Collectanten aan de deur, wat doe jij ermee?

07-09-2017 11:10 282 berichten
Bijna elke avond is het weer zover. Dan gaat de bel weer en mijn hondje is wakker en zet het op blaffen, weg rust!

Vorige week iemand wilde een heel verhaal gaan vertellen, dus ik vraag ben jij van een goed doel en wil je geld van me? Ja zegt ie, maar u kunt ook pinnen. Heb hem maar weggestuurd.

Gisteren weer raak, ik kijk uit m'n raam en zie iemand voor de deur staan, ik was kapot moe dus ben gewoon weer de bank opgeploft, miss wel een beetje aso, maar ik had er effe zo geen zin in, moet die hond dan tegenhouden zodat ie niet naar buiten vliegt en dat harde geblaf van hem bij de deur..

Ik heb nu een sticker opgehangen, geen collecte, verkopers, geloofsovertuigingen, hopelijk helpt het.

Is toch niet normaal dat ze tegenwoordig gewoon bijna dagelijks aan de deur staan.

Ik geef al elke maand 25€ aan goede doelen, als ik elke collectant ook wat moet geven hou ik niks meer over!
Ik heb ook zo'n sticker, dus nergens last meer van.
Ik smijt ze altijd onverwijld de IJssel in.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat jij zou moeten doen?

ZELF eens gaan collecteren. Dat je niks geeft, is geen probleem. Hoe je je gedraagt is echter ronduit ASO!
Aan het typen...............
Ik moet toegeven dat ik er ook een beetje moe van word. Wij hebben nu sindskort ook een sticker op de deur, maar zelfs nu bleef een collectant heel lang bij de voordeur staan en ze kwam ook een tweede keer terug. De bel heb ik er al af, ik heb er weinig zin in dat m'n dochter ervan wakker wordt en 's avonds wil ik gewoon met rust gelaten worden.
En inderdaad, ook hier geven we maandelijks aan een goed doel.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben misschien 1 a 2 x per maand een collectant, en die geef ik altijd iets. Eigenlijk vooral voor de moeite die ze nemen (ik heb zelf wel gecollecteerd en heb er een bloedhekel aan.)
Alle reacties Link kopieren
Ik hou er ook niet van. Gelukkig komen ze hier niet zo vaak.
zo'n Sticker lijkt me wel een goed idee
De ouderwetse collectebus gaat geld in, alle andere bedelaars (pinnen, abonnementen, incasso's-die-je-zogenaamd-heel-makkelijk-weer-stop-kan-zetten etc) zeg ik weer gedag. En soms doe ik niet open en/of ik zet de deurbel uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier komen ze veelal overdag, en soms zie ik ze een andere dag nog eens lopen met een lijstje adressen waar ze blijkbaar nog geen succes hebben gehad. Ik vind t normaliter niet vervelend die collectes, geef vaak wel wat kleine muntjes waar ik graag vanaf wil. Nu ik hoogzwanger ben en soms net lekker languit lig vind ik t wel eens irritant.. opstaan gaat niet meer zo makkelijk met voorweeen en een zeer bekken.

Snap alleen niet waarom sommige collectes nu digitaal / via de iPad gaan, even €1 in de bus stoppen vind ik geen probleem, maar no way dat ik al mijn gegevens ga invullen. Denk ook dat ze met die manier van collecteren veel minder binnen krijgen.

Wél bloedirritant: verkopers aan de deur, daarom ook een sticker dat zij niet gewenst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef altijd wat aan collectanten (naast vaste maandelijkse giften). Alleen al om het feit dat ze avonden lang vrijwillig de moeite nemen om alle deuren af te gaan voor een goed doel, inclusief de hard blaffende op ze afstormende honden die ze moeten trotseren. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven als je dan loopt te klagen over dat je wel helemaal naar de deur moet lopen, die mensen lopen 100 deuren per avond af! Waar ik wel voor bedank zijn de commerciele luitjes die betaald worden en waar je moet tekenen om vaste donateur te worden, die doen dat niet vrijwillig en ik heb geen zin om straks aan 20 doelen vast te zitten die ik niet zelf gekozen heb. Maar die paar meter naar de deur en die ene euro kan er prima vanaf.
Ik heb een potje met muntgeld in de gang staan. Iedereen die de moeite neemt om
voor het goede doel langs de deuren te gaan krijgt wat van mij.
Iedereen krijgt wat. Ik collecteer zelf ook, en zo leuk is het niet om te doen. Soms word je afgesnauwd, of ze zien je staan en doen gewoon niet open. Halloooooo, ik loop hier ook onbezoldigd in mn vrije tijd hoor!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook zo'n nee-nee sticker en werkt echt perfect. Er wordt niet meer aangebeld en áls het al eens gebeurd dan verontschuldigen ze zich altijd. Kost trouwens geen drol zo'n sticker.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een drive in woning, dus meestal doe ik het raam boven open en vraag ik waarvoor het is. Als het een doel is, die ik wil steunen, loop ik vervolgens naar beneden en geef ik wat. Als het wat vaags is wat ik niet ken, dan zeg ik "geen interesse sorry" en sluit ik het raam weer. Ik maak me er niet zo druk om.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
07-09-2017 11:17
Iedereen krijgt wat. Ik collecteer zelf ook, en zo leuk is het niet om te doen. Soms word je afgesnauwd, of ze zien je staan en doen gewoon niet open. Halloooooo, ik loop hier ook onbezoldigd in mn vrije tijd hoor!
Inderdaad. Respect voor jou en de anderen die dit doen! Ik collecteer niet (in het verleden wel gedaan, dus weet wel hoe het voelt als mensen je afsnauwen of direct de deur dichtgooien), maar kan dan op z'n minst wel een glimlach teruggeven aan die mensen ipv norsig te doen. Kost niks.
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
07-09-2017 11:16
Ik heb een potje met muntgeld in de gang staan. Iedereen die de moeite neemt om
voor het goede doel langs de deuren te gaan krijgt wat van mij.
+1! zo handig! En daar kan ik dus ook mijn kleingeld in kwijt wat niet in mn ieniemienie portemonneetje past.

Geldt alleen voor 'echte' collectanten met een bus. Iedereen die me een incasso wil laten tekenen aan de deur kan ophoepelen. Ik doe wel altijd open overigens.

Edit: pinnen zou ik wel overwegen. Maar dan moet ik dus ergens mn pasje gaan halen, met de voordeur open. Dat vind ik dan weer minder handig.
ladyl0101 wijzigde dit bericht op 07-09-2017 11:23
12.73% gewijzigd
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik ben collectant en vind het a-sociaal als mensen gewoon blijven zitten terwijl ze je zien. Kom even naar de deur en zeg dat je niets geeft, geen probleem. Ook door het raam seinen dat je niets geeft is prima. Een sticker is een prima oplossing, maar plak deze op een logische plek. Anders worden ze makkelijk over het hoofd gezien.

Maar zoveel collectanten e.d..? Er is wekelijks een officiële collecte, dit volgens een landelijk rooster. Deze week het KWF. In de zomervakantie en wintermaanden wordt er niet gecollecteerd. Ander collectes zijn lokale initiatieven, de vraag is of zij een collectevergunning hebben ontvangen. Daar kun je altijd even naar vragen.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
07-09-2017 11:15
(pinnen, abonnementen, incasso's-die-je-zogenaamd-heel-makkelijk-weer-stop-kan-zetten etc) zeg ik weer gedag.
ohjaaa, die krijgen niks. Heb ik een hekel aan.
Of al die mennekes die je groene stroom komen aansmeren etc.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-09-2017 11:21
Ik ben collectant en vind het a-sociaal als mensen gewoon blijven zitten terwijl ze je zien. Kom even naar de deur en zeg dat je niets geeft, geen probleem. Ook door het raam seinen dat je niets geeft is prima.
Dat is voor mij de reden dat ik niet meer wil collecteren, vond het bijna vernederend
Alle reacties Link kopieren
Als ze aan de deur komen gooi ik eigenlijk altijd wel wat kleingeld in de bus.
Maar nu we buitenaf wonen zie ik ze niet zo vaak meer verschijnen.

Toen ik nog in het centrum woonde waren er inderdaad periodes dat je elke avond wel een ander aan de deur had staan.
1 collectant maakte het altijd vrij bont, vond ik.
Die had een kladbokje bij zich waarin de adressen werden vermeld van de mensen die niet aanwezig waren. Dan kwam hij de volgende dag weer langs, en weer...en weer....net zo lang tot de collecteperiode af was gelopen of hij iemand thuis aantrof.

Pinnen, abonnementen en al dat soort dingen doe ik niet.
dagelijks lijkt me niet, want elke collecte moet aangemeld worden bij de gemeente. En voor zover ik weet mag er maar 1 collecte in de week zijn.
Ik geef aan de meeste collectes wel wat, verenigingen van buiten het dorp niet, want daar heb ik niets mee. En soms geen kleingeld, dus dan hebben ze pech. Ik collecteer zelf ook en dat gaat altijd wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Collectanten geef ik altijd wat, verkopers of mensen met een goed doel waarbij ik gegevens in moet voelen wijs ik beleefd doch dringend af.
Ik heb ooit gecollecteerd als kind, zeer afgrijselijk hoe mensen je denken te kunnen behandelen. Deur niet opendoen, deur dichtsmijten in mijn gezicht, een zwaar gehandicapt kind open laten doen en laten zeggen dat zij niks hoeft te geven.
Alle reacties Link kopieren
Als er echt bijna elke avond collectanten aan de deur staan dan is er sprake van oplichting. Je moet een vergunning hebben om te collecteren en er wordt op toegezien dat er iig niet gelijktijdig collecte gelopen kan worden.

Ik denk dus dat je overdrijft wat collectanten betreft.

Verkopers, ook voor het goede doel dat is heel wat anders en die vallen buiten bovengenoemde regels.

Wij hebben een potje en iedere collectant krijgt wat. Hoeveel dat is hangt af van hoeveel geld er in het potje zit, hoe mijn stemming is en voor welk doel het is.

Maar ik denk dat je sticker enorm gaat helpen in ieder geval. Voor de collectanten, voor je hondje, voor je buren en voor jezelf ook wel zo prettig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hier ook jarenlang gecollecteerd. Ronduit onbeschoft als mensen je wel zien staan, maar je negeren. Dat was voor mij een belangrijke reden om ermee te stoppen (na 10+ jaar). Wat zou je zelf ervan vinden als iemand je zo schoffeert? Collectanten worden niet betaald voor dit werk, ze doen dit omdat ze het goede doel een warm hart toedragen. Behandel je medemens eens met iets meer respect.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef altijd wel als het om collectes gaat, abonnementen enzo wuif ik weg. Ik steun verschillende goede doelen en dat zijn allemaal bewustes keuzes. Tegen van die semi-aggressiever wervers ben ik altijd lekker duidelijk en kortaf. Ik kan zelf prima beslissen wat ik wel en wat ik niet steun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven