Ik overzie het ook niet thuis, maar weet wel hoe het in theorie werkt.

Dat zou TO dus kunnen proberen, ik ga het morgen ook weer proberen, zoals iedere dag opnieuw haha.
MoirenPhae schreef:
11-08-2017 20:47
Bij mij is het meestal andersom: chaos in mijn hoofd geeft ook chaos in mijn huis.

Per kamer werken.
Alles in een wasmand dat niet in de kamer hoort.
Opruimen
Alles uit de wasmand op de juiste plekken leggen
Ruimte schoonmaken
Volgende ruimte.
Dit.

En van die mand en per kamer af gaan werkt best goed.

En nee dat heeft verder niks met niet je kopjes meteen opruimen achter je. Dat gebeurt hier ook gewoon ook al is het hoofd een chaos. Heeft meer met troep van kinderen, was enz te maken. En vaak geen fut want chaos in hoofd. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven