Acuut nierfalen kat

21-09-2017 07:10 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Topic starter zegt het al! Zo uit het niets heeft mijn kat acuut nierfalen volgens de dieren arts dit vannuit een bloed onderzoek.

Wij dachten wat hebben we in godsnaam over het hoofd gezien behalve dat ze sinds een week mega veel.dronk. ze is niet piep jong meer maar afscheid van haar nemen wil ik eigenlijk ook niet. Tegen mijn vriend hebben ze gezegd ga maar genieten van haar zolang ze nog heeft...

Is er dan helemaal niets te doen meer denk ik behalve.zware.medicatie? Ik was er niet bij?

Wie heeft dit meegemaakt? Zijn er nog.mogelijkheden of moet ik ze zelf weer bellen voor het.volledige verhaal.

Ik heb er niet van geslapen vannacht...
Heb je lelies in huis of in de tuin?

Ik vind het een beetje apart dat de dierenarts concludeert dat het acuut nierfalen is en niet chronisch. Hoe hoog zijn de waardes? Is er niet gesproken over opname en drie dagen infuus?
Alle reacties Link kopieren
Ik was aan het werk. Ik heb niets gehoord over de waardes of infuus...

Nee ik heb geen lelies in huis of tuin ze komt niet veel buiten. Wel heb ik passiebloem in de tuin en violen

Ze is 16,5 jaar zou dit de reden zijn? Vind het maar raar
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
21-09-2017 07:20
Ik was aan het werk. Ik heb niets gehoord over de waardes of infuus...

Wat bedoel je met alles in huis?

Ze is 16,5 jaar zou dit de reden zijn? Vind het maar raar
Ze schrijft Lelies (bloemen) niet 'alles'. Lelies zijn giftig voor katten.
Ik zou toch nog eens contact leggen met de da of een andere da voor je vragen. Je kat zo laten versterven vind ik maar gemeen. Beestje gaat zich zonder behandeling straks heel beroerd voelen. Dat zou ik het niet aan willen doen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
21-09-2017 07:25
Ze schrijft Lelies (bloemen) niet 'alles'. Lelies zijn giftig voor katten.
Ik zou toch nog eens contact leggen met de da of een andere da voor je vragen. Je kat zo laten versterven vind ik maar gemeen. Beestje gaat zich zonder behandeling straks heel beroerd voelen. Dat zou ik het niet aan willen doen.
ja maar dat dier is 16.5 jaar oud, ik denk dat het komt door dat die kat zo oud geworden is, vaak is het dan niet meer geneesbaar
Alle reacties Link kopieren
valkjeofgrasje schreef:
21-09-2017 07:27
ja maar dat dier is 16.5 jaar oud, ik denk dat het komt door dat die kat zo oud geworden is, vaak is het dan niet meer geneesbaar
Dat snap ik hoor. Dan zou ik er dus voor kiezen om het vredig in te laten slapen ipv laten versterven.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft geen pijn eet goed speelt nog drinkt alleen erg veel... Ik hoefde haar nog niet in te slapen...
Alle reacties Link kopieren
Bel anders de Da op, to, met je vragen.

Hoe dan ook, hou ze goed in de gaten. Braken of aan hun waterbak zitten zonder te drinken is ook een symptoom.

Heel zielig, ze hebben dan dorst maar zijn te misselijk om te drinken :(
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze struvietenstenen in urine ook? Die kunnen kat en haar nieren behoorlijk aantasten.
Anders sowieso nog voor die periode dat ze nog heeft op andere voeding, maar dat zal dokter ook geheid hebben gezegd.
Verder hartstikke erg, heb zelf ook mijn hele leven katten en weet hoe gehecht je aan ze kunt raken.
Sterkte ermee.
Als de dierenarts serieus heeft gezegd "acuut nierfalen, niks aan te doen, geniet maar van de tijd" zou ik naar een andere dierenarts gaan. Ze staan altijd direct klaar met dieetvoeding en infusen, dit is een eigenaardige reactie.

Er is ook medicatie, antibraak bv. en ACE-remmers, die het lijfje kunnen ondersteunen.

Inslapen als het niet meer gaat is echt een must, bij nierfalen worden alle organen aangetast, het is een bijzonder onaangename manier om dood te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Veel drinken is juist een teken van chronisch neervallen, niet acuut, hoewel dat niet altijd klopt. Maar dan is juist infuus hard nodig. Ik zou de dierenarts even bellen, mogelijk heeft jouw vriend door de schrik niet alles goed onthouden. Bel ze even op en vraag even goed door.

Zeggen ze idd acuut en niets aan te doen, vraag dan de bloeduitslag op en zoek een andere dierenarts. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Onze kat heeft nog 5 jaar geleefd, op medicijnen en speciaal voer. Het duurste gezinslid, maar hij was zo lief! De ene dierenarts reageerde overigens net zoals die van jou, maar toen we savonds kwamen om de kat in te laten slapen en er een andere arts was, gaf hij de optie om het gewoon te proberen... medicatie voor een week mee, voer voor een week mee en kijken wat er gebeurt. Nou dat heeft nog heel wat jaren geduurd dus.
Alle reacties Link kopieren
Bel de DA of ga naar een andere.
Onze kat met acuut nierfalen heeft na behandeling (infuus en speciaal voer) nog jaren geleeft. Hij is uiteindelijk 18 jaar geworden en niet overleden aan zijn nierproblemen
dolfine wijzigde dit bericht op 21-09-2017 14:39
Reden: typefouten
0.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vreemd verhaal, juist acuut nierfalen is over het algemeen te behandelen en regelmatig (gedeeltelijk) omkeerbaar (de nieren kunnen herstellen). Heel vreemd dus dat er helemaal niets wordt gedaan. Acuut nierfalen kan overgaan in chronisch nierfalen maar chronisch nierfalen kan ook vanzelf ontstaan door bijvoorbeeld ouderdom. Bij chronisch nierfalen is er ook behandeling mogelijk, de prognose is erg afhankelijk van de oorzaak en mate van schade maar de nieren herstellen niet meer. Nierklachten lijken sowieso altijd acuut te ontstaan ook bij chronisch nierfalen, de nieren hebben een flinke overcapaciteit waardoor er pas klachten ontstaan wanneer meer dan 70% van de nierfunctie verloren is gegaan. De klachten ontstaan dan acuut terwijl de schade al veel langer bestaat.

Ik zou de dierenarts eens bellen en om uitleg vragen. Wellicht heeft hij/zij zich versproken en bedoelde chronisch nierfalen en niet acuut, de dierenarts is ook maar een mens. Dan kun je meteen vragen waarom ze geen optie voor behandeling geven. Het kan ook zijn dat de schade al zo ernstig is dat behandelen niet zinvol meer is, maar dan moet er op zijn minst worden afgesproken wanneer je weer moet komen als het slechter gaat. Sterven aan nierfalen is en ontzettend nare dood, dat kun je dat diertje niet aandoen. Ik heb eens een kat met hetzelfde probleem gehad, ze heeft nog een half jaar vrolijk geleefd met medicijnen, toen ging het slechter en hebben we haar laten inslapen want het beestje was oud en had pijn/last dus rekken vonden we niet meer kunnen. Als de dierenarts blijft volhouden dat het acuut nierfalen is en je het maar moet uitzoeken dan zou ik naar een andere dierenarts gaan.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Iemand is toch met je kat naar de DA gegaan? Kon die niet vertellen wat de DA heeft gezegd? Anders zou ik zelf nog even nabellen en bespreken wat de opties zijn en wat je nu het beste kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
ik moest mijn kat van 14 laten inslapen zei de DA, maar achteraf zou ik willen dat ik assertiever was geweest

bel ze toch en vraag naar de mogelijkheden en ga anders naar een andere DA
Lorem Ipsum
De bejaarde kat met dezelfde diagnose van een vriendin van me is ook weer helemaal opgeleefd met speciaal dieetvoer. De moeite van het proberen waard!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer gebeld ze zeiden dat haar nierwaarden 500 waren en niets meer deden haar bloed was erg stroperig en konden zien dat ze erg misselijk was. Als nou 5 jaar was hadden ze het geprobeerd maar omdat ze al bijna 17 is dus niet meer. Mijn hart is gebroken
Alle reacties Link kopieren
Sterkte lavendel
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je kat laten dyaliseren, maar dat lijkt me eigenlijk vreselijk. Nierfalen, dat is iets wat niet mag. Je nieren MOETEN functioneren, anders krijg je overal gifstoffen in je lichaam en dit is met dieetvoeding volgens mij niet op te lossen. Ik denk dat de dierenarts reëel was en eerlijk. Hij wil niet onnodig geld verdienen aan het baasje ten koste van het dier.
Wat verdrietig! Sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
21-09-2017 18:54
Je kunt je kat laten dyaliseren, maar dat lijkt me eigenlijk vreselijk. Nierfalen, dat is iets wat niet mag. Je nieren MOETEN functioneren, anders krijg je overal gifstoffen in je lichaam en dit is met dieetvoeding volgens mij niet op te lossen. Ik denk dat de dierenarts reëel was en eerlijk. Hij wil niet onnodig geld verdienen aan het baasje ten koste van het dier.
Waarschijnlijk dit maar jeetje zo na 16.5 jaar ineens je maatje weg al die kleine dingen die ik moet gaan missen van haar
Alle reacties Link kopieren
Up date! Ik ben naar een andere dieren arts geweest met haar bloedtest, ze vonden het erg radicaal inslapen, ze vermoeden geen acuut nierklacht maar chronish ze willen haar toch de kans geven om te kijken of ze stabiliseerd na 3 dagen infuus, dieet voer en medicatie daarna gaan ze weer bloedtesten en dan kijken of het aanslaat zo ja kan ze zeker nog 2 jaar mee of misschien langer. Al krijg ze nog een jaar ziekoos! We zijn dol blij dat iemand onze poezekind een kans wilt geven zodat ze nog een eerlijke kans krijgt!
Dat is inderdaad de standaard aanpak. 500 is hoog, erg hoog zelfs. Maar deze kans verdient ze en mocht het dan toch niet goed aflopen, dan weet je in elk geval dat je alles hebt geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan maar hopen dat dit aanslaat. Veel succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven