Buitenaf wonen

10-10-2017 21:54 24 berichten
Momenteel ben ik zoekende naar een nieuwe woning en overweeg ik een woning in het buitengebied van de stad waar ik woon. Buitengebied klinkt ver af, maar het is met de auto 3 minuten tot de eerste wijk. En 8 minuten naar school rijden (kinderen worden nu ook met de auto gebracht).

Ik vraag me echt af wat de voordelen en nadelen zijn van net buiten de stad wonen. Voor mezelf lijkt het me heerlijk rustig en alle ruimte die ik graag wil voor dieren etc. Maar ik ben bang dat de kinderen niet genoeg contact hebben met leeftijdsgenoten.
Heeft iemand ervaring met buitenaf wonen en wat de voor- en nadelen zijn. En dan bedoel ik echt op sociaal vlak (niet watervoorzieningen, internet, kabel etc). Ik hoop op meer inzicht ... :-)
Ik ben buitenaf opgegroeid, woon nu in de stad, en wij zijn van plan weer buitenaf te gaan wonen. Het hoeft geen enkel probleem te zijn: wij belden even om te melden dat we na school bij X bleven spelen, en dat ging prima. Als we ergens heen wilden idem: eerst even bellen, want zomaar langslopen is lastiger, maar dat belemmerde niet. Toen we ouder werden brachten ouders ons wel regelmatig naar (avond)feestjes etc toe, omdat we niet op fietsafstand van de stad woonden waar mijn vriendinnen zaten. Leeftijdsgenootjes kun je ook gewoon uitnodigen, buitenaf heb je veel meer mogelijkheid om op eigen terrein te ravotten, dat gaat prima :).
Ik ben buitenaf opgegroeid, buiten de nadelen van geen kabel etc was het afspreken en sporten wel een probleem. Wijnhadden geen straatvelichting, geen ouder met rijbewijs. Een sport in de avonduren kon dus niet, dat heb ik wel gemist. Vrienden woonden op fietsafstand dus dat was prima te doen. Overdag....
Alle reacties Link kopieren
je moet veel langer taxichauffeur zijn voor je kinderen. dit is lastiger wanneer beide ouders werken of andere verplichtingen hebben.

wonen in het buitengebied is prachtig. maar je moet wel voor alles de fiets of auto pakken.

het is wel zo fijn wanneer kinderen zelfstandig naar vriendjes, school, sportclubs of andere activiteiten kunnen gaan.

natuurlijk kan je leeftijdsgenootjes uitnodigen, maar die moeten dan ook gehaald en gebracht worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wij gingen overigens wel zelfstandig naar sportclubs etc: bij ons lag een fietspad langs de weg die we namen, dus dat was veilig genoeg. Ook vrienden in het dorp konden we zonder problemen heen. Rijden door ouders werd pas een issue op de middelbare, met vrienden op 15 km afstand. Dat probleem had ik overigens ook gehad als ik in de bebouwde kom van het dorp had gewoond, dat was namelijk net zo ver van de stad :)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ideaal. Lekker buiten en toch dicht bij de stad.

Als je het geen probleem vindt om vriendjes mee te nemen vanuit school en weer even thuis te brengen zie ik geen problemen.

Wat is nou 8 minuutjes rijden. Op de fiets ben je soms langer onderweg van a naar b.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze als ze puber zijn zelf 's avonds naar sporttrainingen, vrienden, uitgaan? Hoeveel kilometer is het naar de stad, is het goed te fietsen?
Nou eigenlijk heb ik het niet over kilometers afstand... het is op de rand van het dorp, maar net getest en het is echt 3 minuten met de auto naar de woonwijken. Dus fietsen misschien 8-10 minuten... gok ik. Het is 2 km. Maar het voelt zo buitenaf omdat er maar een enkel huis staat (op 250 mtr van elkaar).

Ik twijfel met name voor de kinderen... worden ze eenzaam hierdoor? Brengen en halen van vriendjes is een gevolg vermoed ik. Maar misschien haken de vriendjes wel af doordat het niet gelijk naast school is bijv.
Ik wil voorkomen dat ze alleen maar samen spelen. Ze moeten ook een vriendenkring kunnen gaan oobouwen (als ze willen).
Ik moet er niet aan denken om in een stad te wonen. Doe mij maar een buitengebied.
Heb je tijd om 10 keer per dag taxi-chauffeur te spelen voor de kinderen?
Voor school, hobby's, vriendjes, uitgaan, ...
Kan je dat combineren met je werk?

Heb je zin (en tijd) om voor elke wissewas die op is de auto te nemen?
Het brood is op? Effe terug de auto in.
Waspoeder vergeten? Effe terug de auto in.

Hoe lang is het in theorie?
En hoe lang is het in de praktijk tijdens het spitsuur?
En hoe lang is het per fiets?


Misschien ook es bij de buren polsen waarom er zo weinig mensen wonen?
Wie weet is er wel een héél degelijke reden voor die je nu niet ziet.
Alle reacties Link kopieren
In de openingspost heb je het over net buiten de stad. In je laatste post heb je het over de rand van het dorp.

Dat zou voor mij een groot verschil maken.

Net buiten de stad zit je op fietsafstand van alles. Een kilometer of 10 is prima te fietsen.

Aan de rand van de dorp betekent voor je kinderen fietsen naar het dorp en dan nog met de bus naar de stad moeten. Dat lijkt mij dan weer helemaal niets.
Nou ik woon officieel in een stad. Het is geen grote stad, dus men noemt het hier een dorp. Sorry voor de verwarring. Maar het is dus 2 km naar de 'bewoonde wereld' oftewel een grote woonwijk. En ik vermoed zo'n 15 minuten fietsen naar school. Maar eerlijk is eerlijk... ik ga nooit met de fiets. Wij doen eigenlijk alles met de auto.

Maar aan wat reacties merk ik al wel dat het rijden van de kinderen een dingetje is. Verder nog weinig nadelen. Alle voorzieningen en centrum met winkels etc is op 5 km afstand...
jettestet schreef:
10-10-2017 22:11
Nou eigenlijk heb ik het niet over kilometers afstand... het is op de rand van het dorp, maar net getest en het is echt 3 minuten met de auto naar de woonwijken. Dus fietsen misschien 8-10 minuten... gok ik. Het is 2 km. Maar het voelt zo buitenaf omdat er maar een enkel huis staat (op 250 mtr van elkaar).

Ik twijfel met name voor de kinderen... worden ze eenzaam hierdoor? Brengen en halen van vriendjes is een gevolg vermoed ik. Maar misschien haken de vriendjes wel af doordat het niet gelijk naast school is bijv.
Ik wil voorkomen dat ze alleen maar samen spelen. Ze moeten ook een vriendenkring kunnen gaan oobouwen (als ze willen).

Ik had dezelfde angst toen ik na mijn scheiding verder weg van school moest wonen. Totaal ongegrond blijkt nu. Ja ik moet vaak brengen en halen bij speelafspraakjes maar er is tot op heden niemand afgehaakt omdat we verder weg wonen. De kinderen spelen en sporten nog net zoveel, alleen moet ik wat vaker voor chauffeur spelen.
Alle reacties Link kopieren
jettestet schreef:
10-10-2017 22:11
Nou eigenlijk heb ik het niet over kilometers afstand... het is op de rand van het dorp, maar net getest en het is echt 3 minuten met de auto naar de woonwijken. Dus fietsen misschien 8-10 minuten... gok ik. Het is 2 km. Maar het voelt zo buitenaf omdat er maar een enkel huis staat (op 250 mtr van elkaar).

Ik twijfel met name voor de kinderen... worden ze eenzaam hierdoor? Brengen en halen van vriendjes is een gevolg vermoed ik. Maar misschien haken de vriendjes wel af doordat het niet gelijk naast school is bijv.
Ik wil voorkomen dat ze alleen maar samen spelen. Ze moeten ook een vriendenkring kunnen gaan oobouwen (als ze willen).
Bekijk ook altijd het bestemmingsplan. Je koopt een huis buitenaf en voor je het weet staat er een hele woonwijk om je heen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Zo'n huis kies je niet alleen voor nu dus kijk ook naar hoe het voor je kinderen is als puber op de middelbare school. En daarna hoe de bereikbaarheid van steden met beroepsopleidingen is.

Zelf zijn wij in een dorp gaan wonen met een station. Onze kinderen waren nog niet eens naar school toen we verhuisden maar dat deden we wel met oog op hen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik ook in het buitengebied opgegroeid. Ik woonde weliswaar wel in het dorp, maar dat was zo klein, daar was geen school oid. Mijn vader had een eigen zaak en mijn moeder hielp in de zaak. Wij gingen wel altijd op de fiets naar school en er kwamen ook wel vriendjes spelen. Als we met de auto waren gingen ze direct mee, en ook wel als we op de fiets gingen. En dan werden ze weer opgehaald door 1 van hun ouders. Later toen we meer met sportclubjes ed te maken hadden moest er wel vaker gereden worden. Maar dat gebeurde ook wel om de beurt, want er waren meer kinderen van dezelfde leeftijd in het dorp. Alleen fietsen mocht niet.
Zelf woon ik nu wel in het dorp (een ander dorp), de school is 500 meter van mijn huis. Maar toch woon ik wel aan de rand van het dorp en mijn kinderen hebben ook vriendjes die wat verder weg wonen. Geen probleem, ze gaan gewoon mee spelen, zowel bij het vriendje als bij ons. Laatst is jongste thuisgebracht door de moeder van het vriendje, maar ik heb hem ook wel eens opgehaald.

Ik denk wel hoe jonger de kinderen hoe makkelijker ze wennen aan de nieuwe situatie. De meesten wonen al buiten sinds hun geboorte. Als het al bijna pubers zijn is het een stuk lastiger.

Die van het bestemmingsplan is wel een goede. En je kunt ook kijken waar de dichtstbijzijnde bushalte is. Ik woon dan in het dorp, maar er zijn mensen die in het buitengebied wonen die dichterbij de bushalte wonen dan wij. De dichtstbijzijnde is midden in het dorp bij de winkels (500 meter, bijna geen mogelijkheid om je fiets te parkeren), maar ik ga liever direct naar het grote busstation aan de rand van het dorp (1km, maar met een hele grote fietsenstalling en een parkeerplaats)
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik laatst een topic over geopend. Mij is het namelijk erg tegengevallen om in "het buitengebied" te wonen. Het ligt er echt heel erg aan of je een persoon bent om in zo'n rustige omgeving te wonen, het kan erg eenzaam voelen heb ik gemerkt. Ik ben een stadsmens en ik dacht dat ik de rust ook wel fijn zou vinden, maar dat valt tegen.

Maar goed, veel mensen vinden het heerlijk, er zijn alleen wel dingen om op te letten:
- woon je dichtbij uitvalswegen zodat je toch snel in een stad bent?
- wat voor middelbare scholen zitten er op fietsafstand en zijn de wegen ernaartoe ook veilig? (Dit is bij ons echt een ontzettend minpunt gebleken. Er zit maar 1 school waar mijn kinderen naartoe kunnen en die moet maar net bij ze passen, bovendien is hij best ver weg en moeten ze altijd alleen fietsen. En vrienden van ons moeten hun kinderen nog steeds brengen en halen omdat er geen OV is en ze hele stukken alleen door het bos moeten)
- mijn kinderen missen het heel erg om niet zomaar naar buiten te kunnen om met vriendjes te spelen. Alles moet bijvoorbeeld in het weekend per telefoon afgesproken worden en in de praktijk gebeurt het daardoor weinig dat ze dan met andere kinderen dingen doen. Ze vervelen zich een stuk vaker dan vroeger. Ook ken ik de vrienden van mijn dochter die op de middelbare school zit niet goed, omdat ze altijd naar iemand gaat die dichtbij school woont.
- het taxichauffeur spelen en elke keer dezelfde weg op en neer rijden (het is iets verder dan bij jullie) vind ik erg tegenvallen. Het scheelt natuurlijk wel hoeveel je werkt en of je ze altijd zelf moet brengen en halen. Ik werk vaak op dusdanige tijden dat ik mijn jongste naar school breng en weer ophaal, daarna weer ophaal bij een vriendje, naar sport breng etc. etc. Ook hebben meerdere ouders van vriendjes, ondanks dat ze tweeverdieners zijn met goede banen, maar 1 auto en moet ik ze dus ook nog naar huis brengen als ze hier gespeeld hebben.
Gisteren heb ik alleen al 50 km gereden aan kleine stukjes: op en neer naar school, daarna voor een paar uurtjes naar mijn werk, daarna naar de supermarkt (kon ik niet meteen door doen om een bepaalde reden), daarna naar school en terug, toen naar vriendinnetje van jongste en terug. Elke keer 10 km en dat 5x op een dag. Tikt ook lekker aan qua benzine.
- nodigt de omgeving uit om lekker de deur uit te lopen en bijvoorbeeld een stuk te fietsen of wandelen? Wij zitten tussen de weilanden en dat is erg saai. Maar goed, er zijn hier van die mannetjes van 75 die hier al 40 jaar wonen en nog steeds elke dag een stukje wandelen. Ik zou er gek van worden. Moet maar net je ding zijn.
- je bent binnen niet al te lange tijd binnen de bebouwde kom, maar ben je dan ook meteen echt ergens? Bij ons moet je een heel stuk verder fietsen naar het centrum en met de auto moet je er helemaal omheen voordat je kunt parkeren (wat mij ook weer heel wat eurootjes per maand kost overigens) en ben je nog zo 20 minuten per auto onderweg om ergens te komen.

Kortom: genoeg dingen om rekening mee te houden. Plus dat het voor mijn kinderen echt minder leuk is om hier te wonen, ondanks dat ze er wel aan zijn gewend. Ook als ze straks uitgaan, is hier niets in de buurt en moeten ze altijd gehaald en gebracht worden of bij iemand logeren. Ik moest dat vroeger ook en dat was echt niet fijn.
anoniem_355320 wijzigde dit bericht op 11-10-2017 09:19
3.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en kijk inderdaad hoe het OV is. Wij hebben een bushalte vlakbij, maar die bus gaat alleen naar plaatsen waar ik nooit hoef te zijn. Wel kan mijn oudste met die bus naar school, anders was het pas echt vervelend geweest. Maar naar het centrum van onze woonplaats gaat bijvoorbeeld niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde als tiener in een klein dorp en moest een uur fietsen naar school. Mijn ouders speelden vaak voor chauffeur inderdaad en hierdoor kon ik ook genoeg sociale contacten hebben (en ik had een aantal vriendinnen in het dorp waar ik heen kon fietsen). Het is misschien wat onhandiger, maar 15 minuten fietsen is ook weer niet onoverkomelijk ver van de bewoonde wereld af. Kinderen passen zich gemakkelijker aan dan je denkt, vooral als ze nog wat jonger zijn.
Alle reacties Link kopieren
sneazydwarf schreef:
11-10-2017 09:23
Ik woonde als tiener in een klein dorp en moest een uur fietsen naar school. Mijn ouders speelden vaak voor chauffeur inderdaad en hierdoor kon ik ook genoeg sociale contacten hebben (en ik had een aantal vriendinnen in het dorp waar ik heen kon fietsen). Het is misschien wat onhandiger, maar 15 minuten fietsen is ook weer niet onoverkomelijk ver van de bewoonde wereld af. Kinderen passen zich gemakkelijker aan dan je denkt, vooral als ze nog wat jonger zijn.
Het ligt er ook aan of ze samen kunnen fietsen naar school. Ik moest vroeger verder dan mijn dochter, net als jij een uur, maar wij fietsten met een grote groep en door veel woonwijken etc. Mijn dochter moet alleen en door de weilanden, waardoor ze vaak tegen harde wind in moet fietsen en dan op de terugweg alsnog een uur onderweg is.
Daarnaast scheelt het ook of je vrienden of vriendinnen in de buurt hebt. Mijn vriendinnen woonden op 10 minuten fietsen, die van mijn dochter op minstens een half uur (haar beste vriendinnen zelfs een uur fietsen). Ik merk dat dat toch lastig voor haar is, zeker met de social media van tegenwoordig ga je dan toch sneller via whatsapp contact hebben. En we willen haar brengen en halen, maar dat kan ook niet altijd. Ik ga niet zelf op zondag thuisblijven omdat ik haar moet brengen en halen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen?
En staar je niet blind op een bushalte vlakbij: een paar kaar geleden hebben ze hier ook de busverbinding in het dorp weggehaald, vanwege te weinig gebruik.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dank voor de berichtjes.... geeft me stof tot nadenken. Het is niet zo buitenaf als ik hier bij enkele lees, maar het gaat wel meespelen in mijn keuzes.... dank daarvoor!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me idd ook heerlijk rustig, maar ik zou geen zin hebben om continu taxichauffeur voor mijn kinderen te zijn. Vind het juist heerlijk dat ze zichzelf kunnen redden, zelf naar school, sport/hobby en vrienden enz. Voor mij de reden om (nu) niet buitenaf te gaan wonen, maar in een dorp met alle voorzieningen en op fietsafstand van de stad. Maar ieder z'n ding, als jij dat geen probleem vindt, zou ik het lekker doen. Maar denk ook aan de toekomst, kunnen de kids straks veilig naar de middelbare school, uitgaansgelegenheden e.d. fietsen? Is er een goede ov-verbinding? Dat zou ik zeker meenemen in je overweging.
Alle reacties Link kopieren
Een goede OV-verbinding zegt niet veel over de situatie over een aantal jaren. Busverbindingen worden een beetje te vaak opgedoekt, omdat "ze niet rendabel zijn".
Ik zou het mee laten spelen, maar voor mij zou OV niet doorslaggevend zijn.
Wel zaken als: hoe veilig is de weg waar kinderen langs fietsen, wanneer kunnen ze dat alleen of moet ik ze ook nog naar hun baantje brengen als ze 17 zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven