tips tegen kat(tenbak) gedoe onder trampoline

22-08-2017 11:29 9 berichten
Hoi, ik ben druk bezig met een trampolinekuil, maar wordt gek van een smerige buurpoes die overal in mijn tuin kakt. Soms zie ik hem ook sproeien tegen een stapel pallethout; brr!

Dus ik probeer te verzinnen wat een handige oplossing is om te zorgen dat dat vieze beest niet onder de trampoline gaat zitten kakken. De kuil is omgeven door verschillende soorten bestrating. De (gebruikte) trampoline hebben we van kennissen gekregen, dus ik heb er geen extra onderdelen bij om de zijkant af te schermen. Ik overweeg om de kuil te bekleden met worteldoek tegen onkruid, en om instorting van de wandjes tegen te gaan zodat hij steeds ondieper wordt. Maar ik kan ook de randen bovenaan met stenen afwerken om de aarde vast te houden; op 2 plekken waar het goed in de bestrating past, kan ik een paar rubbertegels van 50X50 neerleggen ; die buigen een beetje mee met een helling en het geeft een nette opstapplek. Nu twijfel ik een beetje; zou worteldoek wat toevoegen? Zou het genoeg zijn als "vervelend oppervlak" waar ze niet in kunnen graven, zodat de kat een andere plek moet zoeken? Het maakt het lastiger om bijvoorbeeld kippengaas rondom in te graven...
Maar met kippengaas alleen kom ik er niet; waar de rubbertegels met de rand meebuigen, zullen ze wat verder onder de trampoline doorlopen, en dan kan ik weer dat kippengaas niet vastmaken...

Nou ja; kom maar op met doe-het-zelf suggesties... Worteldoek, rubbertegels, zand, bestrating en kippengaas heb ik al liggen. Ik zou ook een soort tralies kunnen maken van afgeknipte takken die ik in de grond prik; even kijken of ik die netjes aan de bovenkant van de trampoline kan bevestigen met touw om ze op hun plaats te houden...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een soort van knoflook korrels bij de Boerenbond gehaald. De buurtkat niet meer gezien in mijn tuin na gebruik. :yes:
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt sprays kopen, met een geur die katten echt onprettig vinden (zie dierenwinkel/tuincentrum/welkoop)
Er zijn vast allemaal kat-werende dingen om uit te proberen voor de tuin in het algemeen, maar ik ben nu bezig met de constructie van de trampolinekuil, dus NU kan ik daar nog slimme oplossingen in verwerken...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in plaats van de 'tralies' die je met takken wilde maken een smalle rand gaas gezet. Niet dat dunne zilverkleurige kippengaas dat snel buigt maar dat dikkere groene dat voor hekwerk gebruikt wordt. Zo geknipt dat er aan de onderkant korte pinnen (cm of 8?) zitten die we in de grond gestoken hebben en aan de bovenkant zonder haakjes zodat dat gewoon onder de rand van de trampoline zit. Eindes aan elkaar vast gemaakt en blijft al 6 jaar probleemloos zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n veiligheidsnet voor onder de trampoline gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook wel eens zo'n houten borderrand, van die halve paaltjes.
Worteldoek zou ik er sowieso onder doen om onkruid tegen te gaan.


Afbeelding

Edit: plaatje werkt niet,dan maar de link https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/ ... cm/5094799
Alle reacties Link kopieren
Cacao is overal goed voor. Behalve dat cacao natuurlijk fantastisch is doordat er chocolade van gemaakt wordt, zijn de doppen ook goed voor gebruik in de tuin. Op een natuurlijke manier houd je met cacadoppen namelijk vervelende gasten als onkruid, slakken en katten uit je borders.

Bijzondere dopjes
Cacaodoppen zijn veel meer dan alleen een decoratieve bodembedekkende oplossing in je tuin. Wist je ook dat de doppen vele bijzondere eigenschappen hebben? Cacaodoppen vormen bijvoorbeeld een bodemvoedende laag voor je planten. De diverse voedingstoffen die aan de bodem worden afgegeven bevorderen de groei en bloei van je planten en houden tegelijkertijd wortelrot tegen. Daarnaast zijn cacaodoppen ook populair om de vochtregulerende werking. Zo hoef je minder vaak de tuinslang tijdens droge perioden erbij te pakken.

Dag katten, slakken en onkruid!
Cacaodoppen weren slakken en katten uit de borders. Strooi een laagje cacaodoppen rondom hosta’s en je hebt geen last meer van door slakken beschadigd blad. Ook katten vinden cacaodoppen maar niets en verliezen eindelijk hun interesse in je border als kattenbak. Chemische onkruidwering is trouwens ook niet meer nodig. Het natuurproduct heeft een onkruidwerend effect. Hondenbezitters opgelet, net zoals chocola zijn ook cacaodoppen niet geschikt voor je trouwe viervoeter.
Mijn katten zijn dol op cacaodoppen, poept en graaft erg lekker.

Onder onze trampoline ligt worteldoek, vastgeprikt met tentharingen. Langs de rand tuingaas met van die rechthoeken afgeknipt zodat er pinnen zijn ontstaan die we in het gras geprikt hebben. Net zoals hierboven. Let er in ieder geval op dat er nog wel lucht onder de trampoline kan komen.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven