valkparkiet of grasparkiet?

20-09-2017 16:31 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo iedereen!

een ben een jongen en ik wil graag een parkiet. Nu weet ik niet welke ik moet nemen. Ik twijfel tussen grasparkiet en valkparkiet. Wil eigenlijk liever valkparkiet maar die kooien zijn duurder. Hoe groot moet een kooi voor een valk/grasparkiet minimaal zijn, en welke zouden jullie nemen? Ik weet dat ik er twee moet nemen, maar ik ben van plan er veel aandacht aan te besteden, twee kan altijd nog.\

ik hoor graag van jullie!
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot een kooi minimaal moet zijn weet ik niet maar hoe groter hoe beter. Dus ik zou gewoon de grootste kooi in de dierenwinkel kopen. Een huisdier kost nu eenmaal geld.

En als de dieren zich gelukkiger voelen met een maatje dan koop je er dus twee.

Een tweede kan altijd nog gaat vaak niet op.
http://m.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/ko ... aai/452653

Deze en dan 2 valkjes.
Alle reacties Link kopieren
wat vinden jullie hier van?
https://www.tectake.nl/grote-vogelkooi- ... gI1CPD_BwE

Grote vogelkooi, volière, antraciet 146cm hoog

mijn budget is echt niet erg groot, misschien maar kijken naar 2e hands
Los in huis of een enorme volière.
Anders is het zielig, een vogel in een kooi >:-(

Vogels moeten vliegen.
Jongens mogen geen parkieten.
Wat je ook doet: zorg dat de kooi groot genoeg is (hoe groter hoe beter) en NEEM ER TWEE! Eén zo'n vogel is gewoon dierenmishandeling.
Alle reacties Link kopieren
zou jij tevreden zijn met de kooi die ik net doorstuurde? Op forums van valkparkieten is dit groot genoeg voor 2 valkparkieten Ik neem dan eerst 1 valkparkiet om tam te maken en dan neem ik er nog 1 bij. anders zijn ze gewoon niet tam te maken
Alle reacties Link kopieren
ze verwilderen elkaar (ik spreek uit ervaring)
valkjeofgrasje schreef:
20-09-2017 18:49
zou jij tevreden zijn met de kooi die ik net doorstuurde? Op forums van valkparkieten is dit groot genoeg voor 2 valkparkieten Ik neem dan eerst 1 valkparkiet om tam te maken en dan neem ik er nog 1 bij. anders zijn ze gewoon niet tam te maken

Doe niet zo egoistisch.
Alle reacties Link kopieren
sorry, ik snap je even niet
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het in de regel zo dat je vogeltje twee keer (met vleugels uitgeslagen) in de kooi moet passen. Dus heb je 2 parkieten dan is dit dus 2x2. Dat is het MINIMUM, hoe groter hoe beter inderdaad... Je kan beter al meteen investeren in een mooie grote kooi, ik deed het in een later stadium en mijn valkje kon niet wennen aan de grote kooi...
Ik denk niet dat je een vogel kan zetten bij een vogel die al een tijdje alleen zit.

Ik wilde ook ooit een valkparkiet... Bleek een gigantische ramp. Na een halfjaar was het zielig voor mij, mijn ouders en vooral voor het beestje zelf en heb ik hem naar iemand gebracht met een grote volière in de tuin... Veel beter!
Alle reacties Link kopieren
Zeker bij vogels kan je niet zomaar een extra vogeltje erbij zetten, de kans dat ze vechten tot bloedens toe is erg groot. Van parkieten heb ik weinig verstand maar zeker als ze een groot deel van de dag alleen zitten, is het veel beter om 2 vogeltjes te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Neem gelijk twee of geen. Een vogel is eenzaam/zielig
En neem een grote kooi. Hoe groter hoe beter
Alle reacties Link kopieren
valkjeofgrasje schreef:
20-09-2017 17:06
wat vinden jullie hier van?
https://www.tectake.nl/grote-vogelkooi- ... gI1CPD_BwE

Grote vogelkooi, volière, antraciet 146cm hoog

mijn budget is echt niet erg groot, misschien maar kijken naar 2e hands
Die kooi is niet zo geschikt omdat hij verticale spijlen heeft. Parkieten klimmen graag, daarom kun je beter voor horizontale spijlen kiezen. Een parkiet alleen is zielig je kunt beter twee mannetjes nemen. Poppen (zo worden de vrouwtjes genoemd) kunnen gaan vechten en als je een man en een pop neemt, zullen ze op een gegeven moment willen nestelen.

https://www.licg.nl/qt/dieren/vogels/vo ... rkiet.html
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Oh en om op je oorspronkelijke vraag terug te komen; valkparkieten kunnen best wel herrie maken, dus ik zou -om te beginnen- grasparkieten nemen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
bedankt voor het antwoorden iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Oh en om op je oorspronkelijke vraag terug te komen; valkparkieten kunnen best wel herrie maken, dus ik zou -om te beginnen- grasparkieten nemen.
heb al eens grasparkieten gehad, heb dus al wel een beetje ervaring, weet waar ik aan toe ben
Er zijn geen echte regels voor de grootte van de kooi. De vuistregel is dat de vogel zijn vleugels moet kunnen strekken zonder dat hij de kooi aanraakt. Zorg ervoor dat de kooi ook horizontale spijlen heeft, zodat de vogel kan klimmen.

Valkparkieten maak niet veel herrie hoor, de geluidjes die ze maken zijn zacht.

Om een vogel tam te maken kan je inderdaad het beste beginnen met één. Wacht niet te lang voordat je een 2e vogel erbij neemt, anders heb je de kans dat jouw vogel de ander niet accepteert.

Voor een kooi kan je inderdaad op marktplaats kijken, soms staan ze ook bij de kringloop. Maak wel altijd de kooi heel goed schoon de eerste keer, wie weet hebben er zieke vogels in gezeten.

Uiteraard kan je de vogel ook onder toezicht laten rondvliegen in de kamer, let er dan wel op dat er geen giftige planten in de kamer staan.
Een valkje alleen is eenzaam en kan dan zeker een heleboel herrie gaan maken.
Als je er 2 neemt kan je ze prima tam krijgen.
1 kan prima maar dan wel veel aandacht geven.
Om een grasparkiet of valkparkiet goed tam te krijgen zou je hem wel bij een kweker weg moeten halen. Een die vanaf jongsafaan al voorbereid is om handtam te worden.
Deze neemt de hobby kweker al vanaf jongs af aan steeds in de hand, zodat hij went aan mensen.
Dan als ze zelfstandig kunnen redden vaak week of 8/12 uit me hoofd dan kan je hem ophalrn en verder tam maken.

Mannetjes kunnen vaak beter praten als poppen. Maar is ook heel erg vogel afhankelijk.

De kooi moet minmaal 2x spanwijdte van de vogel zijn. Dus bij 2 moet die groter. Spijlen voor pakietachtige altijd horizontaal. Het zijn klimmers en slopers.

Hoe meer bij elkaar hoe lastiger tam te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven