Huis kopen in Randstad- wat bieden?

18-09-2017 14:48 17 berichten
Sinds een paar maanden zijn ik & lief ook intensief op huizenjacht. In Rotterdam of Den Haag, en jezus wat een toestanden. We vinden het helemaal niet prettig om binnen een paar dagen een bod te doen maarja, dat is wel de realiteit. Vrijdag weer een bezichtiging en dit zou hem wel eens kunnen zijn, al dacht ik dat ook een paar keer eerder.

Vraagje: wie heeft er een huis gekocht of verkocht in een grote stad in de Randstad en hoeveel meer is er geboden dan de vraagprijs? Is het zo dat je het eindbod te horen krijgt, en het dan nog eventueel kan overbieden? Of is het zo dat als je te laag biedt, je gewoon pech hebt. Het is een inschrijving, wegens grote belangstelling.

We spraken laatst eens met een makelaar tijdens een bezichtiging, we stonden wel open om het gesprek aan te gaan om hem als aankoopmakelaar in te schakelen. Maar hij kon niet echt verkopen wat de meerwaarde ervan was. Alles staat op Funda, en zelden zijn aankoopmakelaars in staat in deze markt om iets weg te kapen voor het op funda komt of een deal te sluiten- "we kijken wel wat de markt doet", zeggen verkopers, aldus de makelaar. Wat zijn jullie ervaringen met aankoopmakelaars? *



*Ik had mijn vraag al gepost in een huizenzoeker-topic maar er blijkt niet zoveel leven in de brouwerij te zijn daar, vandaar stel ik mijn vragen even in een apart topic
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net een huis gekocht in Utrecht en waren super blij met onze Aankoopmakelaar, zij heeft echt voor ons bemiddeld met de verkopende makelaar, het moet je in deze markt echt een beetje gegund worden. Bovendien kregen we de huizen over het algemeen een dag eerder te zien op de nvm-site dan dat ze op funda kwamen. Onze aankoopmakelaar was haar geld dubbel en dwars waard!
Oh thanks Cootjecatootje, dat klinkt wel goed inderdaad!
Was jullie aankoopprijs boven de vraagprijs?
Alle reacties Link kopieren
Als het op inschrijving gaat is gunnen niet echt meer van toepassing.. dan moet je gewoon het beste bod op tafel leggen.
En dat is prijs/oplevering/overige voorwaarden... Het helpt vaak als je zonder voorbehoud van financiering het bod doet bijvoorbeeld (dan hoef je vaak ook niet het hoogste te zijn).
Alle reacties Link kopieren
Cootjecatootje schreef:
18-09-2017 14:53
Wij hebben net een huis gekocht in Utrecht en waren super blij met onze Aankoopmakelaar, zij heeft echt voor ons bemiddeld met de verkopende makelaar, het moet je in deze markt echt een beetje gegund worden. Bovendien kregen we de huizen over het algemeen een dag eerder te zien op de nvm-site dan dat ze op funda kwamen. Onze aankoopmakelaar was haar geld dubbel en dwars waard!
Dan heb je geluk gehad... de meeste verkopers laten het lekker op funda zetten en wachten rustig het hoogste bod af.
Alle reacties Link kopieren
Cootjecatootje schreef:
18-09-2017 14:53
Wij hebben net een huis gekocht in Utrecht en waren super blij met onze Aankoopmakelaar, zij heeft echt voor ons bemiddeld met de verkopende makelaar, het moet je in deze markt echt een beetje gegund worden. Bovendien kregen we de huizen over het algemeen een dag eerder te zien op de nvm-site dan dat ze op funda kwamen. Onze aankoopmakelaar was haar geld dubbel en dwars waard!
Zo heb ik mijn huis een aantal jaren geleden ook gekocht (toen de markt net zo dolgedraaid was als nu). Eerder gezien dan het huis op Funda staat en eerlijk is eerlijk: de verkoper gunde mij het huis. Ik wist ook dat er niet veel onderhandelingsruimte in zou zitten, dus ik heb het huis bekeken en dezelfde avond nog geboden.
Zonder aankoopmakelaar was dat niet gelukt.
Ik had een 'fixed price' ipv een percentage van het aankoopbedrag afgesproken met de makelaar, waardoor een hogere verkoopprijs de makelaar geen extra geld opleverde en er voor mij, ondanks weinig onderhandelingsruimte, wel een goede prijs uit is gehaald.
Ik had ook de mazzel dat de verkoper er zo snel mogelijk van af wilde en ik ook snel wilde verhuizen; al was de 4 weken die de verkoper voorstelde tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en de overdracht niet mogelijk, het kostte meer tijd om de hypotheek rond te krijgen, maar 8 weken lukte wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier een huis verkocht in de hoofdstad ongeveer een half jaar geleden. 60+ bezichtigingen, ook via inschrijving gedaan anders was het echt geen doen. We hebben met, schrik niet, bijna 50.000 euro boven de vraagprijs ons huis verkocht(en het verschil kan nog veel groter zijn). Je moet snel zijn, helaas. En naast het net vissen zal je ook gebeuren.. Het is echt totale gekte. Gunnen zit er niet bij en als je eenmaal een eindbod hebt gedaan, is er geen ruimte om nog eens een tegenbod te doen als blijkt dat je niet de 'winnaar' bent van zo'n inschrijving. Vaak krijg je niet te horen wat het hoogste bod is geweest. Ik ben blij dat ik geen huis hoef te (ver) kopen nu, wat een drama kan dat zijn o_o Ik wens je veel succes met het vinden van je droomhuis!
poehee... wel leerzaam! Ik heb zelf nooit een huis gekocht, vriend wel, dus fijn om te lezen hoe dat jullie allemaal is vergaan. Dat is wel interessant opzich, dat je nog een streepje voor kan hebben als je geen voorbehoud van financiering aangeeft. Moet even uitzoeken hoe dat zit. Het is niet zo dat we het cash hebben, maar we hoeven maar 2 ton bij de bank te lenen, wat veeel minder is dan wat we maximaal zouden mogen lenen. Of is dat te veel risico, als je het geld niet cash hebt?
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
18-09-2017 16:13
poehee... wel leerzaam! Ik heb zelf nooit een huis gekocht, vriend wel, dus fijn om te lezen hoe dat jullie allemaal is vergaan. Dat is wel interessant opzich, dat je nog een streepje voor kan hebben als je geen voorbehoud van financiering aangeeft. Moet even uitzoeken hoe dat zit. Het is niet zo dat we het cash hebben, maar we hoeven maar 2 ton bij de bank te lenen, wat veeel minder is dan wat we maximaal zouden mogen lenen. Of is dat te veel risico, als je het geld niet cash hebt?
Als je zeker weet dat je de hypotheek gaat krijgen dan kun je dat doen... maar dat risico kun je alleen zelf inschatten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn huis verkocht in de Randstad
Zaterdag kwam het huis op de website van de makelaar
Zondag op Funda
Dinsdag de eerste 12 bezichtigingen
Donderdag nog 6 bezichtigingen

De maandag erop huis verkocht voor iets boven de vraagprijs zonder voorbehoud van financiering
Binnen een week was mijn huis dus op de markt, en verkocht

Edit: was een appartement, geen huis
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wij hebben net een huis gekocht in de een dorp vlakbij Rotterdam en het is daar echt vechten. Huizen worden binnen 1 week, soms 1 dag verkocht. Het is kijken en zelfde dag nog bieden. Wij bieden, afhankelijk van staat van het huis, 10-20% onder de vraagprijs dan is er onderhandelingsruimte. Altijd zeggen onder voorbehoud van financiering of anders bouwtechnische keuring.
Wij hadden al eerder een huis bijna gekocht maar die werd bij de keuring zo slecht gekeurd dat we daar vanaf hebben gezien, dat kon gewoon want dat hadden we opgenomen in de voorwaarden. Daar waren we heel blij mee :proud:

Ons nieuwe huis hebben we voor een bedrag net onder de vraagprijs gekocht, zonder aankoopmakelaar overigens want mijn vader heeft heel veel verstand van onroerend goed en huizen kopen/verkopen. Iedereen (wij en verkoper) zijn tevreden over de deal die we nu bereikt hebben. :)
Ah kijk, bij jou ook geen voorbehoud van financiering Summerdance. Hmm. Mijn vriend zegt net dat hij dat niet aandurft. Snap ik ook wel.
Toch vraag ik me af of je niet vantevoren bij de bank een soort intentie-overeenkomst kan sluiten, ze willen toch ook graag een klant erbij.

Hebben jullie trouwens een fijne bank/hypotheker? Vriend heeft op huidig huis ABN en is daar erg ontevreden over.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
18-09-2017 16:27
Ah kijk, bij jou ook geen voorbehoud van financiering Summerdance. Hmm. Mijn vriend zegt net dat hij dat niet aandurft. Snap ik ook wel.
Toch vraag ik me af of je niet vantevoren bij de bank een soort intentie-overeenkomst kan sluiten, ze willen toch ook graag een klant erbij.

Hebben jullie trouwens een fijne bank/hypotheker? Vriend heeft op huidig huis ABN en is daar erg ontevreden over.
Hoe kan je nu ontevreden zijn over je hypotheekverstrekker??? Wat doen ze zo slecht ?
Alle reacties Link kopieren
Daremanda schreef:
18-09-2017 16:24
Wij hebben net een huis gekocht in de een dorp vlakbij Rotterdam en het is daar echt vechten. Huizen worden binnen 1 week, soms 1 dag verkocht. Het is kijken en zelfde dag nog bieden. Wij bieden, afhankelijk van staat van het huis, 10-20% onder de vraagprijs dan is er onderhandelingsruimte. Altijd zeggen onder voorbehoud van financiering of anders bouwtechnische keuring.
Wij hadden al eerder een huis bijna gekocht maar die werd bij de keuring zo slecht gekeurd dat we daar vanaf hebben gezien, dat kon gewoon want dat hadden we opgenomen in de voorwaarden. Daar waren we heel blij mee :proud:

Ons nieuwe huis hebben we voor een bedrag net onder de vraagprijs gekocht, zonder aankoopmakelaar overigens want mijn vader heeft heel veel verstand van onroerend goed en huizen kopen/verkopen. Iedereen (wij en verkoper) zijn tevreden over de deal die we nu bereikt hebben. :)
Als het echt vechten is dan laten ze je geen openingsbod doen... dan gaat het per definitie per inschrijving.
ghostly41 schreef:
18-09-2017 16:32
Als het echt vechten is dan laten ze je geen openingsbod doen... dan gaat het per definitie per inschrijving.
Ja, klopt, hebben we bij diverse huizen gehad... Nu gelukkig niet.
ghostly41 schreef:
18-09-2017 16:31
Hoe kan je nu ontevreden zijn over je hypotheekverstrekker??? Wat doen ze zo slecht ?
Er zitten steeds fouten in hun administratie, waarvoor vriend ze op het matje moet roepen. Vriend lost extra af elk jaar, en zo'n moeilijke som is dat niet, maar dat gaat steeds fout, bijna elke keer. En dan stuurt vriend een excelletje en nemen ze dat over. WTF? En dan beloven ze het te corrigeren en gaat het weer mis. Ook hebben ze hem geprobeerd te laten tekenen toen hij zijn hypotheek overzette van een woekerpolis naar een gewone hypotheek, dat zijn huis voor ALTIJD onderpand zou zijn voor andere leningen die in de toekomst aan zouden worden gegaan bij ABN, ookal zou huidig huis zijn afbetaald. Dat is echt bizar. Maar goed okee dat is een kwestie van niet tekenen. Maar overall heeft ie er altijd een hoop gedoe aan toch. Je hoopt dat het elders beter gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven