Buurvrouw maakt haar huis niet schoon.

13-10-2017 14:05 114 berichten
Onlangs was de buurvrouw een weekje weg. Ze had ons gevraagd de post van de mat te halen en op de tafel te leggen. Ik was nog nooit bij haar binnen geweest, en schrok nogal van hoe het eruit zag. Dikke laag stof, webben langs het plafond, smerige keuken, muffe lucht, dat soort dingen. Alsof er in geen jaren is schoongemaakt. Ik ben natuurlijk niet gaan snuffelen in ruimtes waar ik niets te zoeken heb, maar waarschijnlijk is de rest van het huis er niet veel beter aan toe. Van wat ik heb gezien was alles vies.

Nu vraag ik me af of ik daar iets mee moet. Zal ik haar vragen of ik misschien ergens mee kan helpen? Het kan zijn dat ze dan boos wordt, zo van bemoei je er niet mee. Ze heeft namelijk ook vrienden die soms bij haar zijn, het lijkt me toch stug dat die nooit eens een poging hebben ondernomen om het over haar woonomstandigheden te hebben en/of ze te verbeteren.
Aan de andere kant wonen wij dus naast haar, en als zij door haar vervuiling ongedierte krijgt loopt dat straks ook door ons huis. En het lijkt me voor haar ook erg ongezond om zo te leven.

Het liefst zou ik het die vrienden vragen, dan weet ik meteen zeker of zij er ooit over zijn begonnen en hoe dat is gegaan. Maar ik heb geen idee waar zij vandaan komen, dus daar kan ik geen contact mee opnemen.
Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Conclusie de buurvrouw gaat nooit meer vragen om de post weg te halen. Spontaan ga je je met haar privéleven bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Niet mee bemoeien! Er komen vrienden over de vloer dus dat zijn écht jouw zaken niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Bemoeizorg inschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Ongedierte komt natuurlijk niet op stof, spinnenwebben en een muffe lucht af dus volgens mij overdrijf je wat. Verder blijf je natuurlijk met je neus uit andermans zaken!
Nou sorry hoor, lijkt wel of ik jullie persoonlijk beledig. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat buurvrouw eigenlijk hulp zou willen maar dat aan niemand durft te vragen. De vrienden komen maar heel sporadisch, iets van 2x per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Of ze wil geen hulp, heelveel mensen willen namelijk gewoon geen hulp. Heb je het vermoeden dat deze vrouw eenzaam is?

De buurvrouw komt je waarschijnlijk bedanken, jij kunt dan zeggen dat je dat met plezier hebt gedaan en best vaker wat voor haar wilt doen. Probeer eens wat meer contact met haar te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
13-10-2017 14:17
Nou sorry hoor, lijkt wel of ik jullie persoonlijk beledig. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat buurvrouw eigenlijk hulp zou willen maar dat aan niemand durft te vragen. De vrienden komen maar heel sporadisch, iets van 2x per jaar.

Buuf? Haal je mijn post weg als ik een week weg ben? Ja prima hoor. Buuf moet ik helpen schoonmaken? Ik vond je huis nog al vies toen ik de post weg ging halen.
Buuf ik heb bemoeizorg gebeld omdat ik je huis zo vies vond.
Hoe vind je dat klinken?
7102 schreef:
13-10-2017 14:22
Buuf? Haal je mijn post weg als ik een week weg ben? Ja prima hoor. Buuf moet ik helpen schoonmaken? Ik vond je huis nog al vies toen ik de post weg ging halen.
Buuf ik heb bemoeizorg gebeld omdat ik je huis zo vies vond.

Hoe vind je dat klinken?


Ja, zo zou ik dat ook precies brengen natuurlijk....
Dahlia74 schreef:
13-10-2017 14:21
Of ze wil geen hulp, heelveel mensen willen namelijk gewoon geen hulp. Heb je het vermoeden dat deze vrouw eenzaam is?

De buurvrouw komt je waarschijnlijk bedanken, jij kunt dan zeggen dat je dat met plezier hebt gedaan en best vaker wat voor haar wilt doen. Probeer eens wat meer contact met haar te krijgen.
Dat kan, dat ze gewoon geen hulp wil. We hebben inderdaad nog contact gehad nadat ze was thuisgekomen. Mijn vriend woont hier al veel langer dan ik, we maken beide regelmatig een praatje met haar als we haar buiten zien. Ze gaat er regelmatig op uit in ieder geval.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 14:29
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben jij veel schoner dan je buurvrouw, misschien vindt zij dit prima.

Het kan he? Er zijn mensen die het huishouden niet zo interessant vinden en waardoor er dus veel stof ligt.
Wat was er vies aan de keuken?
Stond er veel vaat of vond je de kastjes vies?
Yraatje schreef:
13-10-2017 14:29
Misschien ben jij veel schoner dan je buurvrouw, misschien vindt zij dit prima.

Het kan he? Er zijn mensen die het huishouden niet zo interessant vinden en waardoor er dus veel stof ligt.
Wat was er vies aan de keuken?
Stond er veel vaat of vond je de kastjes vies?
Fornuis, vloer, en kastjes waren vies. Eigenlijk alles behalve de koelkast die ze nog niet zo lang nieuw heeft.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
13-10-2017 14:27
Dat kan, dat ze gewoon geen hulp wil. We hebben inderdaad nog contact gehad nadat ze was thuisgekomen. Mijn vriend woont hier al veel langer dan ik, we maken beide regelmatig een praatje met haar als we haar buiten zien. Ze gaat er regelmatig op uit in ieder geval.
Klinkt als een vrouw die nog prima voor zichzelf kan zorgen, maar het huishouden gewoon niet zo belangrijk vindt. Houdt het praatje in ere, gezellig voor haar. Ik lees trouwens dat het huis vervuilt en niet de buurvrouw. OF verzorgt ze zichzelf ook slecht?
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft er zelf weinig problemen mee als ze jou durft te vragen om de post te doen. Ze klinkt lichamelijk in staat om op vakantie te gaan en dus ook redelijk haar huishouden te kunnen doen. Als je buurvrouw nauwelijks buiten kwam, in de war lijkt, afvalhopen zich opstapelen waardoor je in ruimtes niet meer kunt komen en er tien katten tussen schijten, dan zou het anders worden. Nu heb je een niet zo schone buurvrouw, maar het klinkt me nog lang niet problematisch.
Alle reacties Link kopieren
Denk je dat je buurvrouw het schoonmaken niet (meer) zelf kan? Is ze oud, ziek of op een andere manier niet in staat zelf haar huishouden te regelen? Of heeft ze gewoon andere normen en waarden wat betreft haar huishouden en schoonmaak?

Als je denkt dat ze wel schoner wil maar niet kan, kun je voorzichtig hulp bieden. Anders, niet mee bemoeien. Ongedierte komt niet af op stof en spinnenwebben. Ben jezelf niet erg smetvrezerig dat je hier gelijk bang voor bent?
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
nederlandsevrouw schreef:
13-10-2017 14:35
Denk je dat je buurvrouw het schoonmaken niet (meer) zelf kan? Is ze oud, ziek of op een andere manier niet in staat zelf haar huishouden te regelen? Of heeft ze gewoon andere normen en waarden wat betreft haar huishouden en schoonmaak?

Als je denkt dat ze wel schoner wil maar niet kan, kun je voorzichtig hulp bieden. Anders, niet mee bemoeien. Ongedierte komt niet af op stof en spinnenwebben. Ben jezelf niet erg smetvrezerig dat je hier gelijk bang voor bent?
Nee, geen smetvrees, bij ons is het gemiddeld schoon, ben daar echt niet overdreven in. Ik ben nou ook weer niet heel bang voor ongedierte, zie het gewoon als een mogelijk gevolg. Want in de keuken is het wel wat meer dan stof.

Voorzichtig hulp bieden zou ook zijn hoe ik het zou doen. Buurvrouw is halverwege de zestig en loopt in ieder geval niet heel best meer. Ze zal ook niet op een trap klimmen.
Dahlia74 schreef:
13-10-2017 14:34
Klinkt als een vrouw die nog prima voor zichzelf kan zorgen, maar het huishouden gewoon niet zo belangrijk vindt. Houdt het praatje in ere, gezellig voor haar. Ik lees trouwens dat het huis vervuilt en niet de buurvrouw. OF verzorgt ze zichzelf ook slecht?
Nee inderdaad, het is het huis. Zijzelf geeft duidelijk niks om hoe haar kleding eruit ziet, maar echt vies ziet ze er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
To, meer dan een oogje in het zeil houden, kun je waarschijnlijk niet. Maar dat is beter dan niets.

Ik kende ook een vrouw van diezelfde leeftijd die het gewoon echt niet belangrijk vond. Afwas stond er de hele week, overal stof, spinnenwebben en dierenharen. Ik ben makkelijk, maar ook ik vond het vies. Ik heb mij wel gelijk voorgenomen om zo niet te gaan worden. ;-)

Als je verder het idee heeft dat ze zich wel oké verzorgd, dan zou ik het laten. Misschien wat vaker een praatje met haar maken of zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vindt het moeilijk. Niet mee bemoeien, maar als het nog erger wordt? Dan heeft iedereen de mond vol, was er dan niemand die dat gezien heeft? Heeft nooit iemand daar hulp geboden?
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
13-10-2017 14:34
Fornuis, vloer, en kastjes waren vies. Eigenlijk alles behalve de koelkast die ze nog niet zo lang nieuw heeft.
Zolang zij er tevreden mee is, is er niks aan de hand lijkt me.
Ik heb ook een vriendin waar ik het huis een beetje smoezelig vind. Ze is heel lief, maar ze heeft andere prio's. Prima vind ik dan. Haar huishouden, niet het mijne.
Alle reacties Link kopieren
Laat het los, maar maak wel regelmatig een praatje met haar. Als het huishouden dan toevallig ter sprake komt, zou je kunnen zeggen dat je best eens wil helpen.
Maar sta ook open voor de mogelijkheid dat zij het zo prima vindt. Eventuele gevolgen voor jezelf zoals je die noemt lijken me tamelijk overdreven.

Maar goed, het terloops aanbieden is iig prima.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij trekt de koelkast open...
bijzonder....
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
13-10-2017 14:17
Nou sorry hoor, lijkt wel of ik jullie persoonlijk beledig. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat buurvrouw eigenlijk hulp zou willen maar dat aan niemand durft te vragen. De vrienden komen maar heel sporadisch, iets van 2x per jaar.
Huh? Je vraagt toch wat wij zouden doen? Nou de meesten zouden zich er niet mee bemoeien.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou misschien vragen of je haar een keer kan helpen de spinnenwebben weg te halen aan het plafond. Eenmaal bezig kun je misschien eens doorvragen of ze hulp nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
13-10-2017 15:23
Dus jij trekt de koelkast open...
bijzonder....
Dat staat er niet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven