Tijdelijk naar het buitenland en huis verhuren - ervaring?

14-10-2017 23:15 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij hebben vergevorderde plannen om over een tijdje voor ongeveer anderhalf naar het buitenland te gaan. Een spannend avontuur! Voordat het zover is zullen we nog een hoop moeten regelen.

Een van de dingen die speelt is: wat te doen met ons koophuis. In principe willen we het onderverhuren tijdens onze afwezigheid: we hebben een fijn huis en we komen weer terug. Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die dit ook doen of gedaan hebben, alleen bijna iedereen die ik spreek doet dit 'illegaal'. Ofwel: zonder melding aan/toestemming van de hypotheekverstrekker. Kennelijk kraait er geen haan naar zolang de hypotheek gewoon betaald wordt.

Het liefst zou ik het wel op de officiële manier doen. Maar wat is wijsheid. Onze hypotheek loopt bij ING en die hebben een expatregeling, zo lees ik op de site: https://www.ing.nl/particulier/hypothek ... ndex.html
We voldoen aan de voorwaarden die ING op deze pagina opsomt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt zo'n regeling ook echt toegekend? Ik ben een beetje huiverig dat het misschien wordt geweigerd en dat je dan slapende honden hebt wakker gemaakt, en het dus niet meer op de onofficiële manier meer kunt doen...

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten hierover!
anoniem_344959 wijzigde dit bericht op 14-10-2017 23:16
Reden: typo
0.14% gewijzigd
De eerste vraag die in mij opkomt, waarom wil je jullie huis onderverhuren?
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het alternatief is dat het leegstaat alle kosten doorlopen. Voor een paar maandjes trek je dat nog wel, maar voor anderhalf jaar is dat wel een aderlating? Of zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer heeft zijn huis ook een jaar onderverhuurd toen hij in het buitenland ging werken.

Via een speciaal bureau die alles regelen, borg, dat de huur betaald wordt en het huis netjes opgeleverd wordt als je terugkomt.
Uiteraard niet voor niets je betaald ze wel voor hun diensten.
Geen flauw idee hoeveel maar geen enorme bedragen je houdt er echt flink wat aan over. Hij had een huurder die er maar een paar dagen per week sliep. Niets kapot, alles schoon en de rekeningen betaald.

Informeer eens bij zo'n bureau die weten vast ook wel of je hypotheekverstrekker dat moet weten.
Weet zeker dat broer dat verder nergens doorgegeven heeft maar dat bureau kan dat ook afgehandeld hebben dat weet ik niet.
Wel prettig als iemand hier de boel in de gaten houdt en ervoor zorgt dat je je huur ontvangt.

Persoonlijk vind ik dit fijne initiatieven voor mensen die uit een scheiding komen en nog woonruimte zoeken. Een ingericht huis en anderhalf jaar of iets minder om te zoeken geeft een mens wat ademruimte en jij betaald niet dubbel. Een huis zo lang leeg laten staan is eigenlijk zonde en als een ander de screening voor je doet en de administratie regelt zou ik het gewoon doen. Goede reis :)
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het ook. Onze hypotheekadviseur adviseerde ons "geen slapende honden wakker te maken". Zolang je gewoon maandelijks je hypotheek overmaakt is er geen haan die er naar kraait. We hebben het dan ook nergens gemeld.
Wij hebben overigens wel een bureau ingeschakeld voor het innen van de huur en technisch beheer. Kost ongeveer 60 euro per maand.
Overigens valt dat "flink overhouden" wel mee (of tegen). Je hebt geen hypotheekrente aftrek omdat je verhuurd, je gemeentelijke lasten voor de eigenaar en verzekering lopen gewoon door. Maar het is voor ons wel kostendekkend en we houden nog iets over om eventueel onderhoud van te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Als het een koophuis is, is er geen sprake van onderverhuur, maar ‘gewoon’ van verhuur. Dat kan nog wel uitmaken als je naar informatie gaat zoeken.

Als je aan de voorwaarden voor de expatregeling voldoet, zou ik het wél melden. Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties!

Goed om te lezen dat er goede ervaringen zijn met zo'n organisatie. Daar zitten we inderdaad ook aan te denken.

Ja dat is het dilemma dus een beetje... geen slapende honden wakker maken versus gewoon melden als je aan de regels voldoet. Maar het aan de regels voldoen is - ben ik bang - geen garantie dat ze ook toekennen. Maar meer dat als je daar niet aan voldoet, dat je het in elk geval kunt schudden?
Ik ben dus heel benieuwd hoe dat werkt, maar daar kom je natuurlijk niet zo makkelijk achter...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft jaren huizen onderverhuurt als ze er niet was. Altijd netjes volgens de regels, belasting wist er van etc. Het enige probleem is dat je genoeg borg moet vragen want onderhuur betekend blijkbaar smerig achterlaten. Schoonmaak kosten dus incalculeren.

Jullie zijn maar heel tijdelijk weg dus als je een vertrouwd iemand hebt die een oogje in het zeil houd zou je het ook 2 x 6 maanden "illegaal" kunnen doen.
Gewoon zo'n bureau bellen die kunnen je meer vertellen en veel voor je regelen.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
15-10-2017 00:29
Wij doen het ook. Onze hypotheekadviseur adviseerde ons "geen slapende honden wakker te maken". Zolang je gewoon maandelijks je hypotheek overmaakt is er geen haan die er naar kraait. We hebben het dan ook nergens gemeld.
Wij hebben overigens wel een bureau ingeschakeld voor het innen van de huur en technisch beheer. Kost ongeveer 60 euro per maand.
Overigens valt dat "flink overhouden" wel mee (of tegen). Je hebt geen hypotheekrente aftrek omdat je verhuurd, je gemeentelijke lasten voor de eigenaar en verzekering lopen gewoon door. Maar het is voor ons wel kostendekkend en we houden nog iets over om eventueel onderhoud van te betalen.
Kostendekkend en je houdt nog wat over voor onderhoud. Dat is in mijn ogen flink overhouden aan die 60 euro per maand :)
Zeker als je huis anders leegstaat en alleen maar geld kost.
Alle reacties Link kopieren
Let wel heel goed op met welk bureau je in zee gaat, er zijn nogal wat onbetrouwbare.
En screening, screening gaat op papier en blauwe ogen, zo'n bureau kan niks checken bij BKR of politie. Het blijft daarmee een risico wat je loopt.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
15-10-2017 00:33
Als het een koophuis is, is er geen sprake van onderverhuur, maar ‘gewoon’ van verhuur. Dat kan nog wel uitmaken als je naar informatie gaat zoeken.
Goed punt, het is in ons geval inderdaad helemaal geen onderhuur maar 'verhuur'.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
15-10-2017 00:29
Overigens valt dat "flink overhouden" wel mee (of tegen). Je hebt geen hypotheekrente aftrek omdat je verhuurd, je gemeentelijke lasten voor de eigenaar en verzekering lopen gewoon door. Maar het is voor ons wel kostendekkend en we houden nog iets over om eventueel onderhoud van te betalen.
Ik begrijp dat je er niet echt aan 'verdient', maar als we onze lasten kunnen dekken zou dat al erg fijn zijn!
Sirius schreef:
15-10-2017 00:47
Kostendekkend en je houdt nog wat over voor onderhoud. Dat is in mijn ogen flink overhouden aan die 60 euro per maand :)
Zeker als je huis anders leegstaat en alleen maar geld kost.
Vergeleken met leegstand houd je wel flink 'over' inderdaad :-).
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
15-10-2017 05:53
Let wel heel goed op met welk bureau je in zee gaat, er zijn nogal wat onbetrouwbare.
En screening, screening gaat op papier en blauwe ogen, zo'n bureau kan niks checken bij BKR of politie. Het blijft daarmee een risico wat je loopt.
Dank, hier gaan we ons heel goed op oriënteren inderdaad!

Mocht iemand een goede tip hebben wat dat betreft? (Of mag dat hier niet?)
Alle reacties Link kopieren
Zoek ook vooral op expat verhuur bureau's. Bij normale verhuurmakelaar moet je nog maar zien of de huurders er na 1,5 jaar nog uit willen! Kom je terug en kan je je eigen huis niet in ;)
miss-oops schreef:
14-10-2017 23:24
Nou ja, het alternatief is dat het leegstaat alle kosten doorlopen. Voor een paar maandjes trek je dat nog wel, maar voor anderhalf jaar is dat wel een aderlating? Of zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd?
Bij een goede expatregeling kan je de kosten van je hypotheek meenemen. Dan hoef je voor het geld al die rompslomp niet te doen en kan je familie en vrienden weekendjes/midweek in je huis laten slapen (als je op een leuke plek woont).

Als je het echt wil/moet verhuren dan zou ik dat nooit zelf doen maar altijd vi een professioneel erkend tussenpersoon en altijd alles volledig legaal. Zodat je niet straks issues krijgt met een huurder die er niet uit wil of schade aan je woning veroorzaakt, de boel per ongeluk in de fik laat vliegen, overlast veroorzakende huurders, huisdieren hebben of die ongewenste zakelijke dingen doen op jouw adres zoals (bedrijven registreren, gastouderopvang houden), kredieten aan gaan, BKR registratie hebben, deurwaarders bezoeken krijgen (jouw adres wordt dan gezien als wanbetaler adres) en meer van dat. Check ook je verzekeringen of die in tact bljven bij verhuur/onderverhuur. En de WA verzekering van de huurders.

Je hebt ook Nederlandse expatbureaus die je als Nederlander die in het buitenland gaat werken kunnen adviseren over wat je wel en niet moet doen om alles goed achter te laten in je thuisland.

Veel plezier! Erg gaaf en verrijkend om een periode in het buitenland te wonen (en werken).
Alle reacties Link kopieren
Goede overwegingen, thanks.

tampontouwtje schreef:
15-10-2017 10:33
Bij een goede expatregeling kan je de kosten van je hypotheek meenemen. Dan hoef je voor het geld al die rompslomp niet te doen en kan je familie en vrienden weekendjes/midweek in je huis laten slapen (als je op een leuke plek woont).

Die luxe hebben we helaas niet. En financieel is het eigenlijk niet te doen om ons huis leeg te laten staan. Maar we gaan het goed uitzoeken en wie weet vinden we zelfs wel iemand in ons eigen netwerk om het te huren. We wonen op een gewilde locatie dus dat scheelt wel.
Alle reacties Link kopieren
Zet het huis te koop tegen een veel te hoge vraagprijs (zodat er niemand komt kijken), en verhuur het in het kader van de Leegstandswet.
Wij hebben zelf goeie ervaring met 123wonen.
Alle reacties Link kopieren
Leegstandswet zitten ook wel wat haken en ogen aan toch? Vergunning, actief bezig moeten zijn met de verkoop, etc.

Gezien de locatie is in dit geval ook niet erg aannemelijk dat we het niet kwijt zouden raken...
Alle reacties Link kopieren
Als iemand wel die veel te hoge vraagprijs biedt heb je iig een klap geld ;-D

Het huis wat wij huren staat op funda, meer doen de eigenaren er niet aan, is blijkbaar al actief genoeg. Ja je moet toestemming regelen, maar dat moet je toch als je het niet zwart wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
Nact schreef:
15-10-2017 09:45
Zoek ook vooral op expat verhuur bureau's. Bij normale verhuurmakelaar moet je nog maar zien of de huurders er na 1,5 jaar nog uit willen! Kom je terug en kan je je eigen huis niet in ;)
Je hebt ten alle tijden 2! jaar en in geval van verhuur eigen woning zelfs 5 jaar (met bepaalde voorwaarden)
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
15-10-2017 11:23
Zet het huis te koop tegen een veel te hoge vraagprijs (zodat er niemand komt kijken), en verhuur het in het kader van de Leegstandswet.
Wij hebben zelf goeie ervaring met 123wonen.
En dat zijn dus een paar van die voorwaarden van de 5 jaar :D
Alle reacties Link kopieren
miss-oops schreef:
15-10-2017 11:34
Leegstandswet zitten ook wel wat haken en ogen aan toch? Vergunning, actief bezig moeten zijn met de verkoop, etc.

Gezien de locatie is in dit geval ook niet erg aannemelijk dat we het niet kwijt zouden raken...
Die haken en ogen vallen mee. En je kan altijd nee zeggen natuurlijk. Maar omdat jullie maar heel kort willen verhuren zou ik voor een bureau gaan Die hebben vaak tijdelijke mensen van grote bedrijven die hier maar een half jaar zijn of een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Er is wel degelijk wetgeving dat je het huis tijdelijk kunt verhuren en dat de huurders geen recht hebben om te blijven. Een beetje goede bemiddelaar weet dat dat en zal dat ook opnemen in het contract.

Uiteraard is het fijn dat je geen kosten hebt aan je huis. Ik wilde alleen even nuanceren dat je er niet rijk van wordt, wij krijgen wel eens de opmerking dat wel lekker binnenlopen doordat de huur vrij hoog is in de particuliere sector maar heell veel meer dan kostendekkend is het niet. Wat natuurlijk fijn is want ondertussen wordt de hypotheek wel afgelost terwijl wij er niets voor inleggen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
15-10-2017 12:10
Die haken en ogen vallen mee. En je kan altijd nee zeggen natuurlijk. Maar omdat jullie maar heel kort willen verhuren zou ik voor een bureau gaan Die hebben vaak tijdelijke mensen van grote bedrijven die hier maar een half jaar zijn of een jaar.
Misschien is de leegstandswet nog wel een overweging. En anders misschien toch maar de officiële weg.
Dank voor je input!
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
15-10-2017 14:24
Er is wel degelijk wetgeving dat je het huis tijdelijk kunt verhuren en dat de huurders geen recht hebben om te blijven. Een beetje goede bemiddelaar weet dat dat en zal dat ook opnemen in het contract.
Klopt, max. 2 jaar (zonder leegstandswet) dus dat is in elk geval fijn dat dat tegenwoordig kan!
prinses30 schreef:
15-10-2017 14:24
Uiteraard is het fijn dat je geen kosten hebt aan je huis. Ik wilde alleen even nuanceren dat je er niet rijk van wordt, wij krijgen wel eens de opmerking dat wel lekker binnenlopen doordat de huur vrij hoog is in de particuliere sector maar heell veel meer dan kostendekkend is het niet. Wat natuurlijk fijn is want ondertussen wordt de hypotheek wel afgelost terwijl wij er niets voor inleggen.
Goede nuance, uit de kosten komen is inderdaad ons doel :-).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven