35 uur werken en huishouden

19-08-2017 08:00 154 berichten
Ik werk nu sinds half juli 35 uur in de week (elke dag van 8.00 tot 15.00) en ik heb daardoor moeite met het huishouden. Ik heb 3 kinderen. Twee daarvan gaan naar de basisschool en eentje zit op de kleuterschool en gaat daarna naar de opvang. Een keer in de week komt de schoonmaakster. Maar toch heb ik het gevoel dat alles blijft liggen. Mijn man komt meestal rond 20.00 pas thuis en kookt in het weekend. In de ochtend maken we samen de lunchdozen klaar. Ik heb sinds kort een menuschema en doe in het weekend alvast alle boodschappen maar toch blijft er nog veel liggen en ik ben 's avonds om 22.00 afgepeigerd. Hebben jullie nog handige tips? Het voelt net alsof ik altijd een beetje achter de feiten aanloop
Één tip: accepteer dat dit nog een jaar of tien duurt.

Stel je eigen standaard bij, dit gaat niet snel veranderen.
Hier ook zo'n moeder die achter de feiten aan loopt. Fulltime baan, 2 kids, geen man en geen schoonmaakster😉.
Ik lees mee! En dat menuschema, werkt dat? Ben benieuwd.
Is het een optie om de schoonmaakster vaker te laten komen?
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Kinderen zelf laten opruimen. En verder, het je niet zoveel aantrekken, het huis hoeft toch niet altijd spic en span? In een huis met drie kinderen wordt geleefd.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ooit een schoonmaakster gehad maar was eigenlijk niet zo tevreden, het huis was een uur schoon en daarna weer een bende en zo dat ik tussendoor ook nog vanalles moest doen. Ik zit er soms aan te denken om 2x in de week een poets in te huren en die ook licht huishoudelijk werk te laten doen, zoals de was of vaatwasser als het zo uitkomt.

Oh, en for the record: mijn standaard qua schoon huis ligt echt heel laag. Ik woon wel met 2 enórme rommelkonten en zit op systemen te broeden.
Je man moet een dag minder gaan werken.
Als hij pas om 20.00 thuis komt doordeweeks komt alles wat betreft kinderen en huishouden op jou terecht.
Ik zou dat nooit pikken (maar goed, ik zou vóórdat er kinderen waren al heel duidelijk besproken hebben dat alles 50/50 gaat).
Alle reacties Link kopieren
Wij koken 1 x in de maand een enorm grote pan pastasaus (zelf gemaakt, zonder zakjes).
Eten dat en vriezen (in bakjes van 500 gram) de rest (nog voor 3 x eten ongeveer in). Of we gebruiken 1 bakje voor de kids als wij uit eten gaan.
Zo hoeven we de rest van die maand 1 x minder per week te koken, alleen opwarmen en de pasta koken. Ik ben dit ook van plan om met soep en een stoofschotel te doen.

Verder probeer ik nu elke dag te stofzuigen, speelgoed opruimen en de aanrecht leeg, doekje over tafel en toilet. Meer is niet haalbaar.

Hier komt de schoonmaakster op donderdag, zondagochtend hou ik het bij en maak de toilet goed schoon.

Ik strijk niet (vouw alles op, kreuk kleding koop ik niet) en man helpt met de was. Hoe het uitkomt en wie het ziet gooit de wasmachine vol.
De vaatwasser en vuilnis doet man.

Verder maar accepteren, dat doe ik ook.
esther55 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 08:29
11.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-08-2017 08:13
Ik zit er soms aan te denken om 2x in de week een poets in te huren en die ook licht huishoudelijk werk te laten doen, zoals de was of vaatwasser als het zo uitkomt.
Dat lijkt me een prima plan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om je man de ochtend alleen te laten doen? Lunch kunnen de kinderen ook zelf al snel klaar maken. Als hij zo laat thuis is kun jij de dag zelf rustig starten.

Mijn kinderen zijn al wat ouder. Wij doen voor het eten een opruimrondje. De een doet de vaatwasser, de ander ruimt losliggend spul op en de ander begint met koken. Dan is de ergste troep weg als we gaan eten.
Ik denk dat je er het beste aan kunt wennen. Je kunt van 15.00 tot 16.00 toch opruimen?
Ik werk fulltime, heb drie kinderen en ruim, poets, strijk elke dag een uurtje. Leuker kan ik het niet maken. Vaak na het avondeten doe ik dat. Ik heb geen hulp in de huishouding.
O ik herken het. Al heb ik het "minder zwaar"; 32 uur werken, 1 kind en een partner welke om 1800 thuis is.
Toch vindt ik het ook lastig. Ik heb echt mijn normen bijgesteld, en ben van nature al niet heel huishoudelijk ingesteld:).
Totaal geen tips, maar lees wel graag mee voor tips!
Hoe laat vertrekt je partner 's ochtends naar het werk?
Wat blijft er liggen dan?
Ik heb zo ongeveer dezelfde werktijden als jij maar herken het niet zo, als jij om 15.30 thuis bent dan heb je toch voldoende tijd om af en toe wat te doen?
Ik laat de kinderen hier wel zelf opruimen en die enkele keer dat ik die lego-bak opruim dan ben ik ook in twee minuten klaar.

Waarom ben je precies afgepeigerd?
Alle reacties Link kopieren
Maar ff een stofzuiger door de beneden verdieping, volgende dag boven verdieping. Vaatwasser uit ruimen, doekje over de tafel enz. Het kost mij niet meer dan 20 min.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nooit zo goed wat er 'lastig' is aan huishouden. Ik vind het ook niet leuk, maar sommige dingen moeten nou eenmaal. Knop om en gaan.
Hoe laat vertrekt je man naar zijn werk? Wat kan hij 's ochtends nog doen?
Hoe laat ben jij thuis van je werk? Wat kan je dan doen?
Wat doen jullie samen in het weekend aan het huishouden?
Alle reacties Link kopieren
Als je tot 15 uur werkt en een poets hebt, wat blijft er dan liggen? Dan heb je iedere dag van 15 tot 20 (of zo, bedtijd kinderen) om alles te doen wat nodig is. Eventueel kan je de strijk nog de deur uit doen. Kinderen ruimen zelf op, daar zijn ze groot genoeg voor. Jij hoeft dus alleen nog maar de lopende, huishoudelijke dingen te doen en te koken. Plus natuurlijk het normale kindergedoe als sport en zo. Maar als de kleuter naar de BSO gaat (waarom de anderen niet? misschien is dat ook nog een optie?) heb je het overdag dus ook lekker rustig.
Kortom, ik snap eigenlijk het probleem niet. Man in het weekend ook nog wat laten doen en klaar ben je.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Waar wil je tips voor? Of liever: wat blijft er precies liggen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mss een idee je huishoudelijken hulp een uurtje langer bij je te laten werken voor de feiten waar jij achteraan loopt.
Succes :)
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
19-08-2017 08:55
Als je tot 15 uur werkt en een poets hebt, wat blijft er dan liggen? Dan heb je iedere dag van 15 tot 20 (of zo, bedtijd kinderen) om alles te doen wat nodig is. Eventueel kan je de strijk nog de deur uit doen. Kinderen ruimen zelf op, daar zijn ze groot genoeg voor. Jij hoeft dus alleen nog maar de lopende, huishoudelijke dingen te doen en te koken. Plus natuurlijk het normale kindergedoe als sport en zo. Maar als de kleuter naar de BSO gaat (waarom de anderen niet? misschien is dat ook nog een optie?) heb je het overdag dus ook lekker rustig.
Kortom, ik snap eigenlijk het probleem niet. Man in het weekend ook nog wat laten doen en klaar ben je.
Ja, dit dus, dit vraag ik me ook af.
Am Yisrael Chai!
Jij werkt 35 uur, maar hoeveel werkt je man? Huishouden het kost ons samen ongeveer 30 uur per week. Daar zit alles in, van administratie, de tuin, boodschappen doen, koken, wassen/strijken en het echte schoonmaakwerk tot een doekje over de salontafel halen. Welk deel doe jij welk deel je man?

Wij hebben het zo verdeeld dat er ieder van werk en huishouden ongeveer 45 uur voor onze rekening nemen.

Als jij het hele huishouden doet snap ik dat het je te veel wordt als je daarbij ook nog eens tot 20.00 uur de zorg voor de kinderen erbij hebt in je eentje.
Bedoel je dan dat je tot tien uur 's avonds bezig bent?
Waarmee dan?
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
19-08-2017 08:17
Je man moet een dag minder gaan werken.
Als hij pas om 20.00 thuis komt doordeweeks komt alles wat betreft kinderen en huishouden op jou terecht.
Ik zou dat nooit pikken (maar goed, ik zou vóórdat er kinderen waren al heel duidelijk besproken hebben dat alles 50/50 gaat).
"Moet" ??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven