Controle in woning/woonfraude onderzoek

11-10-2017 22:59 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onterecht beschuldigd van woonfraude/huren aan derden. Gisterenavond zijn er twee mensen van de woningcoporatie bij ons aan de deur geweest voor controle. Er schijnt volgens de coöperatie ruime tijd een onderzoek gedaan te zijn naar de bewoning. Ik was op dat moment op mijn werk, maar mijn medebewoners waren er wel. Zij hebben de woningcoperatie netjes te woord gestaan, al hen vragen beantwoord en binnen gelaten, (aldanwel met mijn toestemming. Medebewoners hebben mij eerst gebeld met de vraag of zij binnen mochten komen). Ze hebben duidelijk alles aan hen laten zien, mijn slaapplek en die van hen, persoonlijke spullen, toiletartikelen, brieven werk etcetera. Toch worden wij beschuldigd van woonfraude terwijl alles duidelijk aantoonbaar is. Ze hebben herhaaldelijk gevraagd of zij de huur betalen, antwoord was daarop nee, zij betalen geen huur. Zij vullen aan wat ik tekort kom in de vorm van boodschappen doen, gas elektra internet te betalen, of een andere extra uitgaven, variërend en we hebben hier geen enzovoorts. We hebben hier geen vaste afspraken over gemaakt. De woningcorporatie heeft de conclusie getrokken dat ik er niet woon, waarom willen zij niet vertellen. Waar het op neerkomt is dat zij het ongeloofwaardig vinden dat wij met zn vieren, nicht + haar vriend en baby van nog geen één jaar een tweekamer woning delen. Nog niet eerder is mij verteld dat dit niet mag pas op de dag van de controle, terwijl ik de coöperatie en de gemeente vanaf dag één op de hoogte heb gebracht dat zij bij mij tijdelijk zullen intrekken tot zij een eigen woonplek hebben. Alles is altijd doorgegeven.
Ondanks dat alles aantoonbaar was, zelfs mij slaapplek duidelijk zichtbaar dat het beslapen is, kussens, dekens lagen er nog op waren ze niet overtuigd. Mijn vermoeden gaat uit naar een vroegere vriendin die vanwege privé problemen een korte tijd heeft ingewoond bij mij. Omdat zij voor overlast zorgde en altijd deed waar ze zin in had heb ik haar gevraagd te vertrekken. Dit is mij nooit in dank afgenomen en zover ik weet heeft zij meerdere keren meldingen over mij gemaakt bij de gemeente en de coöperatie om mij in een zwarte daglicht te zetten. Vandaag heeft de coöperatie mij een email gestuurd waarin zij hebben geconcludeerd dat de woning aan derden word verhuurd en we vanwege de baby tot en met februari de tijd krijgen om vrijwillig te vertrekken. Wij moeten een huurontzegging formulier onderteken en opsturen, waarin we verklaren dat we vrijwillig weggaan vanwege woonfraude. Ik slaap elke dag in mijn eigen huis, ik snap niet waarom dit onderzoek gedaan wordt, wij krijgen geen antwoord van de coöperatie. Persoonlijk heb ik een drukke sociale leven en ben ik echt een buitenmens. Ik ben vaak bij mn vriend thuis om films te kijken en lekker te bankhangen in mn vrijeplanning tijd en ik doe de mantelzorg van mijn ouders. Als de coöperatie goed onderzoek deden gedaan hebben ze dit ook moeten weten! Het voelt voor mij als ik géén privacy mag hebben en een meldingsplicht heb tegenover de coöperatie, dat ik mij elke keer moet verantwoorden aan de woningbouw als ik even weg wil. Ik zit toch niet in een kliniek of internaat?? lk ben echt pissed over deze onterechte beschuldigingen. Alles is duidelijk aangetoond en altijd netjes gemeld en nu zeggen ze dat het onmogelijk is dat wij met vieren in een twee kamer woning wonen en dat ik er niet woon, maar het aan hen doorverhuur. Een van de twee van de coöperatie heeft zich zelf meerdere keren op luide toon in het huis geuit van nee zij woont hier niet! Omdat mijn medebewoners hen nog meer wilden laten zien, dat ze in de kasten mogen kijken en dat hen vermoedens onterecht zijn. Mogen zij dit zomaar doen, zij willen verder ook niets kwijt, mij niet te woord staan of uitleg geven over de situatie, is dit terecht en welle stappen kan ik ondernemen om meer duidelijk te krijgen over de onderzoek die zij gedaan hebben.

Graag alleen serieuze reacties
Alle reacties Link kopieren
Wat een klotesituatie!!!

Heb je rechtsbijstandverzekering? Dat zou al schelen, als je dat hebt, laat hen de communicatie doen. Kan evt ook vis juridisch loket.

Sowieso communiceer schriftelijk met de woningbouw. Schrijf bovenstaand verhaal grotendeels en dat je het niet eens bent met het besluit dat jij de woning moet verlaten (want dat is toch wat zij willen doen? Niet alleen je medebewoners eruit toch?) Heb je ook je extra inwoners schriftelijk doorgegeven bij hen?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo onterecht?

Jij bent huurder. En je woont er naast zelf permanent ook permanent met je nicht en aanhang. Dat mag dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Als buitenstaander klinkt het ook best ongeloofwaardig, 3 volwassenen en een baby in een 2 kamer woning.

Heb je schriftelijke goedkeuring van de wbv voor het laten inwonen?
ghostly41 schreef:
11-10-2017 23:10
Als buitenstaander klinkt het ook best ongeloofwaardig, 3 volwassenen en een baby in een 2 kamer woning.

Heb je schriftelijke goedkeuring van de wbv voor het laten inwonen?

Dit, en dan ben je ook nog weinig thuis. Je bent bij je vriend, je ouders, op je werk en je hebt een druk sociaal leven. Ik snap wel dat de woningbouw zo denkt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang woon je er al? En hoe lang je medebewoners? Staat er iets in je huurcontract over de hoeveelheid bewoners?
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier wat aan? http://siekmanstassen.nl/woonfraude/
ghostly41 schreef:
11-10-2017 23:10
Als buitenstaander klinkt het ook best ongeloofwaardig, 3 volwassenen en een baby in een 2 kamer woning.

Heb je schriftelijke goedkeuring van de wbv voor het laten inwonen?
Ja? Een leerling van mij woonde met haar ouders, 6 broers en zussen in een 3-kamerwoning. Sindsdien kijk ik nergens meer van op.

TO: heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja: dan zou ik die eens inschakelen. En anders naar het juridisch loket. Zeker als je aangeeft altijd open en eerlijk te zijn geweest over de situatie, lijkt me dat ze dit niet zomaar mogen doen.
anoniem_63a1715f0c4db wijzigde dit bericht op 11-10-2017 23:27
24.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
11-10-2017 23:10
Als buitenstaander klinkt het ook best ongeloofwaardig, 3 volwassenen en een baby in een 2 kamer woning.

Heb je schriftelijke goedkeuring van de wbv voor het laten inwonen?
Al zou het waar zijn, het is toch bizar om met drie volwassen samen met een baby te leven in een tweekamer flat.
Heb je voor die tijd niet gedacht dat dit een vreemde situatie is?
Alleen al met de sex is dit toch absurd?
Ik vind dat jullie nog lang de tijd krijgen om te vertrekken.
Alle mensen die dit bizar vinden of niet geloven: dit gebeurt echt heel vaak in Nederland. Zo ongewoon is het niet om met zoveel mensen in een kleine woning te wonen.

Gezond, fijn en leuk is wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe de woningbouw rekent. Maar voor uitkeringsinstanties die controles doen is er een minimum aantal nachten per week dat je thuis slaapt geloof ik, 4 van de 7 nächsten geloof ik. Ga dus goed na wat zij minimale aanwezigheid vinden om ergens te wonen.

Is dit de eerste keer trouwens dat ze hiermee komen en meteen einde contract dreigt? Er lijkt mij toch eerst iets van een waarschuwing of gesprek gevoerd worden, liefst voordat ze opeens op de stoep staat. Aan de andere kant, door zo onverwachts te komen, vangen ze wel meer gevallen.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
11-10-2017 23:30
Alle mensen die dit bizar vinden of niet geloven: dit gebeurt echt heel vaak in Nederland. Zo ongewoon is het niet om met zoveel mensen in een kleine woning te wonen.

Gezond, fijn en leuk is wat anders.
Dit. Ik heb voller gezien.

TO: niet tekenen maar rechtsbijstand zoeken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
11-10-2017 23:26
Ja? Een leerling van mij woonde met haar ouders, 6 broers en zussen in een 3-kamerwoning. Sindsdien kijk ik nergens meer van op.
Tuurlijk wonen er soms te veel mensen in een te kleine woning. Maar ik vind er wel een verschil in zitten of het om een gezin gaat of dat je mensen van buiten je gezin in je woning haalt.
Daarbij vind ik het ook vreemd dat de woningcoöperatie steeds nicht en aanhang treft en niet TO. Dat maakt het allemaal wel verdachter
Alle reacties Link kopieren
Foodb schreef:
11-10-2017 23:09
Wat een klotesituatie!!!

Heb je rechtsbijstandverzekering? Dat zou al schelen, als je dat hebt, laat hen de communicatie doen. Kan evt ook vis juridisch loket.

Sowieso communiceer schriftelijk met de woningbouw. Schrijf bovenstaand verhaal grotendeels en dat je het niet eens bent met het besluit dat jij de woning moet verlaten (want dat is toch wat zij willen doen? Niet alleen je medebewoners eruit toch?) Heb je ook je extra inwoners schriftelijk doorgegeven bij hen?
Ja, ik heb alles netjes doorgegeven, ik zal contact op nemen met DAS
Alle reacties Link kopieren
Foodb schreef:
11-10-2017 23:09
Wat een klotesituatie!!!

Heb je rechtsbijstandverzekering? Dat zou al schelen, als je dat hebt, laat hen de communicatie doen. Kan evt ook vis juridisch loket.

Sowieso communiceer schriftelijk met de woningbouw. Schrijf bovenstaand verhaal grotendeels en dat je het niet eens bent met het besluit dat jij de woning moet verlaten (want dat is toch wat zij willen doen? Niet alleen je medebewoners eruit toch?) Heb je ook je extra inwoners schriftelijk doorgegeven bij hen?
Ja, ik heb alles netjes doorgegeven, ik zal contact op nemen met DAS
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
11-10-2017 23:10
Hoezo onterecht?

Jij bent huurder. En je woont er naast zelf permanent ook permanent met je nicht en aanhang. Dat mag dus niet.
Ja, hoezo zou dat niet mogen? Graag uitleg.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
11-10-2017 23:10
Als buitenstaander klinkt het ook best ongeloofwaardig, 3 volwassenen en een baby in een 2 kamer woning.

Heb je schriftelijke goedkeuring van de wbv voor het laten inwonen?
Een woning in Amsterdam vinden is een hele opgave. Zeker als je een grote woning wilt. Het is niet meer dan normaal dat bijna de helft van amsterdam kamers met stapelbedden heeft.
Alle reacties Link kopieren
TO, niet tekenen en juridisch bijstand zoeken.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Girlmusic schreef:
12-10-2017 00:20
TO, niet tekenen en juridisch bijstand zoeken.

Succes!
Bedankt.
Hoeveel personen er wonen doet er in dit geval niet zoveel toe. Ik zat ook met vriend en baby in een 2 kamer flatje ( 1 slaapkamer dus) en dat was krap maar zeker met een pasgeboren baby niet onmogelijk.

Zijn de anderen bij je ingeschreven? Want als dat zo is dan kunnen ze je weinig maken.
ghostly41 schreef:
11-10-2017 23:10
Als buitenstaander klinkt het ook best ongeloofwaardig, 3 volwassenen en een baby in een 2 kamer woning.

Heb je schriftelijke goedkeuring van de wbv voor het laten inwonen?
Vind het helemaal niet zo ongeloofwaardig hoor. TO haar familie zit blijkbaar in een rot situatie en TO kon ze op deze manier helpen. En er zijn nog maar erg weinig verenigingen waarbij er toestemming tot inwoning nodig is. Bij 9 van de 10 is dat niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaasd me dat sommigen niet even nadenken.
Als de hoog nood is, en je kan bij iemand tijdelijk wonen maakt de omvang/ruimte nog uit?
Je gaat me toch niet zeggen dat je hierop ja gaat zeggen.

Probeer veel te regelen, per direct. Tips zijn al gegeven. Maar slaap jij wel enkele nachten thuis in de week?
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn wbv maakt alleen onderscheid tussen medebewoners en medehuurders.
Als medebewoner heb je geen rechten en plichten als huurder wel.

Even gekeken op hun website er wordt vriendelijk gevraagd om een medebewoner schriftelijk door te geven zodat die persoon zich in kan laten schrijven op je adres. Of je moet medehuurderschap aanvragen als je bv gaat samenwonen of trouwen.
Als dat laatste het geval is de trouwakte of het contract voldoende om medehuurder te worden. Maar je moet het wel schriftelijk aanvragen.

Wel moet je zelf het huis bewonen. Dat er een beslapen bed stond betekent niet dat jij erin slaapt..
Is er ook sprake van onbedoelde huurfraude of zorgfraude? Uitkeringsfraude misschien want jij onderhoudt toch geen gezin en het is wel vreemd dat ze jou niks hoeven te betalen.
Dat zou ik ook een rare zaak vinden een heel gezin en jij betaald alles behalve soms een tas boodschappen, niks op papier en voor langere tijd.. Zelf zou ik wel wat zwart op wit zetten dan, ze staan immers wel bij je ingeschreven met alle risico's vandien.

Er staat bij mij ook duidelijk in dat medehuurders of medebewoners geen rechten meer hebben als jij elders woont dan moet je er wel uit. Niks tekenen en advies vragen zou ik zeggen en probeer aan te tonen middels overschrijvingen dat ze je wel betalen.

Dat je alles voor ze betaald en ze je zelf nooit thuis hebben getroffen is niet in je voordeel.. Dat ze in de avond komen kijken is ook wel tekenend doen ze niet bij een vaag vermoeden.

Waarom ben je niet meteen naar huis gegaan toen je wist dat ze bij je binnen stonden en je vrienden vroegen wat te doen. Is wel achteraf praten maar ik zou meteen naar huis racen om te laten zien dat ik in de buurt bent. Nu heb je het hen af laten handelen niet handig vrees ik. Sterkte ik hoop dat het goed komt. Voor iedereen dit moet een ramp zijn zo op elkaars lip zitten.
Alle reacties Link kopieren
Pieps2016 schreef:
12-10-2017 00:23
Hoeveel personen er wonen doet er in dit geval niet zoveel toe. Ik zat ook met vriend en baby in een 2 kamer flatje ( 1 slaapkamer dus) en dat was krap maar zeker met een pasgeboren baby niet onmogelijk.

Zijn de anderen bij je ingeschreven? Want als dat zo is dan kunnen ze je weinig maken.
Het is wel een verschil als je met je eigen gezin een kleine woonruimte bewoond, of dat je daar zelf woont en dan nog een heel gezin erbij laat wonen.
Dat laatste is, hoewel het heus voorkomt, al minder waarschijnlijk. In veel gevallen maakt de huurder dan dat ie wegkomt, al dan niet meerendeels van de tijd. En dan heb je daar dus al een probleem.

En of ze ingeschreven zijn of niet maakt niets uit hoor. Gemeenten controleren echt niet iedere inschrijving, op toestemming van de woningeigenaar.

TO, je hebt op zijn minst de schijn erg tegen. Dat je veel bij je vriend bent en het gezin in je woning laat, is niet handig. Niet onlogisch, maar niet handig.
En ze betalen wel degelijk mee, al heet het geen huur en al heb je geen contract, ze dragen bij aan je kosten.
Hoe vaak ben je bij je vriend? En slaap je dan ook daar?
Alle reacties Link kopieren
Sonnie29 schreef:
12-10-2017 00:10
Ja, ik heb alles netjes doorgegeven, ik zal contact op nemen met DAS
Doorgeven is iets anders dan toestemming krijgen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven