Wij willen uitbouwen maar de buren geven geen toestemming.

19-08-2017 19:24 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag,

Een paar weken geleden hebben mijn man en besloten dat wij onze nieuwbouw woning (2 jaar oud) graag uit willen gaan bouwen.
Dit omdat wij het huis toch wel wat klein vinden. Daarnaast hebben beide buren bij bouw een uitbouw laten plaatsen en dit neemt veel licht weg.
Voor de vakantie hebben wij toestemming gevraagd aan beide buren om dit te realiseren.
Mijn buurman is erop terug gekomen en wil niet dat wij uit gaan bouwen. Want vind dat er toch wel een risico aan zit. (Wij hebben ze niet kunnen vinden)
Feitelijk staat hun buitenmuur op onze grond. Maar de stenen van de buitenmuur zijn van de buren.

Wij kunnen nergens terug vinden wat wij wel en niet mogen.
Daarnaast ben ik benieuwd of wij de buurman toestemming hadden moeten vragen of gewoon konden gaan bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn deze risico's volgens de buurman? Wellicht kan jij een deskunie in de arm nemen die die risico's kunnen weerleggen? Meestal kan zo'n deskundige je prima vertellen wat je wel en niet mag en wat de alternatieven zijn als de buren geen toestemming geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat een luldebehanger heb jij als buurman zeg....
Bel je gemeente.
Hoe moet ik dit zien? Jij hebt de middelste van drie geschakelde woningen? Woonden de buren er eerder? De muur van hun had toch alleen deels op jullie grond mogen staan als het een gedeelde muur is? Dus dan kun jij die ook gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een deja-vu?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
waarom vraag je eerst toestemming aan de buren, dan zeggen ze nee, en dan ga je je pas afvragen of je toestemming had moeten vragen aan de buren?
Ik dacht meer aan een bouwvergunning aanvragen. Lijkt me logischer.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
19-08-2017 19:31
Hoe moet ik dit zien? Jij hebt de middelste van drie geschakelde woningen? Woonden de buren er eerder? De muur van hun had toch alleen deels op jullie grond mogen staan als het een gedeelde muur is? Dus dan kun jij die ook gebruiken?
Idd gewoon geschakelde woningen? Buren en wij zijn 2 jaar geleden tegelijk komen wonen. Buren hebben bij de koop een aanbouw genomen en wij niet.
2 jaar later willen wij aan gaan bouwen en zij geven geen toestemming.
Uitbouw staat op onze grond ( die stenen dan wat bij de bouw zo gedaan is) maar het is hij aanbouw en daarom moesten wij toestemming vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar het juridisch loket .
Zij kunnen je uitleg geven.
En dingen voor je uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje_van_de_dag schreef:
19-08-2017 19:36
Idd gewoon geschakelde woningen? Buren en wij zijn 2 jaar geleden tegelijk komen wonen. Buren hebben bij de koop een aanbouw genomen en wij niet.
2 jaar later willen wij aan gaan bouwen en zij geven geen toestemming.
Uitbouw staat op onze grond ( die stenen dan wat bij de bouw zo gedaan is) maar het is hij aanbouw en daarom moesten wij toestemming vragen.
Ik snap het niet. Je weet dus al dat je hun toestemming nodig had? Ik dacht dat dát nou juist je vraag was. Wat is dan je vraag? :blond:
En heb je geen bouwvergunning nodig?
Heb je daarvoor dan toestemming nodig van je buren? Ik dacht alleen een bouwvergunning?

Wij hebben een vrijstaand huis, en toen we dit lieten bouwen hebben we aan niemand toestemming gevraagd, alleen een vergunning waar ook de maximale afmetingen op staan toen we gingen bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Merstal staat daar wel wat over in je koopcontract, als er uitbouwmogelijkheden zijn op de erfgrens. Heb je daar al gekeken ?
Ik snap zoveel van je tekst niet. Hij aanbouw? Geen idee.

Volgens mij had je eerst een bouwvergunning moeten aanvragen, dan pas de buren polsen. En in dit geval: is het nou zo dat je tuin nu ingesloten ligt tussen de 2 aanbouwen van de buren?

Het enige punt dat zij volgens mij kunnen tegenwerpen is dat het irritant is, een verbouwende buur. Hoewel dit redelijk snel kan. Ik snap ook niet dat jullie dit niet meteen met de buren hebben gedaan en er nu pas achterkomen dat het 'toch wel klein is'.
anoniem_232063 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 19:42
0.30% gewijzigd
Ons huis mag bv niet langer zijn dan 30 meter. Dus wij mogen niet meer uitbouwen, we zitten aan de 30 meter.
Zoiets moet jij toch ook hebben?
Alle reacties Link kopieren
Koopcontract ga ik direct even nakijken.
Vergunning heb je niet nodig en aanbouwen mag gewoon.
Alle reacties Link kopieren
????
Zonnetje_van_de_dag schreef:
19-08-2017 19:44
Koopcontract ga ik direct even nakijken.
Vergunning heb je niet nodig en aanbouwen mag gewoon.
Maar wel hun toestemming? Volgens wie dan?
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
19-08-2017 19:54
Maar wel hun toestemming? Volgens wie dan?
Dat is hebben wij zo begrepen (dat naast het feit dat het ook gewoon netjes is om dat te doen bij de buren)
Zonnetje_van_de_dag schreef:
19-08-2017 19:44
Koopcontract ga ik direct even nakijken.
Vergunning heb je niet nodig en aanbouwen mag gewoon.
Als dat zo is wat maakt het dan uit wat de buurman vindt?
Alle reacties Link kopieren
Je mag vergunningvrij uitbouwen 4 meter diep. Check omgevingsloketonline.
Je hebt op eigen grond geen toestemming nodig. Ga je de buitengevel van je buren gebruiken? Dan kan je privaatrechtelijk toestemmingnodig hebben.
Dat je toestemming nodig hebt voor bouwen op je eigen grond in belachelijk.
Als je niet aan de buren vast bouwt mag het zeker.
anoniem_345973 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 19:58
7.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als de muur op jullie grens staat is het dus een gedeelde muur, zo gebouwd dat jullie er tegenaan kunnen bouwen. Anders had dat ding zoveel van de grens af moeten staan.
Beetje vreemde post eigenlijk. Na 2 jaar kom je er pas achter dat het huis te klein is? En de buren hadden dat wel meteen door?
Alle reacties Link kopieren
Uitbouwen aan de achterkant is vergunningsvrij, tenzij het dieper is dan 3 meter (of 3,5?).

Als je hun muur wilt gebruiken heb je toestemming nodig. Bouw je aan jouw kant van de erfafscheiding je eigen muur, dan kun je gewoon je gang gaan.
Wij hebben eerder dit jaar een aanbouw laten plaatsen. Onze buren kunnen niet onze muur gebruiken als zij willen aanbouwen. Qua constructie houdt deze geen 2 aanbouwen. Zij zullen dan dus zelf een muur tegen onze muur moeten plaatsen. Concreet betekent dat dat het aan de binnenkant inspringt.
Alle reacties Link kopieren
Jvdb156 schreef:
19-08-2017 19:56
Je mag vergunningvrij uitbouwen 4 meter diep. Check omgevingsloketonline.
Je hebt op eigen grond geen toestemming nodig. Ga je de buitengevel van je buren gebruiken? Dan kan je privaatrechtelijk toestemmingnodig hebben.
Dat je toestemming nodig hebt voor bouwen op je eigen grond in belachelijk.
Als je niet aan de buren vast bouwt mag het zeker.
Wij willen wel graag de buitengevel van de buren gebruiken. Anders gaat het er bij ons niet uitzien.
Daar zit ook direct het hele "probleem"
Alle reacties Link kopieren
Moet ik hier nu serieus gaan vertellen waarom wij ervoor hebben gekozen om niet uit te gaan bouwen?
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje_van_de_dag schreef:
19-08-2017 19:55
Dat is hebben wij zo begrepen (dat naast het feit dat het ook gewoon netjes is om dat te doen bij de buren)
De gemeente moet toestemming geven niet je buren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven