Nieuwe wasmachine en er ontstaan vlekken in kleding

19-08-2017 21:50 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met mijn handen in mijn haar. Sinds een maand heb ik een nieuwe wasmachine en als ik de nette kleding (shirts, broeken etc) gewassen heb op 30 graden (fijn wasprogramma) zitten er daarna grijs/bruin vlekken op sommige kledingstukken.
De vlekken zitten vooral op de lichtere kledingstukken. De vlekken gaan er niet uit. Hierdoor zijn inmiddels 5 gave zomerse jurkjes naar de klote (sorry, ben boos).

Ik heb de kleding gewassen op 30 graden met een vloeibaar wasmiddel dat ik al 15 jaar gebruik. Nooit geen probleem mee gehad. De jurkjes heb ik ook met mijn oude wasmachine gewassen en daar kwamen geen vlekken van op de kleding. Nu met de nieuwe wasmachine ineens vlekken.

De nieuwe wasmachine laat ik iedere week een kookwas van 90 graden wassen, om zo de machine schoon te houden. Vetluis kan het niet zijn, de machine is brandschoon.

Uiteraard ben ik naar de wasmachinewinkel gegaan. Daar werd gezegd, het komt niet door de wasmachine, maar het is een chemische reactie van het wasmiddel ergens mee. Huh was mijn reactie, nog nooit problemen gehad met dit wasmiddel. Nu een nieuwe machine en er ontstaan vlekken. Ik heb erop aangedrongen dat er een monteur kwam kijken thuis. Die heeft een fles wasmachinereiniger in de machine gedaan en een kookwas laten draaien. Op, zijn advies ben ik overgestapt op poeder. Ik heb het gekocht (van een ander merk dan mijn vloeibare middel) en ja hoor, weer vlekken op mijn shirt.

Vandaag ben ik naar de winkel gegaan en men gaat de kledingstukken opsturen naar de wasmachineleveranciers voor een onderzoek. Men blijft erbij dat het niet door de machine komt, maar door een chemische reactie. Wat men wel zei, was dat de machines van nu minder water gebruiken. Ik vermoed dat dit de reden is van de vlekken.

Ik vraag mij af wat ik kan eissen? Ik wil een deugdelijk apparaat en al gebruikt deze meer water, prima, als mijn was maar schoon is. Kan ik de koop laten ontbinden? Heeft iemand zoiets soortgelijks meegemaakt? Wat was de oorzaak? Is er een oplossing?
Veel vragen, maar ik baal er enorm van.
Kan het olie zijn vanuit de fabriek? Heb je de wasmachine voor de eerste was leeg laten draaien op 90 graden? Dat wordt volgens mij meestal geadviseerd.
Eerst onderzoek afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Toen de wasmachine geleverd werd, heeft men een kookwas laten draaien.

Ik moet idd het onderzoek afwachten. Stel dat uit het onderzoek komt dat het een chemische reactie is met bijv. deodorant dan kan ik het niet plaatsen dat ik daar 15 jaar geen last van had en waarom dan nu met de nieuwe wasmachine wel?? Dan ligt het toch aan de wasmachine! Bij die winkel zeggen ze maar dat het aan het wasmiddel ligt, nu al bij 2 merken dan.
Ik loop vooruit, ik weet het, maar ze zijn zo zeker van hun zaak. En ondertussen krijg ik stress ervan als ik mijn was uit de machine haal. Gelukkig komende week bikini weer, diemhoeft niet in de wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijna hetzelfde gehad.
Viel mij alleen op dat de vlekken bijna allemaal op de kleding van de kinderen zat.
Met de oude machine nooit last en met de nieuwe ineens allemaal vlekken.
Bleek te liggen aan hun haargel. Met los haar kwam het in contact met de kleding.
En met het mindere water...kwamen er ineens vlekken die er bij de oude machine niet waren.
Alle reacties Link kopieren
was je donkere en lichte kleding door elkaar?

ik heb nl. hetzelfde geconstateerd bij 3 verschillende (moderne) wasmachines, en het lijkt wel degelijk aan het (vloeibare) wasmiddel te liggen icm weinig water.

Nauwelijks vlekken bij poeder/bepaalde merken vloeibaar
vrijwel geen vlekken als ik alleen wit of juist donker was
geen vlekken in de stokoude machine van mijn ouders

wel vlekken als ik donker en licht samen was in een moderne machine, met bepaald wasmiddel. Het zijn bestaande vlekken die in lichte kleding eigenlijk niet zichtbaar waren, totdat ze uit de wasmachine komen. Dan heb je ineens een grijze vlek. Denk aan kwijl of spuugsporen in babykleding, vlekken van verzordingsproducten etc..

Hoe donkerder het wasgoed, des te grijzer de vlekken op het witte spul. Als je dus alleen wit wast heb je er niet echt last van.
nootboek wijzigde dit bericht op 19-08-2017 22:35
26.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu ff afwachten wat er uit het onderzoek komt. Zou het iets van smeermiddel kunnen zijn? Wel erg vervelend zeg. Dat die wasmachine minder water gebruikt kan natuurlijk, maar dan moet hij alles nog wel schoon maken. Maar als je denk dat dat het probleem is, kan je dan niet nog een extra spoelprogramma er achteraan doen?
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je wasverzachter? Hoorde dat als je dit in het verkeerde vakje doet het ook vlekken kan geven, omdat het bij het wasmiddelvakje in één keer in de machine komt. Bij het wasverzachtervakje niet.

Wat raar trouwens die verhalen over minder water. Zou dan denk ik liever een oudere machine hebben die het in een keer schoon heeft. Zonder dat je er over na moet denken wat je allemaal wel en niet bij elkaar kan doen en welk wasmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Dit probleem is hier al eens aan de orde geweest overigens, en men had er ook iets op. Was dat glansspoelmiddel van de vaatwasser??

Bij mij stopte het toen ik belangrijke stukken op de hand ging wassen.
retrostar wijzigde dit bericht op 19-08-2017 23:37
76.03% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
.
retrostar wijzigde dit bericht op 19-08-2017 23:23
99.02% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Haargel gebruiken mijn dochters niet, maar misschien zijn de jurkjes een keer aangetrokken net nadat de haren gewassen waren? Dat zou dan de vlekken op hun schouders kunnen verklaren. Wel ontzettend balen dat het voorheen niet tot vlekken leidde en nu wel.

Ik sorteer de kleding goed voordat het de was ingaat. En haal iedere vlek er van tevoren uit met Ossegal. Eigenlijk gaat de was schoon de machine in. Wasverzachter gebruik ik niet. En bellenblazen bijvoorbeeld doen mijn kinderen alleen met oude kleding aan en die was ik dan weer apart.

Helaas heeft mijn wasmachine niet het programma dat ik extra spoelen kan instellen bij het fijn wasprogramma. Wel als het programma afgelopen is dus achteraf.

Als ik dit van tevoren geweten had, had ik gekozen voor een ouder exemplaar. Zo ik dat nog kunnen veranderen, vraag ik mij af?

Zodra de uitkomst van het onderzoek er is, laat ik het weten!
Alle reacties Link kopieren
Mijn wasmachine is ook nog niet zo oud en toen ik een nieuwe ging uitzoeken las ik wel bij de consumentgids dat heel veel wasmachines tegenwoordig niet zo heel goed meer spoelen. Dus ik heb er een genomen met een extra keertje spoelen functie. Zet ik ook altijd aan.
Alle reacties Link kopieren
Deodorant, gel etc. zouden geen probleem mogen zijn, dat waren ze vroeger ook niet. Maar helaas, nieuwe wasmachines zijn niet perse beter, al kan het natuurlijk aan het merk liggen.
Hier ook een relatief nieuwe..en wat een flop. Hij gebruikt te weinig water en spoelt niet goed uit en hij draait bijna continu i.p.v. het wasgoed een tijdje laten weken. Het gevolg is dat kleding en handdoeken veel sneller slijten.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Je staat als consument toch eigenlijk met de rug tegen de muur. Wat moet je nou doen? Dat extra spoelen zorgt dat ervoor dat er geen vlekken in komen?
Van welk merk heb jij een machine kopjekoffie70? Ik heb een Bosch.
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat je het alleen hebt bij je fijnwasprogramma?

In mijn vakantiehuis heb ik ook een wasmachine die te weinig water gebruikt. Ik doop de te wassen kleding eerst in een emmer water voordat het de machine ingaat. Dan wordt de was wel schoon. Vlekken heb ik niet.
Ik vind dat die zuinige machines vaak iets te zuinig met water zijn. Ik had het probleem ook al met mijn vaatwasmachine. Toen ik een nieuwe kocht, heb ik er bij de aanschaf op gelet dat deze iets meer water gebruikte en mijn afwas is nu veel schoner.

Kun je niet het voorspoelprogramma eerst gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor dit wel vaker in mijn omgeving als mensen een nieuwe wasmachine hebben. Zelf gebruik ik maar een klein drupje wasmiddel zonder geur- en kleurstoffen, zo neutraal mogelijk, en doe dit rechtstreeks in de machine. Zo heb ik nooit meer vlekken. Bij wasmiddel met parfums en kleurstoffen had ik dit ook.

Mocht het niet helpen, dan kun je nog de extra spoelen functie gebruiken. Hopelijk helpt dat.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb het alleen met een fijnwasprogramma. Bij de bonte was en dekbedovertrekken heb ik het niet. Ik zal het voorspoelprogramma gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
lieverdanlief schreef:
20-08-2017 12:37
Je staat als consument toch eigenlijk met de rug tegen de muur. Wat moet je nou doen? Dat extra spoelen zorgt dat ervoor dat er geen vlekken in komen?
Van welk merk heb jij een machine kopjekoffie70? Ik heb een Bosch.
Hier een indesit. Dat was de vorige ook, maar die beviel prima.
Ik lees nu dat je het alleen bij fijn was hebt. Dat valt dan gelukkig weer mee.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
De fijne was is de goede kleding. Ik heb liever een vlek op een onderbroek/theedoek dan op de jurkjes van mijn dochters.

Als er iemand soms lid is van de consumentenbond, hoor ik graag welke wasmachine zij adviseren. Eentje die meer spoelt in ieder geval. Ik ga proberen om dit waardeloze ding om te ruilen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de bovenkleding gewoon in het hoofwasprogramma van 40 graden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Okay, dat durf ik dan weer niet met de kleding waarop 30 graden staat. Maar de kleding waar het wel bij kan, ga ik doen en wie weet... vlekvrij?
Alle reacties Link kopieren
Maoh, dat 30 graden zetten ze er op om aansprakelijkheid te voorkomen en/ook uit gewoonte. Op veel gewoon ondergoed staat ook 40 graden maar now way dat het hier maar op 40 graden gewassen wordt.
En tenzij je 100% zijde hebt, zijn de meeste kledingstukken katoen en viscose enderg. Dat kan gewoon op 40 graden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven