Minder schoon door kinderen?

11-09-2017 11:29 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aan de lezers met kinderen. Zijn jullie minder schoon sinds de komst van kinderen? Je huis, de auto, kind zelf en jijzelf?

Ik merk dat het me meer tijd en moeite kost om mijn huis, auto mijn kind en mezelf schoon te houden maar ik blijf het wel doen. Na elke maaltijd maak ik kind, stoel, vloer en tafel schoon. Als kind vies is door eten of snot dan maak ik dat schoon. Bij echt grote vlekken trek ik een ander shirtje aan. Dat geld ook voor mezelf. Ook de auto maak ik regelmatig schoon ( in ieder geval waar kind zit stofzuigen en plakhandjes van ramen, binnenkant deur).

Ik heb er niet altijd zin in maar doe het toch.

Ik heb wel eens gehoord dat ik 'uptight' ben ( wat dat ook precies mag betekenen). Dat andere moeders daar mee gestopt zijn na komst kinderen. Het wordt nu eenmaal vies. Natuurlijk dat is ook zo, ik ren ook niet de hele dag door met doekjes achter mijn kind aan. Maar ik vind het wel vies om aangekoekt eten op stoel/vloer/kinds gezicht te zien of snot. En een achterbank van de auto onder de kruimels, papiertjes etensresten, snotjes op portier. Ik zat laatst achterin bij schoonzus en vond dat echt heel smerig.

Hoe doen jullie dat? Laat je het los, houd je het wel bij. Wat wel en niet? Heb je er zelf last van? Vooralsnog voel ik me hier goed bij, straks komt nr twee ben benieuwd hoe dat gaat. Maar vind het ergens ook niet leuk dat ik uptight word genoemd. Dan zou ik de schoonzus in voorbeeld een smeerkees noemen.
Ja! Niet alleen door kinderen maar ik merk ook per komst van een huisdier dat er meer werk aan is. Ik vind het zelf ook moeilijker in te plannen met een kind. Je zit toch gebonden aan een ritme.

Loslaten doe ik het niet, ik merk dat ik erg onrustig wordt van rommel en ik kan mijn energie goed gebruiken en om dat weg te laten glippen door een knagend stemmetje van het moet nog... nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met niet meer te (laten) eten in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het zo erg dat je schoonzus je uptight noemt? Als jij je hier goed bij voelt, is het toch goed? Waarom zit dat je dwars?
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn huis zijn wel minder schoon ja .
Ik heb op vrije dagen vaak vlekken op mijn shirt. Spuug, melk, modder, zand of fruithapjes.
Op tafel zitten toch nog vaak kleef plekjes die ik dan net gemist heb na een broodje stroop. Of dat banaanhandje wat nog net even snel langs de bank ging en ik pas 2 dagen later zie. En alle kruimels! Ik stofzuig om de dag maar zou eigenlijk wel elke dag moeten. Zeker rond tafel.
En mijn peuter doet gewoon een hoop vieze dingen. Gisteren avond kwam ik erachter dat hij zijn beker sinaasappelsap had geleegd in zijn keukentje. Of hij pakt stiekem een fles zonnebrand en knijpt die leeg ergens in een hoekje.

Ik probeer het zo schoon te houden als lukt. Maar ik ben zeker niet de hele dag met een doekje in de weer. Ik vind plezier en relaxte kinderen minstens zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
'Ik maak kind, stoel, vloer en tafel schoon' klinkt wel wat eigenaardig. Mijn kinderen noem ik toch niet zo snel in één adem met meubilair dat schoongemaakt moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je schoonzus andersom ook wel aanvoelt dat jij vindt dat ze te weinig moeite doet en dat dat "uptight" daar eerder vandaan komt dan van het feit dat je je huis schoonhoudt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
11-09-2017 11:41
'Ik maak kind, stoel, vloer en tafel schoon' klinkt wel wat eigenaardig. Mijn kinderen noem ik toch niet zo snel in één adem met meubilair dat schoongemaakt moet worden.

Je maakt het toch allemaal schoon, wat een gezeur weer over de formulering..

@TO Ik vind het niet overdreven klinken hoor. Ik heb nogal een onredelijke hekel aan kinderen met gore smoeltjes, dan bedoel ik niet als ze net een ijsje zitten te eten maar als de resten ervan inclusief zooi die eraan plakt er een uur later nog opzitten, net als aangekoekt snot. Zoveel moeite is het niet om er even een doekje over te halen, ik vind het gewoon echt onverzorgd staan. Even een doekje over de tafel en de kruimels van de vloer is ook niet raar lijkt mij, gewoon even bijhouden heet dat. Mijn huis was wel minder schoon en opgeruimd met jonge kinderen maar de kruimels van het ontbijt lagen en 's avonds echt niet meer en mijn kinderen gingen niet met pindakaas aan hun mondhoeken de deur uit. Eten in de auto deden we alleen bij hoge uitzondering, ik had dan weer geen zin elke week de auto te stofzuigen en poetsen.
anoniem_303817 wijzigde dit bericht op 11-09-2017 11:48
0.17% gewijzigd
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Het is hier niet smeriger dan voor de komst van kind, misschien zelfs wel schoner. De vloer bijv stofzuig ik nu vaker aangezien we een harende hond hebben en ik t niet fris vind als kind daarin speelt / kruipt.

Bijhouden is hier t toverwoord. Grote slab om met eten, mouwen omhoog. Na het eten meteen snoet poetsen, een doekje over de tafel, kinderstoel en kruimels enz van de vloer vegen. Nergens anders eten dan aan tafel, daarmee dus ook geen vlekken en kruimels op andere tafels of de bank. Kind eet wel eens rozijntjes ofzo als ze even tv kijkt op de bank.

Einde van de dag ligt wel overal en nergens speelgoed, dat ruimen we meestal samen op maar dat maakt natuurlijk ook verder niets vies.

In de auto wordt er niet gegeten of gedronken tenzij we echt een lange rit hebben. Dan krijgt kind een anti lek beker en wel eens een boterham ofzo, maar die kruimels op de autostoel klop ik gelijk naar buiten als we ergens gestopt zijn.

Nee, hier geen viezer huishouden dan voor de komst van kind. Maar laten we het maar niet over de hond hebben :hyper:
Alle reacties Link kopieren
nu weet ik niet hoe oud je kind is.
Maar ik legde een oud laken onder de kinderstoel. En knoopte een hydrofiel doek om ipv zo´n klein slabbetje. Kon allemaal zo de was in.

en verder, tja, go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-09-2017 11:47
Ik denk dat je schoonzus andersom ook wel aanvoelt dat jij vindt dat ze te weinig moeite doet en dat dat "uptight" daar eerder vandaan komt dan van het feit dat je je huis schoonhoudt.
das een flinke aanname
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik vind de formulering in dit geval toch niet onbelangrijk. Het klinkt niet heel gezond als je je kind vooral ziet als iets vies dat schoongemaakt moet worden, en zo klinkt de OP wel.
TO, mag je kind bijvoorbeeld wel gewoon vies worden bij het spelen?
Niets goorder dan aangekoekt snot, dat maakte ik echt wel direct schoon.
Alle reacties Link kopieren
Als ik met 2 kinderen thuis ben dan heb ik niet altijd de tijd om meteen schoon te maken. Na het fruit eten maak ik handen en snoetjes schoon, maar stoel/tafel/grond komt er vaak pas tijdens t middagslaapje of s'avonds van. Mijn man is schoner dan ik, een pakkerige tafel zie ik soms over t hoofd. Voedselresten laten liggen vind ik echt vies, maar qua speelgoed lijkt soms alsof er hier n bom ontploft is. Opruimen heeft overdag weinig zin.
Het is hier nog net zo schoon als voordat kind er was. Wel hebben we altijd al huisdieren gehad wat een hoop stof en werk meebrengt. De kruimels van kind neem ik gewoon mee. Ik zuig 's ochtends en ' s avonds. Kruimels onder de kinderstoel doe ik even tussendoor met stoffer en blik. Dweilen normaliter 3x pw maar met zoveel tegen als nu wat vaker omdat de honden veel viezigheid meenemen.

Eten in de auto mag niet hier ;-). Ik werk ook nog 3 lange dagen, maar ik doe het huishouden er gewoon tussendoor. Vrij strakke routine en is prima te doen. Tafel neem ik na het eten af met een ontvetter, kind geniet nogal van het eten volgens de rapley methode haha. Alles de hele dag een beetje bijhouden scheelt al een hoop!
Alle reacties Link kopieren
Laatst kwam er een kind logeren en het speelgoed wat hij meekreeg was gewoon écht vies. Als in: smurrie vastgekoekt in alle hoekjes. Toen wierp ik een blik op het speelgoed van mijn kind en ik geloof wel dat je viezigheid van jezelf minder ziet, maar er zitten toch echt geen zwarte randjes e.d. aan het speelgoed van mijn kind.

Ik ben schoner sinds ik een kind heb. Hij steekt alles in zijn mond en dan wil ik wel dat wat hij vast pakt een beetje fris is. Dweilen en stofzuigen doe ik ook vaker sinds hij er is. Ik ben misschien een beetje ouderwets, maar het Rust, Reinheid en Regelmaat geloof ik wel in...

Alleen nog geen idee hoe ik het allemaal ga doen als ik weer moet werken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoeveel tijd je hebt. Mijn ouders waren gewoon, gemiddeld. Redelijke orde; niet vanwege anderen maar omdat dat handiger was dan door de rotzooi waden. Ikzelf beleef niets aan schoonmaken. Ook niet als het schoon is. Het wordt normaal bijgehouden als onderdeel van de dagroutine, opdat niemand er last van heeft.

Toch zie ik wel dat het iets heeft als kinderen keurig zijn en bijvoorbeeld van zichzelf uit een doekje gaan pakken als ze hebben gemorst op de salontafel. Het lijkt mij dat ze het later makkelijker hebben, tenzij ze doordraaien en poetsfreakjes worden. Nette kinderen worden overal graag gezien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-09-2017 11:50
das een flinke aanname
Misschien, maar ik kan me er niks bij voorstellen dat je iemand vanuit het niks uptight noemt, alleen omdat het er bij diegene thuis netjes uitziet. Ik zeg ook niet dat TO commentaar heeft op haar schoonzus, maar ze vindt het wel smerig en ik kan me zo indenken dat haar schoonzus dat opmerkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-09-2017 12:04
Misschien, maar ik kan me er niks bij voorstellen dat je iemand vanuit het niks uptight noemt, alleen omdat het er bij diegene thuis netjes uitziet.
Daar ben ik het wel mee eens. Daar is ongetwijfeld iets aan vooraf gegaan. Misschien een gevoelige snaar? Mij zou deze specifieke opmerking niet raken. Ik ben benieuwd waarom het TO wel raakt.
Ik ben niet minder schoon geworden, het blijft alleen minder lang schoon met kinderen.

Wat een hoop scheelt is dat toen ze echt klein waren er alleen aan tafel gegeten werd. Geen koekjes bij het speelgoed, geen koekjes in de kinderwagen, geen koekjes in de auto.
Wat je doet klinkt mij gewoon als basis hygiene.
Ik was voor kinderen al niet zo schoon, dus ik geloof niet dat er echt iets veranderd is. Met kinderen en inlopende vriendjes wordt het sneller vies, dus ik maak (helaas) wel vaker schoon dan vroeger, maar ik denk ook altijd maar dat een beetje vuil goed is voor de weerstand.
Neus poetsen heb ik een hekel aan, dus dat heb ik de kinderen zo vlug mogelijk zelf geleerd te doen. Gebeurde niet altijd even nauwkeurig, dus ze zullen vast wel eens met vieze neuzen hebben rondgelopen vroeger, maar ik kan daar bijzonder goed langs heen kijken.
Kashri schreef:
11-09-2017 12:23
Wat je doet klinkt mij gewoon als basis hygiene.
Dit. Niets zo smerigs als snotkorsten, shirts vol onbestemde vlekken en een plakkerige tafel vol etensresten.

Ik heb nooit begrepen waarom het zoveel moeite zou zijn om dat soort basale dingen even te doen.
Alle reacties Link kopieren
Onze puber is pas vies :sick:
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-09-2017 12:04
Misschien, maar ik kan me er niks bij voorstellen dat je iemand vanuit het niks uptight noemt, alleen omdat het er bij diegene thuis netjes uitziet. Ik zeg ook niet dat TO commentaar heeft op haar schoonzus, maar ze vindt het wel smerig en ik kan me zo indenken dat haar schoonzus dat opmerkt.
maar misschien (ook aanname) ziet schoonzus wel dat TO zich wel erg druk maakt, en gunt ze TO een relaxtere levensinstelling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven