Tuin op het noorden, zonkans

17-10-2017 15:03 27 berichten
We hebben een koophuis gevonden waarvan de achtertuin vol op het noorden ligt. Ik heb begrepen dat dit vaak als negatief wordt gezien omdat er dan maar weinig zon komt. Hoe diep moet een tuin zijn om toch nog wat zon te vangen? De tuin is 11 tot 18 meter lang (loopt aan de achterkant schuin af) en 9 meter breed.

De tuin heeft aan beide kanten een normale schutting en geen hoge gebouwen of bomen in de buurt behalve natuurlijk het huis zelf en dat van de buren. Naast het huis ligt de garage waardoor er achter dat gedeelte misschien wel makkelijker zon komt? Wie heeft een tuin op het noorden en hoe ervaar je dat?
Ga nu eens kijken hoe de zon staat in de tuin, kan je redelijk een inschatting maken.
We zijn er pasgeleden al eens gaan kijken maar toen was het nogal bewolkt, volgens de makelaar komt er zeker in de zomer wel zon omdat die dan hoog staat. Maar de tuin grenst aan andere tuinen dus je kunt er niet achterom komen om zo even te kijken. Dan zal ik nog een bezichtiging moeten afspreken en hopen dat het weer dan een beetje meewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het zien aan de beplanting die er nu staat en overleeft, en aan mos en algengroei, zeker als het niet best is onderhouden.

Als je geen verstand hebt van planten wil ik best meekijken.
https://zowilikwonen.obvion.nl/orienter ... et-online/

Heb je hier wat aan?
Voor een paar euro kun je op https://www.zonnegrens.nl/ een simulatie zien van de stand van de zon (op alle dagen van 't jaar), en bijbehorende schaduwen, op een kaart die rekening houdt met de bebouwing en aanwezige grote beplanting. Supergaaf gedaan, en heel handig als je dit soort vragen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de tuin op het noorden en ongeveer net zo groot als jouw tuin straks. Wij hebben het hele voorjaar en zomer veel zon in de tuin. Alleen direct bij huis niet, maar dat vind ik persoonlijk erg fijn. Bij super warme dagen kun je daar dan nog heerlijk zitten. En 's avonds hebben wij daar het avondzonnetje.
Wij hebben ook een tuin op het noorden. Achterin de tuin hebben we een heerlijk zonnetje, maar als het in de zomer te warm wordt kunnen we nog steeds lekker genieten van de tuin.

Vrienden hebben een tuin op het zuiden. Hebben daar het huis op uitgezocht. Nu zeggen ze dat het in de zomer ook wel eens te heet wordt. Zelfs onder een parasol brand je dan weg.
zonnegrens.nl inderdaad! Superhandig.

Op Google Earth kan je ook goed de ligging van boven bekijken.
verder kan je aan de huidige beplanting soms, maar niet altijd, zien of de tuin zonnig is. Staan er veel varens bv?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een tuin op het noorden gehad, Het huis was ongeveer 10m hoog en de tuin 17 meter lang, we hadden van het voorjaar tot de herfst altijd plekken waar je in de zon kon zitten.
Maar het grootste voordeel was dat je ook altijd een koele schaduw had in de zomer.
Achter in de tuin heb je zon. Wij hebben een tuin op het zuiden, maar als t warmer word dan 25 graden zitten we binnen, het is dan echt niet meer uit te houden.
Op zonnegrens ga ik eens een kijkje nemen, lijkt me heel handig. Nu hebben we een kleine tuin op zuidwest en in de zomer is dat heel warm dus zo ideaal vind ik dat ook niet. Wel in het voor-en najaar en handig om de was te drogen. Maar het lijkt me wel fijn om ook schaduw te hebben.

Felix Urbexicus: wat de planten in die tuin betreft, die zijn er niet :) . Aan de voorkant ligt een terras over de hele breedte en daarna een grasveldje tot achterin. Op de tegels zag ik geen mos of aanslag dus dat zullen de verkopers wel goed schoonhouden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een tuin op het noorden ong 12 mtr diep, in de zomer gaat de schaduw vanaf het huis de tuin in. Tot 18 uur zon in de tuin, daarna verdwijnt hij achter ons huis (helaas een heel hoog huis). Nu in de herfst hebben we tot 16 uur zon in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een tuin op het noorden en daar ben ik juist erg blij mee. In de zomer kunnen we vaak in het zonnige gedeelte amper zitten vanwege de hitte. Ik vlucht dan altijd naar het schaduw hoekje bij het huis.

In de "buiten zit seizoenen" is er altijd zon achter in de tuin. Dus ik heb er nog geen nadelen van ondervonden alleen maar voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tuin gehad van 12x12m op het noorden. Ik twijfelde vooraf ook maar ik wil nooit meer anders (nu ook maar veel diepere tuin). Rondom ons vorige huis alleen de buren “links” en geen grote bomen etc. We hadden altijd zon in de hoek rechtsachter, behalve hartje winter maar dan zit je toch niet buiten. Terras was altijd lekker koel en zeker hoogzomer nog verrassend zonnig.
Toen wij ons huis verkochten waren de uiteindelijke kopers er ook huiverig voor. Ze zijn toen in maart een keer komen kijken op een zonnige dag (als in: het is nu zonnig, mogen we vanmiddag even kijken?) en genoeg gerust gesteld. Misschien kan je aan de makelaar vragen of dat mogelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook (diepe) tuin op t noorden. Zelfs op ons terras direct achter het huis hebben we in de zomer eigenlijk altijd zon (behalve in de vroege ochtend) en verder in de tuin op alle uren en in alle seizoenen zonplekken. Ik vind t ook alleszins prima.
Alle reacties Link kopieren
ditjedatje schreef:
17-10-2017 20:02
Wij hebben ook een tuin op het noorden en daar ben ik juist erg blij mee. In de zomer kunnen we vaak in het zonnige gedeelte amper zitten vanwege de hitte. Ik vlucht dan altijd naar het schaduw hoekje bij het huis.

In de "buiten zit seizoenen" is er altijd zon achter in de tuin. Dus ik heb er nog geen nadelen van ondervonden alleen maar voordelen.
Idd. Ons huidige huis heeft ook een tuin op het noorden (ca. 12m diep) en ook wij hadden daarover vooraf twijfels, vooral omdat 'men' zegt dat het nadelig is. Nou, de eerste zomer zit erop en we zijn er superblij mee. In de tuin van mijn ouders, op het zuiden, is het 's zomers echt niet te harden, terwijl wij overdag overal zon hadden, maar op het heetst van de dag alleen achterin de tuin. Dan kun je dus alsnog kiezen tussen zon en schaduw. Ook in het vroege voorjaar (feb) kunnen we achterin in het zonnetje zitten. Dat er hartje winter geen zon komt boeit me niet want dan zit ik toch niet buiten, en kinderen kleed ik gewoon goed aan, die missen de zon ook niet bij het spelen.

Man en ik zeiden al tegen elkaar dat we de volgende keer juist een tuin op het noorden gaan zoeken.
Enige 'minpunt' vind ik de beplanting. Je moet wel echt ff zoeken naar welke planten geschikt zijn voor schaduwrijke omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tuin op het noorden, 14 diep, 6 breed.
Vanaf maart hadden we de zon halverwege de tuin, dus vanaf een meter of 7 vanaf het huis tot einde tuin.
Hartje zomer was de eerste twee meter vanaf het huis schaduw, rest van de tuin volle zon. Enige echte nadeel is dat vanaf half september de zon weg is uit de tuin, de buurvrouw heeft de hoekwoning en zij heeft achterin nog wel zon.

Van de zomer erg blij gewees met onze tuin, volop zon maar ook een stukje schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden bij ons vorige huis ook een tuin op het noorden, nu was dit een vrij diepe tuin, maar we hadden altijd wel ergens zon. Vond dit prima, want zo kon je altijd kiezen of je in de schaduw of de zon wilde zitten.
Alle reacties zijn heel positief, had ik helemaal niet verwacht. We gaan waarschijnlijk toch nog wel een keertje kijken naar het huis en dan kunnen we ook kijken of het dan wat mooier weer is. Maar als ik het zo lees zit het dus wel goed met de zon en is juist de schaduw een groot pluspunt. Lijkt me ook wel fijn om tijdens de heel warme zomerdagen gewoon in de tuin te kunnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook prettig als het huis veel glas aan de tuinkant heeft, dan schijnt de zon niet zo naar binnen. Vrienden met veel glas aan de tuinkant op het zuiden moeten altijd de screens dicht doen bij mooi weer, anders is het binnen ook niet te doen. Schijnt de zon een keer, moet meteen alles dicht.
Succes met de keuze en koop :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd de woonkamer aan de tuinkant, dat is voor ons een must, evenals een tuin op het zuiden. Ik vind het heerlijk als de zon naar binnenschijnt aan de achterkant. Het maakt het huis zo licht. Daar geniet ik echt van. Zou het missen als het niet zo was. Met een huis op het noorden heb je dat dus niet. Dan is het lichtval zo anders.

Wij hebben veel huizen bekeken, ook met tuin op het noorden en dat is voor ons altijd het meest zwaarwegende punt geweest. Schaduw kan je creëren in je tuin zon kan je niet naar binnen halen.

Ik zou nooit een tuin op het noorden willen, maar dit is persoonlijk. Maar een tuin op het noorden heeft zeker wel lichtval. Let goed op de huizen er omheen wat het allemaal kan tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de woonkamer aan de straatkant en de hele dag zon daar, dus lekker licht. En 's avonds als we eten staat de zon aan de andere kant en schijnt de eetkamer in. Het is maar net hoe de indeling van je huis is.
Alle reacties Link kopieren
JannaQueen schreef:
18-10-2017 09:45
Wij hebben altijd de woonkamer aan de tuinkant, dat is voor ons een must, evenals een tuin op het zuiden. Ik vind het heerlijk als de zon naar binnenschijnt aan de achterkant. Het maakt het huis zo licht. Daar geniet ik echt van. Zou het missen als het niet zo was. Met een huis op het noorden heb je dat dus niet. Dan is het lichtval zo anders.

Wij hebben veel huizen bekeken, ook met tuin op het noorden en dat is voor ons altijd het meest zwaarwegende punt geweest. Schaduw kan je creëren in je tuin zon kan je niet naar binnen halen.

Ik zou nooit een tuin op het noorden willen, maar dit is persoonlijk. Maar een tuin op het noorden heeft zeker wel lichtval. Let goed op de huizen er omheen wat het allemaal kan tegenhouden.
Dit is ook mijn ervaring. Wij hebben momenteel een huis met tuin (en woonkamer) op het noorden. Alhoewel er in de tuin lang genoeg zon is, missen we heel erg de zon die naar binnen schijnt. Het is zo verwelkomend. Bij een volgend huis willen we zeker een tuin - of beter gezegd huiskamer - op het zuiden of westen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven