huis bezichtigen

17-10-2017 12:35 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend en ik hebben op funda een huis gezien en die willen we graag bezichtigen ,
waar moeten we aan denken ?
wij hebben zelf al berekend dat we het huis kunnen betalen en onder houden , maar aan welke kosten moeten we nog meer denken ? misschien een domme vraag maar kost het bezichtigen van een huis ook geld ?
Nee bezichtigen is gratis. De kosten koper moet je contant afrekenen, dat is ca. 5%.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat berekenen of je het huis kan kopen en onderhouden overlaten aan een bank of geldverstrekker.

Denk daarnaast aan overige vaste lasten zoals energie, belastingen, verzekeringen, internet/tv etc. En kosten voor onderhoud/reparatie/verbouwing bijvoorbeeld.

Bezichtigen is gratis. Maar bij de aankoop komen er nog Kosten Koper bovenop de aanschafprijs. Dit is ongeveer 5%.
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 17-10-2017 12:42
Reden: Toevoeging
8.57% gewijzigd
aankleefsjaan schreef:
17-10-2017 12:41
Ik zou dat berekenen of je het huis kan kopen en onderhouden overlaten aan een bank of geldverstrekker.
juist,
en dat valt vaak tegen ten opzichte van je eigen berekening.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een eerste gesprek bij bijv. De Hypotheker geen overbodige luxe? Die kunnen je van alles vertellen over het hoe en wat van het kopen van een huis.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Als je dusdanig blanco bent op het gebied van huizen kopen is het inderdaad allereerst verstandig om een gesprekje met de bank te voeren en misschien wil je ook een aankoopmakelaar in de hand nemen. En nee, die zijn niet gratis.
Waar je met kijken op Let is natuurlijk naast of je er wil wonen of er achterstallig onderhoud is.

Ook kan je dan pas goed zien wat je nog wil/moet vervangen. Wat belangrijk is voor het kosten plaatje.

Hoe oud is het huis? Zeker bij oudere huizen ook kijken of electora up to date is, voldoende gropen in de stoppen kast en alles geaard.
Kijk ook of er nergens sporen van lekkage zijn. Is het dak goed onderhouden. Moet er een nieuwe cv ketel komen etc.

Maar het kan geen kwaad om eerst samen bij aantal huizen die je op funda tegen komt te gaan kijken om er zo echt achter te komen wat je wilt.
Daarna zeker over aankoopmakelaar /iemand die huis bouwkundig kan keuren na denken (bouwkundige keuring kan als ontbindende factor in koopcontract opgenomen worden)
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een overweging van later orde maar iets waar je wel aan moet denken is hoe jullie het juridisch gaan regelen. Je schrijft vriend dus ik neem niet aan dat jullie getrouwd of geregistreerd partners zijn maar hebben jullie wel een samenlevingscontract? Je moet dan iets regelen over op wiens naam het huis komt, wie aansprakelijk is voor de hypotheek, wie er erft als de ander overlijdt etc.

Daarvoor moet je bij een notaris zijn en dit kost meestal een paar honderd euro.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Als je je zelfs afvraagt of bezichtigen geld kost dan zou ik me toch echt wat beter laten informeren. Maak eerst eens een afspraak met bijvoorbeeld de Hypotheker, laat hen berekenen wat jullie kunnen lenen. Want als je nu gaat kopen dan heb je te maken met de regels die vanaf 1 januari gelden en die zijn nog strenger dan nu! Ook klopt de berekening die je zelf maakt vaak niet, vaak is het werkelijke bedrag dat je kunt lenen lager. Daarbij komt nog je kostenkoper en die mag je niet meer mee financieren, dat moet je dus zelf hebben. Ik zou dat eerst op een rij zetten voor je gaat bezichtigen. Zonde van ieders tijd en moeite als blijkt dat je het helemaal niet kunt kopen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet van uit gaan dat je het eerste huis gaat kopen. ik zou juist veel rond gaan kijken om erachter te komen wat je wil en wat je belangrijk vindt. Als je echt iets vindt wat je wil kopen, laat dan een bouwtechnische keuring uitvoeren.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
17-10-2017 12:41
Ik zou dat berekenen of je het huis kan kopen en onderhouden overlaten aan een bank of geldverstrekker.

Denk daarnaast aan overige vaste lasten zoals energie, belastingen, verzekeringen, internet/tv etc. En kosten voor onderhoud/reparatie/verbouwing bijvoorbeeld.

Bezichtigen is gratis. Maar bij de aankoop komen er nog Kosten Koper bovenop de aanschafprijs. Dit is ongeveer 5%.

Eens. Ga aub eerst laten narekenen of je de hypotheek (en bijkomende kosten) wel kun lenen (en betalen) voordat je mensen hun tijd verdoet door een huis te bezichtigen wat je helemaal niet kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Een bezichtiging is gratis. Waar ben je aan het kijken naar huizen? In bijvoorbeeld Amsterdam moet je de verkoopmakelaar dezelfde dag bellen wanneer het online op Funda is gezet. Als ze al veel bezichtigingen hebben zullen ze dat al niet meer accepteren.

Waar let je verder op? Natuurlijk de buurt, hoe voelt deze aan? Loop een rondje door de buurt, ook 's avonds. Zijn er hangjongeren of geluidsoverlast. Een goede aankoopmakelaar kan een inzicht geven in eventuele gebreken, maar dat kan je ook achteraf met een bouwkundige keuring.

Wanneer je een bod doet, doe eerst je bod en in de voorwaarden erbij onder voorbehoud van bouwkundige keuring, dan kan je er altijd nog vanaf als dit tegenvalt. Niet eerst die keuring laten doen, want dat gooi je geld weg.

Online staan er heel veel artikelen met tips, ga googlen en elke keer leer je steeds meer over van alles qua wonen/hypotheek/bezichtigen. Een jaar geleden was ik ook een leek op dit gebied, maar inmiddels zoveel wijzer.

Oh en waar de vorige posters ook over waarschuwen, zorg dat je wel wat spaargeld in ieder geval hebt!
Alle reacties Link kopieren
Cyn123 schreef:
17-10-2017 12:35

wij hebben zelf al berekend dat we het huis kunnen betalen en onder houden ,
Dat zou ik persoonlijk toch liever overlaten aan een onafhankelijk adviseur
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik was de zoveelste zie ik ;-)

Waar wij op hebben gelet toen we een paar maanden geleden huizen aan het bezichtigen waren:
Eerst precies laten uitrekenen wat voor hypotheek we wilden, en wat we konden lenen.

En tijdens het bezichtigen:
Hoe is het huis onderhouden
Is er achterstallig onderhoud
Bij een oud huis een bouwkundige keuring laten uitvoeren bij interesse
Hoe is de ligging van de tuin/terras
Hoe is de buurt
Hoe oud is de CV ketel
Is het huis goed geisoleerd
Zijn de ramen voorzien van dubbele beglazing
Wat zijn globaal de kosten als we gaan verbouwen (exclusief de kosten die erbij komen na het bouwkundig rapport)
En niet geheel onbelangrijk, hebben we een klik met het huis
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
TO, vergeet ook niet de kosten van een kind mee te nemen. Wordt één inkomen minder na de komst van een kind?
Ik lees in een ander topic dat jullie bezig zijn met zwanger worden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven