Poffertjesmix ontploft in koelkast?!

21-08-2017 15:36 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb poffertjesmix gemaakt en het restant in de koelkast gezet voor morgen. Het zit in een spuitfles.
Er zit een zakje gist in. De mix heeft 45 gerezen. Kan het zijn doorgerezen in de koelkast? Is dat niet te koud? Het is in ieder geval met kracht uit het kleine gaatje in de spuitfles gespoten. Het plafond, deurtje en 3 verdiepingen zaten helemaal onder. De fles is nu zo goed als leeg. Wat heb ik verkeerd gedaan en hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
45 gerezen?? Heb je de gist erbij gedaan en toen terug in de koelkast?
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Sorry, ik heb geen idee :$
Sorry, maar :rofl:

Ik denk inderdaad dat de druk door het rijzen te hoog was geworden. Maar normaal voeg je toch geen gist toe aan pannenkoekenmix?
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
21-08-2017 15:42
Sorry, maar :rofl:

Ik denk inderdaad dat de druk door het rijzen te hoog was geworden. Maar normaal voeg je toch geen gist toe aan pannenkoekenmix?
In poffertjes blijkbaar wel, als ik google op recepten zit er of gist in of zelfrijzend bakmeel.

Ik denk dat het inderdaad door is gerezen in de koelkast, TO en dat de druk op de fles toen te veel is geworden. Succes met schoonmaken, dat zal een aardige klus zijn...
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
:rofl: "ploffertjesmix"

Gist moet altijd plek hebben om uit te zetten, ook bij koudere temperatuur. Waarschijnlijk kon het niet genoeg kanten uit en dan komt er teveel druk op de spuit ;) ik zou volgende keer in een beslagkom doen en pas bij het bakken in een spuit stoppen..
Succes met schoonmaken to. Ik weet hoe vervelend het kan zijn (kwestie met hete/warme saus in een plastic potje die was ontploft op de bovenste plank in de koelkast)
Ploffertjesmix., da's een mooie Springtouw :proud:
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
21-08-2017 15:39
45 gerezen?? Heb je de gist erbij gedaan en toen terug in de koelkast?
45 min gerezen bedoel ik. Op de vensterbank ( warme plek). Daarna poffertjes gemaakt en het restant in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Springtouw schreef:
21-08-2017 15:47
:rofl: "ploffertjesmix"
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Misschien inderdaad te weinig ruimte. Ik dacht dat het gistproces wel klaar was na die 45 min. Volgende keer in beslagkom bewaren.

Echt alles zat onder. Nu heeft koelkast wel een grote beurt gehad, wat ik al tijden uitstelde. Vriend zal blij zijn.
:rofl:

Sorry TO :$
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
21-08-2017 15:52
Misschien inderdaad te weinig ruimte. Ik dacht dat het gistproces wel klaar was na die 45 min. Volgende keer in beslagkom bewaren.

Echt alles zat onder. Nu heeft koelkast wel een grote beurt gehad, wat ik al tijden uitstelde. Vriend zal blij zijn.
Geluk bij een ongeluk ;)
Internagelaktisch
Sorry maar :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ja lachen jullie maar!!
Springtouw schreef:
21-08-2017 15:47
:rofl: "ploffertjesmix"

Gist moet altijd plek hebben om uit te zetten, ook bij koudere temperatuur. Waarschijnlijk kon het niet genoeg kanten uit en dan komt er teveel druk op de spuit ;) ik zou volgende keer in een beslagkom doen en pas bij het bakken in een spuit stoppen..
:HA: :rofl:



en verder schrijf je precies wat ik ook wilde schrijven.
Bloemetjefresia schreef:
21-08-2017 15:59
Ja lachen jullie maar!!


Nou zeker :applause:


Maar je hebt wel een hele schone koelkast nu. Zorg je er wel voor dat je de boel ook even ontsmet? Gist = schimmel :idee:
Oh jee dat is zonde. Ja, je hebt weinig extra nodig om de druk te verhogen, klein beetje rijzen was waarschijnlijk voldoende om jammerlijk uit een te spatten (sorry ik zie nu zo'n Wiley E Coyote voor me die in een ravijn dondert met een plofje).

Wat was de gedachte achter die spuitfles? Is dat makkelijker met bakken? (serieuze vraag, ik maak nooit poffertjes).
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
21-08-2017 15:59
Ja lachen jullie maar!!
Het is ook wel heel :hyper:
En de ploffertjesmix ook!

Is het een troost dat ik een keer een bedorven blikje kattenvoer heb opengetrokken? Dat ontplofte ook behoorlijk, de hele keuken zat onder en ik ook.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Rijst idd door in de koelkast.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ISIS is wel heel wanhopig tegenwoordig.

Volgende keer even in een kom met wat plastic folie laten rijzen, TO!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ploffertjesmix :rofl:
Ik vraag me dan meteen af, waarom er overbleef. Als wij poffertjes maken gaat het beslag op, altijd, hoeveel ik ook maak.
strikjemetstippels schreef:
21-08-2017 16:21
Oh jee dat is zonde. Ja, je hebt weinig extra nodig om de druk te verhogen, klein beetje rijzen was waarschijnlijk voldoende om jammerlijk uit een te spatten (sorry ik zie nu zo'n Wiley E Coyote voor me die in een ravijn dondert met een plofje).

Wat was de gedachte achter die spuitfles? Is dat makkelijker met bakken? (serieuze vraag, ik maak nooit poffertjes).
.
Ja, dat is heel makkelijk met bakken, als je al die holletjes wilt vullen met een lepel dan is je eerste poffertje verbrand voordat je het laatste holletje hebt gevuld.

Vorig week ook gedaan en zoon van veertien wilde het ook proberen. Na één keer begreep hij dat het nog niet zo makkelijk was om met die fles de holletjes te vullen en niet te druppen tussendoor. Hij vroeg hoe ik dat geleerd had.
Andersom schreef:
21-08-2017 17:07
Ik vraag me dan meteen af, waarom er overbleef. Als wij poffertjes maken gaat het beslag op, altijd, hoeveel ik ook maak.
Hier ook. En die poffertjes worden dan de volgende dag als ontbijt of lunch gegeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven