Andijvie: hoe heet moet je wassen?

14-10-2017 21:20 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sjongejonge ik heb steeds discussies met partner over de was. Hij vindt dat hij gelijk heeft en ik vind dat ik gelijk heb.

Ik doe meestal de was, maar krijg elke keer commentaar. Je zou kunnen zeggen prima dan doe het lekker zelf maar ik vind de manier waarop hij wast niet goed.

Hoe ik was; sokken, ondergoed ( ik draag geen ondergoed van delicate stoffen, gewoon degelijke katoenen boxers/strings) en handdoeken op 60 en soms 90 graden.
Kleding altijd 40, Sommige items die speciale wasvoorschriften hebben was ik koud, handwas of 30 graden.
Beddengoed en sportkleding 60 graden

Vriend heeft boxers van bjorn borg en wast die op 40 want dat staat in het label. Ik vind dat niet echt hygienisch. Ik vind ondergoed op 60 horen. Vriend wast beddengoed op 40 ivm slijtage (?). Zelfde verhaal, je zweet etc in bed dat lijkt me niet fris. Sportkleding idem dito, doorweekte fietsshirts,sokken en van die zeembroeken worden toch niet schoon op 40 graden? Soms blijf ik zweet ruiken ook al komem ze net uit de was. Hij is er zuinig op, prima maar ik vind het niet echt schoon. Wie heeft volgens jullie 'gelijk'? Wordt het schoon genoeg op 40? Slijt het inderdaad harder op 60?
Beddegoed, theedoeken, ondergoed, sportkleding op minimaal 60 graden, anders gaan de bacterieen niet dood.
Jij doet het prima. Alsmaar zo koud wassen krijg je ook wasluis in je machine.
Ik was ook op hete temperatuur en gooi vervolgens ook nog in droger nooit gemerkt dat eerder slijt.
Ondergoed en beddengoed vind ik sowieso goor op 40 gr te wassen vooral met alle lichaamsvloeistoffen die erin kunnen zitten.
Helaas voor je vriend aan mij heeft ie niks
Hier gaat alles samen de machine in op 40 graden.
Beddengoed (en soms handdoeken) gaat apart op 60 à 90 graden afhankelijk van waar ik zin in heb.

Nooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Alles gaat hier op 40.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ha fijn, een wastopic.

Mijn kleding, slaapkleding en ondergoed doe ik allemaal bij elkaar in één was op 40 graden. Ja, ondergoed ook. Heter zou kunnen, maar vind ik lichtelijk overdreven.

Beddengoed 60 graden.

Handdoeken/theedoeken 60 graden.
Alles op 60 graden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor kamp vriend; ik was eigenlijk alles op 30 graden. Heel soms op 40 graden. Alles wordt echt wel schoon. En ik vind het hygiënisch genoeg.

Één of twee keer per jaar een trommel op 90 graden. Maar dat is voor het behoud van de machine.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Beddengoed slijt wel sneller als je het heter wast. Mijn schoonmoeder en ik hadden eens dezelfde dekbedovertrek gekocht en zij wast dat op 40 graden en ik op 60. En na een jaar zag je echt duidelijk verschil. Dat waren wel goedkope van de aldi, maar ik weet niet of dat uitmaakt. Voor ondergoed zal wel hetzelfde gelden, maar ik vind 60 graden hygiënischer. Dat is ook nodig voor de huisstofmijt.
Sokken, ondergoed, handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes en beddengoed op 60.

Shirts, bh's, broeken op 40.

Als vriendlief gewone boxers koopt, hoeven ze ook niet op 40 gewassen te worden. Door de hoeveelheid elastaan in die dingen van BB gaan ze in een hete was sneller lubberen... Het zijn eigenlijk t-shirtjes die als ondergoed gebruikt worden.
Klinkt heel bekend deze discussie. Ik was sokken, ondergoed, handdoeken, theedoeken, baddoeken en beddengoed op 90 graden. Zeker met huidschilfers, schimmels en dergelijke is dat het meest hygiënisch vind ik. Ik koop zeker niet het duurste van het duurste qua dekbedovertrekken maar wel altijd 100% katoen. Dat blijft echt jaren mooi en tegen de tijd dat het vaal wordt ben ik ook echt wel toe aan een andere kleur/motief etc. Katoen en polyester beddengoed wordt wel heel snel lelijk en gaat pluizen, ook slaapt het heel zweterig. Meer dan genoeg reden om 100% katoen te kiezen dus.

Kleding was ik op 40 graden tenzij anders staat aangegeven in het etiket.

Mijn vriend denkt dat ook dat boven de 30 graden alles krimpt. Echter liep hij op een gegeven moment met kaarsvetachtige plekken onder zijn oksels (deoroller denk ik) dat gewoon niet meer schoon werd. Sindsdien was ik zijn kleding als hij niet thuis is. Witte t-shirts voor onder zijn kleding en zijn werkbroeken gooi ik gewoon op 60.
Alle reacties Link kopieren
Dacht ik ook : fijn, een topic zonder gedoe. Blijkt dat TO hele discussies heeft met haar partner, ik heb gelijk, nee, ik heb gelijk (het lijkt Actueel, wel ! :facepalm: sorry).
Mijn bijdrage : hier gaat het meeste op 40 graden, ook ondergoed, en soms alle handdoeken en beddengoed samen op 60 graden ( afhankelijk van de kleuren ). Gelukkig niemand die tegen mijn wasregime kan zijn, hier thuis :)
nounou
Van de huisarts gehoord dat ondergoed en bedden goed en handdoeken op 60 graden moeten voor de hygiene
Alle reacties Link kopieren
Sportkleding idem dito, doorweekte fietsshirts,sokken en van die zeembroeken worden toch niet schoon op 40 graden? Soms blijf ik zweet ruiken ook al komem ze net uit de was.
Die kleding kan hij beter direct na gebruik wassen. Zeker niet op laten drogen en verzamelen tot de trommel vol is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
semmy1986 schreef:
14-10-2017 21:23
Ik was ook op hete temperatuur en gooi vervolgens ook nog in droger nooit gemerkt dat eerder slijt.
Sorry, maar wasgoed slijt echt wel in de droger hoor. Ik doe beddengoed, handdoeken, theedoeken en hydrofielen allemaal in de droger, maar ik haal handen vol textiel-stof uit het filter in de droger. Waar dacht je dat dat vandaan kwam? ;-)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
14-10-2017 21:42
Die kleding kan hij beter direct na gebruik wassen. Zeker niet op laten drogen en verzamelen tot de trommel vol is.
http://www.womenshealthmag.nl/Style/hoe ... ste-manier
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn witte was, handdoeken en ondergoed, gaat op 40 graden. Beddengoed 60 of 90. Gekleurde handdoeken, theedoeken en schoonmaakdoekjes op 60. Gekleurde was, licht en donker apart, gaat op 30 graden (daar zit ook ondergoed bij).
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
14-10-2017 21:42
Van de huisarts gehoord dat ondergoed en bedden goed en handdoeken op 60 graden moeten voor de hygiene
Sinds wanneer is wassen onderdeel van de opleiding tot huisarts?

Zeker als je het spul daarna nog in de droger gooit -waar het echt wel zo heet wordt dat bacteriën dood gaan- hoeft die wasmachine niet loeiheet.
Alle reacties Link kopieren
Handdoeken, washandjes, keukendoeken, vaatdoeken, theedoeken, sokken en ondergoed op 60 of 90 graden

Kleding meestal op 40 graden. soms op 30 als het puur voor de frisheid is.

Beddengoed soms op 40, soms op 60.
Eze schreef:
14-10-2017 21:59
Sinds wanneer is wassen onderdeel van de opleiding tot huisarts?

Zeker als je het spul daarna nog in de droger gooit -waar het echt wel zo heet wordt dat bacteriën dood gaan- hoeft die wasmachine niet loeiheet.
Wat een onintelligente reactie zeg
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
14-10-2017 22:05
Wat een onintelligente reactie zeg
Vertel, wat is er mis mee?
Alle reacties Link kopieren
60 graden: Beddengoed, baddoeken, washandjes (gekleurd & wit), theedoeken, handdoeken, vaatdoekjes, poetsdoeken. onderbroeken, slaapkleding en sokken.
40 graden: (sport)kleding en de spullen van de katten
30 graden: speciale kleding
Alle reacties Link kopieren
Maura1984 schreef:
14-10-2017 21:35
Beddengoed slijt wel sneller als je het heter wast. Mijn schoonmoeder en ik hadden eens dezelfde dekbedovertrek gekocht en zij wast dat op 40 graden en ik op 60. En na een jaar zag je echt duidelijk verschil. Dat waren wel goedkope van de aldi, maar ik weet niet of dat uitmaakt. Voor ondergoed zal wel hetzelfde gelden, maar ik vind 60 graden hygiënischer. Dat is ook nodig voor de huisstofmijt.
Ja dat woord zocht ik! Huisstofmijt!

Mij maakt het slijten als dat zo zou zijn ook niet zoveel uit eerlijk gezegd. Na een a 2 jaar wil ik toch wel wat anders. Ik heb van de ikea en hema en eentje heb ik al 7 jaar, is nog prima.
Alle reacties Link kopieren
Nummertje 4, alleen hier geen koudwaterbad met azijn. Mijn betere helft "moet" alles wat hij aan heeft gehad direct na het sporten in de wasmachine gooien en wassen. Geen nare geuren hier.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
blueeyes*3 schreef:
14-10-2017 21:37
Sokken, ondergoed, handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes en beddengoed op 60.

Shirts, bh's, broeken op 40.

Als vriendlief gewone boxers koopt, hoeven ze ook niet op 40 gewassen te worden. Door de hoeveelheid elastaan in die dingen van BB gaan ze in een hete was sneller lubberen... Het zijn eigenlijk t-shirtjes die als ondergoed gebruikt worden.
Oh is dat het? Dat is me nooit opgevallen eigenlijk want ik was ze soms stiekem wel op 60. Maar hij wil geen gewone want die zitten niet lekker ( onzin). Daar is hij van overtuigd, het gaat hem niet om het merk namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven