Huis kopen zonder makelaar

24-09-2017 16:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis gezien wat ons interessant lijkt om te kopen.
1e bezichtiging is gepland en we kijken er erg naar uit.

Maar wij zijn volkomen onwetend in deze wereld en vragen ons af wat wijsheid is.

Iemand hier ervaring met kopen zonder makelaar?
Hoe ging dit, beviel dit? Waar moet ik extra op letten?
Ik ben dolblij dat ik destijds een aankoopmakelaar heb ingeschakeld. Ja, het kost wat, maar die man heeft zichzelf ruimschoots terugbetaald. Ik wilde dat huis zo graag hebben, dat ik zelfs de vraagprijs nog had willen bieden. Hij wist er ruim 10.000 euro vanaf te kletsen. Hij onderhandelt zonder emoties, dat is het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er nogal aan hoe snel het type huizen gaat in de regio waarin je zoekt. Zelf kopen kan prima (hebben wij ook gedaan), maar dan moet je je wel heel goed voorbereiden en als het een regio is waar huizen als zoete broodjes over de toonbank gaan is het wellicht een ander verhaal.

Op vraagprijscheck kun je bijvoorbeeld uitzoeken hoe duur de huizen in een bepaalde postcode met een bepaald oppervlakte zijn verkocht en wanneer, dit is heel handig. Op berekenhet kun je dan vervolgens deze prijzen invoeren om o.b.v. de huizenprijzen ontwikkeling erachter te komen wat op dit moment een realistische prijs zou zijn. Als je dan bij het kadaster nog de koopsominformatie erbij pakt heb je een reëel beeld van wat een goede prijs zou zijn.
In ons geval zijn we daar een stukje boven gaan zitten, maar dit was ook omdat wij heel graag in die buurt wilden wonen en omdat er vrijwel geen soortgelijke woningen vrijkomen in deze buurt. En een jaar later is dit nog steeds de enige woning, dus die paar duizend euro is het ons wel waard geweest. Met in het achterhoofd dat we extra aflossen op de hypotheek en dat we hier oud willen worden.

Probeer je in ieder geval wel zoveel mogelijk op de cijfers te focussen. Voor wat betreft emoties vind ik een lastig verhaal: aan de ene kant moet het natuurlijk wel helemaal goed voelen, maar probeer niet te lyrisch te zijn richting verkopende makelaar. Al wil je natuurlijk wel een beetje aan de 'gun-factor' werken.

Succes, het is super spannend :-)
anoniem_83106 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 16:47
12.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is het duurste wat je ooit gaat kopen en je vind jezelf volkomen onwetend.... waarom zou je dan geen makelaar nemen? Ik snap dat nooit zo goed, onze makelaar heeft zich echt ruimschoots terug verdiend
Alle reacties Link kopieren
De verkopende partij bied het huis aan via Jaap.
De woning staat 3 mnd te koop nu.

Vergelijkbare woningen gaan redelijk vlot weg voor een hogere prijs (5-10k) maar zijn wel instapklaar.
Laat op zijn minst een bouwkundige keuring doen. Zo op het oog kun je wel zien wat er sowieso aan moet gebeuren (nieuwe keuken, nieuwe badkamer etc), maar bij een keuring verklein je de kans op verborgen gebreken.
Maar als je echt als een nitwit erin stapt, zou ik echt niet alleen op mijn eigen oordeel vertrouwen. Het is inderdaad het duurste wat je ooit aan gaat schaffen...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het zonder aankoopmakelaar gedaan. Op de situatie terugkijkend denk ik dat in ons geval een aankoopmakelaar gunstig was geweest.

Er was nog een geïnteresseerd stel dat het huis wilde kopen en het ging allemaal een beetje vreemd. Maar wij wilden het huis zo graag dat we 4 jaar geleden ons huis dus boven de vraagprijs hebben gekocht. Heb me verder expres maar niet ingelezen of het allemaal volgens de regels is gegaan, want wij hadden uiteindelijk wat we wilden: ons huis. En die paar duizend euro extra op zo'n fors bedrag. Soit.
Ik heb 'al' mijn huizen (2stuks) gekocht en verkocht zonder makelaar. Gezond verstand gebruiken. Info winnen en navraag doen over de staat van het huis, het waarom verhuizen etc. Inzage doen in het kadaster, bouwtechnische keuring laten uitvoeren, laten taxeren door een makelaar, en een (voorlopig) koopcontract laten opstellen. Format kan je zelf aanleveren, op te vragen bij de NVM of vereniging Eigen Huis. Je kan het samen met een makelaar inetunen voor de punten op de i.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie direct al 2 dingen die de alarmbellen doen af gaan:
- onwetend
- huis staat langer te koop dan vergelijkbare huizen.

Neem geen risico, en huur een expert in. Ook huizen kopen is een vak.

Als je het hele traject een keer doorlopen hebt kan je voor een volgend het altijd nog een keer zelf proberen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn woning gekocht zonder makelaar. Dit was in een regio waar je toch niets van de prijs kon afdingen (nu opnieuw). Alles was op bieding dus in dat opzicht had een makelaar weinig zin. Het enige voordeel van een makelaar was dat die soms huizen kon aanraden voordat deze op Funda kwamen (maar de meeste verkopers zette alsnog het huis op Funda vanwege hogere biedingen). Ik heb destijds wel een bouwkundige keuring laten uitvoeren omdat het een oudere woning betrof (jaren 30). Dat zou ik sowieso altijd doen, makelaar of geen makelaar. Ik heb ook het funderingsrapport opgevraagd bij de gemeente omdat in deze regio de funderingen niet altijd even goed zijn. Ook heb ik stukken bij het kadaster opgevraagd (Woningrapport en Eigendomsinformatie).
Ik heb er nog nooit een moment aan gedacht om een aankoopmakelaar in de arm te nemen .Wat kost zo iemand wel niet? Feit is wel dat mijn vader verstand van zaken heeft, en dat die met ons mee ging en realtisch wist of het huis iets was of niet.
30 jaar geleden bestonden er niet eens aankoopmakelaars. Gewoon bezichtigen, bouwkundige keuring, en een bod doen.
Meer is t niet.
Wij hebben ons huis ook gekocht zonder makelaar. Wel hadden wij een derde persoon (mijn vader in dit geval) die voor ons de onderhandelingen deed en dat zou ik je ook aanraden. Op die manier houd je een extra schakel tussen jou en de kopers, waardoor het makkelijker is zonder emotie te onderhandelen. Je eerste reactie is dan gewoon tegen je derde persoon (of je partner) waarna je samen kunt overleggen wat je nieuwe bod is, en dat kan de andere persoon dan doorgeven. Mocht de verkopende partij raar reageren, dan heb jij daar ook geen last van.

Verder is een aankoopmakelaar inderdaad handig om te helpen bij inschatten wat het huis echt waard is, maar dat kun je zelf ook heel prima doen, zoals in een post hiervoor goed beschreven wordt. Dat zou ik ook echt doen voor je je eerste bod uitbrengt.

Bouwkundige keuring, natuurlijk altijd.

En verder zorgen dat je niet meer uitgeeft dan je van plan was!
Alle reacties Link kopieren
zorg in ieder geval voor een bouwkundige keuring, of neem iemand mee die er echt verstand van heeft. Of wordt lid van Vereniging Eigen Huis, zij hebben veel expertise in huis en daar kan je veel goede tips en adviezen krijgen, betaald en onbetaald
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zonder makelaar. Vraag me zelfs af of het met aankoopmakelaar beter was gegaan aangezien we uiteindelijk bij 50.000 van de vraagprijs af hebben gekregen.
Moet wel zeggen dat je dan wel hard moet zijn en de kans is dat je het huis niet krijgt.
Dus als je je er niet prettig bij voelt waarom dan geen aankoop makelaar. Al zou ik zelf niet weten wat dat kost.
Alle reacties Link kopieren
We hebben besloten voor nu te gaan kijken en daarna kontakt op te nemen met een aankoop makelaar als we de woning willen kopen. Gezien het grote bedrag en de puntjes van onderhoud die we op do foto's al zagen willen we geen risico nemen. Kosten zijn vanaf 665 euro wat ik zag en dan 10% van het bedrag wat zij er af krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven