Kat wordt opgeëist door eigenaar

17-10-2017 00:09 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 weken hebben wij een lieve poes in huis die ik uit het asiel heb gehaald. Ze stond daar op de website en ik viel voor haar lieve koppie en karakteromschrijving en details als leeftijd.
Poes is 18 september in het asiel terecht gekomen. Begin september werd ze op straat gesignaleerd, niet zo ver (of beter gezegd: heel dichtbij) van mijn huisadres vandaan. Ze kreeg een signaleringsbandje om met de mededeling aan de eigenaar dat, als poes na 2 weken nog steeds op straat zwierf en de eigenaar geen contact had opgenomen, naar het asiel zou worden gebracht om een nieuw thuis te zoeken. Volgens het asiel zwierf ze al maanden buiten (die info hadden ze van buurtbewoners die hadden gebeld met het asiel). Ze was wel gechipt maar niet geregistreerd.

Dat nieuwe thuis werd ons huis. Op 28 september ben ik naar het asiel geweest om kennis te maken. Ik was gelijk verkocht en wilde haar zaterdags ophalen (moest nog spullen kopen zoals kattenbak enz.). Maar ik mocht haar pas op 3 oktober meenemen omdat wettelijk is bepaald dat het asiel de kat 14 dagen moet huisvesten voordat hij herplaatst mag worden. In die 14 dagen kan de eigenaar er nog om komen.
Dus op 3 oktober heb ik haar opgehaald en woont ze bij ons. Wat een lieverd is het, we zijn blij met haar.
Tot zover het leuke gedeelte.

Vanmiddag (dus na 2 weken) werd ik gebeld door het asiel, ik dacht dat het was om te vragen hoe het met haar ging. Maar de medewerkster vertelde dat ze een probleem hadden want de eerste eigenaar heeft zich gemeld en die eist zijn kat terug. De eigenaar heeft de FB-pagina van het asiel gezien en daar zag hij poes op staan. Dit is op 19 september geplaatst maar pas vandaag hebben ze contact met het asiel opgenomen.
Ze (het asiel) hebben uitgelegd dat kat herplaatst is volgens de regels en dat de vorige eigenaar geen aanspraak meer kan maken. Maar die zegt dat ze toch de kat terug willen hebben en maakt stampij. En naar de argumenten van het asiel dat die eigenaar nou niet bepaald de moeite heeft genomen om poes als vermist te melden (amivedi, asiel, posters, briefjes in brievenbus, buurtwhatsapp, Nextdoor, Facebookpagina's (weggeefhoek, gratishoek, vraaghoek enz.)) wil hij niet luisteren.
Ik heb de wet aan mijn kant omdat de termijn van 2 weken is aangehouden. Maar... de oude eigenaar schijnt heel dichtbij te wonen. Poes is nog niet buiten geweest maar het is wel onze bedoeling dat ze t.z.t. naar buiten mag. Het asiel had wel geadviseerd om haar de eerste 8 weken binnen te houden.
Ik heb - vlak nadat poes bij ons kwam wonen - op de FB-pagina van het asiel bij haar foto gereageerd dat het nu heel goed met haar gaat. De eerste eigenaar heeft dat waarschijnlijk gelezen en weet dus mijn naam. En wij staan (hoe ouderwets) nog gewoon in het telefoonboek. Mijn privé-facebookpagina staat niet 'openbaar' maar ik ben zzp'er en mijn bedrijf heeft mijn naam dus ik ben met naam en adres zo te vinden, ook op Facebook.

Hoewel ik in die korte tijd al helemaal verknocht ben aan dit harige huisgenootje, ben ik lichtelijk geneigd om haar aan haar oude baasje terug te geven, ik kan me nl. wel heel goed voorstellen dat ze haar terug willen hebben. Aan de andere kant staat de wet aan mijn kant en heeft de oude baas geen poot om op te staan, geen stappen ondernomen om poes te zoeken/vinden. Het feit dat de chip niet geregistreerd is, heeft te maken met een dierenarts die dat niet (goed) heeft gedaan. Dit is bevestigd door die dierenarts, dus geen verzinsel van de eerste eigenaar om een smoes te hebben.

Ik wil het beste voor poes. Is dat bij ons (wij zijn nu al helemaal gek op haar) waar ze lekker binnen op de vensterbank mag zitten en op tijd haar natje en droogje en een heleboel knuffels krijgt? Waar ze (nog) niet naar buiten mag (ze kijkt wel verlangend naar buiten) omdat we bang zijn dat ze 'm gelijk weer smeert. Ze lijkt nogal avontuurlijk te zijn...
Of is dat bij haar eerste eigenaar, die de kat sinds begin september kwijt is maar geen actie heeft ondernomen om haar terug te vinden, maar waar ze kennelijk wel naar buiten mag.

Hier nog suggesties voor me?

Moet poes terug naar de eerste eigenaar?

Totaal aantal stemmen: 187

Ja. (49%)
Nee. (51%)
Ik zou afwachten. Als hij poes echt zo graag terug wil, zal hij moeite doen om de nieuwe eigenaar te vinden. Dan kan je altijd nog een gesprek aangaan. Waarom heeft hij geen moeite gedaan om poes te vinden?
eigenaar heeft geen poot om op te staan. Hou de kat bij jou en ga de discussie niet aan. Asiel handelt volgens regels.
en hou de kat binnen
Ik vind in dit geval dat de eigenaar geen recht meer heeft op de kat. Sterker nog, ik vind dat hij een dikke schop onder zijn kont verdient omdat hij zo te lezen totaal geen actie heeft ondernomen. Herhaaldelijk niet, met het bandje niet en later ook niet. Dan ga ik me echt afvragen hoe goed er dan voor een beestje gezorgd wordt. Als een van mijn katten zoek zou zijn dan zou ik de buurt op zijn kop zetten, meteen en net zolang tot ie gevonden is.

Als je nou wist dat de vorige eigenaar er alles aan gedaan had maar er was echt iets gruwelijk mis gegaan, dan kon je erover nadenken, maar in dit geval.. nee.

Verder zou ik de kat niet naar buiten laten, of mijn tuin zo afschermen dat ze er niet uit kan. Wettelijk heeft de vorige eigenaar geen rechten meer maar elke halve zool kan je kat binnenhalen natuurlijk, zo ook hij.
S-Meds schreef:
17-10-2017 00:18
eigenaar heeft geen poot om op te staan. Hou de kat bij jou en ga de discussie niet aan. Asiel handelt volgens regels.
Dit.
De eerste eigenaar klinkt nu niet echt als een zorgzaam baasje!
Het arme dier heeft maanden rondgezworven en eigenaar heeft totaal niet naar ‘m gezocht.
Ik zou de kat zeker niet teruggeven.
Heel fijn dat jij hem wel een goed tehuis en verl liefde kunt bieden!
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 00:23
24.73% gewijzigd
Indien poes er verwaarloosd en mager uit zag, dan zeg ik houden. Maar aan de andere kant; Wij hadden vroeger een kat die een echte avonturier was. Die bleef soms wekenlang weg (waarin we hem al als vermist opgaven en posters ophingen) en dan verscheen hij opeens weer. :-) Op een gegeven moment kregen we door dat dat niet ging veranderen en het geen zin had om hem telkens als vermist op te geven of hem binnen te houden. Ik zou het niet tof vinden als iemand vervolgens toch mijn kat niet had willen terug geven ondanks de verstreken termijn. :( Ik neig dus naar terug geven.
Nee, de eigenaar heeft geen moeite gedaan de kat terug te krijgen. Hoe oud is de eerste eigenaar trouwens? Als hij heel hoogbejaard is kan hij misschien niet met computers overweg en weet hij niet hoe hij melding moet maken van de vermissing van de kat. Als de eerste eigenaar niet bejaard is dan zou ik die kat echt niet terug geven. En idd binnenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Vond de vorige eigenaar het toevallig wel handig dat die kat in het asiel zat, terwijl hij op vakantie was?
Zo klinkt het namelijk voor mij.
Heel vervelend dit, zo durf je je nog niet eens echt te hechten aan het beestje.
Ik zou idd ook gewoon even niets doen zelf. Afwachten of hij contact me je gaat opnemen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Pistolboots schreef:
17-10-2017 00:24
Nee, de eigenaar heeft geen moeite gedaan de kat terug te krijgen. Hoe oud is de eerste eigenaar trouwens? Als hij heel hoogbejaard is kan hij misschien niet met computers overweg en weet hij niet hoe hij melding moet maken van de vermissing van de kat. Als de eerste eigenaar niet bejaard is dan zou ik die kat echt niet terug geven. En idd binnenhouden.
Vind ik geen excuus, er is altijd wel een familielid, vriend, kennis, buur te vinden die namens hem/haar wil bellen of wat dingen op internet kan zetten lijkt me.
Ik zou het voorlopig terugleggen bij het asiel. Alleen maar handig voor hen als jij dit probleem van ze over zou nemen. Laat ze jouw standpunt maar overbrengen aan de vorige eigenaar, jij hebt niets fout gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Laat de kat kiezen.
Als het baasje zo dichtbij woont dan kan het zo ziijn dat de kat straks wel (meer dan) eens naar hem terug zal lopen.
En andersom is het ook mogelijk, dat als de kat terug bij hem is dat het katje weer terug naar jou komt wandelen.

Hoe oud is de kat en zijn baasje?
En zag hij er onverzorgd uit?


Ik zou hem met moeite teruggeven en gewoon rustig wachten op bezoekjes van de kat. Want die zal de weg best terug naar jou weten te vinden als je zo dichtbij woont.
Daarbij laat hij zijn kat toch vaak buiten...

Mijn oude buren waren een km verderop gaan wonen, en hun katje kwam me zo af en toe nog bezoeken.
Dan belde ik de eigenaar wel op om ze te melden dat ze weer hier was, zodat ze haar weer op konden halen.
Ik vond het wel gezellig, was ook dol op die kat.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-10-2017 00:18
eigenaar heeft geen poot om op te staan. Hou de kat bij jou en ga de discussie niet aan. Asiel handelt volgens regels.
Dit, plus het binnenhouden.

Laat het asiel dit maar oplossen. En haal je reactie van die fb pagina.

Het klinkt alsof er maanden niet goed voor het beestje is gezorgd en de oude eigenaar heeft voldoende kansen gehad en heeft verzaakt. Het is niet jouw probleem en je hebt gedaan wat je zou moeten doen. Ik snap niet waarom het asiel jou opbelt, lekker makkelijk om het probleem op jou af te schuiven. Dus hou je poezel en zorg dat ze een binnen poes wordt. Om meerdere redenen...

Heb je poezel haar chip al op jouw naam laten registreren? Zo nee, gelijk regelen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Het asiel brengt haar op de hoogte, dat is wat anders dan het probleem op haar af te schuiven.
Daarbij was hij er al achter wie de nieuwe eigenaar is. Wat dat betreft netjes van hem dat hij het asiel belt en niet bij haar voor de deur staat,
Alle reacties Link kopieren
De kat is nooit wat tekort gekomen.
Ook zie je zelf dat hij graag naar buiten wil, een avontuurlijk beestje.

Natuurlijk gaat hij dan terug naar de eerste eigenaar je hebt hem krap 2 weken dus zo traumatisch is het nou ook weer niet. Als hij al 2 jaar bij je zat is het een ander verhaal.

Niet iedereen schiet meteen in paniek als poes een nachtje of meer op stap is. Volgens mij heel normaal gedrag voor katten.
Tenzij je hem inderdaad opsluit en hem de rest van zijn leven in een kooi laat wonen. Al is die kooi een tuintje groot.
En iemand in je buurt die je wel kan wurgen omdat je die kat niet teruggeeft.

Wat dacht je ervan om de kat zsm terug te brengen en meteen aan te bieden op de kat te willen passen als dat een keer zo uit komt en zelf gewoon een andere kat te zoeken. Een echte zwerfkat die er al 8 maanden zit die heeft je hulp harder nodig dan deze kat.
Niet iedereen zit elke avond met een kat op schoot sommige gaan hun eigen gang en zie je in de zomermaanden amper.

Wat als hij nu wegglipt en het op een rennen zet naar zijn oude vertrouwde adres. Die kat wil lekker buiten banjeren, de eigenaar is terecht, jij krijgt heus wel een andere kat.
En deze komt vast nog weleens even buurten. Wie weet de eigenaar of vrienden van de kat ook.

Als ik zou weten dat een ander een dier van me heeft en hem niet teruggeeft zou ik het er niet bij laten zitten.
Een echte dierenvriend begrijpt dat die kat al een thuis heeft en daar gemist wordt. Dat zou reden genoeg moeten zijn om hem direct terug te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Je weet dus waar die eerste eigenaar woont? Loop er 's avonds eens langs, noteer wat namen van mensen die in omringende huizen wonen, probeer hen te peilen op internet (wat reacties bij nieuwsartikels of fb-pagina's kunnen al veel zeggen over hoe iemand is, vind ik) en contacteer een of twee omwonenden die een betrouwbare indruk maken om hen te vragen hoe goed die eerste eigenaar voor zijn dier(en) zorgt.
Het is het asiel niet gelukt ze af te poeieren. En nu mag TO het oplossen, anders hadden ze niet gebeld.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk...het kan best zijn dat het een kat is die graag op pad is. En als hij veel vrijheid kreeg van baasje1..je hebt wel kans dat het beest gaat pendelen tussen 2 adressen straks.
Alle reacties Link kopieren
De kat is eigendom van die andere persoon en hij mag zijn bezit terug hebben. Hij hoort echter wel de door jullie en het asiel gemaakte kosten te vergoeden.


http://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2014-01-01#Boek5
Artikel 8 lid 3 boek 5 BW
Artikel 10 boek 5 BW

Wellicht dat de eigenaar terug krabbelt?


Artikel 10
1 Hij die de zaak opeist van de gemeente of van de vinder die aan de hem in artikel 5 lid 1 gestelde eisen heeft voldaan, is verplicht de kosten van bewaring en onderhoud en tot opsporing van de eigenaar of een andere tot ontvangst bevoegde te vergoeden. De gemeente of de vinder is bevoegd de afgifte op te schorten totdat deze verplichting is nagekomen. Indien degene die de zaak opeist, de verschuldigde kosten niet binnen een maand nadat ze hem zijn opgegeven, heeft voldaan, wordt hij geacht zijn recht op de zaak te hebben prijsgegeven.
2 De vinder die aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Was de kat verwaarloosd? Ik vraag me anders heel erg af hoe mensen dachten te weten dat deze kat al maanden buiten zwierf. Dat doen de katten bij mij in de buurt namelijk ook, maar ik ga er vanuit dat die ergens gedurende de dag/week ook gewoon hun huis aandoen want ze zien er allemaal prima uit.

Je hebt de wet misschien aan je kant, maar als de kat in goede gezondheid gevonden is zou ik me hier zelf niet prettig bij voelen. De chip die niet goed was, de kat die blijkbaar nogal avontuurlijk is en waar je als eigenaar misschien niet bij elke zwerfactie ongerust wordt... Wel lullig om dan zo stijf vast te houden aan de wet. Ik zou zeggen: bespaar jezelf gedoe en geef dat beestje terug. En regel met het asiel dat je in plaats van deze een nieuwe lieve uit kan kiezen, eentje die écht behoefte heeft aan een nieuw huis.
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
17-10-2017 01:37
Moeilijk...het kan best zijn dat het een kat is die graag op pad is. En als hij veel vrijheid kreeg van baasje1..je hebt wel kans dat het beest gaat pendelen tussen 2 adressen straks.
Zo een situatie hebben wij ook gehad alleen kwam er geen asiel aan te pas.

Mensen herkenden onze kat die dagelijks kwam buurten in de ochtend en tegen de schemering.
Dan kreeg hij wat lekkers van oudere mensen verderop die het maar wat gezellig vonden.
Soms bleef kat daar dagenlang zoals ik gewend was alleen als hij ook niet naar huis kwam om te eten ging je je pas zorgen maken.

We hebben er samen mee gelachen en tel.nrs. uitgewisseld zodat we konden bellen als hij te lang zijn snuitje niet liet zien. Zo is dat nog jaren gegaan. Ook begreep ik waar hij die bolle buik vandaan had want hij kreeg ook snacks.
Gingen die mensen speciaal voor hem kopen wat ik persoonlijk superlief vind. Katten hechten vaak wat minder aan mensen maar erg aan hun eigen territorium. De pendelkat wilde ook nooit op schoot bij niemand.
Eten aanpakken wel haha en oortjes kroelen ook maar verder liever geen geknuffel. Katten hebben geen echte baasjes zoals een hond dat heb ik mijn leven lang gezien.
Een kat binnenhouden vind ik sowieso geen goed idee tenzij hij of zij echt nooit buiten is geweest en niet de hele dag alleen zit.
Brownietaart schreef:
17-10-2017 00:23
Indien poes er verwaarloosd en mager uit zag, dan zeg ik houden. Maar aan de andere kant; Wij hadden vroeger een kat die een echte avonturier was. Die bleef soms wekenlang weg (waarin we hem al als vermist opgaven en posters ophingen) en dan verscheen hij opeens weer. :-) Op een gegeven moment kregen we door dat dat niet ging veranderen en het geen zin had om hem telkens als vermist op te geven of hem binnen te houden. Ik zou het niet tof vinden als iemand vervolgens toch mijn kat niet had willen terug geven ondanks de verstreken termijn. :( Ik neig dus naar terug geven.
Maar als je weet dat je kat vaak lang wegblijft, dan hang je toch je adres met tel. in een kokertje aan het halsbandje??
Dat is hier duidelijk niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Je moet natuurlijk niks want je hebt rechtmatig gehandeld. Persoonlijk zou ik de kat voorlopig houden, voorlopig nog binnenhouden en de chip goed registreren.

Als de eigenaar weken zo laks was, waarom denk je dat hij dan wel voor jouw deur zal staan?

PS Als hij voor je deur zou staan, zou ik de zaak rustig bespreken. Waarom reageerde hij niet op dat bandje, waarom was kat zo vaak buiten etc. Misschien is er wel een goede reden. Misschien is het een hork en dan weet je zeker dat je de kat niet terug gaat geven.
Alle reacties Link kopieren
PS Ik zou wel je reactie van de site afhalen en vragen of ht asiel hun bericht ook verwijdert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven